Allergia vai ei?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

äippä

Aktiivinen jäsen
28.04.2004
2 972
0
36
Vauva on tehnyt vihreää kakkaa n. viisi viikkoa.(ikää nyt 3 kk). Ei itke vatsavaivojaan, kakkaa vaan tulee useita kertoja päivässä ja AINA vihreää tai ainakin keltaisenvihreää. Paino nousee todella hyvin ja nukkuu ihan kohtalaisesti, nytkin vetelee neljättä tuntia pihalla. Öisin vähän vaihtelee, yleensä syö parin tunnin välein. Joka yö tekee ainakin yhden kakan, useimmiten kaksi. Olen ollut 3 viikkoa maidottomalla, munattomalla, ja yleisesti allergisoivia olen vältellyt. Ei mitään tulosta. Lääkäri ja neuvola sanovat, ettei lapsi ole allerginen. Vihreästä kakasta ei tarvitse kuulemma perustaa, jos ei tuon enempää vaivaa...Miten on? Kuulemma tehdään maitoaltistus kuukauden päästä, jos ei itsekseen ole korjaantunut sitä ennen, vähän mietityttää...

meillä 2v3kk tytöllä yksi oire on just tuo vihreä kakka.meillä nämä ruoka-aineallergiat on ruvennut paljastumaan vasta nyt kaks vuotiaana kun jätettiin maito ja viljat pois...nyt jos saa maitoa tai soijaa yms. niin kakka muuttuu vihreäksi ja menee kuralle,samoin myös takapuolen iholle tulee tosi rajua ihottumaa.
ei meilläkään ees sairaalassa meinanneet millään uskoa ett ois mitään allergioita kun ei pienenä mitään...kyllä oli pienenääkin ripulia 2-3krt vkossa mut ei osattu epäillä mitään...
nyt kun erikoislääkärin kehotteesta jätettiin maito ja viljat pois niin johan rupes allergioita löytymään...

Meidän 2 kk:n ikäinen vauva on myös kakannut viimeisen kuukauden aikana ainoastaan vihreää kakkaa. Olen käynyt hänen kanssaan kerran kokeneella lastenlääkärillä ja kerran allergologilla. Molemmat olivat sitä mieltä, että pelkkä vihreä kakka ei vielä tarkoita, että on allergioita ja sanoivat, että pelkästä kakan väristä ei tarvitsisi olla huolissaan.

Itse olen siis ollut myös maidottomalla dieetillä kolme viikkoa, munattomalla ja viljattomalla nyt viikon. Vauva oli kovin itkuinen ennen maidottoman dieetin aloittamista, mutta itkut saattoivat liittyä myös muuhun kuin tuohon äidin maidolliseen ruokavalioon. Nyt sain ohjeeksi aloittaa taas maidon käytön ja katsoa, että tuleeko vatsavaivoja enemmän (kun niitä on pienestä pitäen jonkin verran ollut) ja tuleeko itkut takaisin. Tällä hetkellä vauva on todella hyväntuulinen, vaikka kakka on edelleen ollut vihreää eli minun maidoton-munaton-viljaton dieetti ei ainakaan muuttanut kakan väriä.

Joo, tosi tutulta kuulostaa. Minulta tulee tosi paljon maitoa ja vaikka imetän vain yhdestä rinnasta kerrallaan, taitaa lapsi vaan saada sitä etumaitoa. Olen kuullut, että tämä voi vaikuttaa kakan väriin. Nyt olen kokeillut tänään imettää samaa tissiä kahdella syöttökerralla peräkkäin. Lisäksi vauvan imuote on huono ja hän vetää ilmaa syödessään ihan järkkyjä määriä masuun, oikein kuulee miten suolet kurisee! Muutama päivä sitten lapsella oli "tiheän imun kausi" ja minulla maitoa tuli vähän huonommin ja kappas, tulikin keltainen kakka! Pitäs varmaan pumppailla liikoja pois, kun nyt taas uin maidossani...Itse olin jo ihan paniikissa ja söin suurinpiirtein kynsiäni, kun en muuta uskaltanut :laugh: Lisäksi täällä palstailu ei parantanut tilannetta yhtään, koska täällä siis luonnollisesti on vain oikeasti allergisten äitejä enimmäkseen. Lääkäri sanoi, että on kuitenkin aika harvinaista, että olisi niin laajat allergiat. Minulla kun nuo ruokavalion muutokset eivät siis tilanteeseen mitenkään vaikuttaneet. Tai no on tilanne vähän kuukaudessa parantunut, tainnut ikä tehdä vauvan masulle tehtäviään :)

Pelkkä vihreä kakka ei ole allergian tae, sillä vauvalla on tällöin ylimääräistä ilmaa vatsassaan, joka taas saattaa johtua monesta muustakin asiasta kuin allergiasta. Esim. äidin ruokavalio (kahvi, suklaa, herneet, kaali yms.) saattaa tehdä ilmaa myös vauvan massuun tai vauva saattaa rintaa imiessään imeä myös ilmaa. (Rintamaitoa tulee vuolaasti tai imuote on huono)

Joten jos asiat muuten ovat reilassa ja oireena on vain vihreä kakka, niin asiaa ei kannata sen kummemmin murehtia. Eri asia on, jos kakka on myös limaista tai vauvalla on kovia masuvaivoja.

Yhteistyössä