Alkoi ihan kauheasti hirvittämään (talonrakennuksesta)

  • Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti
Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys:
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys:
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja AnniHelena71harmaana:
Hui kauhistus, tuliko se ihan täysin yllärinä vasta nyt? Teillä on siis asunto jo myyty?
Juu, myyty on :D. Siis kyllä me tähän raksahommaan lähdetään kuitenkin, mutta alkoi vaan matkan varrella hirvittämään :). Onneks ei olla vielä tehty muita toimeksiantoja kuin pohjakuvan piirtäminen vastaavalla mestarilla. Nyt hän saa piirtää saman talon pienempänä versiona ja sitten alkaa kilpailutus.

Kyllä tää tästä :)
Kyllä se tosiaan siitä. Meillekin yllätyksiä tullut matkan varrella, ja hirveästihän pitää monia asioita ottaa huomioon. Ja joka kohdassahan niitä kuluja tulee lisää kun ensikertalainen on tekemässä. Onneksi meillä isä on kokenut näissä jutuissa ja tajuaa neuvoa meitä.
Esim. tontin hinta oli 21 000, siitä piti sitten varainsiirtoverot maksaa, mikä oli tonnin, siihen tietenkin kiinteistökeskuksen palkkiot, lainhuudatus-maksut jne. Äkkiä hinnat pompsahtaa. Seuraavaksi maamittari vie oman osansa. :whistle:
Meillä myös jäi itselle maksettavaksi lohkoaminen ja sit tietty just nuo kaikki maksut ja merkkaukset. Sitten tontille pitää porata kaivo, vetää sähköt, tehdä tie, rakennusluvat maksaa, kaikki suunnitelmat maksaa....ihan kaikki maksaa ja paljon :eek: .

Ajattelinkin että täytyy oikeesti pitää kirjaa mitä kaikki tuleekaan lopulta kustantamaan...
Ilmeisesti olette valinneet/tilanneet talon jo? Meillä tosiaan ne kaksi vaihtoehtoa, houkuttaisi se 50 tonnia halvempi, kun kuitenkaan kauheita luopumisia ei siinä tarvitsisi tehdä.
Meillä on oma lähde tontilla, josta saamme vedet näiltä näkymin. Naapuritalo ainakin ottaa juomavedet ja kaikki sieltä. Sähköt saadaan läheltä vedettyä ja maalämpö näiltä näkymin otetaan kun siinä on lääniä vetää ne putket. Tieliittymä on valmiina, ojituksia toki joutuu jonkun verran tekemään. Rannassa joudutaan tekemään maansiirtotöitä, mutta itse ranta on onneksi kovapohjainen.
Ei olla vielä valittu taloa. Tai siis malli on valmiina, se on Kastellin Kartano 89-127 umpikuistilla ja melkoisilla muutoksilla. Ja ne muutokset on sitten piirtänyt meidän vastaava mestari. Nyt olis sitten seuraava vaihe kilpailutus tuolla pohjakuvalla :).

Meilläkin onneksi lähin sähkötolppa on melko lähellä, mutta kaivo tosiaan joudutaan poraamaan. Kaivuutyöt saadaan tehdyksi miehen veljen avulla ja onneks maapohja on ihanteellinen hiekkapohja :)
 
ap:Olen sitä mieltä että teidän ei kannata alkaa tinkimään kuistin ja lyhdyn koosta. Ne ei oikeasti vaikuta juuri mitään teidän kustannusarvioon. eri asia jos niitä e tule ollenkenkan. Sisä neliöt vaikuttaa hintaan ja ulkopuolisen työn määrä.
 
Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja summer-82:
ap:Olen sitä mieltä että teidän ei kannata alkaa tinkimään kuistin ja lyhdyn koosta. Ne ei oikeasti vaikuta juuri mitään teidän kustannusarvioon. eri asia jos niitä e tule ollenkenkan. Sisä neliöt vaikuttaa hintaan ja ulkopuolisen työn määrä.
Se kuisti oln nyt piirustuksissa n. 8 neliötä, samoin se lyhty. Eli sais niistä vähän otettua kuitenkin.

Äh, en mä tiedä enää mistään mitään :ashamed:
 
Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja summer-82:
Meillä rakenteilla 169 neliön talo,puolitoista kerroksinen+ 100neliöinen kellari vielä alla. Kohta pääsee sisustustöihin. On kyllä tiedossa aika hyvin mikä mitäkin maksaa
Näillä meikäläisen laskelmilla teillä on varmaan sitten puolen miljoonan koti :D.

Äh, mun tekis mieli luopua koko leikistä :'(
 
Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja summer-82:
Meinaatteko tehdä vain alakerran valmiiksi ja vastasiko kustannusarvio koko taloa yläkertoineen ja pihoineen?
Alakerta vaan tehdään valmiiksi. Yläkertaa ei edes eristetä, vaan sinne tehdään ainoastaan se "tilavaraus" vai mikä lie.

Pihojakaan ei olla laskettu tuohon lainkaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja summer-82:
Meillä rakenteilla 169 neliön talo,puolitoista kerroksinen+ 100neliöinen kellari vielä alla. Kohta pääsee sisustustöihin. On kyllä tiedossa aika hyvin mikä mitäkin maksaa
Näillä meikäläisen laskelmilla teillä on varmaan sitten puolen miljoonan koti :D.

Äh, mun tekis mieli luopua koko leikistä :'(
Mä tiedän missä teidän tontti on :D Niin kaunis paikka :heart: :heart:

Oletteko miettineet omalla piirustuksella ja kaksi kirvesmiestä ? Nyt on kunnon ammattilaisia taas saatavilla ja puutavaran hintakin laskenut mitä oli korkeimmillaan muutenkin rakentamiskustannukset muutama vuosi sitten.
Hinta voisi laskea etenkin jos meinaatte luopua lisäneliöistä.
 
Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja Grace:
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja summer-82:
Meillä rakenteilla 169 neliön talo,puolitoista kerroksinen+ 100neliöinen kellari vielä alla. Kohta pääsee sisustustöihin. On kyllä tiedossa aika hyvin mikä mitäkin maksaa
Näillä meikäläisen laskelmilla teillä on varmaan sitten puolen miljoonan koti :D.

Äh, mun tekis mieli luopua koko leikistä :'(
Mä tiedän missä teidän tontti on :D Niin kaunis paikka :heart: :heart:

Oletteko miettineet omalla piirustuksella ja kaksi kirvesmiestä ? Nyt on kunnon ammattilaisia taas saatavilla ja puutavaran hintakin laskenut mitä oli korkeimmillaan muutenkin rakentamiskustannukset muutama vuosi sitten.
Hinta voisi laskea etenkin jos meinaatte luopua lisäneliöistä.
Kunnon salapoliisi :D :D

Meillä on nyt tosiaan jo oma pohjapiirustus, jonka kanssa lähdetään kilpailuttamaan. Otetaan tarjoukset ainakin kahdelta talopakettitoimittajalta (Kastelli, Mittava) ja sitten tosiaan yksi vaihtoehdoista on pitkästä tavarasta rakennuttaminen yhden luotettavan yrittäjän kautta.

Mietin tässä vaan että pitäiskö tosiaan vielä luopua tuosta elementtitalo-vastaisuudesta ja lähettää tarjouspyyntö myös muutamaan semmoiseen...


 
Äläs nyt masennu, Meillä on taloa varten varattu 170 000 euroa MUTTA me tehään sillä alakerta eli noin 100neliötä ja muutetaan siihen ja tehään yläkerta ja pihat ym. myöhemmin kun säästetään vähän rahaa. Me ollaan valmiita tinkimään mukavuudesta ja asumaan vähän keskeneräisessä toisin ku monet ottaa lainaa pihojakin varten ja kaikki on oltava viimesenpäälle enneku muuttavat. ja tuo summa näyttäys nyt riittävän siihen mitä aateltiin.
Omaa työtä tosi tosi paljon...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja Grace:
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja summer-82:
Meillä rakenteilla 169 neliön talo,puolitoista kerroksinen+ 100neliöinen kellari vielä alla. Kohta pääsee sisustustöihin. On kyllä tiedossa aika hyvin mikä mitäkin maksaa
Näillä meikäläisen laskelmilla teillä on varmaan sitten puolen miljoonan koti :D.

Äh, mun tekis mieli luopua koko leikistä :'(
Mä tiedän missä teidän tontti on :D Niin kaunis paikka :heart: :heart:

Oletteko miettineet omalla piirustuksella ja kaksi kirvesmiestä ? Nyt on kunnon ammattilaisia taas saatavilla ja puutavaran hintakin laskenut mitä oli korkeimmillaan muutenkin rakentamiskustannukset muutama vuosi sitten.
Hinta voisi laskea etenkin jos meinaatte luopua lisäneliöistä.
Kunnon salapoliisi :D :D

Meillä on nyt tosiaan jo oma pohjapiirustus, jonka kanssa lähdetään kilpailuttamaan. Otetaan tarjoukset ainakin kahdelta talopakettitoimittajalta (Kastelli, Mittava) ja sitten tosiaan yksi vaihtoehdoista on pitkästä tavarasta rakennuttaminen yhden luotettavan yrittäjän kautta.

Mietin tässä vaan että pitäiskö tosiaan vielä luopua tuosta elementtitalo-vastaisuudesta ja lähettää tarjouspyyntö myös muutamaan semmoiseen...
Onko isäntä sitä mieltä, että elementti ei jostain syystä ole hyvä vai mikä?
Mun mies on sitä mieltä että se on parempi vaihtoehto kun aloittaa satelta suojaan - vaiheesta esimerkiksi
Kannatta kysyä oikeesti hintoja voitte yllättyä positiivisesti.
Tämä on elämän suurin hankinta kannattaa harkita tarkoin, ettei jälkeen päin harmita.
 
kastelli-rakentaja
Huh on tainnut nousta hinnat hirveästi rakentamisen saralla.Itse nimittäin rakennettiin 4 vuotta sitten Kastellin kotikartano 107-149.Rakennettiin myös vain alakerta ja kaikkiaan lainaa otettiin 100 000? johon sisältyi myös tontti..

Oletko tehnyt tuon kustannus arvion semmoisella pankin lomakkeella? Mekin jouduttiin se tekemään ja sen mukaan meidän talon rakennuksen olisi pitäny maksaa 170 000? mutta vähemmällä selvittiin...Ekassa pankissa meidät suunnilleen naurettiin pihalle kun haluttiin niin vähän lainaa mutta onneksi toisesta saatiin laina eikä kaikkea tarvinnut edes nostaa :)
 
hoo
Me rakennettiin 2 vuotta sitten Kastellin talo, jossa pinta-alaa 141 neliötä, sekä täyslämmin autotalli 69 neliöö+kahden auton katos. Lämmitysmuotona maalämpö (kallioon porattuna), mikä oli erittäin kallis. Lisäksi iso (mutta halpa tontti) 5000 neliötä, 4200 euroa. Materiaaleissa ei säästelty esim. lattiat on laattaa ja hyvälaatuista parkettia, terassia on valtavasti, sauna ja kodinhoitohuone on isoja jne... Nyt kun kaikki (talo, talli, piha) on valmiina, niin rahaa on mennyt noin 180 000 euroa. Kastellilta otettiin talo sateelta suojaan -toimituksena ja sen jälkeen on suurin osa tehty itse. Yksi palkallinen työmies on ollut (ei koko aikaa) ja lisäksi putki-, sähkö- ja laatoitustyöt on teetetty.

Näillä tiedoilla voin sanoa, että en todellakaan ymmärrä tuota teidän hinta-arviota...
 
niin totta!
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Miten pitkä tie ja millaiseen maastoon se tulee, onko se mukana laskelmissa?
Tien pohjarakentaminen vähintään sora-auton kestäväksi maksaa. Vaikka koneet saisi sopuhintaan niin sora ja murske ym on kalliita. Ja ihan pikkuautotietä on vähän turha tehdä, sit rakentaminen vaikeutuu ja hidastuu jos kaikki pitää kuskata vaikka 500 m päästä pikkukärryllä. Ja muistakaa kunnon kääntöpaikka isommille autoille ainakin rakentamisen ajaksi!
 
.
Jos se jonnekin saaristoon tulee, niin se nostaa myös rakennuskustannuksia. Lisäksi talotoimittajilla on muurtenkin eri hinnat Pohjois- ja Etelä-Suomeen. Ei siis voi verrata jotain taloa tasasella tontilla Pohjois-Karjalassa ja toista etelämmässä ja saaristossa. Mut hyvähän se on nyt tarkaan laskea sitten mihin se raha menee, niin ei tuu sitten niitä ylläreitä :) Voisko se teidän mestari vähän avata tota laskelmaa teille?
 
:eek: No onpas arvio tosiaan..
meillä tuli 2vuotta sitten (kokonaisala) 170neliöinen talo puolet vähemmän maksamaan.
Pitkästä rakennettiin ja mies teki mahd.paljon itse,-lisänä yksi timpuri(jonka palkka vie kyllä aika paljon budjektisti ). Talolle olisi tullut vieläkin vähemmän hintaa,mikäli ei olisi rakennettu etu-ja takapihalle suurehkoja "auma terasseja" :/ ..mutta noh,kyllä ne talon ilmettä kohentaa hienosti.
Kyllä olisi aika hurjaa maksella 300th lainaa..kun tämä meidänkin lainasumma jo tuntuu niin isolta :D
..mutta eipähän sitä vanhalla miljoonalla enää mitään saa.Ennen kun miljoonat talot oli harvassa ja n.500th markalla sai jo oikean lukaalin..
 
******
Ei oo paha musta jos 300t?:lla saa uuden talon omalla tontilla. Jos se siis sisältää kaikki kulut. Vanhoistakin monet maksavat pitkälti yli 200t? tai enemmänkin.. Siis suosituimmilla asuinalueilla ja kasvukunnissa.

Kannattaa myös harkita, luopuako valmistalo/ elementtivastaisuudesta ;) Siinä ainakin riskit budjetin ylittymiselle ovat minimaaliset toisin kuin jos alkaa itse säätää työporukoita ymym.
 
tuota
Tuaninnii, ottakaa huomioon,että muutoksetkin maksaa sitä aikaa ja rahaa ku se mestari piirtää ne uudestaaan, jos kuisti pieneenki jonku matkaa tms. Eli olkaa tarkkoja rakentajat piirustuspyynnöissä ja muutoksissa. Kunnat on tarkkoja, että kaikki on just tehty kuten kuvassa!

Toiseksi, ni kun alatte karsimaan ja nipistämään jostain, ni miettikää tarkkaan mistä olette valmiit tinkimään. Esim. meillä tuli kalliita materiaaleja ja ratkaisuja, mutta emme olleet niistä valmiita tinkimään, voi harmittaa säästö sit myöhemmin vaikka nyt rahaa menis vähemmän. Eli jos haluatte sikaison olkkarin, tehkää se, tinkikää sit jostain ei teille niin tärkeästä vaikka pienempi vessa tms. Meillä kaikki kauhisteli isoa vessaa, mut ei annettu periks, ja en muuten vaihtais pois, vaikka laattaahan tohon meni ja paljo makso. Ois vain harmittanu jos olis siinä tinkiny.
 

Yhteistyössä