Alkuraskaus ja paino

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ..........
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

..........

Vieras
Siis kuuluuko muka painon nousta ihan alkuraskaudesta (5+5) ? Olen pitänyt pientä kalorivajetta ja lisännyt rutkasti liikuntaa. Ennen raskautta paino putosi -0, 5-1kg viikossa. Nyt tällä viikolla tullut yli kilo lisää, vaikka olen ollut tarkka mitä syön ja liikkunut paljon.
Kurjaa, kun ylipainoa on reilusti enkä haluisi juurikaan lisää.

Mulla nousi ekan kk:n aikana noin 8 kg,vaikka vahtasin syöntiä,liikuin jne...No nyt mulla on rv 15+1 menossa,ja lähtöpainosta tullut pikkusen auki 2 kg.Eli toi mikä kertyi alussa,on sekin tippunut..

Mä oon tämmönen lyhyt hukkapätkä-ja joka raskauden aikana on ollut sama vika.

Ei kuulu. Mutta jokainen kroppa toimii eri tavalla. Voit lohduttaa itseäs sillä että jos raskaus nostaa painoa (ilman että syynä on esim liikaa syöminen) niin kilot kyllä lähteekin helposti raskauden jälkeen.

Kyllä pelkästä turvotuksesta voi tulla lisää painoa. Mulla lähtöpaino 51 kg, joten painonnousu alkoi tasaisesti heti raskauden alusta. Siitä huolimatta että alussa kärsin pahasta pahoinvoinnista, enkä paljon edes syönyt! Yhteensä tuli 16 kg lisää.

Jos on paljon ylipainoa raskautuessa, on toki mahdollista välttää lisäkilot syömällä terveellisesti ja liikkumalla -> raskaudesta tulee silti ne omat välttämättömät lisäkilot mutta samalla itse laihtuu niitä vanhoja liikakiloja. Vaikka varsinaisesti laihduttaa ei saa, jotta sikiö saa kaiken tarvitsemansa. Mutta tämän varmaan tiesitkin. :) Älä vielä yhdestä kilosta huolestu, sit jos niitä alkaa tulemaan enempi niin ota asia puheeksi neuvolassa. Ne voi auttaa ruokavalion korjaamisessa jne.

Mulla on ilmestynyt pari kolmea kiloa molemmissa raskauksissa just noin viikkoon 5 mennessä. Ja pömppö vatsaan. En tiedä mitä se oli, mutta en noin nopeasti sitä syömälläkään voinut saada. Kiloja sitten myöhemmin kertyi reilumminkin, mutta ekasta raskaudesta ne ja vielä enemmänkin tippui itsestään nopeasti, joten en ole nyt tässä tokassakaan huolissani. Meillä tuntuu olevan sukuvikana kilojen kerrytys raskaana ollessa ja vastaavasti vielä nopeampi pudotus synnytyksen jälkeen, ilman laihduttamista.

Eri naisten elimistöt toimivat eri tavalla raskaana, ja se on ihan normaalia, joten ei kannata stressata, jos oma ei toimi ihan samalla tavalla kuin kaverin.

Yhteistyössä