Alkoi ihan kauheasti hirvittämään (talonrakennuksesta)

  • Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Pohjatyöt kaikkiaan pystytään kustantamaan omasta pussista. Itse taloon tulee neliöitä vajaa 150 (paitsi että nyt kyllä koitetaan niitä vielä pienentää), kerrosalaneliöitä on aika tarkalleen 170. Yläkerta jätetään tässä vaiheessa vielä tekemättä.

"Erikoisuuksia" on alakerrassa umpikuisti ja yläkerrassa ikkuna"lyhty". Terassit tehdään omasta puutavarasta myöhemmin.
Ei kai tuo umpikuistikaan mikään erikoisuus ole, ainakaan kustannuksen puolesta? Meillä maksoi kaikkinensa lämmin kuisti n. 2500? "ekstraa" Tuossa hinnassa siis mukana myös sisämateriaalit, työt, sähköt eli kaikki =)
 
p
Alkuperäinen kirjoittaja EJK:
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja p:
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja p:
Joo maksaahan ne kohtuulliset ja maltilliset talotkin jos niitä ei tee itse.
Tottakai tarkoitus on tehdä mahdollisimman paljon itse. Vaan kun kaikkea ei todellakaan voi. Sitäpaitsi, oman työn osuudelle lasketaan kuulemma yleensä aina ihan liian suuri osuus. Itse tehden voi hyvässä lykyssä säästää 20-30% kokonaiskustannuksista.
No paljonkos teillä tulee neliöitä? Entä paljonko ns. erikoisratkaisuja? Paljonko tontti maksaa? Pohjatyöthän ovat myös aika kalliita jos suoraan metsätontille joutuu raivaamaan talonpaikan.
Pohjatyöt kaikkiaan pystytään kustantamaan omasta pussista. Itse taloon tulee neliöitä vajaa 150 (paitsi että nyt kyllä koitetaan niitä vielä pienentää), kerrosalaneliöitä on aika tarkalleen 170. Yläkerta jätetään tässä vaiheessa vielä tekemättä.

"Erikoisuuksia" on alakerrassa umpikuisti ja yläkerrassa ikkuna"lyhty". Terassit tehdään omasta puutavarasta myöhemmin.

Eli tuohon 300 000 ?uroon ei sisälly edes yläkerta :eek: Vai?
Mä en kyllä kans ymmärrä mistä tuo summa saadaan.. Ellei talopaketti ole sitten joltain kalliilta talotehtaalta..?
 
Mira
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja Mira:
Aika tyyris...

Miksette remontoi jotain söpöä vanhaa puutaloa? Tuolla rahalla saisi tehtyä vaikka mitä, ja jos talo on valmiiksi asuinkuntoinen niin remppaa voi tehdä vuosien varrella hitaasti.

(Mutta joo, ehkä mä en vaan tajua miksi pitää tehdä oma talo kun vanhojakin olisi vaikka millä mitalla... )
Näin tehtäisiinkin jos ei oltais onnistuttu ostamaan unelmiemme tonttia. Tontissa on vaan se huono puoli että siellä ei ole taloa valmiina :/
Entäs joku edullisempi talovaihtoehto? Älväri? Siis jos se tontti on kuitenkin se tärkein.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja Mira:
Aika tyyris...

Miksette remontoi jotain söpöä vanhaa puutaloa? Tuolla rahalla saisi tehtyä vaikka mitä, ja jos talo on valmiiksi asuinkuntoinen niin remppaa voi tehdä vuosien varrella hitaasti.

(Mutta joo, ehkä mä en vaan tajua miksi pitää tehdä oma talo kun vanhojakin olisi vaikka millä mitalla... )
Näin tehtäisiinkin jos ei oltais onnistuttu ostamaan unelmiemme tonttia. Tontissa on vaan se huono puoli että siellä ei ole taloa valmiina :/
Toivottavasti pääsette kuitenkin hyödyntämään rakennustarvikkeiden ja yleensä rakennuskustannusten hinnanalennusta enemmän kuin tuohon kustannuslaskentaan on laskettu.

Kerrohan vähän tuosta tontista. Olet sitä niin paljon hehkuttanut, että on alkanut kiinnostaa :) Rantaa? Mikä siitä tekee unelmien tontin?
 
Rouva
Eikö rakennuskustannukset ole kutakuinkin samat, ihan sama missä päin Suomea rakentaa? Ainoastaan tontin hinnoissa on eroja.

Pintelin; sun miehen kaveri on rakentanut tosi edullisesti, teki varmaan itse kaikki työt.
 
Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja Rane:
Eikös ap hehkuttanut tonttiaan täällä muutama päivä sitten? No muistelisin sen olevan radonherkällä alueella
Sä se sitten jaksat :LOL: :LOL: .

Otin muuten tämän aiheen vastaavan mestarimme kanssa puheeksi. Ensinnäkin: alueella ei pitäisi olla radonia. Toisekseen, meille just eilen selitettiin se tapa, milla radonin pääsy huoneistoon estetään. Siis JOS siellä jostain kumman syystä radonia olisi...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Grace:
Mun mielestä teidän kannattais oikeesti miettiä jotain toista kun Kastellia. Se on kalleimpia pakettitalofirmoja.
Niin on.Eikä palvelukaan niin hyvällä tasolla kun annetaan ymmärtää. Esimerkiks mammuttihirsi tekee nyt hyviä tarjouksia ja ihan mukavan näkösiä talojakin on.
 
jep
Alkuperäinen kirjoittaja sellaista se:
Sillä hinnalla pääsee Helsingissä 2000-luvun rivitaloon.

Upouuteen raha ei riitä, mutta niitä ei nyt kannata ostaakaan. Alennusmyynnit alkavat ihan kohta.
Totta. Tosin jos meinaa ite rakentaa, niin nyt kantsii rakentaa. Ku työvoima on halvempaa ja materiaalit. Jos taas haluaa ostaa, niin odottelisin..niin meillä tehdään =)
 
Mira
Alkuperäinen kirjoittaja Grace:
Mutta MISSÄÄN nimessä alkää tuota Älväriä!!
Tässä yksi vaihtoehto
http://www.muurametalot.fi/mallistot_perinteinen.php
Miksei Älväriä? Suomessa on niin tiukat rakennusmääräykset ettei tänne voi huonoa taloa pystyttää millään.

Jos talossa pysy lämpö sisällä ja vesijohdot pelaavat niin mitä muuta sitä tarvitsee? ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva:
Eikö rakennuskustannukset ole kutakuinkin samat, ihan sama missä päin Suomea rakentaa? Ainoastaan tontin hinnoissa on eroja.

Pintelin; sun miehen kaveri on rakentanut tosi edullisesti, teki varmaan itse kaikki työt.
Sitä en tiedä kuinka paljon on itse tehnyt,mutta ilmeisesti paljon koska tuohon hintaan on talon saanu tehtyä.Ei itekkään meinattu uskoa kun sanoi,mutta sillä on kuulemma kaikki kuitit tallessa jotka näyttää et uskotaan.

 
Turkilmas
Mitä jos tuo kustannuslaskuri vaan olis väärässä :D.

Tai jotain... kun tosiaan tuntuu uskomattomalta että se talo vois noin valtavasti maksaa. No, ainakin neliömäärää on pakko jollain tavalla tiputtaa. Nyt tuo asunto onkin aivan liian iso meille :|
 
No en kyllä lähtisi rakentamaan, en todellakaan. Ainakaan meidän tuloillamme, teistähän en sitä tiedä. Mieheni eilen suri, kun asuntolainaa on muka vielä niin paljon jäljellä. Sanoin, että hieman suhteellisuudentajua kiitos, ei todellakaan ole paljon vaikka velatonna olisikin ihana olla.. Mieti oikeasti kaksi kertaa, ensin rakentaminen kaikkineen ja sitten vielä se maksaminenkin :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva:
Eikö rakennuskustannukset ole kutakuinkin samat, ihan sama missä päin Suomea rakentaa? Ainoastaan tontin hinnoissa on eroja.

Pintelin; sun miehen kaveri on rakentanut tosi edullisesti, teki varmaan itse kaikki työt.
Meillä itse rakennettu talo niiltä osin mitä itse saa tehdä. Alkupääomaa oli sen verran että saatiin tontti ostettua ja jonkun matkaa pohjatöitä tehtyä. Lainaa otettiin 110 000e Eli ei niin hirvittävästi itse tehden maksanut. Asuinneliöitä kuitenkin 127, iso autotalli lisäksi.
 
Huh huh kallista on
meillä juuri valmistunut reilu 140 neliöinen talo ja 70 neliöinen lämmin autotalli. Talo ei ole tehty halvimmasta vaan /keskitasoa/keskitasoa kalliimmista materiaaleista. Meillä budjetti oli 175000 ja siitä jäikin vielä uusiin kalusteisiin rahaa. Niin ja tämä siis pohjois-pohjanmaalla.
 
Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja Mira:
Aika tyyris...

Miksette remontoi jotain söpöä vanhaa puutaloa? Tuolla rahalla saisi tehtyä vaikka mitä, ja jos talo on valmiiksi asuinkuntoinen niin remppaa voi tehdä vuosien varrella hitaasti.

(Mutta joo, ehkä mä en vaan tajua miksi pitää tehdä oma talo kun vanhojakin olisi vaikka millä mitalla... )
Näin tehtäisiinkin jos ei oltais onnistuttu ostamaan unelmiemme tonttia. Tontissa on vaan se huono puoli että siellä ei ole taloa valmiina :/
Toivottavasti pääsette kuitenkin hyödyntämään rakennustarvikkeiden ja yleensä rakennuskustannusten hinnanalennusta enemmän kuin tuohon kustannuslaskentaan on laskettu.

Kerrohan vähän tuosta tontista. Olet sitä niin paljon hehkuttanut, että on alkanut kiinnostaa :) Rantaa? Mikä siitä tekee unelmien tontin?
Se on ihana metsäkaistale keskellä korpea :D. Pienellä siivulla merinäköalaa ja matkaa merenrannalle on n. 100 m. Tontti on puolen hehtaarin kokoinen, valoisa ja ihana. Se on rinnemäinen ja tontilla on myös kiva pikkuinen kallio.

Kävelymatkan päähän tulee venelaituri semmoiseen kivaan pieneen poukamaan.

En mä osaa sen enempää eritellä. Ihastuttiin vaan miehen kanssa tonttiin heti kun se nähtiin :D (+että ollaan haaveiltu että joskus saataisiin asua tuolla paikalla, mutta luultiin aina että haaveeksi jää...)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Grace:
Juu, meillekin tulee joko Teri- tai Muurametalo.
Mä en noista Muurametaloista ole kuullut oikein mitään, mutta tosi monet tutut on rakentanut Teri talon ja kaikki ovat olleet tyytyväisiä, samaa ei todellakaan voi sanoa muista :) Ja ovat vielä sieltä halvimmasta päästä, vaikka talo tehtäisiin omien piirustusten mukaan...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mira:
Alkuperäinen kirjoittaja Grace:
Mutta MISSÄÄN nimessä alkää tuota Älväriä!!
Tässä yksi vaihtoehto
http://www.muurametalot.fi/mallistot_perinteinen.php
Miksei Älväriä? Suomessa on niin tiukat rakennusmääräykset ettei tänne voi huonoa taloa pystyttää millään.

Jos talossa pysy lämpö sisällä ja vesijohdot pelaavat niin mitä muuta sitä tarvitsee? ;)
Mulla on tuttujen kokemuksia Älväreistä ja ne ei todellakaan positiivisia ja jos vähänkin tietää miten hommat talonrakentamisessa kuuluu tehdä niin älväreissä tosiaan mennää siitä missä aita on matalin ja sen huomaa.
Ei kiitos, mä en suosittele.
Lisäksi ne on sairaan rumia ja jos haluaa muuta kuin pienet ikkunat, matalimman katon mitä taloissa voi olla, muovimatot niin hintaa tulee niin paljon lisää, että siinä vaiheessa kannattaa jo miettiä laadukkaampia vaihtoehtoja talofirmoista.
 
vieras
Me emme kans ikinä rakenna. Itse ei osata ja vaikka lähisuvussa on osaavia niin en osaa ajatella, että alettaisiin pyytää heitä... Ja muutenkin sellainen rakennusvuosi hirvittää ajatuksena.

Täältä saa jo pari vuotta vanhan talon 200 000 eurolla joten ei mitään pakkoa rakentamiseen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Mitä jos tuo kustannuslaskuri vaan olis väärässä :D.

Tai jotain... kun tosiaan tuntuu uskomattomalta että se talo vois noin valtavasti maksaa. No, ainakin neliömäärää on pakko jollain tavalla tiputtaa. Nyt tuo asunto onkin aivan liian iso meille :|
Mä kans joskus laskeskelin noilla laskureilla ja meidän talon ois pitänyut muka maksaa pitkälti yli 300 000?, mutta eipä mennyt niin paljoa...
 

Yhteistyössä