alkuraskaus ja syömisen ehdot?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minni"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"minni"

Vieras
Nyt ollaan taas ihan yliäyräiden stressaantuneita, joten pliis laittakaa ihan asiallista viestiä. Teen kärpäsestä ehkä härkäsen, mutta tää on mun eka raskaus, joka toivonmukaan menee loppuun asti hyvin :) ..ilmassa on siis paljon epätietoutta ja kysymyksiä!

Sain juuri tietää, että olen kohta kuudennella viikolla raskaana (ihan utopista!!), ja yhtäkkiä tuli hirvee stressi siitä mitä olen tehnyt tai jättänyt tekemättä viimeisen kuuden viikon aikana...

Siihen liittyen kysymyksiä, jos joku kokenut mamma osais vastata:

- ollaan yritetty lasta jo vähän aikaa, ja tietysti just viime kuussa lähti ihan lapasesta syöminen, kun ajattelin, että vauva tulee jos tulee ja nyt mä ansaitsen mässäillä. Oon syönyt suklaata, karkkeja, sipsejä, suolapähkinöitä ja keksejä yli sallitun määrän. Lähtenyt siis TOSI lapasesta! Tossa siis luettelin ehkä mun viimeisen kuukauden aikaisen ruokavalioni just ;) Ruokavalioni on siis ollut todella paska. Tehtyä ei tietty saa tekemättömäksi, mut kannattaako tän takia nyt päätään sit vaivata jos tästä eteenpäin yritän vähentää mässäilyä ja yritän syödä terveellisesti?

..enhän mä tiedä vaikka ois ollut ton alkavan raskauden syytä toi mun mässäilyhimo??

- pitääkö heti rueta noudattaa noita ruoka-ainerajoituksia?

..mietin tässä vaan miten näin alkuvaiheessa kaikki vaikuttaa kaikkeen.. ja vaikka tässä nyt ihmettelis, että jos on syönyt paskasti tai muuta, niin eihän sitä tosiaan saa tekemättömäksi.. ehkä mä haluaisin vaan mielenrauhani vuoksi kuulla, mitä te kaikki olette syöneet ja juoneet ja onko raskaus mennyt hyvin ja lapsi terveenä syntynyt?

Mitään ei kuitenkaan ennen tota ekaa neuvolaa tapahdu, joten aika pimennossa olen vielä kaikesta.

No, etpä vielä mun mielestä mitään vaarallista ruokaa tossa maininnu, epäterveellistä joo, mut et ole mitään vahinkoa vaaville vielä tehnyt :) Nyt vaan palaat normi ruokavalioon, lakkaat murehtimasta ja nautit raskaudestasi! Äläkä unohda et herkuttelukin on sallittu sillon tällöin :)

• Tykkää
Reactions: soja
Et sä millään sipsellä, suklaalla tai suolakekseillä pysty lastasi vahingoittamaan, ainoastaan lihot itse joten anna mennä vaan jos siltä tuntuu.
Kun et juo alkoholia, polta tupakkia, käytä huumeita/lääkkeitä ja vältät listeria riski tuotteita niin hyvä on.

• Tykkää
Reactions: soja
no mä oon vetänyt vitamiinia, jossa on A:ta (ja se on vissiin huonojuttu??). Ja missä on listeriariski? :)
Alkoholia join yhdissä juhlissa ehkä siemauksen. Olenko paha ihminen?

Et ole tietenkään tuollaisella ruokavaliolla vahingoittanut lastasi. Jos olisit käyttänyt lääkkeitä tms niin asiasta kannattaisi keskustella esim. neuvolassa. Mutta nyt kannattaa toki laittaa ruokavalio kuntoon. Raskausdiabeteksen saa n. 10 prosenttia odottajista, joten ei kannata syödä liikaa makeaa, valkoista leipää tai vastaavia. Raskauden myöhäisemmässä vaiheessa taas ummetus vaivaa helposti, joten kuitupitoinen ruoka on hyväksi. Sipsit ja muut suolaiset taas on huonoja niille, joille tulee kovasti turvotusta.
Tärkeää on välttää listeriabakteeria potentiaalisesti sisältäviä tuotteita, joista saat varmaan listaa neuvolasta.
Onnea odotukseen :)

Ei alkoholisiemaus ole vaarallista, eikä satunnainen lasillinenkaan. Positiivisen raskaustestin jälken lienee kuitenkin selkeintä olla kokonaan juomatta, sillä turvallisen juomisen rajoja ei voida tarkasti tietää.

Osta raskaus-monivitamiineja - niissä ei ole A-vitamiinia. Ei tarvitse huolehtia jos olet ennen testin tekemistä käyttänyt A-vitamiinipitoisia tuotteita.

Listeria-bakteerin voi saada graavista tm kypsentämättömästä tai tyhjiöpakatusta kalasta, pehmeistä juusoista (homejuustot ja vastaavat), mädistä. Vihannekset pitää pestä kunnolla ennen syömistä, ja pakastevihannekset ja -vadelmat kuumentaa ennen käyttöä.

Myös liha pitäisi kypsentää läpikotaisin enne syömistä, ja einesruuat ja ruuan tähteet kuumentaa kunnolla.

Satunnaisia mokia tulee varmaan melkein kaikille. Itsekin olen raskauksien aikana syönyt joitakin kertoja epähuomiossa kiellettyjä tuotteita. Sitten sitä vain yrittää olla seuraavalla kerralla tarkempi sen suhteen mitä suuhunsa laittaa. :)

Aloita vaikka täältä, mut tosiaan neuvolasta saat paremmat tiedot ruokavalioonkin. Maalaisjärjellä pääsee jo pitkälle :)

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=seh00040

Ei tuolla "ruokavaliolla" lasta kyllä vahingoittamaan pysty, itselles siinä enemmän hallaa teet.

Ruokahysteriaan ei kannata alkaa missään vaiheessa. Normaalia ruokaa voi syödä, ja pitääkin syödä, että lapsi lähtee kasvamaan hyvin ja voi hyvin. Voit aina ajatella että "olet mitä syöt", ja kohdistaa sen myös lapseen, koska lapsi nyt käyttää sen saman ravinnon mitä sinäkin. Ruuan laatuun kannattaa panostaa, ei siihen kuinka paljon syö (tällä en tarkoita sitä että syöt päivässä yhden naudan pihvin, vaan sitä että syöt laadukasta ruokaa usein).

Itse olen ollut aika huoleton ruuan suhteen, syön terveellisesti ja ravinnollisesti laadukasta ruokaa, mutta herkuttelenkin välillä. En ole kaupassa juustotiskillä suurennuslasin kanssa katsomassa miten mikäkin juusto on valmistettu, enkä ole hylännyt maksamakkaraa/laatikkoakaan, graavilohtakin (itse suolattua, tosin) olen muutaman kerran maistellut. Hengissä ollaan edelleen, ja vauvakin on kasvanut turhankin hyvin yläkäyrillä, painoa on tullut raskauden aikana tähän mennessä 6kg (35+0 tänään).

Ihan rennosti vaan, ei saa stressata turhasta! Ja onnea valtavasti uudesta tulokkaasta :flower:

joo, kyl tässä on tullut syötyä melkein raakaa naudan pihviä, ja kaikkea noita muitakin yllämainittuja...
kiitos ihanista viesteistä! tää on kyllä ihan ihmeellinen tunne. en ole tänään pystynyt muuta tekemäänkään kuin ihmettelemään! :)
btw, mitä tuo tarkottaa kun puhutte 35+0? tai jossain näen 6+3???

[QUOTE="minni";27564196]joo, kyl tässä on tullut syötyä melkein raakaa naudan pihviä, ja kaikkea noita muitakin yllämainittuja...
kiitos ihanista viesteistä! tää on kyllä ihan ihmeellinen tunne. en ole tänään pystynyt muuta tekemäänkään kuin ihmettelemään! :)
btw, mitä tuo tarkottaa kun puhutte 35+0? tai jossain näen 6+3???[/QUOTE]

Raskaus kestää n.40 viikkoa eli esim tuo 6+3 tarkoittaa että raskaus on kestänyt 6 viikkoa ja 3 päivää ja tuo 35+0 on 35 viikkoa ja 0 päivää.

[QUOTE="minni";27564196]joo, kyl tässä on tullut syötyä melkein raakaa naudan pihviä, ja kaikkea noita muitakin yllämainittuja...
btw, mitä tuo tarkottaa kun puhutte 35+0? tai jossain näen 6+3???[/QUOTE]

Nuo luvut meinaa siis sitä, että monennellako viikolla on menossa :) Eli kun mulla on esim tänään 35+0, tarkoittaa se sitä että raskautta on kestänyt sen 35viikkoa tasan.

Kun sanotaan esimerkiksi 6+3, tarkoittaa se sitä että raskautta on kestänyt 6 viikkoa ja 3 päivää :) Se ottaa aikansa ennenku noissa luvuissa alkaa pysymään mukana, minen taho vieläkään aina olla kärryillä et paljonko on viikkoja takana, vaikka laskettu aika onkin jo viiden viikon päästä :laugh:

Yhteistyössä