Oonko sun mielestä läski? :D (raskaana ja paino huolettaa..)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Läskiliisa?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Läskiliisa?

Vieras
Oon raskaana, viikkoja 18 ja jotain. Ennen raskautta painoin n. 75 kg (BMI 24), nyt tullut 5kg lisää! Pituutta löytyy 176 cm. Ennen raskautta pidin itseäni suht normaali vartaloisena, oon melko urheilullinen joten paino on aika pitkälti lihaksissa, muutaman kilon olin ajatellut pudottaa kesän aikana, mutta se vaihtuikin tähän painon keräämiseen. En ole ikinä painanut yli 80 kg ja mun mielessä se kuulostaa tosi hurjalle. Mitä te muut ajattelette? Neuvolan täti ei juuri mitään ole virkannut asiasta, sanoi vaan että seuraillaan kun panikoin asiasta. Paljonko mun paino saisi palstalaisten mielestä nousta? Kiitos vastauksista, asiallisista ja epäasiallisita :)

Olet hyvä noin =)
Raskaana ollessa on vaan asennoiduttava siihen, että paino nousee ;)

Mulla tuli 10 kiloo jo ennen ekaa neuvolaa. Piakkoin synnytyksen jälkeen meni miinuksen puolelle.

Taitaa se normaali painonnousu raskausaikana olla 5-30kg.
En olisi sinuna nyt mitenkään huolissani tästä asiasta.

Sitten ehkä jos viikko nousu alkaa olemaan reilua kiloa, lähemmäs kahta niin neuvolassakin varmasti kiinnitetään siihen huomiota ja silloinkin nousu saattaa johtua turvotuksesta tai alkavasta raskausmyrkytyksestä mutta siihen pitäisi olla sitten joukko muitakin oireita, ei pelkästään painon nousu.

Pitkänä naisena on vaikea vertailla muihin, jotkut valittaa kun painoa on "jo" vaikka 57 kg. Olen painanut alle 60 kg viimeksi ala-asteella, vaikka olenkin ollut lapsena ja nuorena hyvin hoikka. En siis saa oikeen vertailu pohjaa tuola odotusryhmässä. Kaipa se on oltava tyytyväinen kun painonnousu viikossa on ollu jotain 200g luokkaa. Siltikin uudelle kymmenelle siirtyminen tuntuu ikävältä ja täytyy nolona tunnustaa, että menen kohta miehestäni ohi :o

En ole. Mulla on kaikki arvot ollu ihan kunnossa neuvolassa eikä muutenkaan ole suvussa diabetestä. Kaipa tää turpoominen näin viikonlopun kunniaksi hirvittää kaikkia :D Tekisi mieli elokuvan ääressä herkutella vaikka lenkille pitäisi vaan mennä.

sun paino voi nousta vaikka 90kg:n ilman mitään mässäilyä. siitä ei kannata huolehtia. ilmeisesti sulla on terveellinen ruokavalio ja harrastat edelleen liikuntaa? et lihomaan pääse.
joillekkin kertyy nestettä paljon ja helposti,kuulun itse niihin.
raskaudenaikana mulle tuli painoo 17kg ja jälkitarkastuksessa se oli jo kaikki pois.

Älä vaan laita kuvaa...olet kyllä niin läski että mä varmaan pyörtyisin jos kuvan näkisin. Mitä sä nainen oikeen syöt? 5 heppaa/vrk? Ikinä en ole noin lihavaa ihmistä tavannut.

Haloo ap! Kyllä siitä raskaudesta kuuluu niitä kiloja tullakin. 12 kiloa vissiin on sellainen ideaali, mutta jos tulee enempi, niin kyllä siitä eroon pääsee. Älä nainen ressaa!

Hhm..mulla ei ollut aikomustakaan laittaa kuvaa itsestäni tänne :) Mukavaa vaan olisi kuulla ihmisten omia kokemuksia painonnoususta ja tosta mun omastani, eka raskaus kyseessä ja muutenkaan oikeen kavereita ollu raskaana joten ei tietoa kuin nopeasti sen painon pitäisi nousta. Jos se nyt on jo noussut 5 kg ennen poulta väliä niin kuinka todennäköistä että nousee yli 12 kg jne. Tunnen itseni läskiksi tällä hetkellä ja mietin että onko mun kehonkuva jotenkin vääristynyt vai olenko myös muiden mielestä tuhdissa kunnossa.

Syön tosiaan melko terveellisesti ja monipuolisesti, mutta tulee sitä herkuteltuakin muutama kerta viikossa. Liikunta on vähentynyt erilaisten "vaivojen" takia, mutta yritän pysyä edes jossain liikkeessä päivittäin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Hhm..mulla ei ollut aikomustakaan laittaa kuvaa itsestäni tänne :) Mukavaa vaan olisi kuulla ihmisten omia kokemuksia painonnoususta ja tosta mun omastani, eka raskaus kyseessä ja muutenkaan oikeen kavereita ollu raskaana joten ei tietoa kuin nopeasti sen painon pitäisi nousta. Jos se nyt on jo noussut 5 kg ennen poulta väliä niin kuinka todennäköistä että nousee yli 12 kg jne. Tunnen itseni läskiksi tällä hetkellä ja mietin että onko mun kehonkuva jotenkin vääristynyt vai olenko myös muiden mielestä tuhdissa kunnossa.

Syön tosiaan melko terveellisesti ja monipuolisesti, mutta tulee sitä herkuteltuakin muutama kerta viikossa. Liikunta on vähentynyt erilaisten "vaivojen" takia, mutta yritän pysyä edes jossain liikkeessä päivittäin.

Kyllä, sun kehonkuvasi on vääristynyt.

Olen kanssasi samoilla viikoilla ja kiloja on tullut 6. Viime raskaudessa mulla oli tähän mennessä tullut 5 kiloa ja kun menin synnyttämään viikolla 39+4, oli painoa tullut kaikenkaikkiaan 8,5 kiloa.

koita jutella asiasta neuvolassa,painon noususi ei ole mitään suurta,mutta ettei sulle kehity tuosta mitään ongelmaa. senkanssa sitten ei ole enää mukava elää..kokemuksen syvällä rintaäänellä..
se miten ihminen kerää raskauskiloja on ihan kropasta kiinni,jos ei sitten syö kahdenedestä huolella.
samanlailla syövät ihmiset voi kerätä ihan erilailla kiloja,toinen saa 7kg ja toinen 17kg.
jotkut jopa laihtuu,yleensä niillä on ylipainoa pohjalla,sitä sulla ei ole.
koska oot normaalipainoinen sun painon nousuun ei ees puututa vaikka se nousee sen 12kg,se on ihan normaalia.
painon nousu on kummin merkki siitä että vauva kasvaa.
jos sulle on nyt tullut 5kg ja viikkoja on 18 niin se on viikko nousuna n.280g joka ei tosiaan ole mikään paha.
eikös se ole aika keskiverto painon nousu?

Alkuperäinen kirjoittaja MLL:
Sef ohhoh, sullehan tuli sitten loppu ajasta vaan vauvan paino lisäksi. Mulla varmaan tota painoa lisää rintojen kasvu muutamalla kuppikoolla (oli aika minit ennen odotusta) ja ummetus..Ehkä se sitten tasaantuu. Jotenkin vaan hirvittää, että jos tätä menoa oma paino lisääntyy + vauva ja muut kamat, niin painan tosiaan reippaasti sen 90 kg kun menen synnärille. Se on laitettava mies salille, että jaksaa jos sen tarvii vaikka avustaa mua autosta ylös tai jotain :laugh:

Mulla todettiin rd, oli vähän pakko ruveta tutkailemaan mitä suusta alas tunki. Ja sama juttu tälläkin kertaa...tai siis nyt paastoarvo koholla joten jälleen alkaa se pilkunviilaus ruokailussa :headwall:

Ekasta raskaudesta vedinkin sitten komeat 20 kiloa :laugh: Mutta nekin olivat tipotiessään jo ennen kuin vauva oli 2kk.

vauvasihan ei apina tällähetkellä kun jotain 200-300g mutta sun verimäärä on kasvanut,rinnat turvonneet ja varmasti oot kerennyt kerään nestettäkin jo parinkilon verran.
istukka painaa jne.
mulle on jokaisessa odotuksessa snaottu että keskimääräinen painonnouse on 12kg joka tulee vauvasta,verimäärästä jne jutuista.
eli ei mitään hätää,täysin normaali painonnousu sulla.
kulutus sulla ei kasva kun ehkä leivänverran päivässä,koitat siis syödä terveellisesti ja pitää sellainen herkkupäivä vaan kerranviikossa niinkun normaalissakin elämässä.
liikuntaa harrastat sen minkä pystyt. kävelylenkki jokapäivä pitää ihan hyvin kuntoa yllä jos et kykene enää jumppatunneille.
liikunta myös auttaa tuleevaa synnytystä silmälläpitäen.

Jotenkin sekoilee tää Kaksplus, pääsin kirjautumaan ja kirjotinkin yhen viestin joka on nyt johonkin kadonnu. No siitä huolimatta, kiitos viesteistänne. Alkaa ehkä jotenkin huojentaa oloa, ehkä musta ei tule uhanalainen luontokappale niinkun ryhävalas..Jotenkin vaan kun oon aina tuntenu itseni tosi "isoksi" juuri pituuteni takia niin vielä siihen päälle kauheesti kiloja tuntuu kurjalle.

Nyt nostan pään pystyyn ja lopetan läski puheet, ensi viikolla neuvola ja sielä taas punnitaan. Sitten kysyn siltä tätiltä, että paljon mun paino saisi suunnilleen nousta viikkoihin nähden niin sitten voin seurata tilannetta koti vaa'allakin.

Alkuperäinen kirjoittaja häh:
30 kiloa normaali painon nousu ?? ei voi olla totta...huh huh..... jos paino nousee 30 kiloa raskaus aikana 20 kg on siitä pelkkää läskiä...

Ei, vaan se voi olla myös turvotusta. Mulla esim. jäi laitokselle yli 10 kiloa, josta vauva+vauvatarvikkeet on n. 5 - meinaat että 5 kiloa läskiä lähti 2 yössä?

Yhteistyössä