Alkoholi ja joulu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Saraldo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja mammuska-08:
eiOmalla sisaruksella on kolme muksua niin heillekkin oli laitettu snapsilasit pöytään, voitteko uskoa??!!!! (tietty niille annettin mehua niistä..)

Mun lapset juo lähes aina snapsilaseista, kotona :xmas:
Juovat "pikku-kokaa" eli pienet annokset cocista. Jos lorautan saman verran normaalikokoisen lasin pohjalle, alkaa meteli siitä, että sitä on ihan vähän :D

Muksut on meillä ainoat jotka snapsilaseja käyttää :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Siinä luki sana H-A-R-V-A.
Ihan oikeasti väitän, että aika harva ihan oikeasti ja rehellisesti juo alkoholia vain maun takia, koska esim. oluesta ja siideristä on saatavana myös alkoholiton vaihtoehto, puhtasti makua hakeva voisi käyttää niitä.
Punaviini on hyvää, sen myönnän.

Ne alkoholittomat versiot eivät kyllä minusta maistu mitenkään hyvälle. Ja kyllä se alkoholikin kuuluu siihen juttuun, sekä makuelämykseen että fiilikseen.
No sieltähän se totuus tuli :D
OIkeasti kalja on aina yhtä pahaa, alkoholitonta tai ei, siideristä saa menettelevää, kunhan se on niin makeaa, että viinan maku peittyy, mutta alkoholiton on parempaa totuus on juuri tuo fiilis. Alkoholitonta viiniä mä olen maistanu niin nuorena, että viini yleensä oli pahaa. Viini on ainoa, minkä kohdalla mä uskon olevan "pakollista" nauttia alkoholia saadakseen makuelämyksen. Tosin Juhani Seppänen kumosi kirjassaan Selvästi juovuksissa tuonkin uskomuksen minulta.
Mä olen vääntäny tästä paljon ja aikoinaan ollu kiihkeä "kyllä joku juo ihan pelkästään hyvän maun takia" kannan edustaja, mutta mun on ollu pakko pyörtää se.
Eikä siinä mitään, ihan jees, ketä siitä onnistuu nauttimaan pienissä määrin, mutta minusta on hullua selitellä että ei kun sen maun takia jne...Kun oikea totuus on just se fiilis.Se vaan on totuus, että vaikka moni tosiaan osaa nauttia siitä fiiliksestä kohtuudella, niin harva tajuaa, millainen oikeasti esim. 5 alkoholiannoksen jälkeen on.
Sitä uskoo sisukkaasti olevansa ihan selvä ja että kukaan ei huomaa mitään...

Muistakaa myös se tosiasia, että lapset pelkäävät aikuisten alkoholinkäyttöä jo vaikka he ovat juoneet vain vähän. Tätähän on tutkittu...

Paljon on alkoholiongelmansa kieltäjiä tässäkin ketjussa.

Minusta täällä taas eniten meteliä nostaa ne ihmiset, joilla perheessä on/on ollut alkoholiongelma ja jotka ovat sen vuoksi joutuneet kärsimään. Se on aivan ymmärrettävää ja en heidän kärsimyksiään halua ollenkaan vähätellä.

Toinen juttu on taas ne, joilla ei ongelmaa ole ja joilla on ns. "terve" suhtautuminen alkoholiin ilman menneisyyden rasitteita. Voi siis ottaa lasillisen/kaksi/kolme (jokainen tietää rajansa) ja ei siitä humallu tai kenenkään joulua pilaa. Lpasetkin näkevät, että alkoholia voi nauttia "sivistyneesti" (mä inhoan tuota sanaa) ja ettei mitään tapahdu, vaikka äiti tai isä nyt viiniä juokin.

Tutun suvussa on eräällä perheellä alkoholin kanssa ongelmaa ja heillä lapsi menee ihan lukkoon, jos näkeekin kaljapullon. Minusta on hyvä, että normaalissa perheessä alkoholista ei tehdä yhtään isompaa numeroa, kuin se on. Ei meillä lapsi noteeraa mitenkään, jos näkee jollain vaikka siideripullon ja minusta se on ihan tervettä. Alkoholi ei siis ole meillä mikään suuri mysteeri tai peikko, mutta ei sillä läträtäkään.

Kyllä minustakin se alkoholikin on tärkeää. En tosin ole kokeillut alkoholittomia likööreitä, saako sen alkoholin tunnun kielellä muutenkin. Siis kun jopa kirkkaan sekoitus kahvin sekaan saa minusta hyvää makua, mutta tällä hetkellä minulla on hunajalikööriä. Ja en siis ota kuin 0-2 annosta päivässä. Eli en tosiaan ota humaltumisen takia sitä, mutta joskus se tuntuu piristävän enemmän kuin pelkkä kahvi. Tai se sitten johtuu siitä, että olen vähentänyt sokerin käyttöä huomattavasti, nykyään riittää teelusikallinen sokeria kahviin.

Alkuperäinen kirjoittaja Gloria:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minusta alkoholi on huono lahjana, ainakin silloin kun ei tiedä saajasta juuri mitään eli juuri noina liikelahjoina. Alkoholistiperheessä se voi pilata koko joulun, absolutistiperheessä sillä ei ole mitään käyttöä.

Kohtuus kaikessa on hyvä motto.

Ne alkoholistit juo vaikka tuulilasinestettä tarvittaessa, että en mä kyllä tuohon usko.

Mun mielestä "terve" alkoholinkäyttö on hyväks jouluna, ja muutenkin.

No kyllä se saatu piullo on alkoholistiperheessä vaan suuri kiusaus, tuskin kukaan työssäkäyvä alkoholisti alkaa jouluna kaipailemaan tuulilasinpesunestettä, mutta jos se pullo siinä on, niin voisihan sitä vähän ottaa ja hups, pian pitää hommata lisää ja siinä se onkin lasten jouluilo..

OIkeasti kalja on aina yhtä pahaa, alkoholitonta tai ei, siideristä saa menettelevää, kunhan se on niin makeaa, että viinan maku peittyy, mutta alkoholiton on parempaa totuus on juuri tuo fiilis. Alkoholitonta viiniä mä olen maistanu niin nuorena, että viini yleensä oli pahaa. Viini on ainoa, minkä kohdalla mä uskon olevan "pakollista" nauttia alkoholia saadakseen makuelämyksen. Tosin Juhani Seppänen kumosi kirjassaan Selvästi juovuksissa tuonkin uskomuksen minulta.
Mä olen vääntäny tästä paljon ja aikoinaan ollu kiihkeä "kyllä joku juo ihan pelkästään hyvän maun takia" kannan edustaja, mutta mun on ollu pakko pyörtää se.
Eikä siinä mitään, ihan jees, ketä siitä onnistuu nauttimaan pienissä määrin, mutta minusta on hullua selitellä että ei kun sen maun takia jne...Kun oikea totuus on just se fiilis.Se vaan on totuus, että vaikka moni tosiaan osaa nauttia siitä fiiliksestä kohtuudella, niin harva tajuaa, millainen oikeasti esim. 5 alkoholiannoksen jälkeen on.

Ei mulle tule mitään fiilistä yhdestä siideristä.
Ja sellaista alkoholitonta siideriä, joka maistuisi yhtä hyvältä kuin mansikka-lime :p , ei ole olemassakaan väitän minä.

Mun ja perheeni alkoholinkäytöstä jouluisin kertoo varmaan aika paljon se, että kaikki ollaan ajokunnossa aattoiltana kotiin lähtiessämme.

5 alkoholiannosta on jo mun mittapuussa paljon. Mutta 1-2 annosta ei aiheuta humalatilaa tai persoonallisuuden muuttumista, ei ainakaan mulla, enkä ole havainnut perheessänikään sellaista.

Alkuperäinen kirjoittaja Olen nimenomaan:
Alkuperäinen kirjoittaja hulipumpsis:
Näköjään suurimmalla osalla alkoholi kuuluu olennaisena osana jouluun.

Se vain verhoillaan ruokaviiniksi, kahvikonjakeiksi, glögeiksi, jouluoluiksi ja määriä vähän vähätellään.

Jos joulu ilman alkoholia tuntuu mahdottomalta ajatukselta, taitaa jonkinlainen alkoholiongelma olla.

:laugh: et oo tosissas :D

Tämä on se aihe, joka on vasta nousemassa esille. Eli tämä suuri "keskiluokka", joka väittää ettei alkoholiongelmaa ole ja silti he käyttävät suurimman osan Suomessa juotavasta alkoholista.
Noinhan se juuri on. Jos joulu ilman alkoholia tuntuu mahdottomalta aajtukselta, ehdottomasti on ongelma.
Jos se alkoholi taas kuuluu juhlapöytään olematta itsetarkoitus tai herättämättä suurta pohdintaa, ja sen voi yhtä hyvin jättää pois, niin silloin se on normali osa juhlaa, niinkuin pitääkin.
Yksi alkoholimin tunnusmerrki on, että se miettii kokoajan alkoholi.
Kun se rakentaa terassia, se miettii "tossa on kesällä sitten kiva istua kaljatuoppi kädessä" Kun se kevätkunnostaa venettä, se miettii misä vieras satamassa on parhaat terassit ja pohtii pari uutta hyvää säilytyspaikkaa juomille.
Kun se rakentaa talon, se tekee onton tolpan kaiteeseen, kun sinne on hyvä laittaa pullo.
Normaali ihminen voi toki ulospäin tehdä kaikki samat asiat -vaikka sen pullo piilon kaiteeseen- mutta sen tekemisten lähtökohta ei ole se, miten ne liitetään viinaan, vaan ne jutut vaan syntyy.

Sitä lipitystä on siis koko aattopäivä, ei vaan nuo mitkä mainitsin. Aamulla jo kaljaa naamariin... ei ihme että siellä oltiin melkosen tillin tallin, kun päästiin heille viettämään rauhaisaa joulua... :/

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja Pikkuinkkuli:
mut mä pelkään et multa karkaa mopo käsistä enkä oo sit hyvä äiti lapsilleni jos tuun humalaan... ja muutenki se tuntuis oudolta.... mut jokainen tyylillään...

Onko sulla ollut alkoholiongelmaa? Vai miksi pelkäät, että ottamalla lasillisen viiniä, sulla karkaa mopo käsistä ja juot enemmän ja enemmän? :/

Ei mulla ongelmaa oo, mut alkoholi on mun mielestä niin pahaa et mä en haluu juoda sitä muutakuin tullakseni humalaan.....ja humalassa en tahdo lasten seurassa olla..... :|

Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
Siinä luki sana H-A-R-V-A.
Ihan oikeasti väitän, että aika harva ihan oikeasti ja rehellisesti juo alkoholia vain maun takia, koska esim. oluesta ja siideristä on saatavana myös alkoholiton vaihtoehto, puhtasti makua hakeva voisi käyttää niitä.
Punaviini on hyvää, sen myönnän.

Ne alkoholittomat versiot eivät kyllä minusta maistu mitenkään hyvälle. Ja kyllä se alkoholikin kuuluu siihen juttuun, sekä makuelämykseen että fiilikseen.

Sinulla on oikeasti vikaa makuaistissa, jos et huomaa eroa.
Ja toisekseen, itse kieltäydyn esimerkiksi nauttimasta makeaa siideriä, ja kuiva siideri ei onnistu alkoholittomana.

Vaan entäs kun olen monen ihmisen suusta kuullut, että minusta ei huomaa olleenkaan, että olen ottanut esimerkiksi työtilanteissa. Ja otan siis kohtuudella, en koskaan varsinaiseen humaltumiseen saakka. Eli kyse ei ainakaan itseni kohdalla itseni huijaamisesta...

Alkuperäinen kirjoittaja Pikkuinkkuli:
Ei mulla ongelmaa oo, mut alkoholi on mun mielestä niin pahaa et mä en haluu juoda sitä muutakuin tullakseni humalaan.....ja humalassa en tahdo lasten seurassa olla..... :|

Ymmärrän =), mäkin ajattelin samoin ennen tutustumistani mansikka-limeen :D. Sitä juon ihan ilokseni sen yhden tölkin/pullon saunan jälkeen, koska se on oikeasti tosi hyvää.

Humalassa en oo koskaan lasten nähden ollut, enkä tule olemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Miten nuo kaksi sopivat yhteen teidän mielestänne, tai teidän joulussanne? Onko sopivaa antaa alkoholia joululahjaksi, kuten esimerkiksi monissa yrityksissä on tapana? Vai pitäisikö se pienikin määrä punaviiniä jättää ottamatta kinkun kanssa?

Mun lapsuudenkodin jouluun ( eikä muuhunkaan elämän ) ei kuulunu alkoholi ollenkaan.
Nyt omassa perheessä meillä on glögitarjoilu joulurauhan julistuksen aikaan. Glögi voi olla terästettyä. Mies ottaa aperitiivin ennen ruokailua, ja mulle on viiniä ruokajuomaksi. Mies ei osaa juoda alkoholillista ruoan kans. Siinä on meidän viinakset joulun aikaan. Illalla mies saattaa ottaa oluen, mutta meillä ei harrasteta joulukännejä, koska se ei kuulu mun mielestä siihen juhlaan. Itse en toki ota tänä vuonna mitään alkoholillista raskauden takia.

Alkuperäinen kirjoittaja mammuska-08:
eiOmalla sisaruksella on kolme muksua niin heillekkin oli laitettu snapsilasit pöytään, voitteko uskoa??!!!! (tietty niille annettin mehua niistä..)

Mun lapset juo lähes aina snapsilaseista, kotona :xmas:
Juovat "pikku-kokaa" eli pienet annokset cocista. Jos lorautan saman verran normaalikokoisen lasin pohjalle, alkaa meteli siitä, että sitä on ihan vähän :D

Muksut on meillä ainoat jotka snapsilaseja käyttää :xmas:

Joo, mutta ne muksut ei muuten juo koskaan snapsilaseista, vaan tavallisista. Ja huom. siinä oli heille joulupöydässä myös tavalliset lasit maitoa/mehua varten. Snapsilaseja kilisytettiin ennen ruokaa...

Ja sellaista alkoholitonta siideriä, joka maistuisi yhtä hyvältä kuin mansikka-lime :p , ei ole olemassakaan väitän minä.

Mun ja perheeni alkoholinkäytöstä jouluisin kertoo varmaan aika paljon se, että kaikki ollaan ajokunnossa aattoiltana kotiin lähtiessämme.

5 alkoholiannosta on jo mun mittapuussa paljon. Mutta 1-2 annosta ei aiheuta humalatilaa tai persoonallisuuden muuttumista, ei ainakaan mulla, enkä ole havainnut perheessänikään sellaista.

Hieno mitta sulla =)
Mä olen joutunu pyörtämään tuon väitteeni, että joku juo pieiä määriä van maun takia, mutta en osaa täysin perustella mikä sen on kääntänyt.
Osaltaan varman tuo Seppasen kirjakin teki osansa, kun se onnistui niin hyvin selittämään, että oikeastan viini on tosi pahaa ja koko viiniharrastus suurta huijausta, jotta ihmiset saisi oikeuden juoda sivistyneesti. (Seppänen on itse viiniharrastaja, joka oli vuoden juomatta ja kirjoitti siitä vuodesta kirjan)

Alkuperäinen kirjoittaja Olen nimenomaan:
Alkuperäinen kirjoittaja hulipumpsis:
Näköjään suurimmalla osalla alkoholi kuuluu olennaisena osana jouluun.

Se vain verhoillaan ruokaviiniksi, kahvikonjakeiksi, glögeiksi, jouluoluiksi ja määriä vähän vähätellään.

Jos joulu ilman alkoholia tuntuu mahdottomalta ajatukselta, taitaa jonkinlainen alkoholiongelma olla.

:laugh: et oo tosissas :D

Tämä on se aihe, joka on vasta nousemassa esille. Eli tämä suuri "keskiluokka", joka väittää ettei alkoholiongelmaa ole ja silti he käyttävät suurimman osan Suomessa juotavasta alkoholista.
Noinhan se juuri on. Jos joulu ilman alkoholia tuntuu mahdottomalta aajtukselta, ehdottomasti on ongelma.
Jos se alkoholi taas kuuluu juhlapöytään olematta itsetarkoitus tai herättämättä suurta pohdintaa, ja sen voi yhtä hyvin jättää pois, niin silloin se on normali osa juhlaa, niinkuin pitääkin.
Yksi alkoholimin tunnusmerrki on, että se miettii kokoajan alkoholi.
Kun se rakentaa terassia, se miettii "tossa on kesällä sitten kiva istua kaljatuoppi kädessä" Kun se kevätkunnostaa venettä, se miettii misä vieras satamassa on parhaat terassit ja pohtii pari uutta hyvää säilytyspaikkaa juomille.
Kun se rakentaa talon, se tekee onton tolpan kaiteeseen, kun sinne on hyvä laittaa pullo.
Normaali ihminen voi toki ulospäin tehdä kaikki samat asiat -vaikka sen pullo piilon kaiteeseen- mutta sen tekemisten lähtökohta ei ole se, miten ne liitetään viinaan, vaan ne jutut vaan syntyy.

Aivan. Eiköhän suuri osa voi olla jouluna ilman alkoholia samalla tavalla kuin ilman pipareita tai suklaata. Itse luopuisin viimeiseksi suklaasta :)

Hieno mitta sulla =)
Mä olen joutunu pyörtämään tuon väitteeni, että joku juo pieiä määriä van maun takia, mutta en osaa täysin perustella mikä sen on kääntänyt.
Osaltaan varman tuo Seppasen kirjakin teki osansa, kun se onnistui niin hyvin selittämään, että oikeastan viini on tosi pahaa ja koko viiniharrastus suurta huijausta, jotta ihmiset saisi oikeuden juoda sivistyneesti. (Seppänen on itse viiniharrastaja, joka oli vuoden juomatta ja kirjoitti siitä vuodesta kirjan)

Jos mä juon viisi siideriä, niin olen jo humalassa, ja sitä en missään nimessä halua jouluna, tai ylipäätään muutenkaan (kerran, kaksi vuodessa ehkä ).

Viinistä mä en tykkää :D, en oo koskaan edes esittänyt tykkääväni siitä.

Hieno mitta sulla =)

No, se on jo todettu, että Seppäsellä tosiaankin oli alkoholin kanssa ongelma.
Jos hänestä viini on pahaa, on varmaan parempi olla sitä juomatta.

Minä taas opettelin juomaan viiniä sen terveysvaikutusten takia. Nykyään pidän siitä. Ja mitähän mieltä Seppänen olisi nauttimastani valkohomejuustosta :)

Mun mielestä alkoholi ei sinänsä kuulu aukottomasti jouluun, mutta siihen kun ollaan rauhassa sukulaisten parissa kotona, pelaillaan, luetaan, syödään hyvin, siihen mielestäni alkoholi "kuuluu" jossain määrin. Siis jos itse tykkää.
Meillä on ollut tapana jo silloin kun olen itse ollut pieni, että ruoan kanssa juodaan viiniä, kahvin kanssa konjakkia ja glögikin on ollut aikuisille terästettyä. Silti koskaan kukaan ei meillä ole jouluna ollut humalassa, vaikka suvussamme yksi mies muulloin saattaa ottaakin aika reippaasti.
Itsellä samanlainen politiikka kun lapsia joskus tulee, ja haluan lapsilleni sen opettaa että alkoholi sopii pienissä määrin hyvän ruoan ja illan viettoon. Mielestäni tällöin lapsetkin oppivat sellasta normaalikäyttöä, kun sitä asiaa ei salailla.

Hieno mitta sulla =)

Ja nehänkin ovat vain makuasioita =) Jos jostain seppäsestä on viini pahaa, niin se ei oikeasti välttämättä kaikista niin ole.

Hieno mitta sulla =)

Jos mä juon viisi siideriä, niin olen jo humalassa, ja sitä en missään nimessä halua jouluna, tai ylipäätään muutenkaan (kerran, kaksi vuodessa ehkä ).

Viinistä mä en tykkää :D, en oo koskaan edes esittänyt tykkääväni siitä.

Tätä saa muuten joskus selittää!
Mä en tykkää olla humalassa ja sitä ei oikein kukaan tahdo tajuta :o .

Yhteistyössä