Alkoholin kohtuukäyttö?

  • Viestiketjun aloittaja mielipidettä kysyn
  • Ensimmäinen viesti
mielipidettä kysyn
Kaikkien yli kolmekymppisien pariskuntien/ perheiden vanhemmat ottavat alkoholia lähes päivittäin "muutaman annoksen" ainakin ns. tissuttelevat ja se on aivan normaalia?

Eivät ole alkoholisoituneita? Tekevät niin vain rentoutuakseen?

Se joka ei tätä ymmärrä niin on vielä niin epä-aikuinen eikä tiedä mitään oikeasta elämästä?

Onko näin?

Mieheni kanssa ei päästä tästä asiasta sopuun, itse olen näitä väitteitä vastaan ja siksi niiiin lapsellinen kuulema....
 
mun mielestä jokapäiväinen alkoholinkäyttö lapsiperheessä EI OLE NORMAALIA! Perhettömät aikuiset saavat tehdä terveydelleen/elämälleen mitä huvittaa, mutta jos on perhe niin olisi syytä pitää se korkki kiinni! Tottakai joskus saa ottaa, mutta ei jokapäivä!
 
vieras
Lopputulos saattaa olla tässä, kun juo päivittäin:
SILMINNÄKIJÄ: VIINAN VIEMÄÄ
http://atuubi.yle.fi/node/5331

Toivottavasti ohjelma tulee vielä joskus uusintana.

Itse olen väsynyt siihen, etteivät suomalaiset osaa juhlia enää alkoholia.
 
kohtuukäyttäjä
Alkuperäinen kirjoittaja mun:
mielestä EI ole kohtuukäyttöä ottaa lähes päivittäin "muutaman annoksen".
Sama. Kohtuukäyttöä on sellainen että pysyy koko ajan ajokunnossa. Kolme annosta voi ottaa, kunhan ei ota niitä kaikkia illalla vaan ottaa vaikka yhden per ateria. Sixpäck lauantai-iltana ei myöskään ole kohtuukäyttöä.
 
Jos on tarve ottaa joka päivä edes se yksi annos ei ole mikään kohtuukäyttäjä.
Jos ei kykene olemaan juomatta menee se alkoholismin puolelle.
Ja en ole mikään viinan vastustaja.
Jos otan niin otan kunnolla,mutta kykenen olemaan juomatta.
Ja aivan sama onko perheellinen vai perheetön.
 
Rokkivosu
Alkuperäinen kirjoittaja solmussa:
AP; http://kaksplus.fi/keskustelu/t1611463

Rokkivosu,oletko ikinä kokeillut olla ottamatta paria viikkoa? Onnistuuko enää? :D
Onnistuu helposti olla vaikka vuosi ilman.
Joskus saatan ottaa tosiaan joka ilta lasin viiniä (punaviini on muuten terveellistäkin, kun sitä juo kohtuudella).
Mä en ryyppää, vaan joskus nautiskelen.

Ja me ei tosiaan baarissa välttämättä juoda mitään alkoholia :whistle:
 
niin
Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
mun mielestä jokapäiväinen alkoholinkäyttö lapsiperheessä EI OLE NORMAALIA! Perhettömät aikuiset saavat tehdä terveydelleen/elämälleen mitä huvittaa, mutta jos on perhe niin olisi syytä pitää se korkki kiinni! Tottakai joskus saa ottaa, mutta ei jokapäivä!
Jos perheettömänä saa tehdä mitä huvittaa, niin miten ne tavat sitten muuttuisi perheellisenä? Tämä on juuri ongelman ydin: jos on tottunut johonkin elämäntyyliin sitä on erittäin vaikea muuttaa myöhemmin. Siksi kannatan että eletään ihmisiksi ja valitaan seura sen verran hyvin, ettei tarvitse ihan vaan huvikseen viikottain ryypätä.
 
Carlos74
Tähän aiheeseen taitaa kyllä löytyä niin monta näkökohtaa, kuin on ihmistä kertomassakin.
Mun mielestä voi otta pari annosta joka päivä/ilta, olematta alkoholisti. Ottaen huomioon sen seikan, että minkä takia ottaa. Jos tähän ottamiseen liittyy vähänkään pakkoa, alkaa ongelma olla käsillä.
 
kohtuu kaikessa
No ei oo normaalia. Mulle ainakin tulee jo morkkis, jos useempana iltana ottaa vaan pari (esim. lomilla)vaikka lapset ois jo nukkumassa eivätkä siis edes tietoisia asiasta. Arki-iltaisin pääsääntöisin ei oteta, eikä edes joka viikonloppu. Näin meidän perheessä.
 
..
Ei ole enää kohtuukäyttöä, mikäli nyt ei ole kyse jostain yhdestä poikkeusviikosta jolle sattuu monta juhlaa tms.

Ja jo yksikin annos alkoholia iltaisin heikentää unenlaatua, joten jos joka ilta tuon yhden ottaa niin pitemmällä aikavälillä kertyy univajetta. Tiedän koska olen itse ottanut aiemmin tuota yhtä joka ilta, joskus sitten enemmänkin mutten koskaan humalaan asti. ja mulle kertyi univajetta joka aiheutti stressiä, keskittymisongelmia jne. Tätä selvitettiin jos jonkunlaisessa tutkimuksessa, lopulta syy selvisi ja lopetettuani myös ongelmat hävisi.

Lasi viiniä ruuan kanssa on eri juttu, vaikkakin joka päivä otettuna, mutta iltaisin ei pitäisi enää sitäkään ottaa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Ei ole enää kohtuukäyttöä, mikäli nyt ei ole kyse jostain yhdestä poikkeusviikosta jolle sattuu monta juhlaa tms.

Ja jo yksikin annos alkoholia iltaisin heikentää unenlaatua, joten jos joka ilta tuon yhden ottaa niin pitemmällä aikavälillä kertyy univajetta. Tiedän koska olen itse ottanut aiemmin tuota yhtä joka ilta, joskus sitten enemmänkin mutten koskaan humalaan asti. ja mulle kertyi univajetta joka aiheutti stressiä, keskittymisongelmia jne. Tätä selvitettiin jos jonkunlaisessa tutkimuksessa, lopulta syy selvisi ja lopetettuani myös ongelmat hävisi.

Lasi viiniä ruuan kanssa on eri juttu, vaikkakin joka päivä otettuna, mutta iltaisin ei pitäisi enää sitäkään ottaa.
Yksilöllistä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Carlos74:
Tähän aiheeseen taitaa kyllä löytyä niin monta näkökohtaa, kuin on ihmistä kertomassakin.
Mun mielestä voi otta pari annosta joka päivä/ilta, olematta alkoholisti. Ottaen huomioon sen seikan, että minkä takia ottaa. Jos tähän ottamiseen liittyy vähänkään pakkoa, alkaa ongelma olla käsillä.
Miten sen pakon sitten kukaan määrittelee,, alkoholisti ei näe nauttimisessaan minkäänlaista pakkoa, vaan kääntää ongelman muiden ongelmaksi. =)
 
Iltalehden teettämän tutkimuksen mukaan kolmannes suomalaisista oli lapsena sitä mieltä, että vähintään toinen vanhemmista joi liikaa alkoholia.

Että näin. Tokihan tämä ei koske palstalaisten lapsia. Tässäpä näille "tissuttelijoille". Lasi viiniä heti töiden jälkeen, iltasella ja sitä rataa. Siitäpä se lähtee.
 
Vieras
Ei munkaan mielestä ole kohtuukäyttöä, jos ottaa useana päivänä muutaman annoksen. Ja vielä niin, että on ihan jatkuvaa siis joka viikkoista. Jotenkin mä ymmärrän vielä lasin viiniä ruoan kanssa vaikka päivittäin, mutta silloinkaan se ei saa olla "pakko" eli jos on otetettava, eikä voi olla esim. koko kuukautta täysin ilman, niin silloin on jo ongelma.

 
kohtuukäyttäjä
Minä otan satunnaisen epäsäännöllisesti. Kun ostan esim. viinipullon, niin juon siitä melkein päivittäin kunnes se on tyhjä. Mutta taidan kyllä ostaa alkoholia kuukausittain. Joskus juon likööriä kahvin seassa, joskus jotain muuta. Viimeksi Martini Blanco oli sen verran hyvää, että piti tietoisesti rajoittaa juominen yhteen lasilliseen päivässä. Juon alkoholia maun takia.
 
kohtuukäyttäjä
Alkuperäinen kirjoittaja solmussa:
Iltalehden teettämän tutkimuksen mukaan kolmannes suomalaisista oli lapsena sitä mieltä, että vähintään toinen vanhemmista joi liikaa alkoholia.

Että näin. Tokihan tämä ei koske palstalaisten lapsia. Tässäpä näille "tissuttelijoille". Lasi viiniä heti töiden jälkeen, iltasella ja sitä rataa. Siitäpä se lähtee.
Eli 2/3 oli sitä mieltä etteivät juoneet liikaa. Minä kuuluin enemmistöön, vanhempani eivät juoneet liikaa.
 
Carlos74
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Alkuperäinen kirjoittaja Carlos74:
Tähän aiheeseen taitaa kyllä löytyä niin monta näkökohtaa, kuin on ihmistä kertomassakin.
Mun mielestä voi otta pari annosta joka päivä/ilta, olematta alkoholisti. Ottaen huomioon sen seikan, että minkä takia ottaa. Jos tähän ottamiseen liittyy vähänkään pakkoa, alkaa ongelma olla käsillä.
Miten sen pakon sitten kukaan määrittelee,, alkoholisti ei näe nauttimisessaan minkäänlaista pakkoa, vaan kääntää ongelman muiden ongelmaksi. =)
No näinhän se varmaan onkin. Mut silti toi asia on mun mielestä jollainlailla kuitenkin yksilöllistä. Jollekin 1 annos/pv on varmaan ongelma, jollekulle toiselle taas ei.
 
Alkuperäinen kirjoittaja solmussa:
AP; http://kaksplus.fi/keskustelu/t1611463

Rokkivosu,oletko ikinä kokeillut olla ottamatta paria viikkoa? Onnistuuko enää? :D

Toi ketju käsitteli lähinnä baarissa käyntiä. Mun mielestä alkoholin nauttiminen ja baarissa käynti on ihan eri asioita. Raskauksieni välissä oli ihana kesä, jolloin tuossa pihaterassilla nautittiin lasillinen jos parikin joinain vkl-iltoina. Baarissa ei ole tarvetta käydä. Mulle ei ole siellä mitään. Kyllä mä silloin kesällä joskus ajattelin, että 1-2 annosta/vko on aika paljon, joten toi päivittäinen nauttiminen on mun mielestä liikaa. Ei se terveellistäkään voi olla?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja solmussa:
Iltalehden teettämän tutkimuksen mukaan kolmannes suomalaisista oli lapsena sitä mieltä, että vähintään toinen vanhemmista joi liikaa alkoholia.

Että näin. Tokihan tämä ei koske palstalaisten lapsia. Tässäpä näille "tissuttelijoille". Lasi viiniä heti töiden jälkeen, iltasella ja sitä rataa. Siitäpä se lähtee.
No ei tietenkään koskaan itse, meidän perhe tai lapset ;)
 

Yhteistyössä