Alkuraskaus ja ylipaino

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pallero"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"pallero"

Vieras
Olen raskaana, rv 6 ja ylipainoa on, painan 84kg kun normaalipaino olisi 65kg. Onkohan turvallista näin alkuraskaudesta koittaa vähän pudottaa painoa, että saisin sen edes jonnekin 78-79kg tuntumaan tässä kuukauden parin sisällä?
Entä ylipäätään voiko raskausajan yrittää pitää painon niin että se ei nousisi juuri yhtään, eli tavallaan "lahtuisi" hiljalleen raskauden kuluessa? Tietenkin syömällä monipuolisesti ja käyttämällä vitamiinivalmistetta.

Syö tarpeeksi ja normaalisti niin raskauden edetessä sun painosi asettuu normaaleihin mittareihin itsestään. Raskaana ollessa ei tarvitse syödä kahden edestä, mutta tarpeeksi pitää syödä ja muutenkin pitää hyvää huolta itsestään. Liiku ja nauti elämästä. Varsinaista laihdutamista ei kannata harrastaa, saat vaan huonon olon ja energiat menee. Ja nauvolassa kyllä tarkkailevat, jos on aihetta huoleen.

Syömällä terveellisesti voit yrittää pitää painon hallinnassa niin, ettei raskaudesta tulisi kovinkaan montaa kiloa (ainakin teoriassa tämä on mahdollista). Laihduttaa ei voi, koska vauva todellakin tarvitsee paljon ravintoaineita. Etenkin alkuraskaus, ekat 12vk, ovat todella tärkeätä kehitysaikaa sikiön elämässä. Esim. tiettyjen ravintoaineiden puutos (esim. foolihappo) voi altistaa kehityshäiriöille. Kyllähän vitamiinipillereistäkin saa jotain, mutta vitamiinien imeytyminen itse kunkin kehossa on aina yksi suuri kysymysmerkki. Sen takia ei kannata riskeerata. Terveellinen, monipuolinen ruoka + 1 monivitamiini päivässä (raskaana oleville tarkoitettu) on paras vaihtoehto.

Mulla itellä oli raskauden alussa reippaasti ylipainoa n. 25 kg... paino nousi kuitenkin raskausaikana vain 9 kg, joista 6 kg jäi laitokselle synnytyksen jälkeen.. katsoin raskausaikana vaan et mitä pistän suuhuni enkä mussuttanut mitään karkkia, jäätelöä, kauheita jauhopullamössöjä.. :) neuvolassakin olivat iloisia että paino pysyi kurissa eikä liikaa noussut.. kuitenkin tarkoitus olisi nyt laihduttaa enimmät ylipainot pois uuden raskauden toivossa :rolleyes:

Yhteistyössä