Alkoholi ja joulu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Saraldo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Pikkuinkkuli:
....eikä siihen kuulu ryyppääminen... Lasi viiniä, tai saunakalja ok niille kenellä se jää siihen. Itse en juo mitään ikinä lasten seurassa.

Minusta joulu ei ole vain lasten juhla, meillä se on kaikkien juhla. Ja meillä juhlaan kuuluu juurikin viini ja miksei konjakki tai muu vastaavakin. Itse juon useinkin lastenkin seurassa :p Minusta on ihan kiva että lapset näkee sen mikä on ok alkoholinkäyttöä. Ottaa siiderin saunan jälkeen tai viiniä ruuan kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Näköjään suurimmalla osalla alkoholi kuuluu olennaisena osana jouluun.

Se vain verhoillaan ruokaviiniksi, kahvikonjakeiksi, glögeiksi, jouluoluiksi ja määriä vähän vähätellään.

Jos joulu ilman alkoholia tuntuu mahdottomalta ajatukselta, taitaa jonkinlainen alkoholiongelma olla.

No alkoholi ruokaviininä, konjakeina yms kuuluu juhlaan. Ja joulu on myös juhla.

Alkuperäinen kirjoittaja Niinpä:
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja Samma här:
Nykyään ei pystytä joulunakaan olemaan ilman yhtään alkoholia.

Totta hitossa pystytään, mutta miksi pitäisi?

Miksipä pitäisi joulunakaan olla juomatta alkoholia?

Niin. Miksi pitäisi? Miksi ei saa ottaa sitä jouluolutta tai -siideriä joulusaunan yhteydessä, tai punaviinilasillista jouluaterialla, kun ei kerran ole ongelmaa alkoholin kanssa?

Niin. Miksi pitäisi? Miksi ei saa ottaa sitä jouluolutta tai -siideriä joulusaunan yhteydessä, tai punaviinilasillista jouluaterialla, kun ei kerran ole ongelmaa alkoholin kanssa?

Jokapäiväinen alkoholiannos on saatava joulunakin.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
....eikä siihen kuulu ryyppääminen... Lasi viiniä, tai saunakalja ok niille kenellä se jää siihen. Itse en juo mitään ikinä lasten seurassa.

Minusta joulu ei ole vain lasten juhla, meillä se on kaikkien juhla. Ja meillä juhlaan kuuluu juurikin viini ja miksei konjakki tai muu vastaavakin. Itse juon useinkin lastenkin seurassa :p Minusta on ihan kiva että lapset näkee sen mikä on ok alkoholinkäyttöä. Ottaa siiderin saunan jälkeen tai viiniä ruuan kanssa.

Erittäin vahva peesi!
Nimenomaan näin opetamme tulevaa sukupolvea pois siitä perinteisestä on/off-alkoholinkäytöstä.

Alkuperäinen kirjoittaja Nimenomaan:

TÄH? Mä en ainakaan käytä alkoholia ollenkaan arkena.

Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:
Nykyään? Ennen sitä vasta jouluna ryypättiinkin.
Niin, ennen ei tosiaan viiniä juotu, vaan kirkasta. Sitä kai moni omaa lapsuuttaan muisteleva muistelee. Nykyään on erilainen juomakulttuuri, parempi kuin ennen :attn:

Joku vertasi 70-lukuun, ei tarvittu/juotu viiniä. Ei niin, silloin äijät kiskoi saunan takan kirkasta viinaa. (Kärjistys).

Se vain verhoillaan ruokaviiniksi, kahvikonjakeiksi, glögeiksi, jouluoluiksi ja määriä vähän vähätellään.

Jos joulu ilman alkoholia tuntuu mahdottomalta ajatukselta, taitaa jonkinlainen alkoholiongelma olla.

:laugh: et oo tosissas :D

mut mä pelkään et multa karkaa mopo käsistä enkä oo sit hyvä äiti lapsilleni jos tuun humalaan... ja muutenki se tuntuis oudolta.... mut jokainen tyylillään...

Alkuperäinen kirjoittaja Nimenomaan:

Mikä jokapäiväinen? :o
Jos sinun perheessäsi alkoholi on jokapäiväistä, niin älä oleta että se olisi sitä kaikilla.
Meillä on ollut tapana avata pullo hyvää viiniä juhla-aterialla, ja ottaa saunaolut silloin tällöin. Ei joka päivä, ei joka viikko, ei edes joka kuukausi.

mut mä pelkään et multa karkaa mopo käsistä enkä oo sit hyvä äiti lapsilleni jos tuun humalaan... ja muutenki se tuntuis oudolta.... mut jokainen tyylillään...

Onko sulla ollut alkoholiongelmaa? Vai miksi pelkäät, että ottamalla lasillisen viiniä, sulla karkaa mopo käsistä ja juot enemmän ja enemmän? :/

Alkuperäinen kirjoittaja hulipumpsis:

:laugh: et oo tosissas :D

Tämä on se aihe, joka on vasta nousemassa esille. Eli tämä suuri "keskiluokka", joka väittää ettei alkoholiongelmaa ole ja silti he käyttävät suurimman osan Suomessa juotavasta alkoholista.

Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:
Nykyään? Ennen sitä vasta jouluna ryypättiinkin.
Niin, ennen ei tosiaan viiniä juotu, vaan kirkasta. Sitä kai moni omaa lapsuuttaan muisteleva muistelee. Nykyään on erilainen juomakulttuuri, parempi kuin ennen :attn:

Joku vertasi 70-lukuun, ei tarvittu/juotu viiniä. Ei niin, silloin äijät kiskoi saunan takan kirkasta viinaa. (Kärjistys).

Ei meillä ainakaan, eikä meidän lähipiirissä koskaan juotu mitään alkoholia jouluna. Se olisi ollut häpeällistä.
Nykyään on häpeällistä jos ei juo... voi aikoja, voi tapoja.

Silloin kun en ollut raskaana jouluna, mutta kuitenkin oli jo kaksi pientä lasta. ISovanhemmat olivat meillä. Meillä juotiin, terästetty glögi, viiniä/olutta ruuan kanssa, snapsit välillä, konjakit kahvin kanssa. Ja mun mielestä tuo oli ihan ok. Ja kukaan ei örveltänyt.

Mun faija tinttas joka jouluaatto kun mä olin lapsi, mutta enemmän kuin faijani leppoisa humalatila mulle aiheutti traumoja mutsin helvetillinen natkutusjäkätys ja marttyrointi...
Omaan jouluumme kuuluu alkoholi lähinnä punaviinin tai jouluoluen muodossa ruokaillessa ja sitten kun lapset ovat nukkumassa ollaan otettu ehkä vähän lisää...

Jos tiedän jollain olevan alko-ongelmaa en luonnollisestikaan hälle viunapulloa lahjaksi osta.

Ei meillä ainakaan, eikä meidän lähipiirissä koskaan juotu mitään alkoholia jouluna. Se olisi ollut häpeällistä.
Nykyään on häpeällistä jos ei juo... voi aikoja, voi tapoja.
Nyt on sanottava, että ei meilläkään. Mutta tää on se Suomi-Filmien kuva suomalaisesta viinankäytöstä. Talvipakkasella ukot menee nurkan taa ja tyhjentää kirkkaan pullon yhdellä kulauksella. :whistle: Että tää nykyinen on mun mielestä parempi: muutama lasi viiniä, konjakki, glögi. Siististi ja avoimesti.

Meillä omilla vanhemmilla (valitettavasti) kallistellaan pulloa ja laseja. Viime jouluna olin raskaana ja hui mitä kateltavaa!!! Omalla sisaruksella on kolme muksua niin heillekkin oli laitettu snapsilasit pöytään, voitteko uskoa??!!!! (tietty niille annettin mehua niistä..)
Eli aluksi aperitiivit ennen ruokaa, saunaoluet, sitten ruuan kanssa viiniä tai olutta, jälkkäriksi konjakkia ja kahvia. Kyllä siinä jo tukka menee sekaisin. Ja sitä lipitystä muutenkin pitkin aattopäivää. Huh.

Mun mielestä viini kuuluu joulupöytään samalla tavalla kuin muihinkin juhlapöytiin niillä, jotka siitä nauttii. Ja saunasiideri + glögimuki sopii ainakin mun käteen myös ja varsinkin jouluna. En mä nää että mun lapsi siitä kärsii, ei meillä kukaan kännissä tai edes nähtävissä olevassa hiprakassa heilu. Ja aina on yks ajokuntonen joukossa eli hlö joka ei ota sitä lasillistakaan. Monissa vastauksissa raja vedetään yhteen kahteen lasiin. Kyllä mulla kuluu aattopäivän + -illan aikana enemmän, en mä siitä silti huonoa omaatuntoa kanna. Mutta kun jouluruoka korjataan pöydästä pois, korjataan myös se viinipullo. Ja glögitkin voi nauttia kun ipanat jo nukkuu. Ja ah jos hyvän punkkupullon saan lahjaksi, niin mielissäni olen...

Vielä piti tuosta alkoholittomasta siideristä ja oluesta mainita, että siiderinjuojana mun mielestä maun kannalta ei todellakaan ole sama onko siideri alkoholillista vai sitä kamalaa mehulitkua, jota myös alkoholittomana siiderinä myydään. Oluen osalta en makueroa niin tunnista, joten oluesta mulle kelpaa holitonkin versio :) Viineissä makuerot on myös mun kokemuksen mukaan suuret alkoholittomien ja "normaalien" viinien välillä. Mm. viemäriin meni raskausaikana alkoholiton valkkari, jota mulle ystävällisesti oli eräissä juhlissa varattu.

Alkuperäinen kirjoittaja mammuska-08:
Meillä omilla vanhemmilla (valitettavasti) kallistellaan pulloa ja laseja. Viime jouluna olin raskaana ja hui mitä kateltavaa!!! Omalla sisaruksella on kolme muksua niin heillekkin oli laitettu snapsilasit pöytään, voitteko uskoa??!!!! (tietty niille annettin mehua niistä..)
Eli aluksi aperitiivit ennen ruokaa, saunaoluet, sitten ruuan kanssa viiniä tai olutta, jälkkäriksi konjakkia ja kahvia. Kyllä siinä jo tukka menee sekaisin. Ja sitä lipitystä muutenkin pitkin aattopäivää. Huh.

Mutta eihän tuo ole ongelmajuomista.
Noinhan kaikki tässä ketjussa sanovat "sivistyneesti" juovansa.

Alkuperäinen kirjoittaja mammuska-08:

Tää on mun mielestä ihan hauska ajatus. Itse oli hienoa, kun sain joskus 4-vuotiaana maitoa oikeasta jalallisesta viinilasista :)

Mutta tuo vika lause, lipitystä pitkin aattoa, se ei tietysti ole kivaa jos joulu menee tissutellen. Sittenhän sitä tosiaan illalla on jo humalassa.

Yhteistyössä