No niin, tanaan oli sitten sairaalan laakari ja vaikka mita taas tapahtui! Olen ihan poikki.
Uusi laakari minulle, mutta saman johtavan laakarin ‘tyoryhmasta’ ja ihan mukava.
No siis ensinnakin sairaslomaa todella tuli lisaa ja ihan pamahduksella. Eli taman laakarin mukaan minulla on high risk pregnancy (ika, paino, IVF, monta eri laaketta, ja tietenkin stressi ja tyopaikan tilanne), enka voi menna enaa takaisin ennen vauvan syntymaa. Eli 12 viikkoa sairaslomaa aina vauvan tuloon 28.12. (aitiysloman pitaisi alkaa 27.12). Minua neuvottiin ottamaan selvaa oikeuksistani, ja suunnittelenkin nyt sitten pyytavani tyopaikan sickness policy:n itselleni nahtavaksi. Meilla kun on niin omituinen paikka, ettei mitaan politiikkaa tai prosedyyria ole tyontekijoiden nahtavana netista, intranetissa tms., vaan ne vaan pitaa tarvittaessa pyytaa HR:sta. En olisi yllattynyt, jos minulle lahetetaan jokin teksti, jonka mukaan palkkaa ei kahden ensimmaisen viikon jalkeen makseta, vaan tulee vain valtion sairaspaivaraha... Se olisi alallani ennenkuulumatonta, mutta jotenkin en kylla ihmettelisi enaa mitaan (
@Mandala - juu siis TODELLAKIN tuli kaikki tama yllatyksena, ja kummasti vaikeudet alkoivat sen jalkeen, kun minulle ei saatukaan ulkopuolista sijaista, kun kandidaatti ei suostunutkaan tulemaan samalla palkalla kuin mina, vaan olisi vaatinut enemman... ja sitten yksi alaisistani suostui tuuraamaan minua kasittaakseni minun palkkaani huomattavasti alemmalla korvauksella, niin siina vaiheessa tyonantaja taisi paattaa, ettei minua oikeastaan tarvitakaan...). Jos niin kay, etta palkkaa ei tulisi suurimmalta osalta sairaslomaa, niin sitten kai pitanee harkita aitiysloman alun aikaistamista.
Tyroksiinia nostetaan jalleen kerran, nyt 75mg:sta 100mg:aan. Hg oli 127 mutta ferritiini vain 27; kuulemma eka arvo olisi OK mutta toka raja-arvon alla. Normaali rautalaakitys olisi 2 x 210mg PAIVASSA! Sanoin, etta minulla varmaan vatsa rajahtaa, kun muutenkin ummettaa nyt raskaana helposti. Paatettiin, etta voin nyt ensin kokeilla 1 x 210mg paivassa... Metformiinia myos kirjoitti lisaa. Ja taytyy aloittaa enoxoparin, talla kertaa ei Klexane nimeltaan vaan on nimeltaan Inhixa, ja tujukkaampi annos myos, eli 40mg:n sijasta 60mg. Neuvottiin pistamaan alavatsan lisaksi myos reisiin, koska kokemuksesta tiedan, etta muutaman viikon sisaan alavatsa on aivan violetti. Tasta verenohentajasta huolimatta myos raskausmyrkytysta estava aspiriini jatkuu, ei kuulemma haittaa. Jos tulee vuotoa, niin heti sairaalaan...
Olen muuten raskauden 2. kolmanneksella syonyt aika lailla mita vaan, siis makeitakin ‘tavallisen’ ruoan lisaksi (toki olen valttanyt niita vaarallisia ruokia). Kyselin kuulemastani istukka+sokeriasiasta ja tosiaan nyt viimeisella kolmanneksella kannattaa vahentaa niita ihan turhia sokereita istukan takia, vaikka syoda kylla pitaa ihan kunnolla.
Sitten ultrattiin. Vauva nautiskelee yha pystyasennostaan eli on yha peratilassa. Ei kuulemma tassa vaiheessa viela haittaa. Tosin peratilaista vauvaa ei sitten kuulemma lahdeta synnyttamaan, jos ei kaanny, vaan sitten joka tapauksessa sektio. Istukan virtailuja tuo laakari katseli aika tovin, mutta kasittaakseni asiat ihan hyvin. Vauvan syke oli 150.
Vauvan paino ultran mukaan kuulemma 1300g (1336-1372g) ja nyt on siis 28+2 (la 28.12.) - saamani lapun mukaan arvioitu paino kuitenkin vastaa 29+0, jolle la olisi 23.12. Kuulemma on ihan kayrilla hyvin - mutta eikos tuo ole aika iso vauveli? Meidan iso mökkyrä.
Eika minulla ole radiakaan, ja metformiiini kaytossa. Iso poika ehka siis tulossa, jos painoarvio pitaa ja kasvu samanlaisena jatkuu.
Ja on muuten yha tosiaan siis poika on nakyvasti tulossa, ei ole muuttunut tytoksi.
Kyselin myos synnytystavoista. Kuulemma pitaa paattaa viikkoon 36 mennessa, mita haluaa. Periaatteessa voisin synnyttaa joko alakautta tai sektiolla. Jos eka vaihtoehto, niin yliajalle ei annettaisi menna, vaan kaynnistettaisiin. Jos toka vaihtoehto, niin todennakoisesti keisarinleikkaus 22.12 alkavalla viikolla, tosin ei 25.12. tai 26.12., mutta kuulemma ihan 24.12. on normaali tyopaiva ja sektioidaan! No huh huh!
Siihen paivaan just varmaan sitten menee - kylla lapsi isompana sitten varmaan valittaa joulun ja synttareiden paallekkaisyydesta, heh heh!
Puhuin siita vauvan hapenpuutteen pelostani alatiesynnytyksen yhteydessa. Laakari ymmarsi asian ja sanoi, etta siina tapauksessa voidaan sektioida, mutta toisaalta asia on kuulemma seurattavissa synnytyksen aikana, ja on harvinainen... ‘vain’ yksi 250:sta vauvasta karsii hapenpuutteesta. Hetkinen - mita? VAIN????? Minusta 1:250 on ihan hirvean ison kuuloinen riski. Vaikka ehka me mahdollisesti haluttaisiinkin yrittaa toista vauvaa viela, niin mieluummin siirran yritysta sitten muutamalla kuukaudella, jos sektion takia tarvitsee; en voi riskeerata olemassa olevaa vauvaa jonkin tassa vaiheessa melkeinpa kuvitellun IVF-alkion vuoksi, siis pakkasessa olevan, joka ei ehka koskaan kiinnity edes. Tarkoittanut talla, etta taidan siina tapauksessa kylla paatya sektioon, vaikka emme sitten ehka heti halutessamme paasisi yrittamaan uudelleen raskautta. Siis helou - eikos 1:250 ole ihan hirvea luku? En kylla varmaan ikina tuollaista uskalla sitten riskeerata...
Niin, ja verenpaine sairaalan mittarilla mitattuna oli paljon parempi, vain 130/76.
Virtsanayte puhdas.
Ja uusia tapahtumia minullekin, jos
@Domi viela ehdit lisata...Kätilön vastaanotto 23.10., Sairaalalääkäri 4.11., Sairaalan kätilö 5.11.
28+2
EDIT: No nyt selvisi, ettei noissa rautatableteissa olekaan NIIN paljon rautaa kuin luulin - kyseessa on ferrous fumarate, jota on 210mg - vastaa 69mg rautaa. Eli periaatteessa noita voisi kai sitten kaksikin ottaa paivassa.