Alkuraskauden ultra ja hämmentävä tulos

Heips

Kävin alkuraskaudenultrassa rv 6+4. Näkyi sikiöpussi, joka vastasi rv 6+6 ja pieni sikiö, sykettä ei nähnyt. Sanoi, että sikiö vastaisi rv 4-5, mutta ei alkanut edes mittailee, arviolla heitti sen. Kaikki siis viittasi normaaliin kohdunsisäiseen raskauteen. Mulla on tiedossa aika tarkkaan hedelmöittymispvä ja tuo sikiöpussin mukaan rv 6+6 olisi todella se realistinen arvio.. oikeastaan on sula mahdottomuus tuo rv 4-5.. koska sillon olisin plussannut viikkoa ennen menkkoja/vko hedelmöittymisestä, ei vissiin mahdollista? Ja miksi sikiöpussi sitten "iso" ja mun laskujen mukaan oikeita rv:ja vastaava? Tässä nyt täytynee mainita yksityisen gynegologin hieman epäilyttävä olemus ja laitteisto (n. 8 tuuman "taskumalli" ja tutkimus kesti yhden minuutin). Takana kolme raskautta ja useampi ultraus eri puolilla Suomea, vastaavaan en ole vielä törmännyt.

Kiva ois jos joku kommentois =), kiitos.
 
No jos tuota laitteistoa ja epäilyttävää gyneä ei oteta huomioon ja ovulaatio/hedelmöittyminen on parin päivän tarkkuudella tiedossa, niin sitten kyseessä on kyllä tuulimuna. Niissä sikiöpussi kasvaa useimmiten normaalisti, sikiö taas ei ja tuolla viikolla näkyy ehdottomasti jo sykekin.
 
Niin minäkin sen käsitän, että tuulimunassa ei ole sikiötä lainkaan. Mulla edellisraskaudessa kyllä vähän sama tilanne, että 6+4 ei nähty sykettä lainkaan, mutta 8+0 näkyi ja vastasi alkuperäisiä rv:ja.. jotenkin yritän lohdutatutua sillä tiedolla. Ja oikeesti, oli todella oudot laitteet ja tämä tohtori ei herättänyt luottamusta. Tai sitten se on kuollut sinne.. sitä mä siellä ekana sanoin, koska olen varma, että vkot eivät voi olla niin vähäiset. Mutta toiv. gyne erehtyi!
 
Viimeksi muokattu:
Jos olisin AP, marssisin takaisin sinne ultrauspaikkaan ja vaatisin uutta ultraa tai rahoja takaisin, sillä tuollaisessa ultrauksessa ei ole mitään tolkkua. Koko Ar-ultran ideahan on, että voi nimenomaan varmistautua siitä, että raskaus on lähtenyt hyvin käyntiin. Tässä tapauksessa on kyllä maksettu palvelusta,mutta ei olla hullua hurskaampia lopputuloksesta ja kuten sanottu jos viikot pitävät paikkansa niin sikiön sykkeen voi todellakin nähdä ja koon mitata (liian pieni koko - vaikka syke näkyisikin - kun ennakoi usein keskeytyvää raskautta).
 
Minusta ei vielä voi sanoa että kyseessä olisi tuulimuna tai keskenmeno!!! Ei todellakaan. Kaikki saatta olla ihan kunnossa ja normaalisti. Ehkä kävit vaan liian aikasin ultrassa, sillä mun käsitykseni mukaan yleinen suositus julkisilla ja yksityisillä on että mielellään ei ultrattaisi kuin aikasintaan rv 7+0-> ?! Jostain olen kylllä lukenut että sykkeen yms voi nähdä jo alkaen rv 6+0 mutta tulos saattaa jäädä epäselväksi niinkuin tässä tapauksessa. Ja toki vaikuttaa ultralaite ja itse ultraajakin. Ja koska alkion kiinnittyminenkin on saattanut tapahtua oletettua myöhemmin niin silloin kehityskin tulee vähän jäljessä ja tämä tietty vaikuttaa ultratulokseen. Ihan sama vaikka kuinka tietäisi hedelmöityspäivän tai alkionsiirtopäivän. Se ei tarkota vielä välttämättä mitään.

Itsellä oli vähän vastaavanlainen epäselvä ultratilanne, josta kanssa kyselin täällä. Minä plussasin pakastealkionsiirrosta ja kävin varhaisultrassa rv 7+1 mutta alkio ei vastannut viikkojaan vaan oli viikon pari pienempi!!! Mitään mittoja en saanut enkä siinä "shokissa" edes tajunnut kysyä. Lääkäri ei kuitenkaan vielä määrännyt kohduntyhjennyslääkkeitä sillä oli näkevinään jotain värinää minkä voisi sykkeeksi tulkita ja alkio oli viikossa (kävin myös rv6+0 pienen vuodon takia ultrassa) kasvanut kuitenkin jonkun verran. Mutta lääkäri ei myöskään antanut juuri toivoa vaan epäili vahvaa keskenmenoa.
Tuosta viikkoa myöhemmin rv8+1 kävin kontrolliultrassa ja silloin eri ultraaja totesi kaiken olevan kunnossa. Alkio oli oikeassa paikassa ja lähes viikkojaan vastaanvan kokoinen (muutamaa päivää pienempi mutta alkio on saattanut kiinnittyä myöhemmin ja heitot yleisiä alkuraskaudessa). Nyt löytyi vahva sykekin ja pienet käsien- ja jalkojenalut oli jo näkyvissä. Mikään ei viitannut keskenmenoon. Kohdunsuukin oli niinkuin piti. Nyt minulla on menossa rv 11+0.

Että älä vielä menetä toivoasi. Kaikki voi olla hyvin!!! Tsemppiä piinailuun seuraavaan ultraan asti.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä olen ihmisiltä kuullut ja lukenut niin varhaisultrissa on usein jotakin hämminkiä, ei näy sykettä tai alkio ei vastaakaan oletettuja viikkoja. Mutta usein ultraan mennään liian varhain. Mittaustulokset ovat ihan milleistä kiinni ja ne vaikuttavat kokoarvioon paljonkin. Mitä myöhemmässä vaiheessa ultraan malttaa mennä niin sitä luotettavampi tulos mielestäni on. Alussa on niin paljon heittoja että mitään ei kannata tuomita heti alkuunsa eikä niistä kyllä voi oikein ennustaakaan mitään. Liian pieni koko kertakäyntiultrassa ei kerro mitään tulevasta vaan pitäisihän sitä käydä jatkuvassa seurannassa jotta mitään voisi ennustaakaan. Usein alkio saattaa ottaa kasvupyrähyksen ja onkin ottanut viikkonsa kiinni vaikka nt-ultrassa.
 
Saitko uusintaikaa viikon parin päähän? Itse kävin ar-ultrassa kun viikkoja piti olla 7+1, mutta ultrassa näkyi siis vain sikiöpussi ja juurikin n. 5 vkoa vastaava alkio mutta ei sykettä. Tiesin että ei voi pitää paikkansa koska raskaustestiin olin saanut jo vahvan plussan kolme viikkoa aikaisemmin.

Sain uusintaultran viikon päähän ja silloin näkyi sikiö joka vastasi täysin viikkoja eli 8+1 ja sykekin luonnollisesti. Tällä hetkellä mennäänkin jo viikolla 33+2.

Kannattaakin nyt käydä uusintaultrassa parin viikon päästä niin silloin kyllä pitäisi jo näkyä jos on näkyäkseen. Ja itse kyllä päätin tuon jälkeen että jos vielä joskus tähän hommaan toisen kerran lähden niin joko jätän nämä ar-ultrat kokonaan välistä tai sitten aikaisintaan menen 8+ viikolla.
 
  • Tykkää
Reactions: Cisu
Varhaisultrissa on usein hämminkiä, syynä on aina joko tumpelo ultraaja,aataminaikuiset ultrauslaitteet tai pahimmassa tapauksessa molemmat samalla kertaa. Ei kannata suostua huonoon palveluun - fakta on se, että alkio ja syke näkyvät noin rv 5+6 alkaen. Jos asiantuntija käyttää nykyaikaisia laitteita toteutuu varhaisultran tavoite: voidaan nähdä onko raskaus kehittynyt raskausviikkojen edellyttämässä aikataulussa.
 
Mulla kävi edellisessä raskaudessa silleen et vauva olikin pienempi kuin piti, eli ultrassa ei näykynyt kuin sellainen pieni mytty, ehkä ruskuaispussi. Ultraaja antoi uuden ajan viikon päähän ja sanoi että samalla rahalla. Ja viikonpäästä sit näkyikin että kaikki oli niinku piti, pikkuinen oli vaan saanut alkunsa viikkoa oletettua myöhemmin.
 
Älä vielä heitä kirvestä kaivoon! Kaikki voi olla hyvin!!
Itse kävin varhaisultrassa raskausviikolla 6+3. Luulin silloin että olisi ollut jo lähempänä 7+0 ja ultrassa pitäisi jo kaiken näkyä hyvin. No, gyne näki vain pienen syherön, jonka mitaksi sai 2,5 mm. Näki pienen värinän, mutta ei voinut luvata, että se oli syke. Huolestuin silloin alkion koosta, koska sen olisi pitänyt olla jo jotain 4 mm. Pelkäsin, että kasvu ei ole alkanut niin kuin pitää, ja kesken menee.
No, 11. ja 12. viikoilla kävin nt-ultrassa, ja pieni oli juuri sen kokoinen kuin pitikin, ja kaikki oli kunnossa. Nyt mennään 18. viikolla, ja ilmeisesti kasvu on ollut edelleen normaalia, kun liikkeetkin jo tuntuu.
Noin alussa mittaus voi tosiaan heittää parilla millillä, ja sehän on todella paljon suhteessa alkoin pieneen kokoon, ja vaikuttaa paljonkin viikkojen arviointiin. Tsemppiä odotteluun, äläkä tosiaankaan luovu vielä toivosta!!
 
  • Tykkää
Reactions: Cisu

Yhteistyössä