Alkuvuodesta synnyttäneet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nelly
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nelly

Vieras
Löytyisikö tähän ketjuun kirjoittajia?! Itse lukeuduin tammimammoihin, mutta synnytys venähti helmikuun puolelle.

Kaksi kuukautta jo vierähtänyt vauva-arkea, ja pakko myöntää että aika rankkaahan tämä on. Eikä mulla mitään ruusuista kuvaa ekoista viikoista ollukaan. Alkuun sitä oli tosi väsynyt, ja kirjaimellisesti hajalla, ja ahdisti ettei pystynyt yhtälailla nauttimaan pienokaisesta kuin tuore isä ja sukulaiset. Mutta nyt kun oma kunto jo lähes palautunut, on vauvan kanssa jo tullut tutuksi. :)
- Imetys on sujunut hyvin, vaikkakin ihmetyttää kuinka poika saa jotain 7minuutissa ja vain toisesta rinnasta kerrallaan. Syöttöjä on tosi epäsäännöllisesti - päivisin 1,5-2,5h välein, ja yöllä 3-4h välein. Korvikketta annettu yötä vasten - kokeiltiin kyllä myös ilman.
- Poika nukkuu hyvin vaunuissa päivällä, ja vähemmän hyvin nykyään sisällä aamupäivästä ja illansuussa - parhaiten nukahtaa syliin.
- Jonkinasteen koliikin itse diagnosoin, sillä aikamoista huutoa on ollut, ja vatsanväännettä. Mutta öisin meillä ei ole koskaan huudettu.
- Jälkitarkastuksessa kaikki ok. Vaikkakin on yksi repeämä, mikä tulee aina olemaan. Ärtsyä vaan että menkat alkoi 7viikkoa synnytyksestä - tuskin oli jälkivuoto loppunut. Kohtalotovereita?
- Poika alkoi hymyilemään ja naureskelemaan tosi varhain, vaikka oppaissa sanotaan että 6 viikkoisena voi hymy irrota. ;)

Kirjoitellaan.

Nelly ja Allu

Mun poika syntyi helmikuun vikana, joten aika paljon nuorempi.

Tohon hymyjuttuun sen verran, että jostain joskus luin, että hymy tulee hedelmöittymisestä tietyn ajan päästä, eli ennenaikaset hymyilee myöhemmin ja yliaikaset jopa 4 viikkosina.
Meillä se pitää paikkaansa, poitsu syntyi rv 41 ja hymyili 5 vk iässä :)

Aika haipakkaa pitää, esikoinen kun on reilut 1v8kk...

Meillä muuten huutoon auttoi hyvin kun itse jätin suklaan pois, nyyh. Illasta katosi monta tuntia huutoa, nyt kundi vain juttelee kun systeri on nukahtanut. Ihanaa!

Esikoisella oli koliikki ja tiedän kuinka kamalaa se voi olla! Neiti huusi aikoinaan klo 18-23. Vain tissi suussa neiti oli hiljaa ja sitten taas alkoi. Riippumatta paikasta, myös kylässä yms. Kyllä se siitä.

Täällä olisi yksi helmiäiti. Poika syntyi helmikuun 2. päivä (rv 38 + 3), joten aikalailla samaa vauva-arkea elellellään. Ja kovin tutulta kuulostaa ap:n kirjoitus..

Mulla oli aivan sama juttu kuin ap:llä ensimmäisinä viikkoina. Ja tunsin suurta syyllisyyttä siittä etten pystynyt nauttimaan vauvastani siten miten läheiset. Mutta nyt kun muutama kuukausi ollaan pojan kanssa tutustuttu, koko äitiys on avautunut aivan eri tavalla. Ja onhan tämä hienoa, seurata miten poika päivä päivältä kasvaa ja kehittyy. Ja meidän poika ainakii kasvaa ! Eilen käytiin 2 kk neuvolassa ja painoa on tällä hetkellä 6,5 kg ja pituutta 59,5 cm !! Iso poika. Ja ihana.

Itse olen palautunut hienosti. Haavat ovat hyvin parantuneet. Onneksi. Menkat ei vielä ole alkaneet. Saattavat olla poissa jopa koko sen ajan, kun vauva on täysimetyksellä. Mä en ole antanut pojalle vielä muuta kuin rintaa. Saattaapi johtua siittä. Enkä ole ollenkaan pahoillaan, että ovat pysyneet poissa =) Ehtiihän noista kuukautisista "kärsiä" sitten taas tovin.

Imetys sujui hienosti heti synnärillä ja sama on jatkunut täällä kotona. Myös meillä poika syö vain yhdestä rinnasta kerrallaan. Ja syötöt ovat nopeita (varsinkin päivällä), suurin piirtein sen 7 -10 min, iltasyöttö ennen yöunia saattaa kestää jopa runsaan 30 min.

Päivällä syöttöväli on n.1,5-3 tuntia. Riippuu hiukan minkä pituisia päikkäreitä poika jaksaa nukkua. Kerran nukuttiin jopa 4 tuntia (vaunuissa), se onkin tähän saakka ennätys. Ja myös täällä nukutaan paremmin ja pitempään ulkona kuin sisällä. Yöllä syödään 3-5 tunnin välein.

Meillä ei ole onneksi kärsitty paljoakaan vatsanväänteistä. Joskus silloin tällöin on pientä kitinää, mutta hyvin vähän. Muutenkaan poika ei paljoa itkseskele, välillä huonon päivän sattuessa tai jos uniaika on mennyt ohi. Hän on aika rauhallinen ja nauravainen yksilö.

Meillä hymyiltiin ekan kerran n. 4-5 vkon ikäisenä. Ja siittä saakka aamuhymyt ovat olleeet vakio. Siinä on mukava itsekkii herätä uuteen päivään. Ja kovasti yritetään keskustella, pientä jokeltelua on jo haivaittavissa.

Syökös teidän pikkuiset muuten tuttia ? Meillä ei nimittäin tykätty siittä kapistuksesta yhtään, joten emme ole sitä enää edes viitsineet kokeilla. Tissi siis toimii aina silloin tällöin tutin sijaisena.. Tästä johtunee ehkä pojan "suurehko" koko =)

Entä oletteko harkinneet antaa lapsellenne rotavirusrokotteen (annetaan suun kautta 2 osassa, hinta yhteensä n. 140 €) ? Sain reseptin varmuuden vuoksi mukaani, jos tahdomme sen hakea, mutta en ole vielä aivan varma sen välttämättömyydestä..

-Vanilla-

Minun tyttö syntyi tammikuun 30. päivä. Eli nyt ikää kaksi kuukautta. Raskaus ja synnytys sujui hyvin ja ensimmäisen kuukauden elin vauvan kanssa hurmoksessa. Tuntui hienolta, kun imetys lähti sujumaan hyvin ja vauva oli tosi rauhallinen. Esikoinen on nyt 2v ja 4 kk ja syntyi ennenaikaisena, joten huomasin, miten erilaista on aloittaa vauva-arki täysiaikaisen kanssa. Eron kehityksessä huomaa selvästi.

Tyttö nukkuu yöllä jopa kahdeksan tuntia putkeen, mutta päivällä ei sitten paljon nukukaan. Esim. tänään on nukkunut kerran 10 min ja kolmesti 20 minsaa. Tyttö on sellanen, että jos alkaa vaikka rattaissa huutamaan niin huuto ei lopu ennenkuin on tissillä tai vaatteet riisutaan. Olen aika monesti kävellyt kaupungin läpi kotiin tytön huuto raikuen. Ei siinä paljon naurata. Muuten tyttö on tosi rauhallinen poikaan verrattuna. Nautin yöunista, kun poika heräs vauvana jopa kahdeksan kertaa yössä.

Nautin tytöstä, mutta elämä tuntuu tällä hetkellä aika raskaalta, kun tyttö ei nuku päivällä ja pojalla on ihan kamala uhmaikä. Yritän käydä joka päivä lenkillä, jotta jaksaisin paremmin. Reissataankin paljon, joten saan sillä tavalla vaihtelua arkeen.

Yritän opettaa tuttipulloa ja tuttia, mutta vielä ne aiheuttaa enimmäkseen yökkäilyä. Tyttö ei ole turhia huutanut ja multa heruu kyllä suuret sympatiat teille, joiden vauva on itkuinen. Tyttö rupsuttelee paljon ja olen ajatellut, että jospa tuo pätkäunisuus päivällä johtuis ilmavaivoista. Toivottavasti asia korjaantuu iän myötä.

Heipparallaa! Minun poikani syntyi 15.2 ihan täysaikaisena, vaikkakin pikkuruisena, alle 3 kg. Rauhallinen poika ja helppo vauva kaikin puolin. Ollut kova nukkumaan ihan alusta saakka ja ensin pitikin herätellä syömään, että sai riittävästi ravintoa. Nyt ei enää herätellä ja saattaa vedellä hyvinkin reilun neljän tunnin "tirsojakin".

Marsu76:n kanssa on samanlaisia kokemuksia. Poika on ihana ja nautin hänestä, mutta esikoiseni, tyttö 2v 10kk on pahassa uhmaiässä juuri ja olen välillä todella väsynyt hänen kanssaan. Kaikki on NIIN vaikeaa. Viime viikolla tyttö oli vielä flunssassa, mies reissussa ja tyttö poikkeuksellisenkin kiukkuinen ja hankala. Olin aika väsynyt ja loppuviikosta tuntuikin, että repeän siihen paikkaan, jos tulee yksikin vastoinkäyminen vielä. Onneksi flunssa helpotti ja nyt ollaan "vaan" tavallisen hankalia enää...

Hyviä vointeja ja mukavaa pääsiäistä kaikille!

Oon kanssa miettiny tota rotavirusrokotteen ottamista. Meidän ois ollut mahdollista osallistua sellaiseen tutkimukseenkin, mutta ei tullut lähettyä...

Sanotaan että ensin ei ole mitään rytmiä, mutta kyllä se rytmi sieltä sitten löytyy. Eikö neuvola vois suositella jotain rytmiä mihin kannattais pyrkiä/mikä ois hyväksi havaittu. Oon sitten kyselly tutuilta että miten niillä.. Totuushan tietty on että vauvoilla on omat rytminsä, mutta paljon niihin pystyy vanhemmatkin vaikuttamaan - just sillä milloin ulos lähtee ja milloin syöttää. Meillä menee niin että aamupäivästä on yleensä yhdet torkut sisällä, sitten klo12 jälkeen vaunuissa nukutaan 2-3h ja sitten alkuillasta vielä jonkinlaiset unet sisällä. Yö alkaa syötöllä n.klo11 sitten nukutaan hyvin n.klo03 asti ja sitten seuraava syöttö n.klo06, jonka jälkeen uni levottomampaa ja otan pojan meidän väliin noin pariks tunniksi. Näiden unien lisäksi ihme 10min torkahduksia syliin milloin sattuu. Näin siis yleensä, mutta poikkeuspäiviäkin on.

Mulla on rasitusvammat molemmissa käsissä kovasta kantamisesta ja hyssyttelystä - pelkään että iskee jännetuppitulehdus. Mikä auttais? Sorminivelet myös usein särkee..mutta sitä on ollut ennenkin. Luin kuitenkin jostain että nivelet vois olla raskauden jälkeen kipeät.

2kk neuvolassa poika painoi jo 5430g - keskikäyrän yläpuolella mennään. Eli hyvin on kasvanu... eli kaipa sitä maitoa riittävästi tulee. Tänään huomasin kyllä vasta ekan kerran kun maitoa tuli suihkuamalla - sehän ei tietty pojasta ollut kovin mukavaa.

Hyvää pääsiäistä!

Täällä 6.2. syntyneiden kaksosten äiti. Kaksosista toinen on tyttö ja toinen poika, syntyivät rv 38+3 suunnitellulla sektiolla. Painoa pojalla oli syntyessään hieman alle 2500 g ja tytöllä hieman päälle 2600 g ja hieman pienempiä ovat edelleen kuin vauvat keskimäärin. Tyttö on nyt noin 4500 g ja poika viitisen kiloa. Ensi viikolla taas neuvolassa näkee sitten tarkat mitat.

Hymyt bongasin varmuudella seitsemän viikon iässä. Lattilla jumppaavat (pakon sanelemana) kovasti, tosin poika on tyttöä huomattavasti laiskempi. Molemmat saavat jo hilattua pään ja rinnan ilmaan, mutta kädet eivät ihan vielä suoristu.

Vatsavaivoja oli meilläkin kovasti tuonne kuuden viikon ikään saakka. Toinen huusi alkuyöstä ja toinen keskiyöllä. Sitten onneksi helpotti ja siirryttiin kitinävaiheeseen. Muutoin ovat yöt nukkuneet mainiosti 3-6 tunnin pätkissä. Olen antanut nyt parin viikon ajan lisämaitoa oman hoitotaakkani helpottamiseksi ja se on vaikuttanut varsinkin yöuniin. Päiväunet ovat meillä jonkinlainen murheenkryyni lähinnä sen vuoksi, että pitäisi saada mukulat nukkumaan suht. samaan aikaan ja se ei läheskään aina onnistu, vaikka syötän vauvat yhtäaikaisesti. Toivon, että kiinteiden ruokien myötä saan sitten luotua yhtenäisen päivärytmin.

Niin ja esikoinen on 2½-vuotias.. Kyllä on lapsiparalla ollut sopeutumista. Juuri hänen takiaan toivon kovasti, että vauvat alkaisivat nukkumaan päiväunia samaan aikaan. Olisi ihanaa tietää, että voi luvata esikoiselle omaa aikaa vauvojen nukkuessa. Nyt se on aina että JOS.. Ja sitähän ei tuonikäisen ole helppo ymmärtää.

Moikka!

Täältäkin löytyy tammimamma, eli poika syntyi 19.1 rv 41+2. Taustoista sen verran, että meillä on ennestään 8/01 tyttö ja 6/03 poika.
Vauvan kans on mennyt alusta saakka tosi hyvin. Paitsi heti laitokselta kotiuduttuamme vauva sai rs-viruksen, joka oli vaivana sen nelisen viikkoa. Siitä kuitenkin selvittiin suht vähällä.
Meillä ollaan täysimetyksellä ja kestopeppuja. 3 kk neuvola on ensviikolla, joten mittoja sitten tarkemmin.
Päiväunet nukutaan ulkona ja ne saattaa kestää jopa yli 6 tuntia!!! Yleensä kuitenkin se 4-5 tuntia. Yöllä herätään kerran syömään ja muu aika nukutaan hienosti.

Kaikin puolin saimme kyllä aivan ihanan hymypojan :)

Kirjoittelen taas paremmalla aikaa, nyt täytyy lähteä tissutteleen pojan luo!

Moikkamoi!
Olihan täällä tuttujakin. :) Ja meidän pojan ikätoveri ja melkein mun nimimerkkikaima; Vanilla!

Mä en just ehdi pitkiä juttuja kirjoittelemaan. Meistä löytyy täältä enemmän:
http://itio.vuodatus.net

Täysimetyksellä mennään, yöt nukutaan yleensä hienosti. Päivät ja illat menee tosi vaihtelevasti. Välillä on vähän mahakuprujakin...

Ensi lauantaina ristiäiset.

Palataan!

Niin, mitä mieltä olette siitä rotaviirusrokotteesta?

Millaisia päiväunia teillä otetaan? Oon ihan ihmeissäni taas kun poika tykkääkin ottaa välillä pidemmät unet aamupäivästä sisällä, ja sitten en tiedä milloin uskaltais lähteä onnistuneesti unille ulos. Illathan meillä on menny jo pitkään pienillä torkuilla miten sattuu. Milloinkohan jokin selkeämpi päiväunirytmi löytyis?

Mihin aikaan teillä mennään yöunille? meillä mentiin ennen vasta noin puol12, nyt poika on muutamana iltana nukahtanut jo klo22, ja oon jännänny milloin herää ekalle syötölle, mutta on se sinne kolmeen asti jaksanu, kun on hiukka lisäksi korviketta mahassa. Aamusta ei sit kovin pitkään saakaan nukkua - poika on yleensä levoton jo puol7.

Nyrkit on paras lelu tällä hetkellä, mutta on alkanut ihmettelemään puuhamaton leluja. Kova on naureskelemaan kun sille päälle sattuu, usein kyllä valveilla ollessa kitinää, ja välillä kovempaakin huutoa. Oon yrittäny välillä välttää ruisleipää, suklaata ja pullaa, sillä äidin ruokavalio vaikuttaa lapsen ilmavaivoihin. Mä ite saan vatsan kipristelyä helposti kyllä vaikka mistä.

En ole vielä uskaltanu ihmeemmin liikkua pojan kanssa, muuta kun siis tietty päiväkävelyt lähimaastossa, ja vierailut tutuilla, mutta esim shoppailemaan en ole lähtenyt, kun ei voi luottaa että se koko reissua nukkuis, enkä oikein halua alkaa missä vaan syöttämään.

Kirjoitellaan.

Heippa vaan!!Löytyyhän täältä tuttujakin!Meidän poika Julius syntyi 27.1 rv 41+5.Isosisko Jemina syntyi 10/04.
Poika on kuin unelma.On tosi hyväntuulinen ja nukkuu hyvin.Elikkäs ihan siskonsa vastakohta...Parempi näin!!Kovasti kasvaa ja juttelee. Ja bumbo tuolissakin on jo istuttu pieniä hetkiä. (vääntää itteesä kovasti koko ajan istumaan...) Isosisko on ottanu pikkuveikan tosi hyvin vastaan, ei mitään merkkejäkään mustasukkaisuudesta (ainakaan vielä,kop kop!). Kovasti tykkää jutella ja touhuta meidän 'vauvan' kanssa. Välillä meinaa olla hieman yli-innokaskin hoitaja =) 2kk mitat oli 6580g ja 60cm. Viikon päästä 3kk lääkäri ja piikki kankkuun,auts...Meille jonkunlaiset rytmit on jo tullukin,joka päivä mennään suht koht samoissa. Kieltämättä rytmit helpottaa elämää...!
Täällä käydään yöunille jo klo 19-20, ihan pienenä kävi nukkuu jo kuuden aikaan!!Ja siitäkös oltiin ihmeissään.Muksut herääkin sit tossa ennen seittemää...Ja päiväunia nukutaan 3-6 tuntia...
Tämmöstä meillä! Kiva lueskella muiden kuulumisia!!

Mä en vieläkää tiedä, että mitä me sen rotavirusrokotteen kanssa tehdään.. pari vkoa meillä on sitä vielä aikaa miettiä. Vappuna on 3 kk neuvola ja silloin pitäisi olla rokote mukana jos sen meinaapi lapselleen annattaa. Onko kenellään siittä kokemuksia ?

Meillä mennään pidemmille päiväunille siinä 11-13 välimaastossa. Ja parhaimmillaan päikkärit kestävät 3-5 tuntia (ulkona vaunuissa). Sisällä napero nukkuu hieman lyhyempiä unia, normaalisti n. 2 tuntia. Ja pieniä torkahduksia on aamulla ja päivän mittaan useampia. Ja ne kestävät yleensä 10 minuutista vajaaseen tuntiin.

Yöunille meillä mennään 20.00-21.00 ja eka syöttö on normaalisti 01.00-02.00 aikoihin. Yhden ainoan kerran poika on nukkunut 7 tuntia putkeen, mutta sitä ihmettä ei ole tapahtunut sen kerran jälkeen. Ikävä kyllä =) Aamulla heräillään pirteänä (poika, en minä=)) ennen seitsemää.

Nyrkit hakeutuu myös täällä hyvin herkästi suuhun. Niitä on sitten mukava maistella, varsinkin kun tulee väsy. Meillä ei syödä tuttia, joten käsi on uupuneena suussa koko ajan. Sitterissä poika tykkää istuskella ja siittä roikkuvat lelut on kova juttu. Niitä on mukava katsella ja tökkiä. Myös sohvalla on kiva köllötellä ja "leikkiä" mato matosella, jossa on kiinni muutamia värikkäitä eläimiä jotka helisevät.. Masullaan ei viihdytä kuin ihan pieniä pätkiä ja silloin kun viihdytään, niin kovasti olisi jo halu lähteä liikkeelle.

Mä olen yrittänyt ahkerasti käydä vaunuttelemassa, yleensä muutaman kerran päivässä joka päivä. Ollaa myös käyty jonkin verran kaupungilla (asumme keskustassa), mutta tissitelty ollaan kotona. Oon yrittänyt ajoittaa vaunuttelut siten, että heti syötön jälkeen lähetään. Ja muutenkii me ollaa (yö)kyläilty naperon kaa jo tosi paljon. Pisin automatka on kestäny runsaan 4 tuntia, miehen vanhemmat kun asuvat toisella puolella Suomea ja lähdimme sinne pääsiäiseksi. Selvisimme ainoastaan yhdellä pysähdyksellä (ruokatauko). Poika nukkui koko matkan kiltisti. Ja on ollut joka muussakii reissussa aina kiltisti, hiukan saattaa tutkia ja ihmetellä uutta paikkaa muttei paljoa itkeskele. Syksyllä olemme lähdössä naperon kanssa etelään..

Jokos teillä muilla jokellellaan ? Meillä jo kovasti yritetään "keskustella" ja paljon näyttäisi olevan asiaa, kun vain saisi sanottua =)

Aurinkoista päivän jatkoa !! Kirjoitellaan =)

-Vanilla-

Moi,

Mulla on 2.2. syntynyt tyttö ja otin hänelle rota-rokoitteen, nyt on mennyt eka satsi, toka parin viikon kuluttua. Hänelle ei minusta tullut mitään sivuoireita. Vaikka on aika kallis, niin hyvä jos tuon avulla välttää edes yhden vatsataudin.

Anita

Heippa!

Nyt on lukemat mittarissa tasan 3 kk. Neuvolassa käytiin päivällä ja mitat on seuraavanlaiset: pituus 60,5 cm ja paino 6030 g.
Poika on alkanut vierastamaan ja varsinkin ihmiset, joilla on silmälasit ja uskaltautuvat lähemmäs niin saavat kyllä huudot päällensä :)

Sormet on jatkuvasti suussa ja nyt uutena juttuna on aloitettu syljen kans pyrrääminen. Ääntely ja jokeltelu on jäänyt hieman taka-alalle nyt kun tämä uusi ihastuttava taito on huomattu. Masullaan ollessa poju nostaa hartiat hienosti ylös ja laittaa kädet "valmiusasentoon" eli tuohon eteen niin kuin lähtisi ryömimään.

Meillä ei annettu rota-rokotetta. Emme oikeastaan edes harkinneet sitä.

Nyt täytyy taas kiitää, poika heräilee päiväuniltaan :)

Myös meillä vauva sai rota-rokotteen. Eka annos annettiin kahden kuukauden iässä ja toinen kolmen. Muutama päivä rokotteesta vauva pulautteli tavallista enemmän, mutta muuta oireilua en havainnut. Ystäväni vauva sairasti rankan rota-viruksen, joten meille oli itsestäänselvää, että otamme rokotteen, kun sellainen on nyt saatavilla.

Me otetaan myös rotavirus. Todella ikävä tauti (siskoni sairasti pienenä), ja jos se näin on vältettävissä, hyvä niin.

teidän kirjoitukset tuntuu niin tutuilta. kuolaa, nyrkit suussa, juttelua jne... :) Mutta nyt asioille, huomenna on ristiäiset! :)

Mä en näköjään jaksa ikinä kirjautua...

Nyt on ristiäiset juhlittu. Jääkaappi ja pakastin tursuavat ties minkälaista herkkua, joita jäi tähteeksi. Mihin ihmeeseen me niiden kanssa joudutaan. Ruuasta meni vain noin puolet, jos sitäkään!!!

No enivei, juhlakalu vähän kitisi itse tilaisuudessa, mutta tutilla saatiin aina pidennettyä jätkän hermoja. :) Toinen kun ei yhtään tykännyt olla sillätavalla selällään sylissä. Toinen kummi onneksi otti välillä olkapäälleen ja sai kaveri katsella kirkkoa pystyssä.

Nyt nuo mun molemmat miehet nukkuvat juhlasta väsyneinä tuolla sängyssä. Mulle jäi jotenkin ihme hektinen olo päälle, enkä ole jotenkin osannut "pysähtyä", vaikka vieraat jo lähtikin.

Nimeksi tuli Onni Eelis Elmeri.

Mulla oli kanssa ristiäisten jälkeen levoton olo, enkä osannut nukkua...;)

Oon kuullu kerrottavan tiheän imemisen kaudesta... Onkohan tämä nyt sitä ja kauankohan kestää? Viimeset pari yötä on meinaa poika halunnut syödä kolme kertaa, sen sijaan että ennen syötiin n. klo3 ja klo6. Osittain ehkä vaikuttaa se että hiukka aikasemmin on yritetty laittaa nukkumaan, ettei ihan kahteentoista menisi. En kyllä kestä jos tätä jatkuu pitkään - ja vielä kun välillä on itselläni vaikeuksia saada unenpäästä kiinni.

Miten ootte muuten synnytyksestä toipuneet...fyysisesti? Sanotaan että siitä toipuis nopeasti, mutta että lopullisesti kaikki loksahtaa taas oikeille paikoilleen parin vuden päästä. Tiettyyn pisteeseen sitä palautuikin, mutta eipä ole vielä kunnon seksiä kyetty harrastamaan - jotain sen suuntaista kyllä. ;) Ja mulla on myös nivusissa ja muutenkin alapäässä ihme jomotusta ja särkyä vaakatasossa ollessa. Tietty nyt myös särkee kaikki nivelet ja selkä, mutta se johtuu vauvan kantamisesta, ja ehkä välillä väärästä imetysasennosta.

Hyvä juttu meidän pojassa on se että hän on niin vieraskorea, siksi on ollut kiva ottaa vieraita vastaan, kun tietää että sen ajan poika on oikein aurinkoinen, mutta heti kun vieraat lähtee alkaa kitinä. Ehkä se on sitä huomionkipeyttä. Huom tuttujen seurassa kyllä jo kitistään.

Kohta tytöllä 3 kk mittarissa. Aika hujahtaa niin nopeasti. Meilläkin jokeltelu on aluillaan ja eilen kun laitto vatsalleen niin pyörähti aina selälleen. Eilen ajattelin, että vasta syntyi ja nyt jo tekee monenlaista juttua.

Nukkumisjututkin menee ihan ok, vaikka muutamana yönä on nyt herännyt kolmisen kertaa. Kuitenkin älyttömän helppo pakkaus verrattuna veljeensä. Ainut suurin rasite on edelleen se, kun tyttö huutaa rattaissa ja kaukalossa. Pitäisi kehitellä kaikenlaista kivaa katseltavaa autoon ja rattaisiin. Jos huomio kiinnittyisi niihin eikä jaksaisi koko ajan huutaa raivona. Yleensä tyttö on huutanut itsensä hikimäräksi ja kun sisälle päästään ja riisutaan niin menee sitteriin ja katselee ympäristöä rauhallisena. Olenkin sanonut, että sisällä kuin enkeli ja kun puetaan niin piru on irti. Olen kokeillut erilaisia vaatteitakin ja liikaakaan en pue, joten tyttö ei vaan tykkää ulkovaatteista. Poika oli vauvana sellainen, että kun puvun vetoketjun sulki niin silmät painu kiinni.

Tytön kanssa lenkkeily ja ulkona nukuttaminen sujuu parhaiten aamupäivästä ja silloin pitää saada umpiuneen ennen koppaan laskemista. Yleensä isoveli joutuu kuumissaan odottaa, kun imetän ja imetän tyttöä nukkumaan.

Olen kyllä kiertänyt tosi paljon kauppoja, vaikka yleensä tyttö aloittaa huutamisen, kun astun ovesta sisään. Olenkin imettänyt jokaisen kaupan sovituskopissa, jos sellainen on ollut. Ja jos ei nukahda niin tyttö kulkee kainalossa. Periaate on ollut se, että en mökkeidy kotiin vaikka tyttö liikkumista vihaakin. Olen varmaan kamala äiti...

Tyttö menee onneksi samoihin aikoihin nukkumaan kuin veljensä, eli kahdeksan tai yhdeksän maissa. Silloin alkaa oma aika ja yhteinen aika miehen kanssa. Yleensä ollaan niin uupuneita, että minä tollaan telkkaria ja mies värkkää omia juttujaan. No, onneksi seksielämääkin löytyy vaikkakin minun halut ei imetyksen takia ole vielä entisellään. Hormonikierukan laitatan piakkoin. Neuvolasta käskivät mennä yksityiselle laitattamaan, kun ei ole antaa lääkäriaikoja. Pirun kalliiksi vain tulee. Mutta on se niin hyvä juttu, lukuunottamatta pitkää jälkitiputtelua, että siitä olen valmis maksamaan.

Joko teillä muilla lapsukaiset alkavat vierastamaan? Meillä poika on huutanut ainakin neuvolantätille ja mummeille, jopa isälleen kun oli pitkän työputken jälkeen yllättäin aamulla kotona. Se vierastamis -itku on ihan erilainen kuin normaali itku. Aiemmatkin lapset aloittivat vierastamaan jo kolmen kuun ikäisenä.

Olipa Onnilla kivat sivut! Ihania kuvia, tosi valloittava poika! Huomasin, että Onni on noin 2viikkoa omaa poikaani vanhempi, mutta kuvien perusteella näyttää aikavammalta kuin omani.

Millaiset päivärytmit teidän pikkuisillanne on? Meillä poika ei nuku sisällä kunnon unia päiväsaikaan, vaan ottaa vaan sellaisia pieniä tirsoja tämän tästä. Alan jo miettimään, pitääkö alkaa nukuttamaan säännönmukaisesti ulkona vaan.

Jaaha, lyhyestä virsi kaunis. Hyvää viikonloppua kaikille!

On tosiaan Onnilla hienot sivut. Siistiä Vanilja, että jaksat värkätä tuommoisia. Kirjoitat vielä niin hienosti, että välillä pitää nauraa ja välillä meinaa tulla itku. Kyllä ne omatkin tunteet lasten kanssa menevät vuoristorataa. Välillä ne on niin rakkaita ja välillä tuntuu, että vois vaan lähteä ja sulkea oven perässään. Tyttö on kyllä helppo, mutta välillä päiväunien pätkäisyys ja ulkona raivoaminen saa minun veren kiehumaan. Ja poika yrittää ajoittain viedä minut hulluuden partaalle. Pari päivää sitten mietin, että miten noin rakkaat omat tekeleet saa joskus elämän tuntumaan niiiin raskaalta.

Tänään poika on hoidossa, joten vietän hermolepoa. Välillä poden huonoa omaatuntoa, kun vien pojan(2v 4kk) hoitoon kahdeksi päiväksi viikossa, mutta kyllä minä tarvitsen ne lepopäivät. Silloin minulla on mahdollisuus nukkua univelkaakin pois. Poika nukkuu öisin vain yhdeksän tuntia ja herää aamuisin kuuden maissa. Ja kun tytön kanssa herää öisin ja päikkärit ei satu samaan aikaan, niin sitten vain yritetään pärjätä väsyneenä.

Leonor*, meillä poika ei alkanut koskaan vierastamaan. Vieläkin on sellainen, että juttelee oudoille ihmisille ja on ylisosiaalinen. Välillä tuntuu, että sellainen ei ole kovin normaalia. Nyt mielenkiinnolla odotan, että miten tytön kanssa käy. Vielä ei vierasta. Maanantaina tulee 3 kk täyteen. Tänään on neuvola ja onkin kiva tietää pituus ja paino. Taitaa ne piikinkin pistää.

Nenne75, Meillä tyttö menee noin yhdeksän maissa yöunille ja herää yleensä 1-3 kertaa syömään. Jos poika antaa nukkua aamulla, niin nukkuu noin kahdeksaan. Päiväunet vaihtelee tosi paljon. Nukkuu 10minuutin-2 tunnin unia. Valitettavasti noita kahden tunnin unia on harvoin. Sen olen huomannut, että päiväunet on alkanut tulla samoihin aikoihin. Siskolleni sanoin odotusaikana, että nyt tulee muuten sellainen vauva, joka nukkuu viiden tunnin päikkäreitä. No ei kyllä tullut.

Onkohan meidän tyttö pieni ikäisekseen, kun 3 kk neuvolassa painoi 5550g ja oli 59,5 cm pitkä. Vähän kauhistuin maidon riittävyyttä, mutta terveydenhoitaja sanoi, että tasaisilla käyrillä menee. Tyttö on rauhallinen ja nukkuu öisin kohtalaisen hyvin, joten tuntuisi maidon riittävän. Poika painoi 3 kk iässä 6200g.

Th kyllä kehoitti täysimettämään niin pitkään kuin mahdollista, jos tyttö pysyy rauhallisena. Iltaisin minulla on usein sellainen tunne, ettei maitoa heru tarpeeksi. Tyttö joutuu usein imemään tosi kauan ennen kuin maitoa alkaa herumaan. Pitäisi varmaan alkaa huolehtimaan riittävästä syömisestä, kun usein jää välipalat syömättä kiireen keskellä.

Yhteistyössä