Aloittaisitko soseiden maistelun?

Meillä on 4kk vanha tytöntyllerö, joka on tähän asti ollut täysimetyksellä ja kasvanutkin ihan hyvin. 4kk neuvola on vasta tulossa joten en osaa sanoa tarkkoja painolukemia, mutta omalla vaa'alla punnitsin ja sen mukaan tyttö olisi vähän yli 7 kiloa. Kuukaudessa olisi siis tullut reilut 750g painoa.

Tytteli on ollut koko pienen ikänsä varsinainen tissitakiainen, jostain 6 vkon iästä asti hän on syönyt päivisin 1-2 tunnin välein. Ja tämä siis jatkuu edelleen. Öisin tyttö ei aikaisemmin syönyt näin tiheään vaan pärjäsi yhdessä vaiheessa jopa kahdella syötöllä, mutta nyt on varmaan kuukauden ajan syönyt vähintään 3 kertaa, viime aikoina kuitenkin vielä useammin. Unipätkät ovat siis selkeästi lyhentyneet aikaisemmasta, joinakin öinä tyttö saattaa syödä kahden tunnin välein.

Kyselin viime neuvolassa (3kk) kiinteiden aloittamisesta ja sain neuvoksi sen, että "jatka vaan imettämistä, jos vaan itse jaksat." Täti sanoi kuitenkin että jos syöttövälit lyhenee vielä niin sitten pitäisi aloitella kiinteitä. Mikä sitten on se raja milloin niitä kiinteitä olisi syytä aloitella? Miten lyhyeksi unipätkät saavat mennä? Jos tilanteesi olisi sama, aloittaisitko sinä jo nyt soseet vai jatkaisitko pelkällä maidolla?
 
Täällä ollaan just ihan samassa tilanteesa! Poika on ollu pitkän kaavan mukaan syöjä, viihtyy tississä usein ja pitkään. Nyt poika on 4 kk ja neuvola oli viime viikolla. Punnituksen mukaan painoa oli tullu vajaa 500 g viime kuussa, omalla käyrällään kuulema kuitenki kasvaa tasasesti. Nyt vaan on noin kolme viikkoa syöny öisin 1-2 tunnin välein, ja sama päivisin. Ennen yöt on menny pitkillä unilla, just 2-3 syöttöä yössä. Neuvolasta meille sanottiin, että vois alkaa maistelemaan soseita. Ihan noiden öiden takia, ei painon. Ite oon aatellu, että katotaan vielä, jos tää on joku kasvupyrähdys, mut tuskin on. Sen verran kauan on kestäny. Mulla alkaa kans olla silmät melko ristissä ton tissimaakarin kanssa. Nyt sitten huomenna otetaan sosetta ekan kerran, niin oon päättäny! Kiinteiden alottamiselle ei oo mitään ehdotonta ikärajaa tai syytä, miks ei vois antaa. Jokainen tekee just, ku itelle sopii. Ja itteään ei kyllä kannata valvomalla ihan piippuun vetää, kukas sitä vauvaa sit hoitaa... Ja eihän siitä kiinteen alottamisesta mitään pahaa seuraa, aika pitkään ne määrät, joita syö, on tosi pieniä. Ei varmasti vaikuta maidontuotantoonkaan. En siis osaa sanoa, miten sun kannattais tehä, mut täs oli meitin kokemukset. :)
 
Sen enempää analysoimatta, ni annat pelkkää tissiä just niin kauan, ku se sulle on mielekästä ja sun oma hyvinvointi ei kärsi.....koska siinä vaiheessa, kun alat itte olla uupunut ja voimat on loppu, ni lapsikaan ei voi hyvin! Teet niin kuin itsestäsi parhaalta tuntuu :hug:
 
Täällä ihan sama! Vauva on nyt 3,5kk ja pitkään meni yhdellä yösyötöllä, mutta viimeiset 2-3 viikkoa parin tunnin välein, välillä jopa alle.. Siihen kun lisätään heräämiset vauvan ihme ääntelyihin, niin tää mamma alkaa olla aika veks. Ensin ajattelin että tilailee vain maitoa lisää, mutta kun jatkuujajatkuujajatkuu vaan, niin viime viikolla aloiteltiin antamaan soseita. Tosin päivällä ja vain pieniä määriä, joten vielä ei vaikutusta yöuniin. Ollaan myös aloiteltu hirssivelli/puuro (tehtynä mun maitoon) ja eilen illalla uskalsin antaa sitä vähän ja ainakin yksi syönti jäi väliin... tiedä siitä onko tuolla osuutta asiaan, vaan ihan sattumaa.

Niin ja osaksi toivon että kiinteät saa vauhtia mahan toimintaan, kun typy on melkoinen panttaaja ja sitten siitä seuraa mahakipuja. Ennätys on pari päivää vaille kaksi viikkoa ja normi on noin viikon välein. Tämän takia peruna ei myöskään tule ihan heti menuun ;)

Ja kohta lentää nuolia kun oon niin itsekäs äiti kun haluan nukkua :stick: Alkaa vaan parisuhdekin kärsimään jo tästä, kun pinna on niin kireellä että välillä tekis nakata ukko ulos (ja varmaan sama toisin päin :LOL: ) Mutta jokainen tosiaan tekee kuten parhaaksi näkee.
 
Viimeksi muokattu:
Jos vauva on rinnalla parin tunnin välein, tai useammin, yötä päivä ja äidin jaksaminen on kortilla, niin kyllä siinä neljän kuukauden korvilla voi alkaa soseita maistelemaan.

Soseiden aloitus vie kuitenkin aika kauan aikaa - ainakin useamman viikon, ennen kuin ne alkaa varsinaisesti täyttämään vauvan mahaa.

Itse aloitin tyttärelle soseet 4kk iässä ja siinä noin 5,5kk, 6kk iässä soseita meni niin, että voisi sanoa niiden täyttäneen jo jonkin verran mahaa.

Meille soseiden aloitus oli hyvä ratkaisu, koska tytön paino ei noussut kovinkaan paljoa pelkällä rintaruokinnalla ja imetyskertojakin oli useita, noin 1-2 tunnin välein 24/7....

6kk korvilla ruokaa menikin jo sitten hyvin, eikä enää siinä vaiheessa tarvinyt jännittää syökö tyttö tarpeeksi. Tuon ikäisenähän se suositus taitaa soseiden aloitukselle olla, joten oli mukava että siinä 6kk kohdalla ei niiden soseiden määrien kanssa tarvinnut ressata niin kuin moni ystävä teki.
 
Sattumalta osui silmiin tämä itellekin ajankohtainen ketju! Meillä myös tyttö 3,5kk on aikamoinen tissitakiainen, tosin ollut sitä kaiken aikaa, mutta viime aikoina ollu välillä lähes kaiken aikaa yöllä tissillä. Meillä on tuo 2h väli ollu sellanen normaali, johon oon tottunu ja se on ihan ok, kun tyttö ei silloin varsinaisesti herää eli rauhoittuu pian syötyään, mutta välillä tosiaan sitten näiden syöttöjen välilläkin roikkuu tississä monet kerrat.
Kiinnostaa siis kovasti kuulla,millaisia vaikutuksia kiinteiden alottamisella on tai onko vaikutusta! Noita teidän kirjotuksia luettua tuli kyllä sellanen olo,että vois olla viisasta alotella neljän kuukauden iässä maistelua, jotta sit puolen vuoden iässä sillä olis jo merkitystä yöunien kannalta. No, täytyypä miettiä.. Mulla kyllä on selkeesti sellainen tuntu, että meillä on myös ollu meneillään ns. tiheän imun kausi, koska nyt maitoa tuntuu nousevan taas enemmän ja nopeammin ja päivällä syöttövälit on jopa hiukan pidentyneet, kun maitoa tuntuu tulevan tehokkaammin.
 
Itse aloitin tyttärelle soseet 4kk iässä ja siinä noin 5,5kk, 6kk iässä soseita meni niin, että voisi sanoa niiden täyttäneen jo jonkin verran mahaa.

6kk korvilla ruokaa menikin jo sitten hyvin, eikä enää siinä vaiheessa tarvinyt jännittää syökö tyttö tarpeeksi. Tuon ikäisenähän se suositus taitaa soseiden aloitukselle olla, joten oli mukava että siinä 6kk kohdalla ei niiden soseiden määrien kanssa tarvinnut ressata niin kuin moni ystävä teki.
Mulla on taas päinvastainen kokemus. Aloitettiin maistelut perunalla 5,5kk täysimetyksen jälkeen, kun tytöllä oli selvä herkkyys lusikkaan (sai vitamiinit lusikasta noin 2kk iästä lähtien). Pari päivää mentiin ihan pikkulusikallisilla, että maha saa tottua ja sen jälkeen tyttö vetikin noin puoli purkillista kerralla ja seuraavalla kerralla noin purkillisen. Suu avautuu AINA, kun lusikka on lähelläkään, kaikki uppoaa hienosti alas, rintamaitoa saa lisäksi aina kun tahtoo.

Mun mielestä syömisen rytmiin päästiin tosi nopeesti, kun aloitettiin näin myöhään. Mut eihän se kaikilla tietenkään samallalailla mene. Meidän vauva ei ole yhtään sihtikurkku, teen itse soseita aika pitkälle ja perunaa ei tarvitse kuin survimella survoa ja saa olla sattumia vaikka kuinka ja silti kelpaa :D
 
Minä aloitin soseet meitin neitille n. 4kk:n iässä. Alkuunhan määrät oli perin vaatimattomia, teelusikallinen tai pari, joten ei niillä paljon masua täytetty. Koska mitään ihmeoireita ei ilmennyt, nostin määriä melko ronskisti. Ennen soseita meillä herättiin syömään 1-2 krt yössä, tosin n. 3kk:sta lähtien on menty pelkällä korvikkeella. Soseet pidensivät yöunta niin, että nyt neiti herää korkeintaan kerran, jos sitäkään, syömään. Hyvin usein sitä ruokaa tarvitaan (vaaditaan) vasta tuolla kuuden korvalla, mitä en enää kyllä laske yösyötöksi... Lisäksi soseet tasapainottivat hitaanlaista masun toimintaa (pisimmillään väli oli 6,5vrk), nyt masu on toiminut kerran päivässä, kaksi-kolme kertaa parhaassa (eikä siis silti ole kuralla, vaikka noin "usein" kakka tuleekin).
 

Yhteistyössä