Heippa pitkästä aikaa. Olen ollut NIIN VÄSYNYT, etten ole paljon koneelle ehtinyt. Eilen kävin vauvan kanssa lukemassa teidän kuulumisia, ja samaahan se näyttää kaikilla olevan. Kai se on selvä, että pieni vauva valotta. :ashamed: Meilä kans tuota samaa kuin pantsulla ja bartsulla ja oliko muillakin, että vauva olis yölä ihan pirteänä. Ettei aina ole mitkään ilmavaivat oireena, vaan ihan vaan ei satu nukuttamaan. Meillä meni koko joulun aika siten, että nukuttiin ehkä 2-4h yössä, vauva nukkui noin tunnin pätkissä, ja kun imetin istualataan, niin mun aika meni siihen että imetin, vauva nukahti, säpsyi hereille, nuokkui/itki/valvoi tunnin, nukahti rinnalle, säpsyi hereille, valvottiin ja nukuttiin sitten välillä se ruhtinaalliset 1h. Nyt kiitos pantis ideasta laittaa jotain petauspatjan alle, en tiedä sen ergonomisuudesta, mutta laitoin nyt untuvatyynyn vauvan kohdalle petauspatjan alle, samoin kieritin sängyn reunaan petauspatjan alle rullan peitosta, niin vauva ei vahingossakaan tipahda sängyltä. Ainut tapa nimittäin miten mun öistä tulee jotain, on nukuttaa vauvaa viereen ja rinnalle ja imettää makuultaan. Tuo nukkuu nykyään niin lyhytä pätkiä ja heräilee usein, etten saa nukuttua yhtään. Viimeyönäkin vauva kitisi ilmeisest vaivasi, kun ei saanut kakattua kuin vasta aamulla mutta annoin sen kitistä. Imettäessä saan sentään itse nukuttua. Yritetään nyt rauhoittaa meillä yöt siten, että vauvalle tulis jotain nukahtamisrutiineja, kun ei täälläkään osata nukahtaa, vaikka oltais ihan yliväsyneitä. Vauvan on toistaiseksi saanut nukahtamaan vain rinnalle, tai syliin. Nyt koitan opettaa sitä nukahtamaan itsekseen. En lirkuttele sille mitään, yritetää olla miehen kanssa vaan hiljaa, ja jos vauva on hereillä niin saa olla, annan vavalle tutin jos huolii silittelen selästä, mä nukun silti, vaikka vauva valvois, sitten kun huutaa niin saa ruokaa. Aamulla herätään ja aletaan jutella, laitetaan valot, vaihdetaan vaipat, tehdään "aamujutut". Ei tästä tule mitään, että yöt ja päivät menee sekaisin, alan opettaa vauvaa, että yöllä nukutaan, vastaan vasta, kun hänellä on hätä. Katsotaan mitä tästä seuraa.. Ja huomaan, että tuo alkaa olla jo sen verran virkeä ja aktiivinen, että päivässä kun jotain tekee (pitkä vaunulenkki, kylpy tms) niin vauva on illalla väsyneempi, joten meillä kylvetään nyt sitten enemmän, vauva nauttii siitä vielä hirveästi.
Niin ja
Kesäsiili onnea vauvasta myös sinulle, kiva saada uusia pinoon mukaan =) Kyllä tässä huomaa, että nämä vauvajutut on kaikilla melko samanlaisia, toisilla vaan joku vaivaa enemmän. Ja jokaisen vauvan ja perheen tapa selvitänauttia arjesta on sitten omanlainen. Kaikki keinot sallittuja
Täällä myös rinnat rauhoittunut siten, ettei aina tule ihan pinkeiksi syöttöjen välissä. Kertaakaan en ole maitoa lypsänyt, mutta nyt huomasin, että käsipumppu toimii mulla, kun saan maidon ensin herumaan. Vauva jätti kerran imemisen muutamaan kulaukseen ja rinta oli niin täynnä, että pakko oli lypsää, ja onnistui,
Hilma Tervetuloa tälle puolelle :heart: Sen tässä on huomannut, että vauvan kitinän määrä muuttuu, vaivat vaihtelee, ja nukkumisrytmi vaihtelee, kaikki muuttuu. Minäkin aluksi luulin, että onpa meillä helppo ja kiltti lapsi. Kunnes huusi 5 vrk putkeen, ja meillä ei juuri nukuttu. Muutenkin yleensä kun olen jostain huolissani, niin "vaiva" katoaa jonkun ajan kuluttua ja tilalle tulee toinen. Sellaista sompailua tämä tuntuu olevan. Ja tuttu tunn tuo ulkoiluja/vierailuja odottelu. Itse myös niitä kaipasin ja kaipaan edelleen, kyllä siinä vikistyy. Nyt ollaan jo ulkoiltu, mutta vielä en ole tehnyt sellaista kaupunkireissua, että olisin imettänyt julkisella painkalla tai vaihtanut vaipat hoitohuoneessa, enkä ole mennyt vaunujen kanssa bussilla. Niitä etappeja taitaa tull koko ajan
Niin ja me ollaan myös ulkoiltu 15 asteen pakkasessa, ja hyvin on vauva jaksanut. Kaverilta sain vinkin laittaa vaunujen päälle sadesuojan niin suojaa tuulelta ja pitää lämpöä entisestään.
Kauniskuu Mahtavat neuvolakuulumiset. Kyllä vauva sitten saa varmasti tarpeeksi maitoa, kun kasvaakin hienosti. Juttelitko siitä lisämaidon antamisesta neuvolassa? Vieläkö rintalkkoilu jatkuu? Teille kyllä helpotusta toivon. Se on kyllä kivaa, kun vauva kvaa isommaksi, niin vaikka on raskasta, niin niitä "palkintojakin" alkaa tulla enemmän. Toivottavasti ihottumakin alkaa parantua. Meillä vauvalla myös näppyä, mutta musta ne olis sellaisia hormooninäppyjä vielä, nyt niitä vaan oli tullut ympäri kehoa, sitäkin mietin, että onko ne kaikki rokot sellaisia, että ne voi saada vain tartunnan kautta? Ja meillä mehellä on edelleenkin tosi paha atooppinen iho, joten toivotaan nyt ettei se ainakaan periydy vauvalle. Toivottavasti teidän tytöllä ei ole atooppista ihoa. Talvella kyllä iottumat tulee herkemmin. Ja toivotaan nyt, ettei rotavirusrokote ainakaan lisää teillä kitinää :kieh:
Vauvan tukasta. Meillä oli vauvalla pitkä aaleanruskea tukka syntyessään, ei ole lähtenyt ainakaan vielä, ja meilläkin se kasvaa hurjaa vauhtia, vauva on ihan liikuttavan näköinen.
Liinillessa minäkin olen alkanu laitamaan tuollaisen harson tai puklurätin rinnan päälle, jottei vauva hikisty mun ihoa vasten kuumassa. Toiseksi se estäää pulauttelun äidin kaula-aukosta sisään
muutaman kerran rintsikat ollut täynnä puklua, ja mahaa pitkin valunut niin, että paidassa 2 cm leveä raita, ei ole kivaa jos tota sattuu kaupungilla.
Meillä vauva on nyt alkanut itkemään kyyneliä. Se on äidille kyllä aika rankkaa. Ennen vauva on vaan huutanut, nyt valuu kyyneleet pitkin poskea. Johtuiskohan siitä, jos nenä ei ole enää niin tukkoinen.
Muuten täällä siis kaikki samalla mallilla. Pitkä teksti tuli tehtyä nyt kun vauva nukkui sitterissä. Kaikille jaksuja ja iloisia tapahtumia vauva arkeen. Mitäs meaatte uutenavutena tehdä?
Haltia