alkomaholista!

mitenköhän on?
oon lähdössä baariin ekan kerran vauvan syntymän jälkeen ( 05/05).
kysymys olisi, että jos illan aikana juon muutaman siiderin ja mahdollisesti pari drinkkiä ( saa nähdä pystynkö juomaan enempää kuin yhden..) , niin voinko aamulla seitsemän aikaan imettää lapsukaista? vai pitääkö maito pumpata pois? jos vaikka viimisen joisin sanotaan kahden aikaa?
en oikein ole varma tästä asiasta ja haluisin toimia oikein.. :p
 
Gluteus maximus
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.09.2005 klo 00:55 vierailija kirjoitti:
mitenköhän on?
oon lähdössä baariin ekan kerran vauvan syntymän jälkeen ( 05/05).
kysymys olisi, että jos illan aikana juon muutaman siiderin ja mahdollisesti pari drinkkiä ( saa nähdä pystynkö juomaan enempää kuin yhden..) , niin voinko aamulla seitsemän aikaan imettää lapsukaista? vai pitääkö maito pumpata pois? jos vaikka viimisen joisin sanotaan kahden aikaa?
en oikein ole varma tästä asiasta ja haluisin toimia oikein.. :p
pumppaa riittävästi etukäteen!
 
blueberry
Luulen et on parempi ettet vielä 7 aikaan ilmetä vaan vasta sit seuraavan kerran kun vauvaa tarvii imettää. En ole varma jos se alkomahooli kerkee hävitä siihen 7 mennessä, Pumppaa tai anna korviketta. Niin minä tekisin.
 
joku
En itse imettäisi vielä silloin seitsemän aikaan,mutta varmaan sitten jo seuraavalla imetyskerralla olis ok.Pumppaisin myöskin jo etukäteen valmiiksi sen aamulla tarvittavan maidon tai mahdollisesti enemmänkin varmuuden vuoksi (jos vaikka innostuisikin muutaman enemmänkin ottamaan...).On itsellä mukavampi mieli lähteäkin kun tietää,että varamaitoa on vauvalla tarpeeksi kaiken varalta!Pidä hauskaa! =)
 
heippa
Itse olen tata asiaa tutkinut oikein kunnolla, kun itse imetin. Sanotaan etta alkoholi lahtee maidosta samaan tahtiin kuin se lahtee veresta. Eli jotkut sanoo ettei tarvitsisi pumpata rintoja vaikka ottaakin mutta itse en henkilokohtaisesti siihen luottaisi. Jos otat esim vain pari kolme drinksua ennen puoltayota, sitten nakisin imettamisen seitsamalta ihan ok. Pari tuntia ainakin joka drinkille. Itse silti viela pumppaisin ja dumppaisin kun tulen kotiin baarista.
Jos taas sitten aiot enemman kietaista niin aina vaan parempi mita kauemmin odotat ennenkuin imetat.
Itse tiedat milloin tuntuu oikealta aloittaa taas, sita ennen suosittelen pumppaamista ja pois heittamista. Enka joisi vakevia..
Alaka suotta ota itseesi tuollaisista "miksi pitaa menna.." mielipiteista. Jos et kokoajan ole menossa ja tiedat etta olet hyva aiti, mene vaan ja pida hauskaa!!! Kylla aiditkin saa joskus bilestaa!
 
en nyt mee vannomaan mut mun mielestä sairaalan ohje oli, että jos on ottanu alkoholia humaltumiseen asti (määrästä riippumatta paljon siihen tarvitaan) on periaatteessa pumpattava koko seuraavan päivän maidot pois. eli ei siis riitä että odotat sen 12h ennen ku alat syöttää lasta, vaan kaikki maito on pumpattava varmuuden vuoksi pois.
mut tää on siis vaan muistikuva, en voi olla varma ku en itse noita tietoja sittenkää tarvinnu.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.09.2005 klo 20:51 honiska kirjoitti:
en nyt mee vannomaan mut mun mielestä sairaalan ohje oli, että jos on ottanu alkoholia humaltumiseen asti (määrästä riippumatta paljon siihen tarvitaan) on periaatteessa pumpattava koko seuraavan päivän maidot pois. eli ei siis riitä että odotat sen 12h ennen ku alat syöttää lasta, vaan kaikki maito on pumpattava varmuuden vuoksi pois.
mut tää on siis vaan muistikuva, en voi olla varma ku en itse noita tietoja sittenkää tarvinnu.
lisään vielä että ainaki autokoulun ohjeen mukaan n.60kg painavalla naisella menee yhden 0.33 keskioluen palamiseen n.3h, siis niin että veressä on se nolla promillea.
eli jos meinaat ottaa parikin siideriä, jossa on enemmän alkoholia ja yleensä sitä on määrällisestikin enemmän, ja sit ehkä pari drinkkiä, ni odottaisin kyllä koko päivän. ottaen huomioon, että sä et oo pitkään aikaan ottanu, ni ne käy päähän enemmän.
joskus silloin ku olin lopettelemassa imetystä, jouduin soittamaan keskellä yötä äitipolille, ku en tienny että saanko imettää sit aamulla vai en. suositeltiin että jos itse on juonu vaikka vaan yhden lasin (2dl) jotain, mut silti olo tulee humaltuneeksi, ni pitäis pumpata ainaki aamupäivä, ja iltapäiväki jos jaksaa. tietysti siihen vaikuttaa se kellonaikakin että milloin on sen juomisen lopettanu mutta mutta...
vaikka tästäki on vaikka jos minkälaista mielipidettä, ni mulle ei tulis mieleenkään riskeerata sitä, ja pumppaisin varmasti seuraavan päivän. ja pumpata kannattaa kumpakin rinta tyhjäksi joka kerta ku vauvaki syö. säilyy rytmi samana, ja tyhjentyy ainaki säännöllisesti niin ettei sit illalla varmasti oo yhtään alkoholia maidossa.
 
Alkoholi häviää maidosta samaa tahtia kuin verestä, eli noin 2h/annos. Siitä senkun laskee juotujen annosten mukaan. Pumppailemaan kyllä joutuu kun illan/yön aikana maito pakkaa rintoihin. Itse olen jo käynyt baarissa (poika 2kk) ja laskin alkoholiannosten määrän niin että pystyin aamulla imettämään. Illalla ja yöllä pumppailin maidon hukkaan.
 
Tässäpä tutkittua tietoa imetystukilistan sivuilta www.imetystukilista.net :

Kun äiti juo alkoholia, sitä imeytyy äidinmaitoon samalla lailla kuin äidin vereenkin. Jos äiti siis on "yhden promillen humalassa", myös maidossa on alkoholia yksi promille.

Tämä on niin pieni määrä, että kun vauva juo tätä maitoa, vauvan verestä ei enää alkoholia pysty mittaamaan. Tällä perusteella neuvolan lääkärikin voi sanoa, että voit aivan hyvin juoda sen saunakaljan ja toisenkin ja imettää vauvaasi samantien.

Paljosta alkoholista lapsi voi tulla väsyneeksi, veltoksi ja nukkua tavallista raskaammin, mutta tutkimukset eivät ole osoittaneet lasten kärsivän vahinkoa jos imettävä äiti juo kohtuullisesti eikä kovin usein.

Alkoholi kuitenkin on myrkkyä, joten ymmärrettävää on sekin, jos joku haluaa ottaa varman päälle eikä halua yhdenkään pisaran joutuvan varsinkaan kovin pienen vauvan herkkään elimistöön. Kaikkeahan ei tiedetä esimerkiksi kasvavan lapsen aivojen herkkyydestä. Jotkut raportit myös viittaavat siihen, että lapsen psykomotoriseen kehitykseen ja kasvuun saattaa vaikuttaa, jos äiti juo säännöllisesti, vaikka määrät eivät olisikaan suuria.

Jos siis et halua imettää kun maidossa vielä on alkoholia, kuinka kauan sinun täytyy odottaa?

Alkoholi poistuu maidosta samaa vauhtia kuin verestä, eli esimerkiksi Alkosta saatavista taulukoista voit katsoa kuinka kauan juomasi määrän kestää palaa elimistössä (yksi ravintola-annos n. 2 tuntia). Maito ei tietenkään kulje maksan kautta alkoholeistaan eroon pääsemässä, mutta alkoholin molekylirakenne on niin pieni, että sitä on tasaisesti kaikissa ruumiin nesteissä ja niistä se myös tasaista tahtia huuhtoutuu pois.

Ei siis ole mitään tarvetta lypsää pois niitä "etummaisia" maitoja, jotka ovat muodostuneet sinä aikana kun alkoholia on nautittu. Jos et ole enää huppelissa, ei alkoa rintamaidossakaan enää ole.

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.09.2005 klo 15:03 voi kirjoitti:
Onko pakko ottaa sitä alkomaholia?

Ja eikö ne baarit voi odottaa?

*ei ymmärrä ei*
Eiköhän se ole jokaisen oma valinta kuinka toimii. Minusta äideilläikin on oikeus rentoutua joskus... Jos sen haluaa tehdä siten että ottaa hieman alkoholia ei siinä minusta ole mitään pahaa... Miksi täällä pitää alkaa heti moralisoimaan jos yrittää kysyä neuvoa että toimisi oikein. Käsittääkseni tässäkään ei kysytty että saako ottaa alkoholia vaan sitä että kuinka asian kanssa tulee toimia. Jos ei osaa vastata siihen kysymyksen voisi olla vastaamatta ollenkaan ja pitää mielipiteet itsellään. Jokainen tekee omat ratkaisunsa näiden asioiden suhteen. Ei minusta tarvi käydä silti moralisoimaan...

Eikös täällä olla tukemassa ja auttamassa toisia?

*ei ymmärrä ei*
 
Eitiukkapipo
Onpas tiukkapipoista taas kerran ku joku on sitä mieltä ettei äidit voi rentoutua ja otta paria drinksua.Ite oon molempien poikien kohdalla käyny harvakseltaan baareissa. tosin jälkimmäisen kohalla oon ni väsyny etten sit enää jaksa riekkua baarissa ja hoitaa poikia aamulla joten en oo pahemmin enää käyny. Molempien kohdalla oon ollu seuraavan päivän imettämättä ja lypsäny maidot pois ihan varmuuden vuoksi. Mut jos pari kaljaa otat ni laske se 2H/kalja.
 
mä olin ite baarissa juhlimassa mun synttäreitä kakskuukautta vauvan syntymän jälkeen, ja kyllä teki hyvää! Oli kumminki niin pitkä aika edellisestä ravintola reissusta. Kyllä mun mielestä välillä on hyvä käydä ulkona. Nykyään pyrin käymään kerran kuussa viihteellä. Ite pumppasin sekä imetin vasta seuraavana iltana, ihan varmuuden vuoksi.
 
ä-78
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.09.2005 klo 00:55 vierailija kirjoitti:
mitenköhän on?
oon lähdössä baariin ekan kerran vauvan syntymän jälkeen ( 05/05).
kysymys olisi, että jos illan aikana juon muutaman siiderin ja mahdollisesti pari drinkkiä ( saa nähdä pystynkö juomaan enempää kuin yhden..) , niin voinko aamulla seitsemän aikaan imettää lapsukaista? vai pitääkö maito pumpata pois? jos vaikka viimisen joisin sanotaan kahden aikaa?
en oikein ole varma tästä asiasta ja haluisin toimia oikein.. :p
Eka kerta on aina haikee kokemus, mutta eiköhän ole jokaisen oma asia haluaako baariin vai elokuviin... Kuitenkin on hyvä lapsen oppia "hoitoon"....
Mutta et voi imettää lastasi 7n aikaan aamulla. Pumppaa seuraavan päivän tarpeet ja voit imettää vasta sitten seuraavana aamuna... Ehkä jo illalla jos et juo kuin pari siideriä!!

2h palaa alkoholi verestä... (siis pullo olutta).
Jos juon 6 olutta illan aikana, eikä alkometri lupaa ajaa seuraavana päivänä 3n aikaan, tuskin pystyy imettämäänkään??

Joten suosittelen yhtä imettämätöntä päivää..........

Mukavaa iltaa!!
 
Äide
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.10.2005 klo 01:26 vauvanvauva kirjoitti:
ÄLKÄÄ TEHKÖ LAPSIA,JOS VIINA ON NOIN TÄRKEETÄ! JOKO IMETÄT ETKÄ JUO yhtään TAI JUOT MUTTA ET IMETÄ YHTÄÄN!!!!
Mene hoitoon. Sulla on päässä vikaa! Mitä se sulle kuuluu käykö joku imetysaikana baarissa vai ei? Tee itse omat valintasi, mutta älä käy toisten päälle heidän valinnoistaan! NIH!
 
vauvamasussa
Kyllä äitienkin täytyy joskus saada rentoutua ja juhlia, tekeehänm isätkin niin. Sitä ehn hyväksy, jos pienn vauvan vanhemmat ravaavat alvariinsa baarissa ja vauva on milloin kenenkin hoteissa.
Jos haluat olla ihan varma ettei vauva saa maidosta alkoholia, laske 3 tuntia jokaiselle drinkille. Siitä kun lopetat juomisen. Mieluummin yksi päivä korviketta, kun maitoa missä on promilleja!
 
Eitiukkapipo
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.10.2005 klo 01:26 vauvanvauva kirjoitti:
ÄLKÄÄ TEHKÖ LAPSIA,JOS VIINA ON NOIN TÄRKEETÄ! JOKO IMETÄT ETKÄ JUO yhtään TAI JUOT MUTTA ET IMETÄ YHTÄÄN!!!!
eihän kyse ole viinan tärkeydestä.Kyllä sitä voipi rentoutuakseen muutaman kaljan juoda kun muistaa sit olla imettämättä seuraavan päivän.Mulla on kaks lasta eikä ne oo siit kärsiny jos joskus oon vapaalla käyny ja joskus jopa ottanu jotain.Tollanen tiukkapipoisuus pilaa taas kerran hyvin alkaneen päivän kun oikein suututtaa tollanen. Se joka luulee olevasa täydellinen äiti vain siksi ettei ikinä ota tai rentoudu muulla tavoin ni onkin´se huonoin, koska lapset kärsii siitä jos äiti koko ajan hermona kun ei oo omaa aikaa.
 

Yhteistyössä