alle 25vuotiaita raskaana olevia äitejä

Zoe-F
Huomenta päivää!
Työttömän arkea neljättä päivää. Koti siivottu ja kiillotettu, eikä mitään hajua mitä tänään tekisi. Vois ehkä leipoa korvapuusteja, saas nähdä.
Olo hyvä, masussa on ollut pari hiljaisempaa päivää, vaikka liikettä kyllä silloin tällöin on.
Täällä on hornet ja hawk harjottelut kolmatta päivää menossa, Utin päivystyslentotoiminnan toimesta. Oli kyllä kiva herätä ikkunoiden helinään. :kieh:
Zoe & Öttiäinen 21+6 :heart:
 
Kiitos tervetulotoivotuksista :)

tulia Olin laittanut vahingossa oman la:n väärin, eli siis mulla on 8.5. Mutta aika lähellä kuitenkin miimaamuun la:a.

Musta on tullut ihan kamalan hajamielinen tässä raskaudessa :whistle: :ashamed: Ja huono muistikin vaivaa!
 
Siksakkia: Tilapäinen muistin häröily raskauden aikana ja vauvan kanssa on täysin normaalia. Älä ota paineita. Multa jäis varmaan pääkin kotiin, jos ei ois kiinni hartioissa. Muisti pelaa ajoittain ja pettää kriittisimmällä hetkellä. *nauraa*
 
Heipä hei - pitkästä aikaa! :D

Ollaan tosiaan oltu välillä aika matalalla tuolla pinojen keskellä, pitäisiköhän yrittää saada parannusta aikaan sen asian tiimoilta... ?!? :ashamed:

Uusille tervetuloa! =)

Ihana nimi tuo Milo, kivan erikoinen!

).(: Tänään kävin töiden jälkeen neuvolassa, tässä tännekin käynnin saldo:

* painoa tullut 298 g/vko, kokonaispainonnousu nyt, rv 31+3 yhteensä 8 kg.
* RR 110/72
* HB 136
* pissa puhdas
* parin viikon takaisen sokerirasitustestin tulokset kaikki normaalit
* SF-mitta 32
* vauva raivotarjonnassa
* vauvan sydämen syke 136

Muutoinkin täällä jaksellaan aivan hyvin, vauva kovasti potkii ja liikkuu, on myöskin selkeästi enemmän oikealla puolella. Lenkillä käydessä täytyy jo tahtia hidastaa tosissaan, muuten alkaa "pistää"/supistella. Närästystä esiintyy aina välillä; Renniet saa olla mukana lähes joka paikassa! :D vauvalle vaatteita on tullut taas jonkin verran ostettua, ja kyllähän noita vaunuja tulee aina päivittäin käytyä hiplaamassa... :whistle:

Tiedättekö, mistä löytyisi vauvalle ruskean värisenä toppatöppöset ja -tumput? Oon yrittänyt metästää sellaisia vaikka mistä, mutta tuloksetta! Jos joku on sellaisia nähnyt (se kun suosittu/yleinen väri tällä hetkellä on, niin arvelin että voisi jostakin päin löytyäkin), niin hihkaiskaa täällä että pääsisin minäkin jäljille! =)

Tässäpäs turinoita täältä päin tältä erää, nyt nukkumaan! :wave:

- Sirpula ja Pikkuinen rv 31+3 :heart: -
 
Heipsan kaikille !
Siksakkia: Juu aika liki la.t Mulla 12.5(uä. mukaan) alkuperäinen oli 10.5. Muisti on täällä myös aivan totaalisen hukassa. Toivottavasti se joskus palajaa...

Kiitos tervetulotoivotuksista kaikille:)

Onko muilla tiedossa voiko nla tätiä tai nla paikkaa vaihtaa? Mulla ei oikeen kemiat kohtaa tämän tätsyn kanssa.. Aina jää paha mieli kun sen kanssa joutuu tekemisiin. On tosi tyly, ja aina jää sellainen olo että vähättelee kaikkea mitä hälle sanoo, tai et häiritsisin.. hei eikös täti ole töissä neuvolassa?? Jos kysyy jotain, katotaan kuin idioottia, ja ei kuuntele asiaa loppuun, vaikka itse jotain olis kysyny.. Oli esikko mukana viimeisimmässä neuvolassa (ja olin varmistanut että on ok että tulee, (ekaa kertaa esikko mukana siel siis) ja ei sanonut hälle MITÄÄN! Otti pakolliset arvot, ja täytti mitä tarvitti, esitti pakolliset kysymykset, merkkas seur ajan, ja heippa! Oli siis mukana myös mies. Ei hällekkään mitää tainnut sanoa. Jotenkin otti aivoon, kun lapsikin odotti et olis hältä kysynyt jotain. Kokee kuitenkin että on hälle iso juttu, niinkuin onkin! Esikko oli nätisti, kuunteli ja seurasi silmä kovana, mitä tapahtuu, ja mitä tehdään. Kummallista. Oon tähän asti ollut aina tosi tyytyväinen nla palveluihin, niin esikon äitiys neuvolassa, kuin lasten neuvoloissakin. Aina on ollut mukava käydä, aina saanut kysyä, on kuunneltu, jäänyt hyvä fiilis. Saanut tulea vanhemmuuteensa etc..
Kommentteja? Olenko nyt vain turhan herkkä nahkainen? Vai kuuluisiko palvelun olla toisenlaista?

Miimaamuu, rv 15
 
Zoe-F
Talvi se tulla tupsahti ainakin hetkeksi, oli taas kiva sutia kesägummeilla.
Pitäis varmaan käydä etsimään niitä, mutta jotenkin oon siirtän ja siirtän, kun on toi katsastuskin ja kaikkea.
Neuvolassa käyty tänään:
22+6 ja paino 68.8 (7+3 neuvolassa 65.8)
Ei turvotusta
109/62 ja syke 81
Hemppa 119
Sf mitta 23.5
Lapsen syke ~140/min
Liikkeet ++

Zoe ja Öttiäinen 22+6 :heart:
 
Hellou.. Täällä juttua tulee rauhalliseen tahtiin.

Meillä on esikoinen silmä- ja korvatulehduksen takia kotona kolmatta päivää.. Onneksi antibioottikuuri ja silmätipat alkaa auttaa. Poika nukkuu selvästi paremmin eikä silmät vuoda enää.. Ja nenäkin vuotaa enää harvakseltaan. Keskiviikkona nenä ja silmät vuoti ku hana ja ti-ke yö oli äidin painajainen kun poitsu heräili vähän väliä. Mutta nyt onneksi olo on jo kohentunut ja yötkin on rauhottunu, viime yönä ei heränny kertaakaan.

Nyt täytyy mennä laittaa toi vastaan haraava herra melkeen viis vee päivälevolle ennen kun menee ihan mahottomaksi. On kuitenki vielä kipee niin tarvii sen leponsa.


tulia & viljami 30+3
 
miimaamuu Kyllä minun mielestäni vaihto pitäisi onnistua, varsinkin ellei terkkarit käytös tuosta parane. Tosi ikävää että olette joutuneet moista kokemaan :hug: Minusta isä neuvolassa on ihan yhtä oikeasta syystä siellä kuin äitikin, ja luulisi että on ihan itsestäänselvyys että häntäkin huomioidaan. Kyllä meillä ainakin terkkari kyselee isänkin vointia ja tuntemuksia, joskus mittaa verenpaineen tai hb:nkin. Ja jos lapsi mukana niin luulisi aikuisen ihmisen ymmärtävän että se on pienelle iso kokemus ja olisi ihan ystävällistä edes jotenkin ottaa lapsikin huomioon :attn: Johan se kuuluu hyviin käytöstapoihin että edes tervehtii jne!

Täällä pahoinvointi ollut poissa muutaman päivän, tai siis kyllä kuvotusta ja etovaa oloa on ollut, muttei ole tarvinnut oksentaa. Tänään sitten taas takapakkia ja useamman kerran jo tullut kiire vessaan oksentamaan :x Huh, eikö tää ikinä lopu! Esikoisesta oksensin 17-18 viikolle asti, tai siis sellainen pahin vaihe oli silloin ohi. Vielä sen jälkeenkin pahoinvointi kiusasi aika rankasti, muttei sentään joka päivä.

Mulla on liitoskivut alkaneet, sattuu ihan järjettömän paljon! Viime viikonloppuna vielä pyörryin seisovilta jaloilta, löin pääni ensin pöydän reunaan ja siitä sitten edelleen lensin lattialle, niin on vieläkin aika isot kivut siitä rytäkästä. Jännä kyllä, päähän ei tullut kuhmua eikä siihen kohtaan mikä osui pöytään edes aristanut, mutta selkä ja käsi on olleet sitäkin kipeämmät! Vieläkään ei pääse kunnolla edes kävelemään, kyykistymään tai pysty nostamaan esikoista koska alaselkään vihloo niin paljon.

Millaisia hankintoja te olette jo tehneet vauvaa varten?
Mä ostin pienet tumput, sukat ja hatun kevättä ja viileitä kesäpäiviä varten. En voinut vastustaa kun ne oli niin hirmuisen suloiset, ja sopivat sekä pojalle että tytölle :heart: Rakenneultra meillä olis joulun alla, jos siellä näkyy sukupuoli niin luultavasti sen haluamme tietää niin kuin esikoisestakin.

Täällä on satanut viikonlopun jälkeen PALJON lunta, ensimmäiset lumityötkin päästy jo tekemään! Paljon ihanampi minusta näin, kun on valoisampaa tuon synkän maan sijaan. Esikoinen on ihan ihmeissään ollut nyt parina päivänä ulkoillessa, että mitäköhän oikein on tapahtunut kun joka paikka täynnä valkeaa juttua :heart: Eilen istui pulkassa pitkän tovin ja katseli lumisadetta ja välillä selitti tohkeissaan omalla kielellään ilmeisesti mitä näki :) On nyt siis 1v4kk niin viime talven lumista ei taida juuri muistikuvia olla.

Meillä on myös sairastettu, poika oli melkein kaksi viikkoa flunssassa ja vieläkin yskii ja nenä vähän vuotaa. Kuumetta ei kuitenkaan onneks enää ole! Maanantaina varmaankin otetaan se influenssa-rokotus. Täällä yleiset rokotuspäivät olis olleet eilen ja tänään, mutta meillä jo aiemmin sovittu neuvola maanantaille niin otetaan sitten samalla.
Mites muu, oletteko ottaneet rokotuksen?


Siksakkia & Toivo 16+0
 
Hei pakko tulla hehkuttamaan. Miehen serkku sai tunti sitten poikavauvan.. Mä oon ihan innoissani.. Harmi kun Tampereelta on niin pitkä matka Rovaniemelle, ei taida päästä vauvaa kattoon livenä, mutta josko sitä muutaman päivän päästä näkis jo kuvia.

Vauvafiiliksissä
tulia
 
Zoe-F
Huomenta!
Täällä on oltu jo noin tunti hereillä.
Eilinen koko päivän kurkun kuivuus muuttui sitten oikeen ihanaksi kurkkukivuksi.
Oikein mukava nuhakin kehittyi jostakin yön aikana, parin aivastelun jälkeen sieraimet ovat tuosta nielun yläpuolelta todella kipeät.
Kaikkein pahinta tässä on se, että mä tiedän tän olevan vasta alkusoittoa :(
Kuumetta on turha odottaa todennäköisesti, mutta nukkumisen voikin nyt unohtaa muutamaksi yöksi.
Samperin nuhaflunssat :(
Zoe ja Öttiäinen 23+2 :heart:
 
Hei taas mammat :wave:

Hankinnoista sen verran, että me ollaan saatu kaikki vauvaa varten ostettua PAITSI 40cm kyärämyssy pitäs käydä ostamassa. Ruskovillalla tais olla sen kokoista...

siksakkia: Tsemppiä pahoinvoinnin/ oksentamisien kanssa! TIEDÄN todella mitä se voi olla. Itse olen raskauksien aikana oksentanut PALJON ja pitkään! VOIMIA!

Nyt ei kerkeä enempää...

-Kyrsä ja nappula 27+3
 
Kertokaa mulle onko se synnytys kuinka kamalaa. Mä en nimittäin vielä osaa pelätä yhtään ja sit luulen, että siinä käy niin että se synnytys on paljon kamalampi kuin olisin osannut odottaa. Ehkä sekava selitys, mut en taida vaan tietää miten kamala tapahtuma on edessä ja en siten osaa pelätäkään. Tänään neuvolassa puhuttiin aiheesta jotakin, lähinnä kyllä kivulievityksestä ja imetyksesstä. Harmittaa vähän kun täällä ei ole mitään synnytysvalmennuksia. Onhan tässä vielä melkein kaksi kuukautta aikaa, mutta alko vaan mietityttää.

memmu rv 31+6
 
Täälä on nyt näköjään vähän hiljaista, mutta mä kyselen silti.
Eli onko kukaan kokeillut tuota rautavalmistetta sitä mehua kräuterblut-saftia siis? Kun mulla ei maha kestä ainakaa obsidania ja hemoglobiini laskenu taas hirveesti. Väsyttää liikaa. tai mitenhän tuo Elivon rautavalmiste, kestäisköhän maha sitä.
 
memmu84 Mulla ei ole kokemusta rautavalmisteista, esikoista odottaessa hb kesti kokoajan tosi hyvänä, vasta ihan vähän ennen laskettua aikaa laski 112 ja meillä raja 110 että pitäis rauta aloittaa. Silloin oli sijaisterkkari joka sanoi että voisin aloittaa mutta olin itse sitä mieltä ettei se enää ehdi mihinkään imeytyä enkä ottanut.

Mua jännitti ja pelotti esikoista odottaessa synnytys! Mutta kyllä juttelu neuvolassa, polilla ja synnytysvalmennus ja varsinkin tutustumiskäynti synnytyssaliin auttoivat!
Loppuraskaudessa jouduin sairaalaan tarkkailuun, ja se oli nii puuduttavaa että alkoi vain toivoa että synnytys pian käynnistyisi ja saisi vauvan syliin. Se oli sellainen "luonnollinen" valmistautuminen, että kun sitä vaan niin kovasti toivoi niin pelko väistyi pois lähes kokonaan.

Mulla synnytys käynnistettiin, tai oikeastaan yrityksiä oli usempiakin ja maanantaista asti supisteli, vauva syntyi lopulta vasta lauantaina! Kun supistukset alkoi, ne teki kyllä kipeetä muttei tuntuneet sietämättömiltä missään vaiheessa. Mä olin kuullut kamalasti kaikkia kauhutarinoita sekä synnytyksestä että synnytyksen jälkeisestä ajasta ja siksi odotin vaan koko ajan sitä että milloin se sietämätön kipu tulee. No, sitäpä ei tullut ollenkaan. Kaikkein kipeintä teki kun vauvan pää syntyi, se tuntui kieltämättä siltä kuin olisin haljennut mutta se oli niin nopeasti ohi ja vauva kokonaan ulkona, ja kipu todentotta unohtui siihen paikkaan. Se oli ihan uskomatonta, mutta totta.

Eli minulle ainakin jäi positiivinen kokemus alatiesynnytyksestä, enemmän pelkään sitä että joutuisin sektioon. Minulla lämmin vesi, kaurapussi ja epiduraali toimivat todella hyvin kivunlievityksenä. Ponnistusvaiheessa ei ollut enää mitään koska epiduraalin vaikutus oli jo lakannut ja ilokaasusta mulle tuli vain paha olo ja oksensin niin sitä en voinut käyttää.

Se on kuitenkin jokaisella niin erilainen kokemus, eikä voi tietää miten kaikki menee niin mä ainakin suosittelen että yrittää mennä sinne avoimin mielin ja luottaa kätilöön, mutta toki omat toiveet jos sellaisia on, kannattaa esittää jo ennen synnytystä.

Mä olin myös siitä yllättynyt, miten hyvin pystyin liikkumaan, istumaan ja käymään veskissä synnytyksen jälkeen! Olin kuullut vaan kaikilta että ainakin kaksi viikkoa on niin kipeä ettei mistään tule mitään, mutta ei mulle kylläkään käynyt niin. Tietysti jos tulee pahat repeämät tai tehdään eppari, niin toki on kipeämpi. Mulle ei tullut kamalasti tikkejä ja pärjäsin ihan ilman särkylääkkeitä ja luulen että jos olisin joutunut sektioon olisin ollut paljon kipeämpi! Mä muutenkin pelkään leikkauksia ihan kamalasti :ashamed:

Onko teillä mahdollisuus päästä tutustumaan synnytyssaliin ennen synnytystä? Mua se ainakin rauhoitti paljon, kun tiesi edes millainen paikka siellä on sitten vastassa. Toivottavasti sullakin menee kaikki hyvin eikä jää mitään pelkoja mahdollisia seuraavia synnytyksiä ajatellen :hug:
 
Kyllä meillä olisi mahdollisuus mennä tutustumaan synnytyssaliin. Ei olla vaan vielä päätetty, että mennäänkö me. Aiemmin ajattelin, että tietysti mennään, mutta nyt tuntuu, että joutuu muutenkin ajamaan autolla niin paljon tämän raskauden takia. Mutta olisihan se varmasti ihan hyvä silti nähdä se paikka.
 
Tää pino on tosiaan vähän hiljainen :D Mä en itekkään jaksa kirjotella mitään kun ei missään vaiheessa ole mitään uutta :LOL: potkut tuntuu, paino nousee mutta mahaa ei näy vielä nimeksikään! Näyttää vaan siltä että suklaa on maistunut hyvin :kieh:

Hankinnoista: me ollaan hommattu pikkuhiljaa jo melkein kaikki tarpeellinen, kun ollaan saatu tutuilta tosi halvalla/ilmatteeks. 400 eurolla ollaan ostettu pinnis, hoitopöytä+alusta, yhdistelmävaunut (ne oli kyllä ihan uudet liikkeestä), turvakaukalo, sitteri, kantoreppu, vaatteita ja kestovaippoja.. Vielä niitä isomman koon vaippoja pitäs hommata, mutta ajattelin ekaks lainata veljen perheeltä niitä ihan pikkuvauvan kokoja ja kattoo et mistä tykätään ja mitkä sopii, tietää sitten hommata suoraan niitä ettei tarvi ostaa turhia.. Sekä kantoliina ois vielä hankittavana. Onko kellään kokemuksia? :)

Onko täällä kellään koiraa? Miten te ootte alkanut totuttaa koiraa tuleviin lapsiin, rattaisiin ym? Meille tulee kyllä ongelma siinä vaiheessa kun vauvalla on leluja lattialla, molemmat on niin hulluina pehmoleluihin.. :LOL:

garbalo ja vauva 25+5
 
garbalo OHO :eek: Te ootte saaneet tosi edullisesti vauvan tarvikkeet, jos vielä yhdistelmätkin uutena! Meillä oli menny jo reilusti yli tuhat euroa kun lopetin laskemasta :whistle:
Melkein kaikki hankittiin uutena, kun ei ollut mistä käytettynä olis saanut eikä täällä päin ole hyviä kirppareitakaan tms. mistä saisi hyvää tavaraa järkevään hintaan.
Hoitopöytä saatiin lainaksi, ja se on meillä edelleen käytössä vaikka esikoinen jo 1v4kk ja pyydettiin laina-aikaa serkulta lisää, kun nyt kakkonen tulossa :)

Ostettiin vaunut, turvakaukalo, pinnasänky ainakin tarjouksen aikaan, mutta silti tuota rahaa niihin upposi. Mutta helpottaahan se tämänhetkistä tilannetta, kun ei tarvii juuri mitään hankkia, paitsi vaatteita ja tuplarattaat nyt ainakin, ja sitten turvakaukalon jälkeen toinen turvaistuin.

Vaatteita kyllä ostin käytettynä kirppiksiltä ja huuto.netistä, mutta huutiksessakin ne hinnat kohoaa aika lailla kun siihen vielä lisää postikulut...

Meillä ei ole koiraa, mutta muutama tuttu on toiminut niin, että isä on tuonut vauvan vaatteen sairaalasta tuoksutettavaksi koiralle, ennen kuin vauva ja äiti kotiutuvat. Ja sitten kun on tultu kotiin, koiran on annettu ensin rauhassa tuoksutella vauvaa ennen kuin se otetaan pois turvakaukalosta.
 
Siksakkia oon kyllä kans tosi ilonen kun ollaan noin halvalla saatu kaikki! Sitteri ja turvakaukalo on mun äidiltä "lainassa", se on ostanut ne omalta kaveriltaan meill lapsille, et kuka sit tartteekin. Mutta.. Mun veli joka nyt sai vauvan osti uudet joten ne ei tuu tarttemaan niitä, sisko ei hommaa enää lapsia ja toinen veli jos joskus saa aikaseks hommata lapsen niin takuulla ostaa uudet parhaimmat ja prameimmat ja turvallisimmat :LOL: joten eiköhän noi meille jää :D

Meillä on vielä se hyvä tuuri käynyt että veli tosiaan sai nyt marraskuun alussa ja yks tosi hyvä kaveripariskunta saa kuukautta meitä ennen, joten niiltä varmasti saa lainaksi sellaisia ihan pikkuriikkisiä vaatteita jos satutaan tarviimaan. Joten tässä nyt koti ois ihan valmis vauvan tulemiseen :LOL:

Kuulosti muuten hyvältä idealta tuoda tuo vauvanvaate kotiin tuoksuteltavaks ennen ku me kotiudutaan! Pitää vaan muistaa se siinä hässäkässä sitten..
 
Hankinnoista sen verran että meillä on menny noin 160e kaikkinensa, tosin eipä oo ostettukaan kun yhdistelmävaunut (käytettynä tutulta) ja sit muutamia vaatteita. Kapaloliina ja harsot ois nyt vielä hankittavien listalla. Pinnasänky, sitteri, turvakaukalo ja rintareppu saadaan lainaan. Tuttipullot, lakanat ja vauvan vaatteet palautuu meille pikkuhiljaa lainasta. Tuttipulloihin ostetaan uudet tutit sit tarpeen mukaan ja vauvalle ostetaan huvitutti sit ehkä viikkoo ennen laskettua aikaa, et on joku tutti jo valmiina odottamassa vauvaa. Kenties sit ristiäisten paikkeilla tilaan nimitutteja vauvalle.. Vaikuttivat niin suloisilta. (http://www.namnnappen.se/Shop.aspx) Rengasliinan ostamista tai itse tekemistä olen harkinnut.

Meillä on kyllä S-koon Kanga-rengasliina, jos joku on kiinnostunut. Mulle se vissiin oli väärää kokoa, ei jotenkin istunut päälle kunnolla.

Mutta nyt hehkutan vielä että meillä on nyt varattuna ristiäisiä varten paikka, aika ja pappi. Tänään ihan itse varasin. :) Ajoissa ollaan siksi että saatiin haluamamme pappi. Meidän "viljami" kastetaan 14.3.09 klo 14, ellei nyt jotain hirveen mystistä tapahdu ennen sitä niin et jouduttais siirtämään ristiäisten ajankohtaa.


tulia & viljami 31+3
 
Moi taas pitkästä aikaa :ashamed:

Memmu kyseli tuosta synnytyksen kamaluudesta... Eihän sitä esikkoa odottaessa tiennyt, että millaista se oikeasti on. Ei sitä voi tietää edes mitä se on kun menen neljättä synnyttään, mutta nyt on sentään jo kolmesta synnytyksestä hyvät kokemukset.
Esikkoa synnyttämään mennessämme jouduimme yöpymään perhehuoneessa tarkkailussa (siihen mennessä en ollut tuntenut yhtäkään supistusta). Kiva oli herätä yöllä siihen kun naiset KAURJUI tuskissaan, niin, että käytävät vaan raikas. Siinä vaiheessa hieman alkoi pelottamaan... :whistle: Kätilö sit kertoi, että ei ne aina yhtä kivuliaita ole ja koitti vähän lieventää mun pelkojani. Kun synnytys lopulta alkoi se oli ihana, hellpo ja kaunis tapahtuma. :heart: Kolme olen synnyttänyt ja kertaakaan en ole voihkinut salissa, saati huutanut. Epiduraali on ollut mun taivas ja turha kuvitella, että ilman sitä suostuisin tätäkään synnyttämään. Epiduraalin voimalla olen nukkunut koko avautumisvaiheen ja sit vaan punkenut vauvan maailmaan. Mutta jokainen synnytys on erilainen ja aina voi tulla komplikaatoita...

Itse täällä olen parantumassa jumalattomasta mahataudista, joka mulle tuli eilenaamulla. Tuli niin joka rööristä kokoajan, että kyllä voimat meni... Tuli sitten nukuttua viimeyönä 17.30-7.00 eli yhteensä 13,5h yöunet :D

Joulua odotellen :xmas:
-Kyrsä ja Nappula 28+4
 
no johan tää paikka on hiljentynyt.. liekkö kaikki vaipuneet jouluvalmisteluihin?!

Synnytyksestä: Mä en ainakaan oo kokenu et se olis mitenkään hirveen kamalaa.. Kipeetähän se tekee, se nyt on selvä, mutta ei mun olo oo mitenkään järjettömän tuskainen ollu.. Tai no.. Sitä vartenhan on sit niitä lääkkeitä. Ite oon päässy helpolla, kun on ollu kaksi synnytykstä, jotka molemmat ovat olleet kestoltaan noin viisi tuntia. Ekassa sain petidiiniä, ilokaasua ja sit lopulta epiduraalin. Epiduraali laitettiin aika myöhäisessä vaiheessa, joten auttoi mulla ponnistusvaiheessakin.. Ei sattunu kun poika tuli läpi ja silti ponnistusvaihe tuli ja meni hyvin, kesti 10-20min. Kuopukselta sain ilokaasua ja spinaalin. Spinaali takasi täysin kivuttoman tunnin juuri ennen ponnistusvaihetta, mutta ei sit lievittäny yhtään kipua ponnistusvaiheessa alapäässä. Sillon taisin hieman kiljua. :ashamed: Mutta muuten mulle on jääny hyvät fiilikset synnytyksistä ja odotan jo kovasti tätä synnytystä. Osittain tietty siksi että haluaisin vauvan jo syliin. Hiukka jännittää ja ehkä jopa pelottaa, kun on ihan uusi sairaala, kun muutettiin kuopuksen syntymän jälkeen uudelle paikkakunnalle, mutta ehkei se oo niin kauheeta.

Nyt joululahjojen paketointiin.. Jos jaksaa.


tulia & viljami 32+6
 

Yhteistyössä