Alkoholi ja häät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "suhina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Viikonloppusiss häissä joissa olin, oli juurikin tälläinen ajatustapa. Olin kaasona järjestämässä ruokia keittiöpuolella ennen hääparin saapumista juhlapaikalle. Siellä vieraat ravasi koko ajan jääkaapilla hakemassa olutta/siideriä.. Ja kun asiasta sanottiin, sitä noudatettiin ehkä 5 min, kunnes taas joku tuli kaljatölkki kädessä keittiöstä. Voin sanoa, että kyllä raivostutti tälläinen käytös! Häissä oli myös vanhempaa sukupolvea ja hävetti ihan näiden törppöilijöiden viinanhimoisten käyttäytyminen. Ja jo ennen iltaa sitten oli hääväki humalassa. Joutui poistumaan lasten vuoksi liian aikaisin häistä sen vuoksi, kun muut eivät osanneet olla juomatta ennenkuin ne alkoholi bileiden piti alkaa.
Ja edelleenkään, meidän häissä juodaan vain ruoka viinit. Ei se ole kiva selvinpäin seurata sivusta kun känniläiset urpoilee minkä kerkee toisten häissä. Ja niin kauan kun viina on ilmasta, sitä juodaan kaksin käsin. Niin se vaan valitettavasti menee :/

No justiinsa! :O

Meillä on aina mennyt kaikki tuttavien häät niin että ruuan kanssa saatetaan juoda viiniä, oluet tms. mut ryyppäämään ei aleta. Sitä ilolientä aletaan ottaa sitten vasta vähän myöhemmin kun on kaikki ns. virallinen saatu pois alta.. :)

Tosin meidän häissä löytyi kyl myös näitä joilta mopo karkas käsistä melko aikaisin eikä se kyllä kovin mukavaa ollu..Olla nyt sit vahtimassa känniläisiä omissa häissään.. :rolleyes:

Itse en ainakaan osallistu alkoholittomiin häihin. Juhlissa on mukava saada vähän rennompi vaihde päälle, tutustua uusiin ihmisiin ja nauttia elämästä. Tiukkapipojen ja uskovaisten häät jäävät "ikävä kyllä" väliin.

En juo usein, pari kertaa vuodessa suurin piirtein, mutta häissä "kaipaan" alkoholia. Ainakin ne alkoholittomat häät joissa olen ollut, ovat ollet todella tylsiä, ja olen todella laskenut minuutteja, että koska voi lähteä. En sitten tiedä jos joku osaa järjestää niin kivat alkoholittomat häät että kaikki viihtyy. Epäilen, jopa "ilman alkoholia mieluummin" kirjoittajan kertomusta, että kukaan ei kaivannut alkoholia.

Enkä mitään perskännejä kaipaa (tai muutenkaan vetäisi), eikä ne sovi häihin kenenkään puolesta, vaan normaalisti muutaman lasillisen juomista illan mittaan seurustelujuomana.

Ne eniten tuiskeessa olevat eivät edes taida ymmärtää, että juhla on hääpärin suuri päivä, ei heidän sekoiluilta. Kotiin mennään vain ja ajatellaan, että olipa hauskaa, vaikka useimmille muille saattoi jäädä erilainen vaikutelma.
Se mun mielestä on kaikkein suurinta epäkunnioitusta toisten häitä kohtaan. Ryypätköön niinä 364 muuna päivänä vuodesta.

[QUOTE="vieras";23929272]Itse en ainakaan osallistu alkoholittomiin häihin. Juhlissa on mukava saada vähän rennompi vaihde päälle, tutustua uusiin ihmisiin ja nauttia elämästä. Tiukkapipojen ja uskovaisten häät jäävät "ikävä kyllä" väliin.[/QUOTE]

Etkö sä ole itse vähän tiukkis ja kireä, jos et osaa tutustua uusiin ihmisiin ilman alkoholia? Etkö saa rentoa vaihdetta päälle ilman alkoholia? Kuulostaa ongelmalta.

• Tykkää
Reactions: sutinasussu
Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;23929282:
Etkö sä ole itse vähän tiukkis ja kireä, jos et osaa tutustua uusiin ihmisiin ilman alkoholia? Etkö saa rentoa vaihdetta päälle ilman alkoholia? Kuulostaa ongelmalta.

Saan rennon vaihteen päälle ilman alkoholia, parhaillaankin, mutta paremmin tulee tutustuttua muuhun juhlaväkeen hieman leppoisammassa mielentilassa.

[QUOTE="vieras";23929291]Saan rennon vaihteen päälle ilman alkoholia, parhaillaankin, mutta paremmin tulee tutustuttua muuhun juhlaväkeen hieman leppoisammassa mielentilassa.[/QUOTE]

Eli mielentilasi ei ole leppoisa, kun et juo?:(

Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;23929282:

Tuota, kuulostat kyllä itse tässä siltä tiukkikselta, kun et hyväksy ihmisten erilaisia näkemyksiä ja mieltymyksiä;)

[QUOTE="Ken guru";23929298]Tuota, kuulostat kyllä itse tässä siltä tiukkikselta, kun et hyväksy ihmisten erilaisia näkemyksiä ja mieltymyksiä;)[/QUOTE]

No aika erikoiselta kuulostaa, ettei osaa olla rennosti ilman alkoholia ja että tuomitsee alkoholittomat häät tylsiksi.

Toki voi järjestää ja tuskin olisi minun mielestä tylsät häät jos alkoholin tilalle ei ole keksitty hirveää määrää kakenlaisia typeriä leikkejä missä nöyryytetään morsiusparia tai vieraita tai molempia. Tai "pakoteta" osallistumaan.
Mutta kun kuuntelee niin varmimmin saa enemmän pidetyt häät jos alkoholia on tarjolla ja monikaan ei halua varmaan et omista häistä puhutaan jälkikäteen et oli tylsät häät. No voi ne olla tylsät vakka olisi alkoholiakin tarjolla, mut useinmiten ei kansan mielestä.

Kuulostaa jotenkin tekosyiltä, miten pari viinilasillista muuttaa tunnelmaa yhtäkkiä niin paljon, että osa ei pysty edes menemään alkoholittomiin häihin. Olisi hauskaa tehdä koe, jossa häissä tarjotaan vieraiden tietämättä alkoholitonta viiniä ja katsoa kuinka "rentoutuneen sosiaalisia" ihmiset loppuillasta olisivat.

se on ihan hääparin valinta tarjotaanko siellä alkoholia vai ei. vierailla ei ole asiaan mitään sanottavaa. olen ollut monenlaisisa häissä. osassa on ollut alkoholia osassa ei. osassa on sitten saanut itse ostaa baaritiskiltä juomansa. ja kaikissa on ollut yhtä mukavaa

Mun mielestä on aika ahdasmielistä, että ei voi mennä häihin ellei ole alkoholia.
Miksi alkoholista on tullut nykyään kaikkien juhlien keskipiste. Ei pystytä nauttimaan juhlista ilman että ollaan vähän diudiu. Niitä kissanristiäisiä on tosiaan monia, jolloin on mahdollisuus sitten vetää kännit. Ja kuten aiemminkin jo sanoin, jos vaan on ilmasta viinaa niin suomalaisten tapana on sitten kiskoa sitä kaksin käsin ja nopeasti hukkuu se oma raja.
Toki ruuan kanssa viiniä ja kahvi konjakti, mutta että humalajuominen häissä. En ymmärrä.

Eihän ristiäisissäkään juoda alkoholia. Yhtälailla "uskonnollinen" tapahtuma sekin on kuin avioliittoon vihkiminen. Ja useimmiten lapsia molemmissa tapahtumissa.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja kyllä voi;23929310:
Mutta kun kuuntelee niin varmimmin saa enemmän pidetyt häät jos alkoholia on tarjolla ja monikaan ei halua varmaan et omista häistä puhutaan jälkikäteen et oli tylsät häät. No voi ne olla tylsät vakka olisi alkoholiakin tarjolla, mut useinmiten ei kansan mielestä.
Jos noin lapsellisen syyn vuoksi pitää valita alkoholilliset häät, niin omasta mielestä sukulaisissa ja ystäväpiirissä olisi vaihtamisen paikka. Harmi vaan, että ensimmäisiä ei voi vaihtaa, mutta ainakin olla vähemmän tekemisissä.

[QUOTE="heh";23929315]Kuulostaa jotenkin tekosyiltä, miten pari viinilasillista muuttaa tunnelmaa yhtäkkiä niin paljon, että osa ei pysty edes menemään alkoholittomiin häihin. Olisi hauskaa tehdä koe, jossa häissä tarjotaan vieraiden tietämättä alkoholitonta viiniä ja katsoa kuinka "rentoutuneen sosiaalisia" ihmiset loppuillasta olisivat.[/QUOTE]

Telkusta tuli ohjelma, jossa ihmisille juotettiin alkoholitonta olutta. Niille oli sanottu, että ne on mukana ryhmässä, jossa tutkitaan alkoholin vaikutusta ja ne luuli juovansa tavallista olutta siis. Testiporukassa oli yksi järjestäjistä, joka vähän näytteli kännistä, niin muutkin luuli olevansa kännissä. Niille tehtiin sellanen testi, että voiko kävellä suoraan yms. niin ne sanoi, että on tosi vaikeaa, kun on juonut ja on hiprakassa. Hiprakka katosi, kun niille kerrottiin, että olut oli alkoholitonta.

[QUOTE="heh";23929315]Kuulostaa jotenkin tekosyiltä, miten pari viinilasillista muuttaa tunnelmaa yhtäkkiä niin paljon, että osa ei pysty edes menemään alkoholittomiin häihin. Olisi hauskaa tehdä koe, jossa häissä tarjotaan vieraiden tietämättä alkoholitonta viiniä ja katsoa kuinka "rentoutuneen sosiaalisia" ihmiset loppuillasta olisivat.[/QUOTE]

Ei mulla pari lasillista missään tunnu :D

Meillä oli häät tilausravintolassa ja tarjosimme alkumaljan sekä viiniä noin kaksi lasillista ruoan kanssa. Siis tarjoilijat tarjoilivat viinin, mitään pulloja ei jätetty pöytiin itse otettavaksi. Sen jälkeen sitten ravintolan baarista sai ostaa juomaa ken halusi. Useimmat eivät tainneet ostaa, kummassakaan suvussa ei kovin paljoa juoda. Lähinnä meidän ystävät taisivat ostaa olutta ja siideriä janojuomaksi tanssin lomassa, varmaan jollain oli myös oma pullo autonperällä(?) Mehua ja vettä oli ilmaiseksi tarjolla sivupöydällä. Häät kesti ruokailun lopusta alle kolme tuntia (vihkiminen aika myöhään). Siinä ajassa oli siis vielä myös kakku, pari puhetta ja leikkiä ja tanssia. Eli kovin montaa juomaa ei siinä ajassa edes ehtinyt juoda.

Luulen, että meidän linja oli hyvin luonnollinen, koska oli ravintolasta kyse ja jokainen ymmärtää, että täysi alkoholitarjoilu ravintolahinnoin olisi tullut tosi kalliiksi.

Uskon että suurin osa ihmisistä pitää ennemmin häistä, joissa on alkoholitarjoilu kuin "kuivista" häistä. Ja jos tämä keskustelu käytäisi miesten palstalla, niin ei alkoholittomien häiden puolustajia löytyisi näinkään paljon.

Ja ainahan voi olla juomatta myös häissä, joissa on alkoholitarjoilu. Ja toki on hääparin valinta onko häät alkoholittomat vai ei. Itse ajattelen että hääjuhla on juhla kaikille, ei vain morsiusparille.

Meidän perällä on tapana, että vierailla on kaiken varalta pullot auton perässä siltä varalta että on kuivat häät. Eikä niistä ole haittaa normihäissäkään.

Kuivista häistä lähdetään heti pois kun se vain on mahdollista. Jos haluat että vieraat älyävät lähteä heti hääkakun jälkeen niin älä tarjoa alkoholia.

Tämäkin on hyvin tapauskohtaista. Jos me joskus mennään naimisiin ukkokullan kanssa, niin kuivat häät on meilläkin. Ihan tarpeeksi olen katsellut känniööliöitä niin häissä kuin muissakin juhlissa, ei kiitos omissa häissäni. Veljeni häät olivat ruokajuomia lukuun ottamatta kuivat, ja siellä väki viihtyi ihan yömyöhään asti. Ja samoin on varmasti meidänkin tulevissa häissämme, suurin osa kutsuttavista ei muutenkaan juhlista asioita alkoholin kera! :)

Yhteistyössä