Aloin inhoamaan erityistä esikoista terveen kuopuksen myötä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei ole provo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28003607]Onko ADHD autoimmuunisairaus?[/QUOTE]

Näitä sairauksia tutkiessani olen törmännyt monesti myös adhd ja add diagnooseihin ja niiden hoitoon ja tätä kautta on kertynyt tietoa. Jotkut autoimmuunisairaudet aiheuttavat myös neurologisia ongelmia.

Toivottavasti Pictot ovat edes eskarissa käytössä ja kotonakin ne helpottavat arkea kovasti. Ja NYKYPÄIVÄNÄ ei enää eskaria kertailla tuollaisen asian takia.

Tähän voi vielä tarkentaa ennen kuin joku narisee kumminkaiman lapsesta, joka on toista vuotta, että eskaria VOI käydä kaksi vuotta, mutta hieman eri perusteluin. Jotkin diagnoosit tuovat pidennetyn oppivelvollisuuden ja sitä voi pidentää eri tavoin.

[QUOTE="Vieras";28003693]Näitä sairauksia tutkiessani olen törmännyt monesti myös adhd ja add diagnooseihin ja niiden hoitoon ja tätä kautta on kertynyt tietoa. Jotkut autoimmuunisairaudet aiheuttavat myös neurologisia ongelmia.[/QUOTE]

Tälläisten "tiedonjyvästen" tueksi olisi muuten aika passelia laittaa esim. linkki mistä autoimmuunisairaudesta/sairauksista puhut.

[QUOTE="tiina";28003752]Tälläisten "tiedonjyvästen" tueksi olisi muuten aika passelia laittaa esim. linkki mistä autoimmuunisairaudesta/sairauksista puhut.[/QUOTE]

Ei sitten kehdannut linkittää Terveyshymyä ja Tohtori Tolosta :)

Enkä tarkoita tätä mitenkään vähätellen tai ketään syyllistäen.

[QUOTE="tiina";28003752]Tälläisten "tiedonjyvästen" tueksi olisi muuten aika passelia laittaa esim. linkki mistä autoimmuunisairaudesta/sairauksista puhut.[/QUOTE]

Ja mielenkiintoista olisi myös tietää minkälaisia neurologisia ongelmia autoimmuunisairaudet aiheuttavat.. adhd:ta tuskin kuitenkaan?

[QUOTE="vieras";28003962]Ei sitten kehdannut linkittää Terveyshymyä ja Tohtori Tolosta :)

Enkä tarkoita tätä mitenkään vähätellen tai ketään syyllistäen.[/QUOTE]

Ei kehdannut ei :)

Kaikki kasvatustyö, opettaminen jne. tuntuu menevän hukkaan koska lapsi oppii vain jos itseään huvittaa ja silloinkin itsekseen. Mallioppimista ei käytännössä ole, sekin on raskasta. Kyllä minä häntä rakastan, mutta en jaksaisi.

Usko pois vaan, ei se oppiminen itsestään tule vaan kyllä se on tulosta sinun työstäsi - se vaan tulee niin viiveellä tai hypähdyksinä. Ja hyvä, että rakastat, sinä, sisarus ja isä (kenties isovanhemmat) olettekin ainoat tässä maailmassa, jotka häntä rakastavat.

Kyllä, se väsyttää, kun TAAS pitää tarttua ongelmaan, samaan ongelmaan, mutta niille ei voi mitään eivätkä ne ole yhteydessä sinuun tai kasvatukseesi - ne ovat ADHD:ta. Teet parhaasi, enempää et voi, kuten et vesirokolle tai angiinallekaan.

[QUOTE="tiina";28004173]Ja mielenkiintoista olisi myös tietää minkälaisia neurologisia ongelmia autoimmuunisairaudet aiheuttavat.. adhd:ta tuskin kuitenkaan?[/QUOTE]

Autoimmuunisairaudet :: Terveyskirjasto

HUS - Neurologia

Jo ensimmäisessä viestissäni ilmaisin, että sivuvalinnat oli huonot. (Asiasisältö vastasi kuitenkin tarkoitustani.) Kerroin myöskin että aiheesta löytyy asiaa muuallakin pilvin pimein. En ole missään vaiheessa sanonut että joku autoimmuunitauti aiheuttaisi juuri ADHD- tai ADD- oireita. Olen kylläkin sanonut, että luettuani monenlaista kirjallisuutta ja tutkimuslähteitä olen monesti samoissa yhteyksissä törmännyt ADHD, ADD, skitsofrenia jne. sairauksiin, kuten esim. gluteenin yhteydessä.

Nyt minulle riittää tämä. Ehkä typerin käymäni keskustelu aiheesta.

https://www.leijonaemot.fi/
Katso saisitko täältä vertaistukea ja apua jaksamiseen.
Itselläni on 1 kehitysvammainen+autisti lapsi ja 1 hahmotushäiriö+motorisetvaikeudet lapsi.
Olen omaishoitaja ja jaksamista auttaa paljon kun huomaa ettei ole yksin ja toisilla on myös vaikeaa.

Pikkuvinkkinä, fb:sta löytyy myös autististen lasten emot-ryhmä josta varmasti löytyy vertaistukea. Niin ymmärrystä tunteisiin kuin ehkä jotain vinkkejäkin arkeen.

Jaksamisia!:hug:

Hei taas ja kiitos viesteistä. On helpottavaa huomata ettei ole yksin ajatustensa kanssa. Olen ollut nyt esikoisen kanssa kahdestaan illan, kuopus ja mies lähtivät harrastukseen. Esikoinen on ollut suht rauhassa tuossa, mutta on valehdellut jo pariin otteeseen josta annoin rangaistuksen (valehtelu on yleistynyt todella paljon hänellä viime aikoina), mm. peruutin mieluisen telkkariohjelman katsomisen. Jotain on äksyillyt myös. Yritin puhua aamuisesta konfliktista, lapsi vastasi pokkana että se toinen lapsi (jota siis meni lyömään, kuten hoitajaakin) oli lyönyt häntä. Sanoin että näin ei käynyt, muistaako hän että tänään hän itse löi ensin ja ilman syytä? Jähmettyi ja sanoi sitten mekaanisesti että ärsyyntyi kaverin juttelusta. Sitten käytiin läpi tuhannen kerran nämä "vaikka suututtaisi, ketään ei saa lyödä, voit sanoa kaverille että blaablaablaa", johon lapsi sanoi "aha". Tätä tarkoitin, kun sanoin ettei mikään mene päähän + pysy siellä. :(

[QUOTE="Vieras";28004351]Autoimmuunisairaudet :: Terveyskirjasto

HUS - Neurologia

Jo ensimmäisessä viestissäni ilmaisin, että sivuvalinnat oli huonot. (Asiasisältö vastasi kuitenkin tarkoitustani.) Kerroin myöskin että aiheesta löytyy asiaa muuallakin pilvin pimein. En ole missään vaiheessa sanonut että joku autoimmuunitauti aiheuttaisi juuri ADHD- tai ADD- oireita. Olen kylläkin sanonut, että luettuani monenlaista kirjallisuutta ja tutkimuslähteitä olen monesti samoissa yhteyksissä törmännyt ADHD, ADD, skitsofrenia jne. sairauksiin, kuten esim. gluteenin yhteydessä.

Nyt minulle riittää tämä. Ehkä typerin käymäni keskustelu aiheesta.[/QUOTE]

Menipä reippaasti tulkinnan puolelle, vai oliko tuolla jossain gluteeni, kalanmaksaöljy, ADHD tai muuta? Löysin duodecimin tekstistä kohdan, jossa puhuttiin nivelkapselista muttei sitäkään kyllä syödä : D

Samoissa lähteissä törmää moneen. Lääketiede tutkii monia sairauksia, ei ne silti välttämättä ole yhteydessä. Keskusteluista tuppaa tulemaan typeriä silloin, kun neuvoo asiassa, josta ei tiedä oikeastaan mitään.

[QUOTE="Vieras";28005771]Menipä reippaasti tulkinnan puolelle, vai oliko tuolla jossain gluteeni, kalanmaksaöljy, ADHD tai muuta? Löysin duodecimin tekstistä kohdan, jossa puhuttiin nivelkapselista muttei sitäkään kyllä syödä : D

Samoissa lähteissä törmää moneen. Lääketiede tutkii monia sairauksia, ei ne silti välttämättä ole yhteydessä. Keskusteluista tuppaa tulemaan typeriä silloin, kun neuvoo asiassa, josta ei tiedä oikeastaan mitään.[/QUOTE]

Nuo linkit oli käsittääkseni vastaus edelliseen kysymykseen? Osaako ihmiset ollenkaan käyttää googlea nykyään. Laita sinne näitä hakusanoja niin alkaa varmaan valkenemaan mistä on puhe.

Yhteistyössä