haluan kysyä "mies myöskin" yhden asian: oletko elänyt alkoholistin kanssa samassa taloudessa?
Äitini ryyppäsi itsensä hengiltä, mutta silloin ei enää asuttu samassa taloudessa. Vanhempani erosivat äidin ylettömän alkoholin käytön ja sen tuomien lieveilmiöiden takia.
En voi käsittää, että vertaat alkoholismia harrastukseen. Onko huumeiden käyttö, peliriippuvaisuus, anoreksia (joka on myös eräänlainen riippuvaisuustila) vain harrastuksia?!
Ok. Juopottelu ei ole harrastus samassa mielessä kuin esim. postimerkkien kerääminen. Mutta se on tapa rentoutua ja siten kyllä harrastus. Ehkä rentoutumis-keino on parempi nimitys kuin harrastus. Muita rentoutumiskeinoja (itse kullekkin) on muunmuassa saunominen, seksi, musiikin kuuntelu yms... Alkoholin käyttö ei ole sairautta sen takia, että joku käyttää sitä paljon tai usein tai on väkivaltainen kännissä tai joku "läheinen" kieltää käyttämästä yms... Alkoholin käyttö muuttuu sairaudeksi (riippuvuudeksi) silloin kun sitä on pakonomainen tarve käyttää, vaikka siitä ei enää saakkaan rentoutusta tai nautintoa. Tämä pätee myös noihin luettelemiisi asioihin. Huumeitten käyttö muuttuu sairaudeksi, silloin kun sitä on pakonomainen tarve tehdä, pelaaminen myös silloin kun pitää päästä pelaamaan, vaikka se ei tuo tyydytystä itselle. Anoreksia on jo itsessään sairaus eikä tietääkseni kenenkään rentoutumiskeino.
Onko tullut mieleesi, että alkoholisti voi myös itse tajuta tilansa vaarallisuuden, mutta ei kertakaikkiaan löydä voimia lopetaa? Onko mieleesi tullut, että tämä harrastaja voi itsekin suuresti kärsiä tilastaan. Riippuvaisuuksista ei kuitenkaan luovuta noin vain. Onko mieleesi tullut, että loppujen lopuksi alkoholisti ei enää edes saa juomisestaan sitä mielihyvää ja rentoutusta jota siitä yrittää hakea,vaan överiksi menneet illat ahdistavat, seuraavan kaljan odotus hallitsee elämää ja ilo katoaa. Tätä ei mielestäni oikein voi kutsua iloa ja virkistystä tuottavaksi harrastukseksi.
Tuossa tilanteessa nimenomaan on kyse pakon omaisesta alkoholin tarpeesta eli alkoholi riippuvuudesta, joka on sairaus.
en todellakaan tajua näkökantaasi, vieläkään. Onko tämä joku nyky-yhteiskunnan ilmiö, että kaikki on normaalia, kaikki pitää hyväksýä, koska jokaisellahan on lupa valita?
Et ymmärrä kun et haluaakkaan ymmärtää.
Kyllä, näinhän se on, mutta onko tullut mieleesi, mitä kustannuksia alkoholismi yhteiskunnalle tuo? Rattijuopot, vierotuksissa ramppaavat alkoholistit ja poliisia riehumisellaan työllistävät juopot vievät ison osan varoista. Tämä kaikki siis yhä edelleen on vain harrastusta, ok.
Niin, sen verran suuresti veroja maksan, että tosiaankin toivoisin yhteiskunnan menojen karsimista ja samalla kansalaisten verotaakan helpottamista. Tämän asian toinen puoli on vaan, se että kaikki muutkin sairaat ja tuilla elävät kuluttavat yhteiskunnan resursseja. Näiden kaikkien tukeminen pitäisi lopettaa sitten samalla kertaa (ei ole olemassa parempia ja huonompia sairauksia). Sivistynyt yhteiskunta kuitenkin huolehtii omista heikko-osaisistaan, joten en siltikään poistaisi julkista terveyden huoltoa ja sosiaaliturvaa. Rikollisuutta en pysty poistamaankaan vaikka haluaisin.
Jos mies humalapäissään ajaa pikkulapsen päälle, niin mitäs tuosta valittamaan, mieshän vaan harrastaa. Jos juoppo mies hakkaa vaimonsa puolitajuttomaksi, niin mitäs, mies vaan harrastaa.
Syy ei ole alkoholin vaan miehen, kun ajaa autoa siinä kunnossa ettei pysty hallitsemaan sitä. Ihan sama kun nukkuisi rattiin ja ajaisi sitten lapsen päälle, kummassakaan tapauksessa ei ole osattu arvioida omaa ajokuntoa oikein. Vaimon hakkaamis-tapauksessa mies ei osaa hallita omaa kehoaan ja on väkivaltainen. Ei ole alkoholin syy jos ei osaa hallita itseään ja on väkivaltainen. Tässäkin tapauksessa syy miehen, ei alkoholin eikä tee miehestä alkoholistia vaan tavallisen psykopaatin.
Valitus ja nalkutus ei useinkaan auta, sen kyllä jokainen tietää. Mutta oletko itse kokenut sitä ahdistuksen määrää, minkä miehen juominen aiheuttaa?
Minulla ei ole miestä. Olen hetero.
Miten minä sen purkaisin? Lyömälläkö?! Enkä ole väittänyt, että päivät pääskytysten valittaisin miehelleni hänen juomisestaan. Toki sitä teen, mutta hyödyttömäksi todennut.
Jos lyöt, niin lyö seinään, niin satutat vain itseäsi. Sinua ahdistaa, älä pura sitä muihin. Voit purkaa sen myös johonkin harrastukseen. Sinun ongelma taitaakin olla se että itse osaa rentoutua, vaan keräät ahdistusta ja sitten rähjäät muille (yleensä miehellesi).
Joten sitä vastoin puran tuntojani tänne. Onko tämäkin nyt sitten nalkutusta? Ei, vaan vertasituen hakemista. Meillä alkoholistien vaimoillakin on mielenterveys, josta on yritettävä pitää huolta, vaikka näin. Ymmärrätkö?
Ei ole nalkutusta, vaan valittamista. Se on OK, jos se sitten helpottaa. Etpähän satuta ketään fyysisesti tai sanoillasi.
Ja KYLLÄ. Olen yrittänyt, yrittänyt, yrittänyt ja YRITTÄNYT keskustella järkevästi mieheni kanssa alkoholin kulutuksesta. Mutta tiedätkö, mikä tekee alkoholistista alkoholistin? Se, ettei itse tiedosta tilannettaan. se ettei edes halua keskustella asiasta, koska ei itse näe toiminnassaan mitään vikaa.
Kuten jo kirjoitin, juominen muuttuu sairaudeksi sitten kun asianomainen ei saa siitä enää nautintoa ja rentoutusta ja se muuttuu pakonomaiseksi. Ilmeisesti miehesi saa nautintoa ja rentoutusta juomisesta?! Hän ei ole silloin sairas (voi toki myöhemmin olla). Sitten kun nautinto häviää ja homma muuttuu pakonomaiseksi, mies on sairas ja silloin alkaa huomaamaan ongelmia ja tiedostaa niitä.
Olen itse ex-anorektikko, enkä silloin sairastaessani (tai harrastaessani sinun filosofiasi mukaan) suostunut kuuntelemaan minkään sortin puhetta aiheesta, koska kielsin koko sairauden olemassa olon. Vasta kun olin luuranko, tukka lähti päästä ja nivelet kiljuivat tuskasta liiallisen liikkumisen takia, aloin vähitellen ymmärtää. Siinä vaiheessa tämä "harrastus" oli kaikkea muuta kuin hauskaa ja rentouttavaa puuhastelua. Se oli taistelua terveyden ja elämän puolesta.
Anoreksia on sairaus, koska se laihuttaminen oli sinulle pakonomaista. Itse olen nyt dieetilla, että saan pois parikymmentä kiloa. Tämä ei ole sairautta, mutta jos jatkan tavoitteen saatuani laihuttamista (pitkään) enkä pysty sitä lopettamaan, mutta en myöskään nauti laihtumisesta, niin olen sairas. Riippuvainen laihuttamisesta. Tuossa se kohtuullisuuden raja meneekin.
Tilanteessa, jossa mies ei kertakaikkiaan tajua muuttua, jossa vaimo ja lapset voivat pahoin, oikea ratkaisu on tietysti ero. Ei kenekään tarvitse uhrata itseään toisen takia. Siinä olet oikeassa. Mutta se on helppo toisen sanoa. Monet alkoholistien vaimot oikeasti rakastavat/rakastivat miestään ja toivovat ja YRITTÄVÄT viimeiseen asti. Ei se ole väärin. Jokaisella on oikeus toivoa, alkoholistilla on oikeus saada tilaisuus parantaa tapansa. Mutta ei loputtomasti.
Kyllä alkoholistia on hyvä läheisten auttaa ja tukea ja jos toisesta välittää, niin tottakai häntä autetaan niin kuin muissakin sairauksissa. Mutta se että nalkuttaa ja ärhentelee ihmiselle joka ei ole alkoholisti, vaan juo rentoutuakseen ja nautintoa hakeakseen ja sitten jättää kun tällä on sairaus eli alkoholismi (kun se on pakonomaista eikä tuo rentoutusta) ei ole mitään auttamista vaan ilkeämielistä toimintaa ja hylkäämistä.
Mutta älä tule sanomaan, että alkoholismi on vain harrastus. Se ei ikinä ole sitä.
Alkoholismi eli alkoholi riippuvuus on sairaus. Juopottelu on harrastus ja rentoutuskeino josta saa nautintoa. Näissä on ero ja niitä ei kannata sotkea keskenään.