Allergisen 1-v täytekakku

24.04.2007
103
0
16
Olisiko kellään vinkkejä täytekakun tekoon allergiselle lapselle?!? Meillä maito-, kananmuna- ja vehnäallergia. Kauraa kokeilimme tuossa vähän aikaa sitten neljä päivää josta seurauksena ripuli ja iho-ongelmat, eli vähän näyttää ettei sekään sovi. Maissi ja riisi käy. Olisi niin kiva tehdä tytölle jonkulainen oma kakku!

Tein tänään allergiselle vauvalle synttärikakun. Siinä on kuitenkin vehnäjauhoa, joten valitettavasti ohjeeni ei sovi sinulle. Voin antaa kuitenkin vinkin hyvästä kuorrutteesta eli GoGreenin vispi. Kuorrutin sillä itse kakun ja väliin laitoin omena-Pilttiä ja banaania ja sitä em. vispiä. Koristeeksi marmeladia.

Kirjastosta löytyy allergisten keittokirja. Päälle voi laittaa marjoja kera hyytelösokerin ja tuo Poujoun mainitsema Go Green vispi on ihanaa sinne kakun väliin ainakin. Itselläni se ei päällä ole koskaan pysynyt, mutta syy oli kokissa, ei tuotteessa.
Allergia- ja astmaliiton sivuilla oli joskus joku pino, missä oli hyviä kakun ohjeita.

onko tuo gogreenin vispi kaura vai soijapohjasta?

Ja käys kato www.pirkanmaanallergia.fi sivuilta, noilla sopivilla aineilla on kakun teko aika hankalaa.. Suosittelen ennemmin ostamaan farinan piirakkapohja-ainekset ja tekemään vaikka siitä kakun tai sit omppupiirakan, voi tehdä myös munattomana tuon piiraan!

munaton, maidoton ja sopivista jauhoista:
100g maidotonta margariinia, 1 dl sokeria (vaahdotetaan ja lisätään muihin) 1 dl keitettyä perunasurvosta/tai banaani, 1 tl vaniljasokeria, 1 tl leivinjauhetta, 1 dl perunajauhoja ja 1 dl riisijauhoja ja 1 dl semperin luontaisesti gluteenitonta jauhoseosta (tai pelkkää peruna-tai riisijauhoa koko määrä) ja lopuksi 3/4 dl kiehuvaa vettä. paisto 180 asteessa, 30 minuuttia. Ei kohoa kovinkaan hyvin mutta saa halkaistua tai voi tehdä 2 pohjaa että saa täytteet väliin. Itse teen myös paljon hyytelökakkuja, pohja niihin sovellellen. Kannattaa muokata itse tavallisia ohjeita itselle sopiviksi, ei se ulkonäkö vaan se maku =)

Yhteistyössä