Alkuraskauden

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huono olo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huono olo

Vieras
Tervehdys! Olen kuudennella raskausviikolla eli 5+jotain ja olen jo selkeästi huonovointinen. Väsymys on koko ajan lähes sietämätön. Heikottaa. Pyörryttää. Välillä tulee aaltomainen tunne, että pian kääntyy maha ympäri. En kuitenkaan ole vielä oksennellut. Syönyt olen ihan normaalisti, mutta silti olen koko ajan pienessä horkassa eli toisin sanoen heikottaa, pyörryttää ja tuntuu etten olisi ihan omassa kehossani.

Onko teillä muilla ollut alkuraskaudessa tällaista? Töissä on tosi vaikeaa olla tämän väsymyksen ja heikotuksen vuoksi. Olen luokanopettaja ja siksi jatkuvasti framilla. Lapset varmaan pian epäilee jotain, kun olen niin heikolla hapella jatkuvasti. Ja sit vaikka päivällä nukuttaa koko ajan, en välttämättä saa yöllä nukuttua kunnolla vaan pyörin ja heiluttelen jalkoja.

Ihanaa olla raskaana, mutta pakko myöntää että olen tosi uupunut!

Eiköhän tuo ole aika yleistä ja pakko vain kestää, näin ajattelen ainakin itse. Olen antanut itselleni luvan siihen, etten ehkä ole 100 % toimintakunnossa, mutta yritän raahautua töihin. Ikävä vaan ruokatunnilla syöksyä suoraan lounaalta tyhjentämään mahalaukkua ja toivoa, että aivan kaikki eivät kuulisi yökkäyksiä.

Käsittääkseni nykyään raskaana oleva nainen saa hyvinkin helposti sairaslomaa, jos on tarvis. Tätä ""etua"" tuskin monikaan kuitenkaan käyttää ns. väärin taikka hyväkseen, vaikka tuntuu että muut niin helposti usein ajattelevatkin. Jos ei ole työkykyinen, on kaikille osapuolille parempi jäädä silloin kotiin ja hankkia töihin tilalle paremikuntoinen sijainen.

Joo tuttua on ja joka raskaudessa kokenut ton saman, rankkaa se on. Saikulle vaan jos et jaksa. Varsinkin jos alat oksennella olo on vielä kurjempi. Mutta viikot vierii nopeasti ja yleensä olo helpottuu rv 12 ja loppuu yleensä täysin siinä rv 16. Näin ainakin itselläni ollut. KOita jaksella. Saat kyllä myötätuntoni.

Joo kyllä alussa se väsymys painoi kokoajan päälle olis varmasti voinu nukkua vaikka 12h yöl ja päikkärit päälle.Pahasta olosta itselläni se oli n10vkoa iltaisin ja sit siirtyi aamuun,mut on mennyt ohi syömällä aina kantsii syödä pieniä määriä ja usein niin ei ehdi se huono-olo tulla.Tällä hetkellä menossa rv16 ja pahoinvointi ollut pois jo toista viikkoa:)nyt tosi pirteä olo vaikka yöllä herääkin jopa tunnin välein vessaan.Oksentanu olen jopa 2 krt ja nekin vasta viikolla 12 ja 15. Sitten on tosi ihana olla kun pahaolo menee ohi ja voi panostaa moniin juttuihin ihan eritavalla kun alkuraskaudessa siis ekat 12vkoa jolloin pahin olo itel oli. Zemppiä vaan kyllä se siitä ajan kanssa helpottaa!!!!

Heksavit B-6 vitamiini auttoi ainakin minulla pahaan oloon ja väsymykseen edes vähän. Neuvolasta sitä suosittelivat, kun kerroin etovan olon olevan koko päiväistä.

Jaksamista odotukseen!

Teen työtä, johon ei sijaista kyllä tältä alueelta saada, joten en hevillä töistä jää pois. Kun tulen takaisin saikulta, kaikki työt odottaa ja lisää on kertynyt... siksi raahdaudun vaikka puolikuntoisena tekemään puolet siitä työmäärästä, jonka tekisin täysissä voimissa. Yökkäilen sitten välillä.

Juu, ehdottomasti kannattaa kokeilla äiskä-80 mainitsemaa B-vitamiinia. Minä otan joka aamu Berocca-poretabletin enkä ole kärsinyt kuin lievästä iltapainotteisesta etomisesta (nyt rv 5+2).

Tietysti kaikki on yksilöllistä eli jos on muutenkin taipumusta esim. matkapahoinvointiin, on sellaisilla odottavilla äideillä rankempaa tuon pahoinvoinnin kanssa. Minä odotan toistani enkä kärsinyt esikoisenkaan kanssa kuin lievästä etomisesta - onneksi.

Mukavaa odotusaikaa kaikille!

Yhteistyössä