Aina vaan vihreää kakkaa ja pitkään kestänyt nuha?

06.12.2006
116
0
16
Meillä kahdeksanviikkoinen vauva. Voi muuten hyvin ja kasvaa kovasti mutta kakka on ollut koko ajan myrkynvihreää, vaihdellen kiinteämmästä vihreästä vaahtomaiseen, mutta tumma vihreys pysyy. Ainoastaan muutaman kerran kokeiltuamme korviketta, kakka muuttui hetkellisesti keltaisemmaksi. Nyt ei enää korvikekaan saa kakkaa keltaiseksi, vaan kakka on korvikkeesta huolimatta vihreää. Vauva siis on rintamaidolla täysin, lukuunottamatta noita muutamia kertoja. Nyt kakan värin lisäksi minua on alkanut huolettamaan limaisuus joka kiusaa etenkin öisin. Nuhaa ja krohinaa on kestänyt yli kaks viikkoa jo. Voisiko se olla oire jostakin allergiasta? Munattomalla dieetillä olen jo, sillä vauvan pylly lehahti näppylöille majoneesin syömiseni jälkeen. Entä maito- tai vilja-allergia? Kuinka kauan minun pitäisi välttää ko.aineita että vaikutuksen huomaisi vauvassa? Vauvan posket ovat myös aika kuivat ja karheat ja vähän näppyläiset ( en tiedä onko hormoninäppyjä edelleen), tosin koko perheellämme on atooppista ihoa vaikkei allergiaa olekaan. Kuinkas tässä nyt pitäisi toimia ja minkälaisia kokemuksia teillä on?

hei meillä oli samaa suosittelen että kokeilet täys maidotonta diettiä,meillä ilmeni maito allergia näin,kaksi viikkoa pitäisi olla huomaat vaikutuksen tämän aikana jos maito aiheuttaa,yleensä muna,kala maito allergia kulkee käsi kädessä, ja seuraavalla kerralla ota neuvolassa puheeksi jos eron huomaa pääsette maito altistukseen,se edellyttää myös täysin maidotonta kaksi vkoa, nyt meillä ilmeni samat oireet myös perunasta :( tsemppiä

Toimivan imetysdieetin vaikutukset pitäisi näkyä kahdessa viikossa, usein parannusta huomaa jo aiemmin. Pikku lasten yleisimmät allergiat ovat maito, muna, kotim. viljat, soija, kala. Muita "yleisesti allergisoivia" ovat tomaatti, paprika, selleri, suklaa, sitrukset jne. Jotkut maitoallergiset reagoivat myös naudan lihaan ja muna-allergiset kanaan. Limaisuus voi olla myös merkki allergiasta. Varmin tapa saada allergia-asiat luistamaan on mennä yksityiselle allergologille. Kannattaa myös puhua asiasta neuvolassa, vaikka sieltä kautta sitä apua oikeasti saa tooooosi harvoin. Imetysdieettiä voi aloitella itsekin ja katsoa onko vaikutusta. Muista ottaa vitamiinia ja kalkkia purkista. Jos dieetti ei toimi/et jaksa itse dieetata, kannattaa aloittaa sopivan erityiskorvikkeen kokeilut. Erityiskorviketta testaamalla ja samalla itse pumppaamalla maitoa pois saa myös kokeiltua muuttuuko kakka esim. Neocatella.

Onko kakka löysää ja tuleeko sitä useita kertoja päivässä? Onko mukana limaa? Imetetyn vauvan kakka voi noin periaatteessa olla minkä väristä vaan, joten en nyt pelkästä väristä panikoisi. Limaista ja ripulia se ei saa kuitenkaan olla, se on jo merkki allergiasta.

meillä korvikkeella menty 3ekan viikon jälkeen ja kakka oli vihreätä useamman kuukauden. mulle sanoivat neuvolassa että kakka voi ihan hyvin olla vihreätä että ei ole mitään erikoista. nyt kun poika on alottanut soseet niin on muuttunut värikin kakassa. poika nyt 6kk

Meillä oli kans vihertävää kakkaa jossain vaiheessa ja terveydenhoitaja sanoi siihen, että jos vauva kakkaa usein niin kakkaan tulee mukaan sappinestettä, joka värjää kakan vihreäksi. Meillä kakattiin silloin 6-8krt/pv. Kun kakkaamiskerrat sit harveni niin väri muuttui takas keltaseen. Vihree kakka voi kyl olla allergiaakin, mut mun käsittääkseni, jos vauva kasvaa hyvin eikä oo muita vaivoja niin ei kantsi olla huolissaan. Limaisuudesta en osaa mitään sanoa.

Yhteistyössä