Alkoi ihan kauheasti hirvittämään (talonrakennuksesta)

  • Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti
Turkilmas
Mä kuvittelin että meillä on ihan ok tilanne aloittaa rakentaminen. Alkupääomaa on kohtalaisesti, talo on maltillisen kokoinen ja ihan vaan puutalo, tonttikin on kohtuuhintainen... kaikki pitäisi siis olla sangen kohtuullista.

No nyt ollaan käyty keskusteluja vastaavan mestarin kanssa ja olen täyttänyt kustannusarviolaskelmia. Ihan perustasollakin talon hinnaksi näyttäisi tulevan tontin kanssa lähemmäs 300 000? :eek: :eek: .

Ei hemmetti. Nyt on kyllä tehtävä jotain radikaaleja ratkaisuja. Ahdistaa :(
 
Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja p:
Joo maksaahan ne kohtuulliset ja maltilliset talotkin jos niitä ei tee itse.
Tottakai tarkoitus on tehdä mahdollisimman paljon itse. Vaan kun kaikkea ei todellakaan voi. Sitäpaitsi, oman työn osuudelle lasketaan kuulemma yleensä aina ihan liian suuri osuus. Itse tehden voi hyvässä lykyssä säästää 20-30% kokonaiskustannuksista.

 
Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja mii:
Kyllähän se äkkiä tulee, varsinkin jos joutuu paljon käyttämään ulkopuolista väkeä. Paljonko teidän tontti syö rahaa?
No sanotaanko näin, että meidän oman rahan osuus kattaa tontin töineen ja liittymineen ja perustukset. Ehkä pikkuisen muutakin. Eli lainahalla on sitten talo.
 
p
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja p:
Joo maksaahan ne kohtuulliset ja maltilliset talotkin jos niitä ei tee itse.
Tottakai tarkoitus on tehdä mahdollisimman paljon itse. Vaan kun kaikkea ei todellakaan voi. Sitäpaitsi, oman työn osuudelle lasketaan kuulemma yleensä aina ihan liian suuri osuus. Itse tehden voi hyvässä lykyssä säästää 20-30% kokonaiskustannuksista.
No paljonkos teillä tulee neliöitä? Entä paljonko ns. erikoisratkaisuja? Paljonko tontti maksaa? Pohjatyöthän ovat myös aika kalliita jos suoraan metsätontille joutuu raivaamaan talonpaikan.
 
sellaista se
Alkuperäinen kirjoittaja mia:
Ihan sairasta! Tuolla hinnallahan saa jo valmiin ökyasunnon!!
Sillä hinnalla pääsee Helsingissä 2000-luvun rivitaloon.

Upouuteen raha ei riitä, mutta niitä ei nyt kannata ostaakaan. Alennusmyynnit alkavat ihan kohta.
 
Mira
Aika tyyris...

Miksette remontoi jotain söpöä vanhaa puutaloa? Tuolla rahalla saisi tehtyä vaikka mitä, ja jos talo on valmiiksi asuinkuntoinen niin remppaa voi tehdä vuosien varrella hitaasti.

(Mutta joo, ehkä mä en vaan tajua miksi pitää tehdä oma talo kun vanhojakin olisi vaikka millä mitalla... )
 
Se on se Turku ..valitettavasti. Jos tuo talo tulisi tänne Porin suuntaan 90 kilsaa niin hinta olisi aivan toista. Olen varma että tuo talo joka teille tulee saisimme taatusti alle 200 000 ollaan sen verran kyselty vuosien aikana eri talopakettien tarjouksia.
 
Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja p:
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja p:
Joo maksaahan ne kohtuulliset ja maltilliset talotkin jos niitä ei tee itse.
Tottakai tarkoitus on tehdä mahdollisimman paljon itse. Vaan kun kaikkea ei todellakaan voi. Sitäpaitsi, oman työn osuudelle lasketaan kuulemma yleensä aina ihan liian suuri osuus. Itse tehden voi hyvässä lykyssä säästää 20-30% kokonaiskustannuksista.
No paljonkos teillä tulee neliöitä? Entä paljonko ns. erikoisratkaisuja? Paljonko tontti maksaa? Pohjatyöthän ovat myös aika kalliita jos suoraan metsätontille joutuu raivaamaan talonpaikan.
Pohjatyöt kaikkiaan pystytään kustantamaan omasta pussista. Itse taloon tulee neliöitä vajaa 150 (paitsi että nyt kyllä koitetaan niitä vielä pienentää), kerrosalaneliöitä on aika tarkalleen 170. Yläkerta jätetään tässä vaiheessa vielä tekemättä.

"Erikoisuuksia" on alakerrassa umpikuisti ja yläkerrassa ikkuna"lyhty". Terassit tehdään omasta puutavarasta myöhemmin.
 
Tolla summalla täältä sais jo kaks uudehkoa ok-taloa isolla tontilla ja hyvältä alueelta tai sit yhden tosi hulppean talon eikä välttis maksais edes noinkaan paljoa.Miehen kaveri rakensi viime vuonna puoltoista kerroksisen talon ja kaikkineen ihan kaikkineen tuli maksamaan 165,000e.Tontin osuus oli 20,000e.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja p:
Joo maksaahan ne kohtuulliset ja maltilliset talotkin jos niitä ei tee itse.
Tottakai tarkoitus on tehdä mahdollisimman paljon itse. Vaan kun kaikkea ei todellakaan voi. Sitäpaitsi, oman työn osuudelle lasketaan kuulemma yleensä aina ihan liian suuri osuus. Itse tehden voi hyvässä lykyssä säästää 20-30% kokonaiskustannuksista.
Ei pidä paikkaansa, ainakaan meidän kohdalla :whistle:
 
Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja Mira:
Aika tyyris...

Miksette remontoi jotain söpöä vanhaa puutaloa? Tuolla rahalla saisi tehtyä vaikka mitä, ja jos talo on valmiiksi asuinkuntoinen niin remppaa voi tehdä vuosien varrella hitaasti.

(Mutta joo, ehkä mä en vaan tajua miksi pitää tehdä oma talo kun vanhojakin olisi vaikka millä mitalla... )
Näin tehtäisiinkin jos ei oltais onnistuttu ostamaan unelmiemme tonttia. Tontissa on vaan se huono puoli että siellä ei ole taloa valmiina :/
 
EJK
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja p:
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja p:
Joo maksaahan ne kohtuulliset ja maltilliset talotkin jos niitä ei tee itse.
Tottakai tarkoitus on tehdä mahdollisimman paljon itse. Vaan kun kaikkea ei todellakaan voi. Sitäpaitsi, oman työn osuudelle lasketaan kuulemma yleensä aina ihan liian suuri osuus. Itse tehden voi hyvässä lykyssä säästää 20-30% kokonaiskustannuksista.
No paljonkos teillä tulee neliöitä? Entä paljonko ns. erikoisratkaisuja? Paljonko tontti maksaa? Pohjatyöthän ovat myös aika kalliita jos suoraan metsätontille joutuu raivaamaan talonpaikan.
Pohjatyöt kaikkiaan pystytään kustantamaan omasta pussista. Itse taloon tulee neliöitä vajaa 150 (paitsi että nyt kyllä koitetaan niitä vielä pienentää), kerrosalaneliöitä on aika tarkalleen 170. Yläkerta jätetään tässä vaiheessa vielä tekemättä.

"Erikoisuuksia" on alakerrassa umpikuisti ja yläkerrassa ikkuna"lyhty". Terassit tehdään omasta puutavarasta myöhemmin.

Eli tuohon 300 000 ?uroon ei sisälly edes yläkerta :eek: Vai?
 

Yhteistyössä