alle 25vuotiaita raskaana olevia äitejä

moikka taas pitkästä aikaa! :wave: ja tervetuloa uudet!

meillä tietokoneen kanssa ongelmia taas niin ei oo kerenny eikä pystynyt täällä käymään :D
mitäs vauvamasuille kuuluu???
joko täällä alkaa taas vauvoja kohta syntymään??
synnytyksen kamaluudesta oli memmu kyselly..vai kuka se nyt oli..
mun omat kokemukset kaikista kolmesta synnytyksestä on ollu ihan mahtavia! :)
esikolta en edes muista juuri kipua ollenkaan..puudutuksena sain kohdunkaulapuudutteen joka ei vaikuttanut kuitenkaan kun sen tunnin ajan..silti ei paljon kipuja jäänyt mieleen koko toimituksesta!
kakkoselta sain saman puudutteen ja sekään ei kauaa auttanut, synnytys oli vähän kivuliaampi.
kolmosen syntymä meni oikeastaan ilman puudutteita ( sain spinaalin, mutta se ei auttanut yhtään mitään..kätilökin meinas et kaikilla se puudutus ei onnistu!)harmi vaan kun se tuli just mun kohdalle :D mutta silti synnytys oli aivan ihana, vaikkakin kivuliain kaikista kolmesta..
sitä yritän vain sanoa että kaikki synnytykset on erilaisia ja joku synnytys voi olla kivuttomampi kuin toinen..onneksi niihin on kuitenkin apuja saatavilla :) synnytystä ei kannata kyllä pelätä, se on mahtavin kokemus mitä olen itse koskaan kokenut!
voisin synnyttää vaikka joka kuukausi kerran :LOL: no ei nyt sentään..
prkl..taas pitää mennä..pojat heräs yhtäaikaa näköjään päikkäreiltä!!! :)

yritän tulla taas uudestaan lueskeleen teidän juttuja tänne :D

vauvakuumeinen jane ja peikkopoitsu reilut 3kk :D
 
Jane: Vai että vauvakuumetta pukkaa? Mulla oli kolmosen syntymän jälkeen ihan hirveä vauvakuume tai oikeastaan raskauskuume. Kun näin raskaana olevan naisen niin kyyneleet nousi mun silmiin ihan vaan KATEUDESTA. Luulin, ettei meille enää ikinä tule lisää lapsia ja siks noi tunteet tuli niin kovin voimakkaina.

nyt alko oksettaa, pitää mennä lepään...

-kyrsä ja nappula 29+4
 
KYRSÄ: juu, pientä vauvakuumetta on ollu ilmassa :D tuntuu et toi vauva-aika ei kestä ku sen pari viikkoa ku se on niin avuton ja pieni :) sit se kasvaa isoksi yhtäkkiä ihan silmissä :whistle:
ja sama mulla toi et nyt kun on katsellu kavereita jotka raskaana niin pakko myöntää et kateeksi käy :eek: vaikka hyvin on vielä kaikki raskausajan vaivat mielessä, silti haluaa itellekki ison mahan :LOL: apua!!pois nuo ajatukset minusta! ihan ku ei olis raskasta välillä näitten kolmen kans :whistle:
memmu: kyllä noi maksaa ihan sikana kaikki vauvalle ns. välttämättömät hankinnat, mut sittepähän ne on valmiina seuraavalle jos haluaa lisää lapsia :D ja sit voihan sitä esim myydä ne jos ei enää tarvi..saa niistä hyvin rahaa takaskin sit :)

miten KYRSÄn pahoinvoinnit??joko alkaa helpottaa vai vieläkö jatkuu? :eek:
huih, viikkoja ainakin sulla jo sen vrran et ei kauaa tarvii kyllä kärsiä huonoista oloista enää :D
miten triplellä menee vauvan kans??onko sitä täällä näkynyt? :)

jane
 
Huomenna alkaa äitiysloma :D Osaakohan sitä olla tekemättä töitä. Onneksi on tuo joulu tulossa, niin saa siivota ja leipoa. Niin no tuskin mä täysin sieltä navetalta poissa pysyn, mutta ei ainakaan tartte enää lypsää. Ei ois kyllä jalat enää kestäneetkään sitä kovalla lattialla seisomista useita tunteja päivässä.
 
Onnea Memmulle äitiyslomalle jäämisestä :flower:

Juu ja siis jane kyseli noista mun pahoinvointikohtauksista... Ei mulla ole raskaudesta johtuvaa pahoinvointia ollut moneen viikkoon, ei yli kymmeneen viikkoon, mutta mulla on ollut 3 oksennus/ripulitautia 4:n viikon sisään :eek:

Olo on loistava (jos ei lasketa noita supisteluja ja suonikohjuja tuolla alapäässä :x ), Mutta oikeasti mulla ei ole ollut näin pitkällä raskautta näin hyvää oloa kun esikoisesta aikanaan. Nyt pitää repiä jokainen nautinnon hetki muistiin, koska tätä hetkeä tulee kyllä ikävä.
Viikonloppu oltiin ukon kanssa reissussa ja kyllä on ihana olo taas kun pääsi irtautumaan arjesta. Vaikka sitä ihanuutta saakin kokea vaan kerta vuoteen, että saadaan olla kaksistaan niin kyllä siitä saa voimat taas vuodeks eteenpäin =) Lauantai aamuna lähdettiin Tuuriin Weljekset keskisille, oltiin yö hotellissa ja seuraavana päivänä mentiin ideaparkkiin. Shoppailu toimii mulle terapiana :LOL:

Mulla olis tänään neuvola :xmas: Painoa tullut viikonloppuna varmaan 3kg :D

palailen paremmalla ajalla, nyt menen lajittelemaan vauvan vaatteet, joita ostin taas kasan lisää :whistle:

-kyrsä ja nappula 30+3
 
Hei pakko hehkuttaa kun nyt taas asian muistin.. Mulla alkoi tänään äitiysloma!!! Asia tosiaan jää vähän muistamisen varaan kun oon ollu syyskuun alusta asti kotona työttömänä. Eipä hirveesti muuta asioita, mutta nyt vaan ei enää tarvii ottaa töitä vastaan ja toisaalta saa alkaa rauhassa keskittyä vauvaan.

Olo on kaikinpuolin ihan jees, pahin supistelu herkkyys ehti jo kadota, mutta nyt oon taas hiukan herkistyny. Ehdin jo tottua et melko paljon saa liikkua ennen kun alkaa koskea, mutta eilinen näytti ettei se määrä enää kovin kummoinen ole mitä kävelemään pystyy.

Mutta päikkäreille piti mennä kun oon ihan töttöröö, joten en nyt sit kirjottele tän enempää vaan otan niska-perse otteen itsestäni ja heivaan itseni sängyn pohjalle vielä kun itsekuri siihen riittää. Palaillaan.


tulia & viljami 34+2
 
Mites muiden joulut meni? Meillä oli ihana joulu :heart: Syöty on liiankin hyvin ja laiskoteltu, eilen heräsin 11:lta... :whistle: Nyt kyllä alkaa jouluruuat pursuaan korvistakin ulos, joten tänään varmaan siirrytään pizza-linjalle :saint:

Pistin tossa äsken ekan koneellisen vauvan vaatteita pesuun :p Katselin, että mul olis vaan 4,5 koneellista 50-62cm vauvan vaatetta pestävänä, niistäkin 70% pelkästään tyttövauvalle... :whistle: :ashamed: On tullut hieman hamstrattua...

-kyrsä ja nappula 32+1
 
Mä oon täällä :wave:

Hyvin meillä joulu meni. En muista oonko täällä maininnu, mutta oli tosiaan tavallista enemmän väkeä viettämässä joulua eli mun vanhemmat ja sisko kihlattuineen olivat lähes viikon täällä. Paljon tuli jouluruokia syötyä ja suklaatakin kyllä :whistle: En mitannu aattona enkä joulupäivänä verensokereita ollenkaa...

Kyrsällähän on paljon vauvanvaatteita. Pitäisi minunkin pestä nuo mitä minulla on, riittääköhän nuo. No voihan niitä ostaa sitten lisää kun tietää onko se tyttö vai poika.

memmu 36+3
 
:wave: pitkästä aikaa!

ihanaa kuinka teille viikot on paukkunu ja pian taas pieniä vauva tuulia! :heart:

mitäs meille. sairauskierettä ollut Milolla ja en ole sitten kerennyt oikeastaan mitään muuta ajatellakkaan kun joutunut lapsien perään katsomaan. vanhemmat lapsukaiset välistä flunssas ja myös oksennusepisodissa kun milo tartutti, olikin kiva kun kolme lasta oksentaa samaa aikaan. :headwall: milo on kasvanut hirveästi, harmi että taival on ollut takkuinen aina näihin päiviin asti ja vastustuskykyä ei juurikaan. eli ensin oli sairaalassa keltasuuden ja kuivimisen takia, sitten kotiin ja räkätauti, pääsi siitä ja viikon suhkot normaali sitten 2 viikkoa ripulia/oksentelua ja kuivumista (sairaalaan) nyt sitten pääsi siitä niin taas räkäflunssa. :/ eipä muuta sitten ole kun kotona oltu.. fiona täytti joulukuun alussa 3v,siinä oksennusepisodissa järjestää mut hengissä selvittiin. :whistle: joulu meni pulleissa merkeissä ja äijän kans naureskeltiin että kaikki lahjat jotka miehen kanssa saatiin oli suklaata ja sitähän sitten oli 5 laatikkoa ja suklaalevyä 4 ja vieläkin kaapit notkuu karkista :x yrittää sitten kaffivieraille syöttää.
parisuhde on ollut koetuksella, niin ajan puutteen kuin henkilökoht. ongelmien vuoksi.
niinhän se menovaihe taas nappas miehelle päälle, enkä enää jaksa käydä sitä kriisiä 3 kertaa läpi kun aijemmin jo käynnyt 2 lapsen kohdalla. miehellä niin sanottu "uhkapeli" ongelma ja sitä lähdin puimaan nyt velkakorvaisena aina oikeuteen asti, yrittäen pitää kasassa edes rippeet perheestä. kaippa se aurinko tännekkin paistaa :ashamed: tämä vuosi ollut pelkkää taistelua..

vauvakuumetta ei ainakaan itsellä ole :saint: yritän nautiskella pikkuisistani, kolmeen kun joutuu jakautumaan ja niin pieniä. oikeat päivänsäteet. :heart: Gabrielkin saannut uhmaiän alkeita päälle ja sisarusnahistelu joka päiväistä, mut niin se taitaa olla monella muullakin :LOL:

nyt mennä, halauksia masutuksille ja niin tervetuloa uusille ketä kerennyt moikkaamaan!

triple ja milo poitsu 3kk
 
Heipsan tännekin!
Kävin mukamastes tänne eilen kirjoittelemassa, mutta eipäs se mun viesti sitten (syystä jos toisesta :/ ) enää täällä nyt näkynytkään, aargh! :kieh:

Mutta siis asiaan; pahoittelut jälleen hiljaiselosta, on niin kiirettä tämä äitiyslomalla olo ja lisäksi ollunna kaikenmaailman jouluhässäkät yms. Täällä voidaan jo tosi paksusti ja päivän suurimmalta urakalta tuntuukin kenkien jalkaan laittaminen... :whistle: Tässäpäs viimeisen lääkärineuvolan kuulumisia, vajaa parin vkon takaa;

RV 35+6
painoa 800g/vko (nyt tullut yht. 11,6 kg)
RR 115/80
turvotus +
SF-mitta 34
pissat puhtaat
vauvan asento RT
kohdunsuun tilanne: kiinteä ja kiinni, pituus 3,5 cm
painoarvio vauvalle tuolloin 2551g (painoarvio LA:na n. 3,5 kg)

Täällä meni joulu minun ja miehen perheiden kanssa, sekä muutoinkin joulun pyhinä sukuloidessa. Pikkuhiljaa on alkanut tuleva (ja lähenevä :attn: ) synnytys jännittämään, itse asiassa päivä päivältä enemmän. Välillä toivon kovasti, että vauva syntyisi aivan pikapuoliin (tahtoo pian syliin oman nyytin!!! :heart: ), välillä taas koko synnytys tuntuu jotenkin kaukaiselta; tyyliin "sitten tammikuussa".. ...siihenhän on tosiaan vielä aika pitkä aika... ;) :D

Nyt taidan lähteä suihkuun, tuntui ukkokin kotiutuvan juuri töistä. heipsan ja hyvät yöt kaikille! =)

- Sirpula ja Pikkuinen rv 37+3 :heart: -
 
hui, täällä tosiaan alkaa taas mammat jakautumaan piakkoin :eek: :heart:

triplelle tsemppiä :hug:

Itse kävin eilen neuvolassa (rv 32+3):
Kaikki oli muuten hyvin, mutta maksatesteihin laittoivat mut kämmenien kutinan vuoksi. Vauva edelleen poikkitilassa ja siitä johtuen sf-mitta vaan 26cm (meillä nappulan kanssa ihan omat käyrät :saint: ) mutta pääasia, että oli kuitenkin kasvanut edellisestä mittauksesta (2 viikkoa sitten) 3cm! Terkkarin sijainen oli huolissaaan mun painon nousemattomuudesta. Mulla kun noussut 500g lähtöpainosta tuo paino. Sen piti kaivaa mun edellisistä raskauksista paperit esille, et näkee, ettei mulla silloinkaan paino ole noussut kun ei uskonut mua!!

http://irc-galleria.net/archive.php?nick=sukuvika&album_id=2512285 Tuolla kuvia mun masusta...

-kyrsä ja nappula 32+4
 
Viimeyö tuli vietettyä sairaalassa: En edes tiedä, et mistä ne supistukset johtui kun olin saanut nukkuakkin tosi pitkään (11 asti) ja mitään raskasta en tehnyt. Käytiin lasten kaa pulkkamäessä, mutta mä vaan seisoin rinteen alla ja mies telmi lasten kanssa. Sen jälkeen pelailtiin lautapelejä pari tuntia ja se riitti. Supisteli 2,5h 5 min välein ja tosi kipeesti. Lähdin sairaalaan, jossa ottivat käyrää. Mä maksain kyljelläni puoli tuntia ja siinä maatessa supistelut oli tihentyneet ja entisestään kipeytyneet. Mulla vaan vedet valui silmistä kun sattui.

Sain sitten pricanyl-piikin lopettamaan supisteluja, muttei sekään heti auttanut. Vauva sai kortisonia (muhun pistettiin piikillä vauhvistamaan keuhkoja.

Kohdunsuun tilanne: Erittäin pehmeä, reilu sormelle auki,kanavaa jäljellä 2-3cm, mutta sekin "tunneloitunut" eli kun yskäsen tai teen raskaampia liikkeitä niin aukee koko kanava.

Vauvan virtsarakkoa alkoivat seuraavaksi tutkia... Se on liian iso, illalla veikkasivat, että on vaan liian täys pissaa, mutta se ei ollut aamullakaan tyhjentynyt.... Nyt sitä ei kontrolloida ennen synnytystä, mutta synnytyksen jälkeen tarkkailevat sitä pissaamista, että miten sujuu.

Yön siis vietin sairaalassa ja sain veilä suunkin kautta otettavan supistustenestolääkkeen. Yöllä supisteli n. 1-2 supistusta/h. Aamulla pistivät mut käyriin ja kas kummaa... Taas alkoi heti supistelemaan kun asettelivat mut ihan ihme asentoon. Tulivat tarkastamaan käyrää ja huomasivat noi supistukset käyrällä ja ekana mulla mielessä, että "ei ne päästä mua sittenkään kotiin". Kysyivät tunsinko niitä, vastasin, että tunsin, mutta ei ne juuri sattuneet, maha vaan kovettui. Vaikka tosiasiassa ne sattui, mut ne sattui ihan vaan siitä huonosta asennosta. Pääsin kotiin ultran jälkeen. Neidillä painoarvio 1900g. Sanoivat, että illalla pitää vielä käydä hakemassa toinen kortisoni piikki kun se pitää laittaa 24 tunnin päästä ekasta piikistä. Ja sen jälkeen jos vielä supistaa niin antavat yhden piikin lopettamaan supparit ja jos se ei auta niin antavat syntyä.

Että talllaista meidän alkuvuoteen kuuluu...

-Kyrsä ja nappula 33+0
 
:wave:

ekana kyrsälle tsempitystä! :hug: :heart: toivottavasti asiat tuosta friskaantuvat ja maailmaan tulisi tyytyväinen pikku pullertti. :) kaikkea kans todellakin heti vuoden alkuun sulle oikeen isolla vaihteella. :/

sirpulallakin kohta h-hetki käsillä. :eek: :) niin se aika siivistelee..

meillä milolla flunssaa edelleen. saihan tuo pikkuinen koittaa maistella pottuja ja ilme oli kyllä hyvä :D paremmin kuiteskii meni kuin muilla sisaruksilla.. valokuvatkin saatiin päiväkotikuvista ja oli aivan ihana sisaruskuva. Gabriel kuulemma näyttää ihan proffalta kun kauluspaita jossa ylänappi auki, kraka löysästi ja isot pyöreät lasit :D :heart:
jokos ootte alennusmyynnit kalunnu? ite en oo vielä kerenny.. pitäis ylihuomenna käydä kattelees jos sillon mitään enää olis..

triple ja milo 3 1/2kk
 
Täällä vielä porskutellaan, tosin puolikuolleena, mutta siltikin. Alkaa vaan väsymys painamaan kun yöt menee valvoessa supistusten takia ja päivisin supistelee niin, etten mitään jaksa tehdä.


Triplelläkin jo iso pikkumies, 3½kk :eek: Kummasti se aika juoksee.

Alemyynneissä en ole käynyt, muuta kun nickyssä ja nellyssä kävin ostamassa esikolle ens talveks toppapuvun kun oli edullisesti hyvännäköinen ja oikeaa kokoa.

Täällä elellään onnellisia hetkiä, sillä meidän rakas koiruutemme eilen sai "kuolemantuomion" eläinlääkäriltä. Kaikki oireet viittasivat sydänvikaan ja ei enää 13v koiraa viitsi väkisin hengissä pitää. Tänään koira oli tarkemmassa tutkimuksessa samalla eläinlääkärillä ja tulokseksi saatiin TÄYSIN TERVE KOIRA, jolla hieman ehkä dementoitunut pääkoppa :heart: :heart: Ihanaa kun koiramme saakin jatkaa vielä onnellisia vanhuudenpäiviään. Kyllä tuossa jo 2 päivää meni pelkästään itkien ja tänään olenkin sit itkenyt ilosta. Lapset ihan häkeltyneitä, että "mikä tolla mutsilla oikeen on"... :D

Jokohan joku kohta tulisi kertomaan vauvauutisia sirpula? tai ehkä Memmu? :saint:

-kyrsä ja nappula 34+0
 
Kotiuduin tänään sairaalasta, mukana pikku poika. Poika syntyi 6.päivä klo 4.41.

Aamulla meni lapsivesi puol kahdeksan aikaan. Supistuksia jouduin sitten odottelemaan sairaalassa portaita kiipeillen. Mies lähti sitten iltapäivällä kotiin odottelemaan ja yöllä soitin hänet takaisin sairaalaan. Avautumisvaiheen kestoksi on papereihin merkitty 5 tuntia, ponnistusvaihe 41 minuutia ja se kolmas, onko se nyt jälkeisvaihe kun istukka syntyy, niin kesti 22 minuuttia. Avautumisvaihe taisi olla ensisynnyttäjälle melko nopea. Jouduin olemaan osastolla lämpimien kaurapussien ja parin panadolin voimalla. Sitten muhun pistettiin jotakin kipulääkettä, mutta se lähinnä vain väsytti, kipuun ei kyllä auttanut. Lopulta, eli 2 tuntia avautumisvaiheen alkamisesta suutuin ja ilmoitin, etten kestä enää. Se henkilö kuka nyt olikaan ni oli tosi ärsyttävä. Selitti vaan, että synnytys nyt on tälläistä, se sattuu. Sanoi ettei tässä vaiheessa voida kivunlievitystä antaa, synnytys kuulemma vasta aluillaan. Olin kai tarpeeksi kiukkuinen, kun pääsin kuitenkin synnytyssaliin. Tässä vaiheessa kohdunsuu oli sitten 6cm auki. Soittivat anestesialääkärin paikalle jostakin toisesta rakennuksesta, oli pitkän tuntuinen aika odottaa sitä, mutta sitten sain spinaalipuudutuksen. Puudutus on kyllä mahtava keksintö. Sitten loppu menikin ihan hyvin, ponnistusvaiheessa vaan haittasi kun olin silloin jo niin kamalan väsynyt.

Tulipa pitkä selitys =)
 

Yhteistyössä