alkuraskaus ja flunssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nuhanenä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nuhanenä

Vieras
Onko tietoa alkuraskauden aikana sairastetun flunssan vaikutuksesta sikiöön? Olen rv 8 ja tällä hetkellä kuumeessa ja flunssassa. Aivastelen ja yskin koko ajan ja mietin, miten tuo tärinä vaikuttaa alkuvaiheessa olevaan sikiöön. Onko muita flunssaisia?

Ei pitäisi vaikuttaa mitenkään. Mutta jos kuume nousee korkeaksi, sillä saattaa olla vaikutusta. Siinä tapauksessa kannattaa soittaa vaikka neuvolaan tai lääkärille, että onko jotain kuumetta alentavaa lääkettä, jota saa ottaa.

Voi hyvää päivää! Hei rajansa hysteerisyydelläkin! Mut ihan ystävällisenä neuvona Parasetamol alentaa kuumetta ota sitä jos tarvis se on sallittu raskaana oleville. Mut se flunssakaan ei tolla stressaamisen asteella parane ikinä. Toivottavasti et koko raskausaikaa ole noin hysteerinen, äidin mieliala vaikuttaa vauvaankin joten koitahan ottaa järki käteen ja parane pian!

ei tavallinen flunssa mitään erityistä haittaa raskausaikana tee. huomioi vain, että parasetamoli on ainut kuumelääke mitä saa ottaa.
itsellä on 3kk kestänyt korva- ja poskiontelotulehduskierre päällä ja monta antibioottikuuria mennyt jo. se vähän hermostuttaa, koska joutuu syömään noita lääkkeitä kokoajan.

Itse asiassa kyllä 1. ja 2. raskauskolmanneksella saa käyttää myös ibuprofeenia. Vain 3. raskauskolmanneksella se on kielletty. Neuvolasta sanottiin näin, ja kysyin myös HUS:n teratologisesta tietopalvelusta (ks. nettisivut googlettamalla "teratologinen tietopalvelu"), eikä sieltä kyllä varmasti mitään väärää tietoa anneta, kun ovat sikiövaurioiden ennaltaehkäisyyn perehtyneitä.

Findexinin käytöstä kerrotaan seuraavsti ja minulle lääkäri on sanonut samaa myös ibuprofeiinista...

Asetyylisalisyylihapon käyttö saattaa heikentää naisen hedelmällisyyttä eikä sitä suositella raskautta yrittäville naisille. Valmisteen käytön lopettamista tulisi harkita, jos naisella on vaikeuksia tulla raskaaksi tai hän on lapsettomuustutkimuksissa.

Lähde:http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humspc/3/55193.shtml

Yhteistyössä