alkoholinkäyttö raskausaikana

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vesimies-84
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

vesimies-84

Uusi jäsen
04.05.2010
2
0
1
Mitä mieltä olette alkoholin käytöstä raskauden aikana? Onko teillä omakohtaista kokemusta, jos on niin millaisia vaikutuksia tai seurauksia käytöllä on ollut joko äitiin tai lapseen? Millaista tukea olette saaneet alkoholinkäyttöön raskauden aikana ja sen jälkeen?
 
Nyt rv 13+6, join vappuna shampanjaa 1/2 lasillista eli noin puoli desiä. Esikoisen odotuksessa maistoin silloin tällöin (ehkä koko raskaudessa n. 3 kertaa) puoli lasillista viiniä, mikäli oli jotain oikein spesiaalia tarjolla.
Tuollaisesta määrästä ei tietenkään ole mitään vaikutusta lapseen, eikä itseeni. Suurempia määriä tai useammin ei ole ollut tarvetta, enkä kyllä uskaltaisikaan riskien pelossa. Suositushan on tietysti nollalinja, joka on erittäin hyvä pitää, etekin jos ei kykene vain maistamaan, vaan maistamisen jälkeen mieli tekee enemmänkin juoda...
 
Nollalinjalla ekassa ja tässä tokassa raskaudessa. Ei mitään tarvetta alkoholille, muutenkin juon harvoin. Ja se pieni ihminen siellä masun sisällä on se tärkein, en uskaltais riskeerata tietentahtoen mitään :heart:
 
:wave:

Itse pidän nollatoleranssin raskauden aikana, vaikka yhden lasin viiniä voisikin juoda "huoletta".
Tiedän muutaman ns. FAS-lapsen ja äidit eivät ole olleet alkoholin suurkuluttajia. Yksikin humala saattaa olla kohtalokas vauvalle.
Suosittelisin sinun keskustelevan neuvolassa asiasta, jos koet alkoholin olevan ongelma sinulle. Neuvolassa autetaan varmasti äitejä pysymään kuivilla.


 
Omissa häissäni join lasin skumppaa ja olen juonut ykkösoluen raskauden aikana, muuten ei alkoholia. En myöskään tunne ketään joka olisi juonut tai jonka äiti olisi juonut.
 
Minä tiedän äidin, joka joi 21 viikolle asti, koska ei tajunnut aikasemmin olevansa raskaana!
Käytti myös rauhottavia ja ehkä muutakin...
Tyttö syntyi täysaikaisena ja kokoisena... Ihan terveen olonen ollut, ehkä hieman vilkas - vaikka sekin voi olla luonteessa vain...
Joillain käy tuuri näitten juttujen kanssa...

Itsellä nollatoleranssi, vaikka simassa oli vappuna 0,8%... En tosin juonut litrakaupalla. :)
 
Mä oon juonut joskus lasin viiniä,juhlissa tms(12cl),ehkä 3 lasia koko raskausaikana ja saunassa saattanut hörpätä miehen oluesta.Näin kaikissa muissa raskauksissa paitsi ekassa 0 linjalla.Hysteerinen en ole alkoholista,enkä usko satunnaisen lasillisen tai hörpyn aiheuttavan vahinkoa.
7 tervettä lasta oon näin saanut ja sama linja nyt.
 
Niin en itse todellakaan joisi raskauden aikana, koska en missään nimessä hauaisi vahingoittaa sitä masussa olevaa eli olen teidän kaikkien kanssa samoilla linjoilla, että sitä kyllä pystyy olemaan sen 9kk juomattakin :)

Kysymykseni oli vähän huono, mutta teen tosiaan opinnäytetyötä raskaana olevista alkoholia käyttävistä äideistä ja haluaisin heidän kokemuksiaan asiasta tai sitten teidän, jotka olette kohdanneet tällaisia äitejä. Lisäksi haluaisin tietää miten alkoholi on vaikuttanut lapsen myöhempään elämään ja mitä mieltä te kaikki raskaana olevat olette pakkohoitoon laittamisesta jos äiti juo..minulle voi laittaa myös yksityisviestiä, jos ei halua kaikkien kuullen kertoa tarinaansa.
 

Yhteistyössä