Alkoholi ja paracetamol

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Suomalaiset sivut sanovat, etten voi ottaa muutamaa olutta, mikäli olen ottanut Panadolia, kun taas esimerkiksi brittisivustoilla ilmaistaan, että paracetamolin ja alkoholin satunnainen yhteiskäyttö on ok. Mitä pitäisi siis uskoa? Ainakaan Paratabsin ohjeessa ei mainita mitään alkoholista. Voinko siis juoda muutaman oluen (siis ihan oikeasti vain pari olutta) ja silti ottaa paracetamolia? (Panacodia en siis ole ottamassa, vaan ihan kevyttä Panadolia).
 
p
Parasetamolin yhdistäminen alkoholin käyttöön on vaarallista ja aiheuttaa huomattavan riskin maksavaurioihin. Erityisen vaaralliseksi yhteiskäytön tekee se, että seuraukset ilmenevät vasta muutaman päivän kuluttua.

lähde: http://www.uku.fi/laakekasvatus/kaytto-vaara_kaytto_vaarinkaytto_itsehoitolaakkeet.shtml

 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja perämaan emäntä:
mulle sanoi farmaseutti ettei alkohoolia ja panadoolia samaan aikaan, kun kumpikin vaikuttaa maksaan. eli mielummin sitte buranaa :wave:
Itse olen allerginen ibuprofeenille.

Kysymykseen siitä, miksi alkoholia ja särkylääkettä tulee ottaa samaan aikaan. Olen luvannut tänään lähteä oluille opiskelukavereideni kanssa ja kärsin keuhkoputkentulehduksesta. En millään tahtoisi perua.
 
rati
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja perämaan emäntä:
mulle sanoi farmaseutti ettei alkohoolia ja panadoolia samaan aikaan, kun kumpikin vaikuttaa maksaan. eli mielummin sitte buranaa :wave:
Itse olen allerginen ibuprofeenille.

Kysymykseen siitä, miksi alkoholia ja särkylääkettä tulee ottaa samaan aikaan. Olen luvannut tänään lähteä oluille opiskelukavereideni kanssa ja kärsin keuhkoputkentulehduksesta. En millään tahtoisi perua.
Entäs ketoprofeiini?
 
mixtep
Aiemmin parasetamolia ei suositeltu käytettäväksi alkoholin käytön yhteydessä maksavaurion vaaran vuoksi, mutta uusimmissa tutkimuksissa on havaittu alkoholin jopa suojaavan terveen ihmisen maksaa parasetamolin vaikutukselta. Jatkuvasti alkoholia käyttävien tulee kuitenkin välttää parasetamolin käyttöä
 
et varmasti vaurioidu
Voit ottaa pari olutta vaikka syötkin panadolin. Yksittäisistä tapauksista tuskin on mitään suurempaa haittaa. Jos alkosta ja panadolista yhdessä on tullut ahkerampi tapa, miettisin särkylääkkeen vaihtoa johonkin toiseen, tai vähentäisin juomakertoja.
 
vierailija
aivan liikaa liioitellaan paracetamol + alcohol kombon vaarallisuutta. olen monta vuotta käyttänyt eikä koskaan ole tullut mitään, veriarvot täysin kunnossa. siis olen ottanut heti päänsärkyyn humalassa paracetamolia 1-3kpl ja ei mitään.
 

Yhteistyössä