Alkoholi ja joulu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Saraldo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minäkun vietin ensimmäistä joulua oman perheen kesken kotona se meni yläkerta naapureiden kännäämistä kuunnellessa. Eikun kulkuset vaan kovempaa soimaan. Myöskin kieltäydyn erinäisten sukulaisteni joulunvietto kutsuista koska tierdän että yksi tai useampi siellä juo, ja minä en lapselle ns "kosteaa" joulua järjestä. Joulu on lapsiperheissä lasten juhla. Niin pitäisikin olla. Jos se on aikuisten ryyppyjuhla jota lapset katsoo vierestä on sen lapsen joulut pilattu loppuelämäksi.'
No auvoisaa joulua palstalaisille, kunhan sinne asti päästään! Fiksua väkeä tähän on vastannut.
Tehkää joulusta lapsille muistamisen arvoinen..

Alkuperäinen kirjoittaja joulu on tipaton:
Minäkun vietin ensimmäistä joulua oman perheen kesken kotona se meni yläkerta naapureiden kännäämistä kuunnellessa. Eikun kulkuset vaan kovempaa soimaan. Myöskin kieltäydyn erinäisten sukulaisteni joulunvietto kutsuista koska tierdän että yksi tai useampi siellä juo, ja minä en lapselle ns "kosteaa" joulua järjestä. Joulu on lapsiperheissä lasten juhla. Niin pitäisikin olla. Jos se on aikuisten ryyppyjuhla jota lapset katsoo vierestä on sen lapsen joulut pilattu loppuelämäksi.'
No auvoisaa joulua palstalaisille, kunhan sinne asti päästään! Fiksua väkeä tähän on vastannut.
Tehkää joulusta lapsille muistamisen arvoinen..

Lisään että taitaa multaki se yks joulusiideri mennä sitten kunhan lapsi on jo unia katselemassa..

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Harva ihminen hake alkoholista mitään muuta kuin sitä humalaa.
Ei koeta mielekkääksi juoda vaan yhtä, kun maku on paha -uskokaa pois, moni alkoholisti sanoo, että viina on helvetin pahaa- ja yhdestä ei "tule miksikään"
Olkaas muuten joskus selvinpäin seurassa, jossa kaikki muut ottaa. Yllätytte, että jo siinä 3-5 annoksen jälkeen käytös todella muuttuu, isollakin miehellä.

Mä olen ollut tosi monta kertaa selvinpäin seurassa, jossa kaikki muut ottaa. Ei ongelmaa.

Ja minä, mieheni, vanhempani jne ainakin tykätään siitä jouluoluen, -siiderin yms mausta. Ei kai me muuten sellaista juotaisi?

Meistä yhdelläkään ei ole alkoholiongelmaa. Yhdellekään meistä ei tuota vaikeuksia lopettaa siihen yhteen lasilliseen tai yhteen olut/siideripulloon. Eli ns. normaalin ihmisen normaalia alkoholinkäyttöä ei voi verrata alkoholistiin.

On niiiiin perisuomalainen tapa joko vetää perskännit tai olla ottamatta mitään.

ei meillä..ei tippaakaan! itse saanut juoppovanhempia katsella pienenä! kun lapsen seurassa en muutenkaan ota..en yhtäkään..sitten kun lähden johonkin niin silloin..mutta baarissakin käyn sen 1kerran kuussa tai kahdessa

LisaMarien kommenti oli aika outo: siis ihanko suoraan väität, että suurin osa meistä (keistä meistä - teistäkö?) ottaa alkoholia humalan takia ja humaltuakseen?? Ei sitten ole tullut mieleen, että monen mielestä esim. se punaviini on hyvää, joskus se maistuu jopa taivaallisen hyvältä. Ja lasillinen riittää usein. Iltaa jos istutaan kaverien kanssa, niin saatan juoda sen illan aikana 3-5 lasia, mutten silloinkaan kännissä ole.

En mä karkkiakaan syö sokerihumalan takia, tai nauti oikein valuvasta homejuustosta :p :p siksi että saisin vatsani täyteen. Vaan maku on vaan jotakin niin ihanaa.

punkkua ruualla, konjakkia jälkkärin kanssa, illalla lasten nukahdettua terästettyä glögiä lasi =) siinäpä ne joulujuomat =) en pidä joulua ryyppäjäisjuhlana, tosin en pidä mitään muutakaan juhlaa...

Meillä ei ole perheessä kenelläkään alkoholiongelmaa ja äitini olen nähnyt humaltuneena varmaan kaksi kertaa koko elämäni aikana ja nekin kerrat ovat tapahtuneet sen jälkeen, kun olen itse ollut jo aikuinen. Isälläkään ei ole tapana humalahakuisesti juoda.

Meillä kyllä käytetään alkoholia, mutta ei sitä juomalla juoda. Joulupäydässä on viiniä ja sitä on usein muutenkin ruoan kanssa, ei pelkästään jouluna. Saunan päälle voi ottaa oluen tai siiderin ja ehkä joku tekee illalla glögiä. Kukaan ei ole kännissä ja joukossa on aina useampi ajokuntoinen. Itse jätän yleensä viinit väliin, mutta viime joulunakin taisin ottaa siiderin ja lasten mentyä nukkumaan join glögin ja söin vielä jouluruokien jämiä kaikessa rauhassa.

Mun mielestä on tyhmää, että juomisessa täytyy olla kaksi ääripäätä eikä mitään siltä väliltä. Kaikille se alko ei ole ongelma ja kukaan ei kärsi, jos juo ruoalla punkkua tai saunan päälle kaljaa. Tilanne on täysin eri, jos perheessä on alkoholiongelmaa. Silloin on paras pitää korkit kiinni.

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Harva ihminen hake alkoholista mitään muuta kuin sitä humalaa.
Ei koeta mielekkääksi juoda vaan yhtä, kun maku on paha -uskokaa pois, moni alkoholisti sanoo, että viina on helvetin pahaa- ja yhdestä ei "tule miksikään"
Olkaas muuten joskus selvinpäin seurassa, jossa kaikki muut ottaa. Yllätytte, että jo siinä 3-5 annoksen jälkeen käytös todella muuttuu, isollakin miehellä.

Mä olen ollut tosi monta kertaa selvinpäin seurassa, jossa kaikki muut ottaa. Ei ongelmaa.

Juu, en mä tarkoita, että se olis ongelma, vaan karistaa ne omat kuvitelmat, että ei käytös muutu kun ottaa vaan vähän Ei se välttämättä ole häiritsevää, mutta aletaan puhua kovin henkilökohtaisista asioista -estot tuntuu joillain poistuvan jo siitä tiedosta, että lasissa on alkoholipitoista juomaa :o - nauru on herkässä jne...Ei välttämättä häiritsevää, mutta todellakin ihminen muuttuu!
Ja tuo on asia, mitä ainakaan mä en huomannu ennen, kun satuin tietoisesti kiinittämään siihen kerran huomiota.
Jos saivarrellaan, niin miksi ei juo alkoholitonta olutta tai siideriä, jos kyse on puhtasti maku asiasta :D ?
Mäkin kyllä tykkään punaviinistä. (tuola alkuperäisessä viestissähän lukee "harva ihminen") mutta mä en itseasiassa pidä edes sen yhden lasin vaikutusesta. Tulee raskas olo ja kauhea tarve kontroloida itseään, ettei vaan kukaan huomaa mitään, kun sen raskaan olon takia kokee itsensä kömpelöksi ja pelkää vaikuttavansa humalaiselta. Siksi mä juon todella harvoin edes sen 1-2. (Joskus olen juonu senverran, että tiedän voivani juoda sen olon yli, mutta en näe siihen yhtään syytä)

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
LisaMarien kommenti oli aika outo: siis ihanko suoraan väität, että suurin osa meistä (keistä meistä - teistäkö?) ottaa alkoholia humalan takia ja humaltuakseen?? Ei sitten ole tullut mieleen, että monen mielestä esim. se punaviini on hyvää, joskus se maistuu jopa taivaallisen hyvältä. Ja lasillinen riittää usein. Iltaa jos istutaan kaverien kanssa, niin saatan juoda sen illan aikana 3-5 lasia, mutten silloinkaan kännissä ole.

En mä karkkiakaan syö sokerihumalan takia, tai nauti oikein valuvasta homejuustosta :p :p siksi että saisin vatsani täyteen. Vaan maku on vaan jotakin niin ihanaa.

Siinä luki sana H-A-R-V-A.
Ihan oikeasti väitän, että aika harva ihan oikeasti ja rehellisesti juo alkoholia vain maun takia, koska esim. oluesta ja siideristä on saatavana myös alkoholiton vaihtoehto, puhtasti makua hakeva voisi käyttää niitä.
Punaviini on hyvää, sen myönnän.

Minun mielestä joulu on lasten juhla ja silloin ei todellakaan juoda mitään kännejä.Toisaalta minua ei haittaa jos joku juo viiniä ruoan kanssa tai sen konjakin kahvin kanssa mutta itse ne ole viiniä oppinut juomaan enkä ole pitänyt tarpeellisena sitä myöskään opetella.

Ihan oikeasti väitän, että aika harva ihan oikeasti ja rehellisesti juo alkoholia vain maun takia, koska esim. oluesta ja siideristä on saatavana myös alkoholiton vaihtoehto, puhtasti makua hakeva voisi käyttää niitä.

Ne alkoholittomat versiot eivät kyllä minusta maistu mitenkään hyvälle. Ja kyllä se alkoholikin kuuluu siihen juttuun, sekä makuelämykseen että fiilikseen.

Oletko koskaan maistanut alkoholitonta kuohuviiniä, punaviiniä tai olutta? Minä olen ja kaameampaa moskaa saa hakemalla hakea. Olut vielä menee hätätapauksessa, mutta viinit -ei kiitos! Ennemmin juon sitten vaikka vettä tai vissyä.

Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Muutamista vastauksista saa myös nyt sen käsityksen, että jos ei juo alkoholia "sivistyneesti" niin sitten on vähän melkein epäsivistynyt. Pidän itseäni varsin sivistyneenä kyllä, vaikka en juokaan konjakkia jouluna kinkun jälkeen! Konjakki on ihan hyvää, mutta en koe mitään "pakko juoda sitä pyhinä pönkittääkseni sivistystäni" tai muutakaan.

Olen miettinyt, että mistä tämä uusi villitys Suomessa, että jouluna pitää juoda ruoan kanssa viinejä ja konjakeita.
Ei sitä vielä ainakaan 70-luvulla tehty...

Nykyään ei pystytä joulunakaan olemaan ilman yhtään alkoholia.

Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:

Oletko koskaan maistanut alkoholitonta kuohuviiniä, punaviiniä tai olutta? Minä olen ja kaameampaa moskaa saa hakemalla hakea. Olut vielä menee hätätapauksessa, mutta viinit -ei kiitos! Ennemmin juon sitten vaikka vettä tai vissyä.

Niinpä - kamalaa skeidaa ja vielä usein ylihintaista.

Kun ei ole ongelmaa alkoholin kanssa, voi vallan mainiosti juoda sen yhden oluen tai pari viinilasillista alkoholillisena versionakin. Humaltumatta, viinanhimon iskemättä, muuttumatta ääliöksi.

Mun täytyy nyt tehdä taas tunnustus (avaa sateenvarjon) että olen joskus vienyt alkoholia tuliaiseksi tai joulun tienoilla punkkupullon jne. Mulle ei ole tullut mieleenkään, että siitä voisi seurata joku katastrofi ja en ole rehellisesti sanoen ajatellut, että onko kenelläkään lahjan saajan perheessä alkoholiongelmaa. Itselle kyseinen aihe on onneksi aika kaukainen ja siksi en ole sitä tullut miettineeksi. Kiitos palstan, olen taas viisaampi ja vien ehkä vaikka pipareita, jos ei ole tietoa alkoholikäyttäytymisestä.

Tämä tuli siis mieleen tämän ketjun kirjoituksesta, jossa joku oli saanut lahjaksi konjakki pullon ja ollut joulun sen takia ihan lärveissä.

Riippuu ihan siitä kenen seurassa sitä joulua viettää.
Toiset kun osaa nauttia sitä alkoholia enemmänkin kun yhden lasillisen ja silti säilyttää kontrollin sekä käytöstavat, kun taas joku muu saattaa juoda kaksi-kolme lasillista ja alkaa jo siitä määrästä örveltämään ja mölyämään.

Humalassa ei jouluna saa olla.

Näköjään suurimmalla osalla alkoholi kuuluu olennaisena osana jouluun.

Se vain verhoillaan ruokaviiniksi, kahvikonjakeiksi, glögeiksi, jouluoluiksi ja määriä vähän vähätellään.

Jos joulu ilman alkoholia tuntuu mahdottomalta ajatukselta, taitaa jonkinlainen alkoholiongelma olla.

Yhteistyössä