Alkuraskaus - sikarokotetta EI ANNETTU!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja epatietoinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Koko palsta tyhjenis alta aikayksikön jos pelkällä raskausilmotuksella sais piikin. Senverran hysteeristä porukkaa täällä, ja kun se on tarttuvaa se hysteria ni pian ois Timppakin jonossa kertomassa olevansa ihan alussa vasta raskaana...

Alkuperäinen kirjoittaja en raskaana:
Ai nytkö se rokote yhtäakkiä aiheuttaakin jotain vaurioita sikiöille? Vähän aikaa sittenhän se oli niin turvallinen ettei mikään. Onneksi olen jo oman rokotteeni ottanut.

No jos et tuota ole lukenut mistään, niin aika pimennossa olet ollu. voi elämä.....

Alkuperäinen kirjoittaja ---:
Mun ymmärtääkseni rokoettat ei anneta ensimmäisellä kolmanneksella siksi että jos sattuu keskenmenon saamaan ettei aleta sitten rokotetta syyttään..

Just näin. Aika iso osa raskauksista päättyy ensimmäisellä kolmanneksella joka tapauksessa. Ei haluta että "normaalit" keskenmenot yhdistyy rokotuksiin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ---:
Mun ymmärtääkseni rokoettat ei anneta ensimmäisellä kolmanneksella siksi että jos sattuu keskenmenon saamaan ettei aleta sitten rokotetta syyttään..

Just näin. Aika iso osa raskauksista päättyy ensimmäisellä kolmanneksella joka tapauksessa. Ei haluta että "normaalit" keskenmenot yhdistyy rokotuksiin.

Ei se mene näin... :headwall: Joissain maissa rokotetta suositellaan ottamaan vasta toisen kolmanneksen aikana juuri tämän syyn takia. Mutta Suomessa on suositeltu rokotetta ihan kaikille raskaana oleville, ja niin on monessa muussakin maassa.

Tosiaan, niinkuin aiemmin tuossa viimeisintä viestiäni korjattiinkin, joissakin kunnissa kaikki raskaanaolevat pääsivät heti rokotukseen, kun toisissa alkuun vain pitkällä olevat. Riippuu varmaan tosiaan kunnan koosta ja rokotettavien määrästä, isommissa kaupungeissa saattaa joutua jonottelemaan.

Mutta niin, sieltä neuvolasta pääsee rokotettavaksi, ei voi suoraan vaan marssia piikille. Ärsyttävää, mutta ihan ymmärrettävää. Nyt vaan olet yhteydessä neuvolaan jos piikille mielit.

Siis onko kukaan alkuraskaana oleva saanut piikin espoossa vai ei???

Maanantaina olen menossa rokotuttamaan tyttöä kausi-influenssaa vastaan ja olin ajatellut pyytää siinä samassa sikapiikin itselleni - olen raskaana ihan alussa. Meidän neuvola on tupaten täynnä ja mun ekakäynti osuisi vasta joulukuulle - enkä tosiaan halua odottaa sinne saakka useita viikkoja tässä tilassa!

Ihmisethän asetetaan ihan eriarvoiseen järjestykseen jos toisaalla alkuraskaana olevat saavat piikin ja toisaalla ei!!

Alkuperäinen kirjoittaja en raskaana:
Ai nytkö se rokote yhtäakkiä aiheuttaakin jotain vaurioita sikiöille? Vähän aikaa sittenhän se oli niin turvallinen ettei mikään. Onneksi olen jo oman rokotteeni ottanut.

lukekaa sitä asiatietoa, maikkarin sivuilla on ne kysymykset joita eilen
lääkäreille esitettiin, sieltä voi lukea että kaikessa vaiheessa raskautta
voidaan rokottaa. Riskit vakavimmille sairauksille kasvaa raskauden loppua
kohti kylläkin.

Ap:n tapauksessa oletettavasti sen vuoksi ei voitu rokottaa, koska ei
ollut ns. todisteita raskaudesta, eli ekaa neuvolakäyntiäkään ei
vielä ollut tehty. Muutenhan kuka vaan voisi mennä sanomaan,
että on raskaana vaikkei olisikaan, kyllä siitä jotain konkreettista
näyttöä on oltava.

Vastaajina Tuija Leino ja Markku Kuusi Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta

"alkuraskaus! kannattaako pelata varman päälle ja ottaa rokote vasta kuin
ensimmäinen kolmas ohi? Onko H1N1 virus vaarallisempi muös alkauraskaudessa
olevalle ja lisääkö komplikaatioita?
T:Huolestunut

Rokotteen voi ottaa alkuraskaudessa."

"Miten paljon tämänhetkistä rokotetta on tutkittu? Onko mahdollista, että
sen mahdollisista haittavaikutuksista voisi kärsiä vasta vuosien kuluttua?
T:Crystal

Rokotetta ja sen osia on tutkittu ja käytetty nyt jo miljoonia annoksia.
Siihen ei liity merkittäviä turvallisuusongelmia. Emme odota sen aiheuttavan
mitään pitkällä tähtäimellä."

"Missä vaiheessa raskautta rokotteen ottaminen on turvallisinta vähiten turvallista?
T:-Satu-

Loppuraskaudessa kaikista tärkein, sillä vakavien tautien riksi nousee raskauden edetessä."

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vastaajina Tuija Leino ja Markku Kuusi Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta

"alkuraskaus! kannattaako pelata varman päälle ja ottaa rokote vasta kuin
ensimmäinen kolmas ohi? Onko H1N1 virus vaarallisempi muös alkauraskaudessa
olevalle ja lisääkö komplikaatioita?
T:Huolestunut

Rokotteen voi ottaa alkuraskaudessa."

"Miten paljon tämänhetkistä rokotetta on tutkittu? Onko mahdollista, että
sen mahdollisista haittavaikutuksista voisi kärsiä vasta vuosien kuluttua?
T:Crystal

Rokotetta ja sen osia on tutkittu ja käytetty nyt jo miljoonia annoksia.
Siihen ei liity merkittäviä turvallisuusongelmia. Emme odota sen aiheuttavan
mitään pitkällä tähtäimellä."

"Missä vaiheessa raskautta rokotteen ottaminen on turvallisinta vähiten turvallista?
T:-Satu-

Loppuraskaudessa kaikista tärkein, sillä vakavien tautien riksi nousee raskauden edetessä."

pahoittelen tekstin pomppimista mutta lainasin noita pätkiä suoraan edellisestä linkistä.

Alkuraskaudessa korkea kuume aiheuttaa sikiövaurioita, joten tokihan pitäisi silloinkin saada rokote. Tekisivät vaikka pikaraskaustestejä, jotta raskaus voidaan varmistaa. Onhan se aika edesvastuutonta jättää jotkut raskaanaolevat rokottamatta. Toisaalta ymmärrän, että joku todiste pitää olla, muttenhan monet olisivat raskaana leikisti.

Yhteistyössä