Alkuvuodesta synnyttäneet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nelly
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä ensi viikolla 3kk neuvola - rokotukset, ja samalla myös se rotavirusrokote. Tod.näk. poika painaa yli 6kg ja on varmaan n.62cm pitkä.

Mulla alkoi toistamiseen menkat synnytyksen jälkeen - kyllä ottaa päähän, sillä ei tämä luonnollista ole. Oon pähkäilly oisinko voinut asiaa toisenlaisella imetysrytmillä estää... Syötän aina vaan yhden rinnan kerrallaan n.2-3 välein, yöllä sentään onneksi välillä 4h väli, kun on annettu korvikelisä.

Nyt on pojalla aamupäiväunet menossa sisällä, ja klo12 jälkeen lähdetään vaunulenkille, silloin poika nukkuu runsaat 2h - tämä rytmi on pitänyt jo aika pitkään...illat sen sijaan menee vaihdellen, välillä pikkutorkkuja, välillä pidemmät unet.

Vappuun ois tarkoitus osallistua vieailulla aattona ja piknicillä sitten seuraavana päivänä. Mietityttää vaan että mitä vauvalle päälle jos se pitää ottaa pois vaunuista ulkoillessa? Tähän mennessä se on aina ulkona ollessa nukkunut vaunuissa...

Eipä vielä kukaan vastaillut, että miten ootte synnytyksestä palautuneet?

En usko Nelly, että toisenlainen imetysrytmi olisi estänyt menkkojen tulon. Ainakin luulisi niin. Minulla ei vielä ole menkat alkanu. Niitä ei kyllä kaipaakaan. Harmi, että sulla alkoi noin äkkiä.

Minä olen palautunut synnytyksestä aika hyvin. Värkki tuntuu nyt entisenlaiselta. Pitkään meni, että tuntui sellaista ilmantäyteisyyttä tuolla ja pissaaminen oli sellaista liruttelua. Tai ainakin tuntui erilaiselta kuin ennen synnytystä. Repeämä on parantunut hyvin, mutta muuten alapää ei kyllä näytä entisenlaiselta. Jotensakin tuntuu, että lisää on tullut mutkia ja muhkuroita =). Jos olisin Amerikkalainen, niin pitäis harkita kauneuskirurgiaa. Tai no ei nyt sentään. En muista harjoitella lantionpohjalihaksia kuin ehkä kerran viikossa. Seksin suhteen voisin arvella, että vielä ei ole tunto entisenlainen. Siihen kyllä vaikuttaa vielä jonkinasteinen haluttomuus. Lähtöpainoon on matkaa reilu 5 kg. Ja tällä hetkellä voin sanoa, että uuteen raskauteen ja synnytykseen ei ole niin hitustakaan hinkua.

Kiitokset blogikehuista! :)

Mulla oli eilen jälkitarkastus. Kaikki kunnossa, kuulema. Liikuntaa saan alkaa harrastaa normaalisti, paitsi ne rajut vatsalihasliikkeet on kiellettyjä. Nyt on pakkokin liikkua, kun selkä on ihan jumalattoman kipeä!!! Erityisesti oikea lapaluu (varmaan vauvan kantamisesta) välillä tuntuu kun puukkoa väännettäis... No, maanantaina on työterveyslääkäri tän asian tiimoilta. Saa nähdä pääsenkö fysioterapeutille/hierontaan tms. sillä omat voimistelut ja venyttelyt ei vaan pelkästään riitä saamaan tuota selkää kuntoon!

Poitsu kääntyi eilen MELKEIN selältä mahalleen, ei jääny paljosta kiinni! Alin käsi oli vähän pahasti tiellä, mutta varmaan kohta menee jo hienosti. :) Mahalta mennään jo selälleen hienosti.

Ens viikolla myös 3kk neuvola ja rokotukset, sekä lonkkakontrolli napsuvan lonkan takia. Viime neuvolassa oli pojalla jo mittaa 61,5cm ja 6015g. PItkä ja hoikka poika meillä. :) .. joka muuten heräilee tuolla, joten täytyy mennä...

Hyvää viikonloppua ja ihanaa vappua! (Viime vappuna jännäsin, mutta testasin kuitenkin negan, noin viikon kuluttua vapusta plussasin! Oi sitä aikaa...)

Kuin sulla Vanilja nyt vasta oli jälkitarkastus? Mulla oli jo 6vkoa synnytyksestä...

Onko muilla ranteet kipeytyneet vauvan kantamisesta? Mä pelkään jatkuvasti että iskee jopa jännetuppitulehdus. Välillä tuntuu myös selässä...

Miten muuten on noiden kasvukäyrien suhteen - pitäisikö omalla käyrällään pysyä. Nyt nimittäin kotipunnituksien mukaan paino ei ois noussut samaa tahtia.

Meillä 3kk neuvola ensi keskiviikkona. Onko teidän vauvoille tullut rokotuksista jotain jälkioireita? Onko jotain muuta huomioitavaa rokotusten jälkeisinä päivinä? Mitä muuta neuvolassa tehtiin?

Heippa kaikille!

Taidan minäkin alkaa kirjoitella tähän ketjuun. Poikavauva (esikoinen) syntyi 2.1. eli täyttää kohta neljä kuukautta.

Nelly kysyi ranteitten kipeytymisestä. Mulla myös välillä paikat kipuilee. Tällä hetkellä vasemman käden nimetön on aivan tönkkönä ja arkana. Johtuu varmaan imettämisasennosta sängyssä. Painaa vissiin jotain hermoa ja heijastelee tuolla tavoin. Toivottavasti tuo on ohimenevää...

Meillä on ensi viikolla 4kk neuvola ja lääkäri. Silloin 3kk rokotuksen jälkeen en huomannut vauvassa minkäänlaisia oireita. Ei tarvinnut laittaa onneksi suppojakaan. Neuvolassa otettiin normaalit pituus ja paino + päänympärys eikä oikeastaan sen kummempaa. Poika painoi 6150 grammaa ja pituutta oli 63 senttiä.

Meidän "neuvolatäti" on hiukkasen...miten sitä nyt kuvailis...nuiva tyyppi, eikä mulla oikein kemiat toimi hänen kanssaan. Neuvolakäynnit on siis aika rutiinijuttuja meillä ilman sen kummempia keskusteluita. Miten teillä muilla? Huomasin heti silloin ensimmäisellä kotikäynnillä, että nyt ei oikein löydy yhteistä säveltä.

Meillä poika kääntyi ensimmäisen kerran mahalleen tasan kolmen kuukauden iässä. Tällä hetkellä mahallaan olo on vähän hankalaa, kun poitsu alkaa nostaa peppua ylös ja haluais nähtävästi kontalleen. Mutta käsissä ei ole tietty tarpeeksi voimaa ja sitten hermostutaan. Se on jännä juttu, että haluaa aina heti mahalleen, mutta ei kestä kauaakaan, kun alkaa nostella peppuaan ja hermostuu saman tien, kun ei homma etene. Nostelen häntä sitten aina tasaisin väliajoin takaisin selälleen, ja sekään ei aina miellytä:) Jotenkin odotin, että alkaisi ensin kieriä tai vetää itseään jollakin keinoin, mutta nyt näyttää menevän tällä tavalla. Ja voihan olla, että muuttaa strategiansa esim. kierimiseen, kun hoksaa, ettei muulla keinoin onnistu.

Mulla ei menkat ole alkaneet vielä. Ylimääräisiä kiloja on kolme. Voisin syödä vähän vähemmän, mutta olen huomannut, että maidontuotannon takia on pakko syödä vähän väliä. Poitsu on pelkästään rintaruokinnalla. En aio kiirehtiä kiinteitten kanssa, jos vain kasvu jatkuu tasaisesti.

Heips! Ja tervetuloa joukkoon Seidi!

Minäkin olen toipunut synnytyksestä jo ihan kivasti. Ainoa asia mikä on jäänyt vaivaamaan, on se et kun käyn lenkkeilemässä tai yleensäkin kävelen paljon niin alapää kipeytyy. Menee jotenkin turraksi ja tuntuu kuin turpoais. Tätä vaivaa ei ole aiemmin ollut. Jälkitarkastuksessa aikoinaan kuitenkin sanottiin kaiken olevan kunnossa.
Mullahan poika syntyi käsi poskella (kuten myös isoveljensä) ja sen vuoksi tuli pienoinen repeämä. Tässä yhteydessä on toinen sisempi häpyhuuli "kadonnut". Lieneekö siinä syy tuohon alapään kipuiluun.
Seksistä en pysty nauttimaan vielä kunnolla.

Kaikesta huolimatta olen jo alkanut ajattelemaan neljännen lapsen alulle saantia hyvinkin pian. Ajatuksena olisi tosiaan vielä yksi lapsi ja sitten kunnolla työelämään kiinni. Vaikka nytkin on vakipaikka niin nyky työ ei ole sitä mitä haluan tehdä.
Mutta nyt nautin kuitenkin tästä ihanasta lapsesta täysin rinnoin, jonka olen saanut.

Meidän neukkatäti on ihan ok. Pystyn kyllä ihan jutteleen sille, mutta se on välillä sellanen "touho" ettei se aina kuuntele.
Meillä ei tullut kolmikuisena annetun rokotteen jälkeen mitään oireita.

Nyt huutaa jätkä sängyssä, täytyy kiitää....

3kk neuvola takana. Pituus 62cm, paino 6055g. Paino ei ollut noussut aivan sitä vauhtia kuin aluksi. Rokote annettiin, samoin extrana rotarokote. ja nyt tosiaan ihmetyttää se että meidän pitää viikon verran varoa pojan kakan koskettelua...(?) Mitäs järkeä siinä ois että me nyt saatais se virus, sen myötä että pojalta se estetään? Noh, ilmeisesti se ei niin vaan tartu muuten terveisiin aikuisiin.

Vapun vietto sujui mukavasti vauvaperheiden parissa. Poitsu ei kyllä Ulliksella ollessa edes herännyt, ihme. Tuijottelee kyllä mielellään vappupalloaan näin kotosalla.

Vappu sujahti reissussa sukulaisten luona. Reissaaminen katkaisee aina kivasti arkea ja jaksaa taas arjen pyöritystä paremmin. Äitienpäiväkin lähestyy. Saa nähdä mitä mies keksii. En kyllä odota muuta kuin aamupalaa. Sitäkään ei voi tuoda vuoteeseen, kun poika sais kuiteski kaadettua astiat.

Minulla ei ole ollut muita kuin selkäkipuja. Lievä skolioosi ei tykkää huonoista vatsa- ja selkälihaksista, joten jumppaaminen on paikallaan. Minä en siedä tällä hetkellä omaa kroppaani. Jotenkin nämä kilot ärsyttää niin paljon, että ei vihtis peiliin katsoa. Viime viikolla otin itseäni niskasta kiinni ja aloin enemmän jumppaamaan ja lenkkeilemään. Valitettavasti vappu tuli väliin ja nyt on kaksi päivää ollut migreeniä, joten kuntoilu ollut minimissä. Täytyy myöntää, että ennen vappua kuntoilu näkyi maidontuotannossa. Taisin syödä liian vähän urheiluun nähden. Pituutta mulla on 172 ja painoa nyt 66kg. Olisin halunnu kolme kiloa pois ennen kesää. Imetys ei minua laihduta. Sen huomasin jo pojan kohdalla.

Meilla neuvolakäynti kestää aina tunnin. Viimeks tuli sellainen hiki, että tunsin kuinka hiki valui päänahkaa myöten. Th on sellainen jaaraaja, että samat asiat puhuis puolessa tunnissa. Jotenkin imetyshormonit aiheuttaa mulle välistä aivan karseeta hikoilua.

Tyttö kääntyi eilen selältä vatsalleen. Viikko sitten kääntyi mahalta selälleen. Paljon nopeampi on kuin veljensä. melkein kuukauden aina kaikessa edellä. Poika syntyikin kuukauden ennenaikaisena.

Heissan kaikille!

Jos kirjoittelisin tännekin ketjuun kun alkuvuoteen kuulumme! Eli meidän neiti syntyi 24.2 klo 01.01 ja pituutta oli 49cm ja painoa 3315g. Nyt ollaan siis hieman yli 2kk ja 2kk neuvolassa mittaa oli 58cm ja painoa 5120g. Kirjoittelen muuten myös tuolla maalismammojen ketjussa.

Tulin kysymään teiltä jo "iäkkäämmiltä" hieman neuvoa :). Meillä on nyt sellainen vaihe meneillään että ei nukuttaisi millään - kaikki ympärillä oleva tuntuu kiinnostavan vähän liiankin kanssa ja samoin seurustella tykätään. Tämä on ongelmana yötä pvää :). Miten olette saaneet pienokaisenne rauhoittumaan? Eihän tuossa valvomisessa sinänsä mitään mutta kostautuuhan se sitten iltasella kun ollaan jo yliväsyneitä ja huudetaan.... tuntuu että kaikkia keinoja on jo kokeiltu tai sitten ei ;-).

Viimeset pari yötä olleet ihan horrorit - poika on ollut rokotteiden jälkeen kärttyisä ja nyt vielä iski nuha. En tiedä johtuuko se myös rokotteista vai saiko vappuna tartunnan - itseänikin aivastuttaa. Imetys ei ole nyt oikein onnistunut, ja olen joutunut pumppaamaan, kun niin pakottaa. Meillä ei olekaan ennen näin pahasti öitä valvottu... ei kiva.

Harmi Nelly, että rokotteet saattoivat aiheuttaa tuota "hässäkkää". Toivottavasti arki asettuu pian takaisin uomilleen.

Susannalle en oikein osaa antaa mitään hyvää ja varmaa neuvoa. Meillä poika rauhoittuu joko tissiin, tai sitten yksinkertaisesti pistän pinnasänkyyn makoilemaan tutti suussa. Nukahtaa sitten jossain vaiheessa ensin vastusteltuaan.

Meillä oli eilen 4 kk neuvola. Pituutta oli 64,5 cm ja painoa 6860 grammaa. Pituus ja paino menevät tasaisesti samoilla käyrillä, joten vielä ei ole tarvetta kiinteille. Ajattelin, että aletaan maistella kiinteitä tuossa viiden kuukauden ikäisenä pikku hiljaa. Poika syntyi raskausviikolla 37 + 5 ja painoi silloin hieman vajaa kolme kiloa, joten painoa ei ole koskaan ollut mitenkään runsaasti. On aika sutjakka poika:)

Lääkärissäkäynti alkoi hyvin, mutta kun lääkäri kokeili kaulan imusolmukkeita (nähtävästi hieman liian kovakouraisesti meidän vauvan makuun), niin siitä alkoi itku, joka ei sitten laantunutkaan koko loppuaikana muualla kuin äidin sylissä. Meni loput tutkimukset sitten aika nopeasti. Lääkäri kirjoitti samat jutut neuvolakorttiin kuin edelliselläkin kerralla:) Vissiinkin käyttökelpoisia lauseita...Ensi neuvolakäynnillä kesäkuussa tuleekin sitten taas rokotus.

Vauvaan on iskenyt nyt sellainen juttu, että äiskän syli olisi se paras paikka. Leikkimatolla puuhastelu ei nyt ollenkaan miellytä vaan on paljon mukavampaa katsella maailmaa yläilmoista. Ja nimenomaan istuen. Poika ei ole koskaan halunnut maata sylissä (imetystä lukuun ottamatta), vaan on ollut mieluummin leikkimatolla. Mutta nyt kun pystyy jo istumaan tuettuna, niin syli on ehdottomasti parasta. Rajoittaa tietysti äitin tekemisiä jonkin verran...

On ollut puhetta raskauden jälkeisestä painosta jne. Mulla on kroppa muuttunut selvästikin siitä, millainen se oli ennen raskautta. Tämä on tietty luonnollistakin. Rinnat on kasvaneet hurjasti entisiin aikoihin, ja se muuten saa aikaan ongelmia paitojen kanssa. Aika monet housut ei mene enää kiinni. Käytän yhä raskausajan farkkuja, kun muut farkut ovat auttamatta liian pieniä. Musta tuntuu, että en pysty enää koskaan pitämään niitä vanhoja farkkuja, koska olivat suht tiukkaa mallia. Yks kaveri sanoikin, että vaikka synnytyksen jälkeen paino on vihdoin ja viimein sama kuin ennen raskautta, niin kroppa on muuttunut niin, etteivät läheskään kaikki vanhat vaatteet mene enää päälle. Toisaalta olen sitä mieltä, että lapsentekeminen saa näkyäkin vartalossani. Ymmärrän sen, että se jättää tietyt merkit - ja saa jättääkin. Sitä paitsi en ole enää mikään nuori tyttönen, vaan ikää on kertynyt JO 35:) Kiloja on siis jäänyt kolme. Ennen raskautta harrastin liikuntaa ihan eri tavalla kuin nyt. Nykyään liikkuminen rajoittuu vaunujen kanssa kävelyyn.

Flunssa on nyt sitten mullakin, ja pojalla jo hieman helpottaa, joten ei se tainut rokotteesta johtua vaan yksinkertaisesti pöpöistä mitä näin keväisin vilisee. Aika rankkaa ollut. Pahimpia tilanteita muutenkin on ne kun pojalle iskee yhtäaikaa nälkä ja väsymys - kaamea huuto - ei osaa päättää kumpi vie voiton.

Poika on alkanut kuolaamaan tosi paljon, vaatteet on märkänä. Ei kai sille vielä voi hampaita tulla? Nyt sentään alkanut jo kiinnostumaan leluista siinäkin määrin että tarttuu niihin, ja mutustelee niitä sitten nyrkkinsä sijaan. ;)

Onko vinkkejä mistä saada lahkeellinen kokouimapuku vauvauintiin?! Me aloitetaan se kesäkuussa.

Mun liikunta on tosiaan päivittäinen ulkolenkki vaunujen kera, kantokopan kantamien 3krseen ylös alas, ja pojan hyssyttely. En osaa kuvitella meneväni vielä mihinkään salille tms, en vaan jaksais - käsissä ja selässä tuntuu mutenkin, vaikka eihän tuo liikunta ole lihaksia kasvattanut. Kiloistani en kyllä ole huolissani, ei ole oikeastaan kuin enää yksi kilo jäljellä raskaudesta, ja se sais pysyäkin toistaiseksi. Vaikkakin on tosiaan farkkuja missä ei mene nappi kiinni. Kuulemma lantio on vaan muuttanut muotoaan. Linea negra on edelleen näkyvissä, ja vatsanahka löysä.

Leonor: Olen lokakuunäideistä ja mulla 7kk synnytyksestä ja oli ihan samanlaista vaivaa kuin sulla kenkkien jälkeen :( Paranin todella vasta, kun lopetin imetyksen 5kk jälkeen ja siitä meni kuukausi, kun alkoi kuukautiset ja alapää normalisoitui. Nyt voin jo juosta :) Ilmeisesti tuo imetys "hidasti" alapään palautumista..minulla leikattiin väliliha ja tuli pieni repeytymä, kun poika syntyi nenä ylöspäin eli vei tilaa enempi. Olin hermona, kun ei pystynyt paljoa liikkumaan, mutta ilmeisesti paraneminen yksilöllistä, vaikka olen liikuntaa harrastava ja hyväkuntoinen, niin eipä auttanut :( Tsemppiä!

mulle synty toinen lapsi 8.1 elikkä tänään tytölle 4kk täyteen.. nimeks sai Lumia Vanilla Elisabeth..

aattelin tänne kirjotella sillon tällön ku ehin.. meinaa toi on aika pakkaus.. mihinkään en ilman vaavia voi mennä kun ei suostu pullosta syömään edes mun omaa maitoa.. hedelmäpilttejä ja vähän kasviksiakin oon antanu jo kk verran.. niitä menee sellaset 3-4kpl päiväs.. ja silti on yks tissitakiainen..

alussahan mä olin hirveen huolissani ja toivoin tietty et saisin imettää mahd. kauan ku pojan kanssa se ei kk kauemmin onnistunu aikoinaan.. oonko kamala äiti ku toivon et toi sitä pulloaki söis ettei roikkuis aina mussa kiinni?

mulla on ollu synnytyksest asti maha kipeä melkein viikoittain, aluks oli kohtutulehdus mut nyt ei hajuakaan mikä.. iha normaali alatiesynnytys, tosin aikast nopee.. onnek olin sairaalas yliaikaiskontrollikäynnillä..meinaa siel alko supparit ja sit olikin 1,5h pääst muksu maailmas..olin siin tunnin sydänkäyräl ku en oikee tajunnu et nä on niit suppareit et muksu tulee.. iha erilaisia ku pojast.. mitää kivunlievityst en ehtiny saada..

no mutta kirjottelen lisää myöhemmin ku mies tuli kotiin ja tarvii konetta.. aurinkoista kevättä kaikille!

Pitkästä aikaa ehdin kirjoitella.

Voi, minulle imetys on yhtä rankkaa kuin sulle äiti83. Tyttö on myös tissitakiainen ja ei suostu ottamaan pullosta. Imetysvälit on päivisin olemattomia, mutta onneksi öisin nukkuu kohtuu hyvin. Minä ainakin olen yrittänyt viikoittain syöttää pullostakin, mutta ei onnistu. Kyllähän imetys olisi hieno juttu, jos voisi pitää edes kahden tunnin välejä.Nukahtaminen on nykyään tosi hankalaa. Nukuttamisessa saattaa mennä tunti, kun tyttö nukahtaa tissille ja yritän siirtää sänkyyn tai rattaisiin niin saman tien herää. Ja kun huutaa kaupassa ja rattaillessa niin usein ainut keino mikä auttaa tyynnyttämiseen on tissi. Tutti ei kelpaa ollenkaan. Mun täytyy myöntää sellainenkin juttu, että silloin kun tytön nukuttaminen ei onnistu ja lutkuttaa tissiä vaikka kuinka kauan, niin minua alkaa ällöttää koko touhu.

Tänään minun on pakko mennä parturiin ja tyttö on otettava mukaan. Jos jätän kotiin, niin huutaa koko sen ajan ja kaks ja puolvuotias isoveli menee ihan sekaisin. Ja parturissa istuessa saa vahata kelloa, että pääsis jo pois. Kunhan minä olen lähettyvillä niin tyttö on rauhallinen. Voi kyllä tulla painajaismainen parturikäynti.

Heippa kaikille!
Olen taustaillut jonkun aikaa,mutta ajattelin nyt myöskin liittyä keskuteluun, kun vaikuttaa niin mukavalta porukalta! Eli mulla poika syntyi helmikuun puolivälissä eli on nyt osapuilleen 3kk. Meillä on kaikki mennyt ihan kivasti, paitsi että mulla imetys loppui, kun vauva oli vähän päälle 2 kk, alusta saakka söi pulloa ja tissiä ja kaipa se sitten loppujen lopuksi sen imetyksen (maidon tulo tyrehty) lopetti, kun sieltä pullosta tuli paljon helpommalla, niin rintaraivareiksi meni. Yritin jonkin aikaa itkua itsekin vääntäen imettää, mutta luovutin sitten, kun eihän sitä voi pakottaa ja tuntui pahalta huudattaa vauvaa. Nyt siis pulloruokinta onnistuu oikein hyvin ja täytyy kyllä myöntää, että se on helpottanut mun elämää huomattavasti. Nyt esim. saan jopa nukkua kokonaisia öitä, kun mies voi hoitaa ruokkimisen. Poika kyllä on muutenkin tosi hyväuninen ja herää vain 2 kertaa yössä syömään...

Korviketta kyllä menee huimasti n.1 litra vuorokaudessa. Mites onko tässä ketjussa muiden äitien vauvoja, jotka syövät vain korviketta? Paljonko menee?

Mutta, kirjoittelen taas uudestaan, nyt poika heräs pikkupäikkäreiltään!! Mukavaa aurinkoista loppuviikkoa kaikille :o)

mulla on sentään tossa imettämisessä joskus 3kin h väliä kun annan pilttiä lisänä.. menee koko purkki ja sitten viel puolisen tuntia rintaa päälle.. mutta alkuaikoina oli yhtä tuskaa kun oli 15 min välein kiinni.. mutta yöllä herää parikin kertaa ja syö tissiä..

viime yönä taas heräs siin puol yks ja meni uudestaan nukkumaan puol kolme.. oli tissis kiinni ja silti aina mölisee.. rankkaa mutta kai se joskus sitten lopettaa noi yökukkumiset.. ei onneks joka yö niin tee..

eilen illalla otti hiukan pullosta! tattadaa kohta pääsen minäkin vaikka shoppailemaan ja kahville ilman konkkaronkkaa.. tai sitten saunan jälkeen sidukka.. taidan olla huono äiti kun tuollaisia kaipailen mutta niin vaan tuntee itsensä ulkopuoliseksi ja jotenkin turhautuneeksi kun kaikki saa mennä ja tulla niinkuin haluaa ja mä oon täällä tän nappulan kaa..

mieskin sanoo että helppoahan mulla on kun oon vaan muksujen kaa koton (poika 4v) ja hän "raataa" töissä.. mä vaan siihen et helppoahan sen on sanoa noin ku sen työaika on aina vakio n.8h mut mullahan se on 24h ymmärrän et mies haluaa töistä tullessaan rentoutua sen hetken mutta koskas mä sitten rentoudun? sitte ku herra on rentoutunu ni sitte koneelle pelaamaan.. huh.. ja si jos ite antaa muksun miehelle et pitäs sitä sen aikaa ku vaiks käyn kaupas ni eiköhän se ole jossai lattialla ku tuun ja herra koneel.. jos muksu huutaa ni sit vaa ihmetellää miks se huutaa ku toine haluu seurustella eikä olla yksin..

no toi ny kuvaa niit tosi huonoja päiviä mut joskus mul palaa kyl kiinni.. lapsista en kyl luopuis mistää hinnasta mu joskus kelaa et mitähän sitä elämäs ois tapahtunu jos lapsia ei olis.. varmaan huonommin..

no tä nyt oli tälläst vuodatusta mu joskus on tunteitaki purettava et taas jaksaa..

Mielenkiintoisia juttuja tänne ilmaantunut...Itse oon ajatellu että meidän 2-3h syöttöväli tuntuu välillä liian tiuhalta, mutta kun kerran syötän vaan yhden puolen kerrallaan. Muuten ihan ok, mutta jos pitäis jossain pidemmällä pistäytyä. Yöllä syöttövälit on sentään pidemmät korvikkeen ansiosta. Iltaisin meillä on ollut jo pitkään sellainen tankkausrytmi että siinä ennen klo20 on imetys, klo21- korviketta nykyään n.80ml ja sitten vielä klo22 imetys, johon poika nukahtaa, ja siirrän sen siitä omaan sänkyyn. Useimmiten toiminut hyvin, välillä tuttihyssyttelyä päälle. Herää sitten ekan kerran syömään n.klo03 ja sitten klo06-07.

Osaakohan kukaan arvioida paljonko maitoa vauva saa imiessään esim. 10min?! Tuntuu ettei sieltä mitenkään voi tulla yhtä paljoa kuin mitä samassa ajassa menis korviketta Avent-pullosta. Vai onks se niin että äidin maito on kuin kermaa, ja korvike vähän enemmän litkua ja siksi äidin maitoa ei edes tarvitse niin paljoa kerralla?

Alkuun oli huono fiilis tosta korvikkeen antamisesta, mutta itseasiassa se on ollut hyvää opettelua pulloruokintaan, ja jossain vaiheessa se korvike vaihtuu sitten iltavelliin. En ole ajatellut soseisiin siirtymistä ainakaan ennen kuin olen neuvolassa siitä seuraavalla kerralla keskustellut. Toivon että ne vois antaa suosituksen juuri meidän tapausta varten, että millä aikavälillä ja miten soseisiin siirryttäis. Toivotaan ettei ne taas vastaa vaan että: niin, joo, lapset on niin erilaisia.

Meillä suurimmat ongelmat on selittämättömät huutokohtaukset, tai ehkä nyt selitys löytyy nuhasta, mutta muuten..? Sentään koko ilta ei mene enää hyssytellessä. Ja nyt ongelmaksi on muodostunut myös pätkittäiset päiväunet, eli ei enää niin vaan nuku yli 2h putkeen. Välillä poika tekee niin että nukkuu ensin ulkona, ja tulee sitten huudolla sisään, syö, ja jatkaa siitä taas unia, ihan ok sinänsä. Enemmän vaan sais itse jotain sillä aikaa aikaseksi, tai nukuttua, jos poika nukkuis pidempään kerralla.

Poika kääntyilee nyt ahkeraan puuhamatolla, mutta huuto alkaa aina sitten mahalleen päästyä: "mitä tässä nyt pitäisi tehdä?"

Näin täällä.

Kiva, kun tulee porukkaa tähän ketjuun.

Aika hyvin meni parturireissu, vaikka oli kyllä stressaavaa. Pari kertaa imetin hupun alla. Tytöllä oli vähän ilmavaivoja ja rupsutteli hienosti ihmisten kuullen. Onneksi ei tehnyt kakkaa. Mutta stressaavaa on koko ajan yrittää viihdyttää toista, kun pitää kuitenkin olla paikallaan. Näkee kyllä, että 3 kuukauden jälkeen on viihdyttäminen tytöllä in. Tykkää jutella ja hymyillä. Sai tyttö kehuja tukastaan, kun on kasvanut jo 6 senttiseksi. Täytyy myöntää, että oli viimeinen kerta, kun otan tytön parturiin mukaan.

Kuulostaa niin tutulta muiden ongelmat. Oman ajan puute on välillä niin raastavaa. Minunkaan tyttö ei nuku kunnon päikkäreitä ja joskus käy niin, että nukuttamiseen menee enemmän aikaa kuin nukkumiseen. Tänään nukkui aamupäivällä 40, päivällä 40 ja iltapäivällä 30 minsaa ja illalla vielä 10 minsaa. Nukahti ennen puolta ysiä yöunille. Yöt meillä on tosiaan aika helppoja. Viime yönä nukkui yhdeksästä puoli kuuteen ja sitten vielä reiluun seitsemään. Yleensä isoveli pitää huolen aikaisesta aamuheräämisestä.

Nyt olen niin puhki, että taidan seurata lapsia unten maille.

Terveppä taas!
Ehdinpä kirjoittelemaan kun poika kuukahti yöunillensa. Parina viime yönä on nukkunut melkein 8 tuntia yhteen putkeen!! Aika juhlaa... Mutta toisinaan sitten taas herää kolmenkin tunnin välein, oiskohan niitä tankkauksia sitten. Päikkäreitä otetaan päivän aikana yleensä yhteensä n. 3-4h. Silloin nukkuu parhaiten, kun saa nukkua ulkona. Minkäs verran muilla nukutaan päikkäreitä? Välillä kun poika ei suostu nukkumaan kunnolla päikkäreitä, on illat aika rankkoja, kun toinen sitten vaan huutaa väsymystään, mutta ei "suostu" nukkumaan. Raastavaa katseltavaa...

Ens viikolla on neuvola ja ajattelin kysyä terkkarilta voisinko alkaa antamaan velliä tai ehkä bataattia tms. kun musta tuntuu, että toi korvike ei tuota nälkää kovin hyvin pitele, kun päiväsaikaan tosiaan syö 2 h välein ja korviketta menee 100ml kerralla ja saattaa sen jälkeen kitistä vielä lisää. Jos annan enemmän, puklaa kuitenkin ylimääräiset ulos. Ja korviketta tosiaan menee joskus ylikin litra vuorokaudessa...

Rokotuksiakin tulee sit ens neuvolakäynnillä, onko muiden vaaveille tullu jotain oireita, minkälaisia? Mites, kuinka moni on ottanut vauvalle rotarokotteen? Me ei taideta sitä ottaa, koska on niin hintava...

Nyt oikein hauskaa viikonlopun jatkoa, taidan lähteä euroviisujen alkua odottelemaan :o)

Hei pitkästä aikaa!

En ole ehtinyt paljon kirjoitella, kun lapset on sairastellu flunssaa. Ensin poika sairastui ja nyt tyttö. Olenkin odotellut, että milloin tyttö sairastuu ekaan flunssaansa. Pai päivää oli pientä räkäisyyttä ja eilen illalla nousi kuume ja nyt on tosi räkäinen. Syöminen hankalaa, kun lima yököttää ja nenä tukossa. Pari kertaa on puklannut reilut puklut lattialle yskimisen jälkeen. Yleensä tyttö ei puklaile. Viime yö oli sitten pätkittäinen ja kahteen meni ennen kuin tyttö nukahti kunnolla. Laitoin supon ja sen jälkeen rauhoittui. Keittosuolatipat ja nenäfriida on ahkerassa käytössä ja tytön pajan alle laitoin tyynyjä niin, että pääpuoli on reilusti koholla.

Eilinen päivä oli kamala. Tyttö ei ole aiemmin itkenyt mahavaivoja niinkuin eilispäivänä. Toisilta päikkäreiltä heräsi kesken ja alkoi kitistä ja sitten alkoi armoton itku. En heti arvannut, että mahavaivoista on kyse ja luulin itkun johtuvan flunssasta. Oksensi itkun aikana kerran ja tissille sain välistä rauhoittumaan kun kävelin ja hyssyttelin tyttöä. Poikaa en ehtinyt paljoa hoidella, kun tyttö vei kaiken ajan. Onneksi anoppi tuli töiden jälkeen apuun. Anoppikin oli aivan kauhuissaan tytön itkusta ja yhdessä jo mietittiin, että lääkäriin tästä on lähdettävä. No kahdeksalta illalla mies piteli tyttöä ja tyttö alkoi rupsutella ja puoli tuntia siitä teki ison kakan. Olin aivan puhki, kun sain tytön nukkumaan. Huoli pienestä oli niin valtava, että väsähdin totaalisesti. Jos silloin olisin tiennyt, että flunssan kanssa valvotaan vielä kahteen, niin olisin kyllä itkenyt. Tyttö on tosiaan 3 ja ½ kuukautta ja tuollaista itkeskelyä ei ole ennen ollut. Oliskohan äitienpäivänä juomani sima voinut aiheuttaa tuollaista mahakipua. Voileipäkakkuakin söin ja siinä oli reilusti smetanaa. Kyllä nyt taas syön mahdollisimman tylsää perusruokaa.

Ilokseni huomasin tänä aamuna, että paino on laskenut kilon. Surku vaan, kun en ehdi paljoa urheilla. Omistan stepperin ja sillä yritän aina joskus polkea, kun en lasten vuoksi pääse ulos.

Noista mahavaivoista vielä sen verran, että muistaakseni pojan mahakitinät loppu, kun söi reilummin soseita. Pelkkä maito aiheuttaa enemmän ilmavaivoja ja kitinöitä.

Nyt täytyy tehdä jotain järkevää, kun tyttö nukkuu pikku päikkärinsä. Ja sellaisiahan nuo tytön päikkärit aina on.

Meidän Alex syntyi tammikuun 15.päivä (vk38).Eli tänään tuli 4kk täyteen!Kauhea kun aika kuluu nopeasti..
Meillä loppui maidontulo jo kun Alex oli 2kk,siitä asti melkein ollan syöty korviketta ja velliä.Nyt ollan maisteltu Bonaa.Tuntuu vaan ettei tykkää yhdestäkään ;) Ehkäpä ajan myötä sitten?!
Menkoista tosiaan ollan täälläkin kärsitty!Heti kuukausi synnytyksen jälkeen alkoivat,ei kyllä olisi haitannut vaikka olisivat jääneet vielä pois vähäksi aikaa.
Täällä ollan nyt siinä iässä,että yksin ei viihdytä hetkeäkään.Koko ajan sylissä tai repussa tai sitten saa lörpötellä jos lattialle laittaa.Lelumatot ja playmobilet on hankittu,muttei nekään kauaa kiinnostaneet.Välillä vetää hermot kireälle,kun olisi niin paljon muutakin tekemistä kuin olla pojun seurana.Satiin mummulta pomppukeinu,josko se olisi hyvä..?
Hampaita alkaa pukkaamaan,nyrkki tai lelu suussa koko ajan (tuttia kun ei ikinä ole huolinut..) ja kuolaa tulee aivan tajuttomasti.Yöt on välillä levottomia,mutta onneksi muuten nukkee hyvin,alkuun 6h sitten 3h ja sitten vielä pari tuntia.
Tämän hetkisiä mittoja en tiedä,mutta kuukausi sitten painoa oli 6.67kg ja pituutta 64cm.Jännittää seuraava neuvola,tuntuu että poju kasvaa silmissä!
Rokotus saatiin myös viime kerralla,eikä Alex ollut moksiskaan siitä,toinen tulee kaiketi 5kk ikäisenä.Rotarokotteesta en vielä tiedä,pitänee keskustella neuvolassa sen tarpeellisuudesta (onhan tuo aika hintavakin..)
Eiköhän siinä ollut tekstiä näin alkuun,nyt ruoanlaittoon!

Meidän syntymämitat oli 3.34kg ja 51.5cm
On juu iso jätkä..Nyt käytetään jo 68 kokoisia vaatteita,että saas nähdä tosissaan miten on kasvanut,neuvola ois ens maanantaina.

Nellylle vielä tuosta palautumisesta;
Painoa tippui enemmän kuin tuli,yht.11kg.Nyt oon jo liiankin laiha,luut kolisee ;)
Painoa vaan ei vielä kerry,vaikka mussutan mielestäni koko ajan kaikkea hyvää.
Repesin synnytyksessä,se parani onneksi muutamassa viikossa.
Alkuun oli keskivartalon lihakset ihan surkastuneet,nyt alkaa olla hinku jo salille,kun ei kotona vaan huvita tehdä mitään lihastreeniä.Kävelyllä ollan tähän asti siis kuntoa kasvatettu..
Rinnat pieneni täällä entisestään,kohta ei ole kuin nahkat jäljellä ;P
Ja ranteiden kipeytymisestäki oli tuolla aiemmin juttua.Tuttua on myös täällä!Lisäksi vielä olkapäät on kipeät.

Uusimmat

Yhteistyössä