Alkoholi ja raskauden alkumetrit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sopsus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sopsus

Vieras
Jätimme ehkäisyn käytön juuri pois ja mietin seuraavaa.. Oletteko te muut yrittäjät joka kuukausi aina juomatta alkoholia ovulaatiosta menkkoihin, kun eihän sitä koskaan tiedä koska on tärpännyt..? Reilun viikon päästä pitäisi alkaa menkat ja nyt sitten olisi myös yhdet juhlat tiedossa viikonloppuna ja mietin että uskaltaisiko sitä ottaa vai ei..

Jostain juuri luin, että ennen kuukautisten pois jäämistä tapahtuneella juomisella ei ole merkitystä sikiön kehitykselle. Viikkojen 5-12 välillä on se kaikkein kriittisin kehitysvaihe, silloin ei kannata edes sitä punaviinilasillista ottaa (ja mahdollisimman vähän lääkkeitä, sellaisiakin mitä saa ottaa raskauden aikana).

EI yhdet juhlat mitään tee. Toinen asia olisi jos alkoholia olisi "pakko" käyttää viikottain. silloin voisi hiukan miettiä kumpi on tärkeämpi: alkoholi vai lapsi.

Ja kuten edellä jo kerrottiin: alkoholi alkaa olla vaarallista sikiölle siinä vaiheessa kun sikiö jakaa saman verenkierron äidin kanssa. Alkuvaiheessa tätä ei ole vielä tapahtunut, vaan sikiöllä on oma verenkiertonsa. Näin olen kuullut jostain, en mene takuuseen väitteen oikeellisuudesta.

Alkuperäinen kirjoittaja cicca:
Jostain juuri luin, että ennen kuukautisten pois jäämistä tapahtuneella juomisella ei ole merkitystä sikiön kehitykselle. Viikkojen 5-12 välillä on se kaikkein kriittisin kehitysvaihe, silloin ei kannata edes sitä punaviinilasillista ottaa (ja mahdollisimman vähän lääkkeitä, sellaisiakin mitä saa ottaa raskauden aikana).

Miksi se on kriittisin kehitysvaih? Mitä siitä voi aiheutua?

Tiedosta kiitollinen

Ei pidä paikkaansa. Alkoholi ei vaikuta mitenkään alkaneeseen raskauteen ennen kuin kuukautiset ovat myöhässä. Gynekologini juuri selitti minulle miksi, mutta koska terminologia vierasta, koitan selittää maanläheisemin: Kun kuukautiset myöhässä eli raskaus näkyy testatessa virtsasta, vasta sitten virtsassa tarpeeksi hormonia. Eli vasta kun raskaus "niin pitkällä" että näkyy testissä, vasta sitten alkoholi pääsee häiritsemään alkanutta raskautta.

Ystäväni on koittanut tulla raskaaksi jo kaksi vuotta. Hän juo, jos on juhlia (ei tosiaankaan joka kierto!) ennen kuin kuukautisten pitäisi alkaa. Jos juhlat ja kuukatisten eka päivä sama päivä, testaa aina ensin varmuuden vuoksi.

Ja tiedoksi; sikiöllä ja äidillä ei ole missään vaiheessa yhteistä verenkiertoa!!! Tietenkin alkoholi vaikuttaa negatiivisesti raskauteen ja kannatankin ehdotonta nollalinjaa, mutta se on turhaa ennen kuin on plussannut.

Työpaikalla on varmaan useita kertoja kuussa asikkaille järjestettäviä kekkereitä, joihin joudun osallistumaan. Itse alan aina testailla kp 22 lähtien raskaustesteillä. Käytän netistä tilattavia edullisia liuskkoja "perhepakkauksissa". Olen tilannut kotitestit.comista ja babyplus.fi:stä.
Toki varhainen alkoholinkäyttö ei varmasti haittaa, mutta haluan testata varulta.
Ps. en jaksaisi millään tätä pitkää odotuksen odotusaikaa, jollen voisi elää kuin ei-raskaanaoleva kun raskaustestikin näyttää negaa...

Alkuperäinen kirjoittaja Mamaaa:
Ei pidä paikkaansa. Alkoholi ei vaikuta mitenkään alkaneeseen raskauteen ennen kuin kuukautiset ovat myöhässä..

Kysyjä ymmärtääkseni tarkoitti ajanjaksoa rv 5-12, eikä aikaa ennen testausta.

Ihan normaalia elämää voit elää. Et pysty tekemään mitään vahinkoa mahdollisesti alkaneelle alkionkehitykselle ennen oletettua menkkojen alkamista. Mielestäni tuossa varmuudeksi testailussakaan ei ole mitään järkeä, ellei menkat tosiaan ole juuri alkamassa tai muutaman päivän myöhässä. Itse olen yrittänyt lasta useita vuosia, joten elämä olisi raika rajoittunutta, jos joka kuukausi eläisi oviksen jälkeen kuin olisi raskaana. Tsemppiä yritykseen!

Istukka on se raja-aita äidin ja vauvan verenkierrolle. Siinä veret virtaavat ohuella seinämällä eroteltuina, jolloin ravintoaineet ja kuona-aineet vaihtuvat. Veret eivät siis sekoitu, mutta alkoholi, nikotiini yms siirtyvät sikiön verenkiertoon.

Alkuperäinen kirjoittaja minimii:
Istukka on se raja-aita äidin ja vauvan verenkierrolle. Siinä veret virtaavat ohuella seinämällä eroteltuina, jolloin ravintoaineet ja kuona-aineet vaihtuvat. Veret eivät siis sekoitu, mutta alkoholi, nikotiini yms siirtyvät sikiön verenkiertoon.

eikä veriryhmäkään ole läheskään aina sama, sehän nyt olisi markkinat, jos veri olisi yhteistä ja nekin menisivät sekaisin

Alkuperäinen kirjoittaja lue oikein:

Lue itse oikein!!

Alkuperäinen kirjoittaja sopsus:
Oletteko te muut yrittäjät joka kuukausi aina juomatta alkoholia ovulaatiosta menkkoihin, kun eihän sitä koskaan tiedä koska on tärpännyt..? Reilun viikon päästä pitäisi alkaa menkat ja nyt sitten olisi myös yhdet juhlat tiedossa viikonloppuna ja mietin että uskaltaisiko sitä ottaa vai ei..

OVULAATIOSTA MENKKOIHIN ei todellakaan ole rv 5-12...

Huomauttelija,
olisiko niin, että nyt on puhutaan eri viittauksista. Vastauksesi oli ilmeisesti kohdistettu a.p:lle, vaikka se on viestiketjussa ymmärrettävissä vastaukseksi ttttt:n ja vieras*:n viesteihin.

Eikä tarvitse huutaa tai olla kärttyisä.

Alkuperäinen kirjoittaja lue oikein:
Alkuperäinen kirjoittaja Mamaaa:
Ei pidä paikkaansa. Alkoholi ei vaikuta mitenkään alkaneeseen raskauteen ennen kuin kuukautiset ovat myöhässä..

Lue oikein,
kyllä tuo viestini oli ihan sinulle tarkoitettu ylläolevan perusteella...

Kiitos vastauksista! Helpotus kuulla että ovulaatiosta menkkoihin voi elää ihan normaalia elämää kun eihän sitä koskaan tiedä vaikka yritys kestäisi vaikka kuinka kauan.. :)

Eli munkaan ei pitäisi kovin huolestua... vai mitä sanotte? Perjantaina ois pitänyt kuukautiset alkaa, tein testin, ei mitään. Ja join illan aikana kaksi olutta saunaillassa... Eilen kuitenkin edelleen epäilytti, että olenko kuitenkin raskaana ja tein uuden testin ja tuli haalea viiva (liuskatesti). Eli sen mukaan voisin ollakin raskaana.

Huolissaan; en usko että mitään vahinkoa on tapahtunut. Mullakin ois pitänyt alkaa menkat torstaina, ja perjantaina tein testin. Tuli haalea plussa. Kuitekin keskiviikkona join saunan jälkeen olutta - eli suurinpiirtein sama tilanne kuin sinulla. Erona vaan, että mulla tuli jo yhden pullon jälkeen niin karmea ja yököttävä olo, että juominen jäi siihen. Olen ajatellut, että vastahan se alkio on kiinnittynyt limakalvoon, ei kai se tuosta voinut mihinkään vahingoittua.

Koska se plussa oli niin haalea (apteekin herkkä testi) tein tänään toisen testin (R-kioskin testi). Siihen ei tullut minkäänlaista viivaa, ei edes haaleaa. Että nyt sitten odotellaan, olenko ollenkaan raskaana ja alkaako mulla nyt menkat kuitenkin. Olipa tyhmää hoppuilla tuon ekan testaamisen kanssa, koska nyt on toivo jo sitten herännyt sekä mulla että miehellä..

Toivottavasti noin, ettei mitään vahinkoa ole tapahtunut. Koko aamun olen surffaillut ja etsinyt aiheesta tietoa... harmittaa kovasti ne oluet, mutta eipä tuota kannata hätäillä. Onneksi ei tuon enempää tullt juotua.
Nuo ovat muuten elämäni ekat raskaustestit. Yritystä on ollut nyt tämä syksy ja ekan kerran oli edes vähän aihetta tehdä testi; pahoinvointia, väsymystä, menkat myöhässä (päivän :), menkkaoireita. Pitänee vielä malttaa viikko ja tehdä vielä yksi testi kotona :)

No ei se asia ihan siitä hetkestä muutu, kun saat raskauden tietoon. Kuten ylhäällä kirjoitin niin rv5-12 on se kriittisin (hieman hämäävä tuo rv5, tässä se tarkoittanee rv 5+1 eteenpäin). Monihan saa raskauden tietoonsa vasta kun kuukautiset pari-kolme päivää myöhässä, jolloin on menossa 4+3 eli ollaan puhutaan jo raskausviikosta 5... Hämääviä, mutta kuitenkin selvästi sanottuna: Jos olet juonut ennen kuin testaat tai tiedät olevasi raskaana, ei juomisesta ole sikiölle haittaa. Kun tiedät olevasi raskaana, älä juo alkoholia. Viikon 12 jälkeen ei yksi punaviini lasillinen (saunaolut, siideri jne) silloin tällöin tapa sikiötä. Oletan tässä, että odottava äiti saa tietää raskaudestaan noin viikon sisällä kuukautisten oletetusta alkamispäivästä.

Ylläolevissa viesteissä meni parilla kirjoittajalla myös sekaisin alkuperäinen kysyjä ja minä vastaajana. Siksi toistin nyt itseäni.

Huolissaan; unohtui onnitella sua muuten siitä plussasta.:) Eiköhän siellä kohdussa kuitenkin kaikki ole hyvin! Minulla ainakin on tällä hetkellä jollakin tavalla tosi järkyttynyt olo, ja olen valmis syyllistymään ja huolestumaan ihan kaikesta mitä teen tai jätän tekemättä.:)
Toivottavasti itsenäisyyspäivänä on jo sitten varmuus, olenko raskaana vai enkö; siitä eteenpäin kun on pikkujouluja monta päivää peräkkäin, ja hyvä tietää olenko "kuskina" joka ikisissä kemuissa. Kenellekkään kun en vielä haluaisi kertoa.

Huolissaan; unohtui onnitella sua muuten siitä plussasta.:) Eiköhän siellä kohdussa kuitenkin kaikki ole hyvin! Minulla ainakin on tällä hetkellä jollakin tavalla tosi järkyttynyt olo, ja olen valmis syyllistymään ja huolestumaan ihan kaikesta mitä teen tai jätän tekemättä.:)
Toivottavasti itsenäisyyspäivänä on jo sitten varmuus, olenko raskaana vai enkö; siitä eteenpäin kun on pikkujouluja monta päivää peräkkäin, ja hyvä tietää olenko "kuskina" joka ikisissä kemuissa. Kenellekkään kun en vielä haluaisi kertoa.[/QUO

Viimeksi muokattu:
Mitäs mieltä olette tästä?:
Olin tänään ekassa neuvolassa(rv9+1) ja ultralla katsottaessa ja mittoja ottaessa raskaus onkin kuukauden luultua pidemmällä!! Eli 13+1.
Viimeisimmät kuukautiseni olivat siis jonkinlaiset "valekuukautiset". Nyt kotona tätä pohdittuani, tajusin, että olen siis nauttinut alkoholia muutaman kerran raskaana ollessani, viikoilla 3+3, 6+3 ja 7+4!!!!
Olen huolissani. Tajuan, että ennen plussaamista juominen ei ole vakavaa, mutta minun olisi pitänyt tavallaan plussata kuukautta aiemmin, mutta en tehnyt testiä, kiitos valemenkat. Kertokaa ihmeessä, jos teillä on tällaisesta kokemusta tai jotain mielipiteitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Pidemmällä;10968308:
Mitäs mieltä olette tästä?:
Olin tänään ekassa neuvolassa(rv9+1) ja ultralla katsottaessa ja mittoja ottaessa raskaus onkin kuukauden luultua pidemmällä!! Eli 13+1.
Viimeisimmät kuukautiseni olivat siis jonkinlaiset "valekuukautiset". Nyt kotona tätä pohdittuani, tajusin, että olen siis nauttinut alkoholia muutaman kerran raskaana ollessani, viikoilla 3+3, 6+3 ja 7+4!!!!
Olen huolissani. Tajuan, että ennen plussaamista juominen ei ole vakavaa, mutta minun olisi pitänyt tavallaan plussata kuukautta aiemmin, mutta en tehnyt testiä, kiitos valemenkat. Kertokaa ihmeessä, jos teillä on tällaisesta kokemusta tai jotain mielipiteitä.

Se eka ei pitäisi olla ongelmallinen. Kaksi myöhempää saattavat olla.

Eräs ystäväni oli jo kolmannella kuukaudella raskaana ennen kuin sai siitä tietää. Menkat olivat tulleet ihan normaalisti ja tämän vuoksi myös alkoholia käytti silloin tällöin ja poltti myös.
He eivät olleet suunnitelleet raskautta ja vasta kun oireita alkoi ilmetä, niin hän meni lääkäriin ja sai tietää olevansa raskaana. Tietysti ystävä järkyttyi ja pelkäsi koko raskausajan, että mitä vauvalle onkaan tapahtunut. Kuitenkin heille syntyi täysin terve tyttö, joka on jo 4-vuotias pirteä ipana nykyään.

Erään toisen tuttavani gyne oli myös sanonut, että turhaan ollaan huolissaan alkuraskauden alkoholin käytöstä. Jos raskaus ei vielä tikussa näy,niin ei mitään hätää!:)

Yhteistyössä