~*~ alkionsiirroista plussanneet ~*~

@atvk87 ja @Lapanen87 Onnea hyvistä ultranäkymistä! :love:

Harmittaa vähän masentaa nyt tätä ketjua kun muilla niin ilosia uutisia. Mielialat vaihdellu kovasti päivien välillä, eilen oli oikeenkin synkkä päivä ja tein jo liki surutyötä ettei voida millään saada tätä pientä syliin asti vaan ilmenee jotain niin vakavaa lisäksi että elinmahdollisuuksia ei ole. Tänään aavistuksen valoisampi päivä, varmaan osittain siksi että töissä ei pystynyt joka hetki asiaa ajatella. Silti teki mieli poistaa jo kaikki raskausapit puhelimesta, aamuyökkiminen tuntuu entistä kamalammalta kun pelkona lapsen menetys. Kirsikkana kakun päällä mies totesi tänä aamuna että taitaa vatsa alkaa pyöristyä, ja itsekkin huomasin sen alamahapömpön minkä mandala kuvaili. :unsure: Onko sitten turvotusta vai sitä itseään, kohtu kuitenkin kallellaan taaksepäin ja ensimmäinen raskaus niin näkyiskö vielä.

Onneksi jo maanantaille tuli aika jatkotutkimuksiin. Pelottaa jos istukka jotenkin hankalasti kun se takaseinässä on ettei istukkanäytettä saada ja joutuu odottelemaan vielä viikkoja lapsivesipunktioon. Niin monta kysymysmerkkiä pyörii päässä.
 
Voi @-dino- ❤
Onneksi ei tartte kuin viikonlopun yli oottaa tutkimuksiin pääsyä. Toivotaan että selviää heti jotain! Ja kaikki hyvätkin mahdollisuudet on ihan olemassa, uskotaan niihin! :love:
Etähaleja sulle ja toivottavasti sulla on miehen lisäksi joku ystävä, jolle voit jutella tästä viikonlopun aikana?
Vaikka yritetään tukea täältä linjojen kautta, niin onhan se livetuki aina parempi.
Voimia viikonloppuun!
 
Voi @-dino- huominen on onneksi pian, täällä varmasti kaikki pidetään peukut ja varpaat ristissä, että uutiset on niin hyviä kuin vaan mahdollista! Otetaanko ihan sen vatsajutun takia lapsivesipunktio yms? Uskon kyllä, että istukkanäytteenkin saa otettua takaseinästä, sehän on se normaali paikka istukalle ja varmasti on niitä näytteitä otettu paljon, niin tietävät miten otetaan.
Tule sitten heti kertomaan!
 
  • Tykkää
Reactions: -dino-
Pahoittelut ystäväiseni kun olette joutuneet odottamaan, vasta hetki sitten kotiuduttiin niin en ole kerennyt vielä kirjoitella. Pitkä päivä ollut. :sleep:

Elikkä omfaloseele siellä todettiin niinku arvelinki, varsin kookas vieläpä. Sisältää suolta ja sisäelimiä. Muuta poikkeavaa ei sikiöstä löytynyt, lääkäri tarkkaan tutki kyllä joka paikan mitä nyt tässä vaiheessa pystyi näkemään ja kaikki näytti normaaleilta vatsanseutua lukuunottamatta. Nt lukemaksi sai nyt 1.7, yhdistelmäseulan vastaukset eivät olleet vielä tulleet joten niitä odotellaan josko vähän saisi riskeistä osviittaa. Myös kävi niinkuin pelkäsin eli istukkanäytettä ei saatu hankalan sijainnin takia, kolmen viikon päähän aika lapsivesipunktioon. Sikiö liikkui normaalisti, crl jo reilu 6cm :love: pienistä käsistä ja jaloista erottu sormet ja varpaat<3 Nyt vaan odotellaan ja rukoillaan että kromosomit ois normaalit, ottavat sen laajimman tutkimuksen. Reilu kuukauden piina siis edessä. Toisaalta lyhyt aika tässä kokonaisodotuksessa, mutta silti niin pitkä kun vaakakupissa on lapsen tulevaisuus..

12+2
 
Kellojensiirto teki mut iltatorkuks, niin en saanu eilen enää vastattua. Mut ihana kuulla, että tässä vaiheessa kaikki mahdollisimman hyvin omfaloseelestä huolimatta! Eikä huolestuttava tuo np-mittakaan ilmeisesti.
Kuukausi on kyllä tosi pitkä aika odottaa, mutta meneehän sekin sit päivä kerrallaan. Toivotaan parasta! :love:
Onneksi Suomessa on niin parasta lääketiedettä tarjolla ja vielä lähes ilmaseksi. Oot ajatuksissa @-dino- ❤
 
Toden totta mahtavaa jos kaikki on niinkuin pitääkin sikiön tilasta huolimatta! Nyt vaan päivä kerrallaan eteenpäin eihän siinä muu auta. Toivon todellakin sydämeni pohjasta, että seulat on puhtaat niin ei tule siitä lisästressiä!

Itseäni on alkanut jännittämään tuo sama jotenkin tosi paljon. Ei ole oikein mielellään ajatellut sikiötä mahassa elävänä asiana kun tuntuu että se unelma voidaan niin helposti murskata NT-ultran ja seulojen yhteydessä. Viimeksi kyllä pelkäsi sitä myös mutta ilmeisesti aika yleistäkin että seuraavien raskauksien kohdalla tuntuu että hyvä tuuri on käytetty jo ja voiko muka toista kertaa saada hyviä uutisia.

Noh kaikesta huolimatta täälläkin kaksinumeroisille viikoilla jo mennään. Josko sitä uskaltaisi dopplerin kaivaa laatikosta.

Edit: kaivoin sen ja yllättävän helposti sai äänet kuuluviin. Iso ero siihen kun viimeksi samalla viikolla etuistukan läpi yritti ääniä hakea. Kyllähän ne äänet vielä kuului ikään kuin taustalta eikä mitenkään hurjan kovaa.

10+2
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: atvk87
@atvk87 kiitos ❤

@Mandala ihana että sydänäänet kuulu jo! :love: sovitaan että mä olen se tilastoprosentti jolle tulee huonoja uutisia tässä porukassa :)

Riskit on tosiaan vielä suuret kun noin 40% todetaan niitä kromosomipoikkeavuuksia ja noin puolella vielä jotain muuta poikkeavaa lisäksi, esim sydänvika. Todella saa tuuria olla matkassa jossei muuta ole kun omfaloseele. Mut päivä kerrallaan, päikkäreille nyt niin tääki päivä on kohta lusittu :)
 
@-dino- tsemppiä odotteluun, toivotaan että loput tutkimukset ei tois lisähuolia.

@Mandala Mietin kanssa tota samaa, että kun eka raskaus meni hyvin, niin voiko sama tuuri enää käydä. Takana ei ole yhtään keskenmenoa esimerkiksi, niin odotin että kyllä niin mullekin käy vielä. Ja toki aina välillä nytkin käy mielessä, että mitä jos jokin meneekin ihan lopussa pieleen.. Mutta pakko vaan yrittää työntää noi ajatukset johonkin taka-alalle.

Viime viikolla oli taas äippäpoli. Kokoarvioksi tuli 2240g rv32+0, eli ei ole taas mikään kirppu syntymässä, vähän yläkäyrän alla mennään. Huomasin, että mulle oli merkitty diagnoosina synnytyspelko. Ei siis ihme, että lääkäri kovasti vielä kyseli fiiliksiä ja sanoi, että jos jokin mietityttää niin voidaan näilläkin käynneillä jutella synnytyksestä. Sanoin jo ilmoille toiveeni, että vauvan ei annettaisi nyt kasvaa niin isoksi, vaan mielummin käynnistettäisiin aikaisemmin sitten, jos vaan mahdollista. Lääkäri totesi, että mikäli kasvu jatkuu samanlaisena niin voi silloin olla, että käynnistellään jo 38 viikon tienoilla. Vauvan siis kaikki mitat ovat kyllä kasvaneet tasaisesti ja vastaa siis kooltaan 2 viikkoa vanhemmalta. Seuraava käynti vkolla 35 eli reilun 2 viikon päästä.

Vauva kyllä liikkuu tosi aktiivisesti mahassa, että siitä ei oo tarvinnut olla huolissaan. Vatsa on pystyasennossa lähes koko ajan harjoitussupistuksessa joka sitten tiukkenee vielä jos tekee jotain rasittavaa. Sukkapuikkokipuja tulee myös ajoittain. No toivottavasti nää kypsyttelee hiljalleen paikkoja, kun esikoisesta ei pahemmin näitä ollut ja silloin ei sit kyl tapahtunut mitään itsestään.

Tänään sain viimein käytyy tilaamassa vauvalle sängyn, niin nyt on sit kaikki tavarat vauvalle olemassa. No ei kyllä toki hirveesti oo tarvinnut mitään ostaa, kun esikoiselta kaikki tallessa. Mut sänky oli pakollinen kun esikoisella omansa vielä käytössä, kun on lisäksi sellainen juniorisängyksi jatkettava.

Loppuviikko meneekin sitten esikoisen 2v synttäreitä valmistellessa. Sunnuntaina kaverit ja viikon päästä lauantaina sit isovanhemmat ja tädit. Huhhuh, hommaa riittää, mut meneepä sit aika nopeasti eteenpäin..

mmmoi 32+6
 
  • Tykkää
Reactions: An1z81
-dino- hienoa kuulla että kaikki noin muuten hyvin! Hermoja sulle valtavasti seuraavaan kuukauteen, varmasti tulee aika tuntumaan pitkältä, mutta kuten Mandalakin sanoi, päivä kerrallaan ❤

Mandala kiva että sait sydänäänet kuuluviin! :love: on se varmasti ihanaa kuultavaa :)

mmmoi jos jo noilla viikoilla käynnistäävät niin sulla ei enää kauaa ole odotellessa että nyytti olisi sylissä :love:

Tänään oli eka neuvolakäynti. Neuvolatäti muisti mut jopa sieltä kahden vuoden takaa o_O Meillä tosiaan tämmöinen pikkukylän neuvola, niin mitäänhän muuta ei ollut kuin tietojen ylös kirjaamista yms. Isäntä oli mukana ja influenssa rokotteet saatiin molemmat. Nyt sitten odotellaan aikaa äippäpolille rv10-13 ultraan, menee marraskuun loppuun tai joulukuun alkuun. Ensi viikolla saisi käydä labrat. Onko muuten teilläkin virtsanäytteen otto kovin "omatoiminen"? o_O näyte purkkiin josta se sitten itse "siirretään näyteputkiin"? :D jännittää näinköhän onnistun koko touhussa :oops: nytpä tässä ei sitten muuta kuin odotellaan ja jännäillään mitä tapahtuu :ninja:
 
Olet kyllä kovasti mielessä @-dino- . Tsemppiä odotukseen, toivottavasti kaikki kääntyisi vielä parhainpäin!


Onko teillä kokemusta vakuutuksista? Siis niistä, jotka otetaan vauvalle jo ennen syntymää. Mistä olette ottaneet, onko olleet toimivia ja mitä pitäisi ottaa huomioon niitä vertaillessa?
 
Mulla on kans @love- huomenna seulalabrat ja pitää ite laittaa ne näytteet. Muistaakseni neuvolassa sanottiin myös, että niiden itse otettavien aamupissojen lisäks pitää pissata labrassa uudestaan!
Onneks ei oo kuitenkaan mikään paastoa vaativa näyte kyseessä, ku en saanu ihan aikaista aamuaikaa.
Meki saadaan influenssarokotukset, mutta vasta kuukauden päästä käynnillä. Meiän nt-ultra on 14.11., siihen ei oo enää kauaa :)

Kivaa @mmmoi jos pääsisit vähä pienemmän vauvan synnytykseen tällä kertaa!
 
Mä kävin tänään verikokeessa, en ollut muistanut virtsanäytettä niin pitää se viedä erikseen. Helppoa sen itse putkiin siirrettävän purkin kanssa on hoitaa se, oon kerran aiemmin hoitanut.
Ei mulle ainakaan puhuttu toisesta näytteestä. Sanottiin vaan että voi jättää sellaiseen itsejättö-luukkuun.

@Ismundo meillä otettiin OP vakuutus rakenneultran jälkeen. Ollaan oltu tosi tyytyväisiä siihen. Ainostaan 100eur vuodessa omavastuu. Ollaan jokainen lääkärireissu sen turvin käyty joku Pikkujätissä tai Pohjola sairaalassa mikä itse asiassa sattuu olemaan ihan meidän lähellä. Siellä asioidessa ei tarvi edes maksaa itse ensin (niinku muisssa lääkäreissä) vaan menee suoraan vakuutuksesta.

Kauheasti noi vakuutukset vaihtelee että mitä joutuu maksamaan lääkärissä käynnistä, esim IF:n omavastuun lisäksi vielä joka käynnistä maksetaan 10% lääkärikustannuksista. Eli niitä kannattaa tutkia tarkkaan. Samoin kun tarjoavat usein kauheasti eri lisävakuutuksia (vamman varalta vakuutus, hammasvakuutus yms yms) että mitä niistä oikeasti haluaa. Me otettiin vaan perus hoitoturva ja hammasturva (mulla oiottu hampaita penskana).

Otettiin sen takia tuo jo aikaisessa vaiheessa kun jos olisi raskaudessa ilmennyt ongelmia niin olisi vaikuttanut tietty vakuutukseen. Ja olisi sen kautta sitten saanut korvattua omia raskauden aikaisia jotain kulujakin, en muista mitä.
Tulee kyllä aika paljon maksettavaa jos tuossa pian täytyy toinenkin vakuutus ottaa mutta varsinkin päiväkodin alettua on kyllä ollut arvokas asia olla olemassa.

@mmmoi oi kohta siellä nyytti sylissä :love: jotenkin vaikka sitä kaikkea suunnittelee ajatuksissaan toisen tuloon liittyen niin tosi vaikea ajatella minkälaista se oikeasti tulee olemaan.
Oliko sulla isokin esikoinen syntyessään?
 
  • Tykkää
Reactions: Ismundo
Eilen illalla näky pikkuhousunsuojassa vähän ruskeeta, luget on vielä käytössä, niin en tiedä kuinka paljon on vaalentunut siitä valkosesta mössöstä? Tuli heti kauhee huoli, kun ei oo mitään vuotoja ollut, vaikka ne normaaleja onkin, että liittyykö tää nyt lääkkeiden vähentämiseen esim liian nopeesti ja aion soittaa nyt polille, kunhan hoitajan soittoaika alkaa. Aina jotain stressiä!
 
@atvk87 no voi kökkö, että tuhruaa, se on niin hanurista kun pelästyttää varmasti! Uskon, että lääkityksen laskeminen on suunniteltu sopivaksi, mutta voi kroppa siihen reagoidakin, who knows.
Ruskeahan on aina tietty paljon parempi kuin punainen. Mullahan edelleen tuhruaa ruskeaa ja oranssia ja ollut kaikki hyvin.
Kerro sitten mitä sanoi puhelimessa!

Pakko sanoa, ei varmasti kyllä lohduta yhtään, mutta tuntuu kyllä tähän vanhemmuuteen (raskaudesta alkaen) liittyvän nämä ikuiset stressaukset milloin mistäkin aiheesta :X3: Koeta pärjäillä!

10+3
 
  • Tykkää
Reactions: atvk87
Oli tosi mukava hoitaja puhelimessa ja sanoi, että pas:ihin liittyy usein vuotelua, eikä se välttämättä johdu mistään. Sanoi, että ymmärtää mun kysymyksen kyllä ja että jos kovasti huolestuttaa tai alkaa runsaampi vuoto tai kivut, niin saa tulla näytille.
Kysyi, että onko mulla vielä lääkkeitä ja sanoi, että voin käyttää ne kaikki vaikka loppuun saakka, ettei siitä ole mitään haittaa.
Maanantaina tosiaan lääkäri, niin sinne asti ainakin käytän ja katotaan sit mitä siellä sanotaan.
Tuolla yhessä jenkkiryhmässä oli tyttö lopettanut rv10 lääkkeet, mutta sitten oli alkanu tiputteluvuoto ja lääkkeiden jatkamista oli määrätty rv15 saakka. Oli kyllä sit kaikki menny hyvin!

Kyllä labrassa piti pissata vielä erikseen, otetaan kuulemma klamydia ja tippuri siitä näytteestä. Verikokeilla seulotaan kans hiv yms, vaikka ne ny on just otettu tammikuussa hoitojen takia.

No, jännityksellä taas eteenpäin.
Mulla on muuten ollu tosi laiska suoli, ei varsinaisesti ummetusta, mutta ei meinaa kakka tulla. :LOL::poop: anteeksi. Tää varmaan liittyy kans asiaan?

10+6, huomenna sit 11! (y):X3:
 
Joo suolen laiskuus ja ylivilkkaus molemmat normaalia. Varsinkin myöhemmillä viikoilla ei kannata päästää kauhean pahaksi, voi tulla karmeat peräpukamat kun synnytyksessäkin joutuu varmasti jonkin verran pinnistämään :X3: on onneksi paljon apteekin tuotteitakin mitä voi raskaana käyttää asian edistämiseen.
 
Nyt on varattu aika parin viikon päähän nt-ultraa varten. Alkoipa jännittämään :confused:
Yritän kauhean kovasti olla käymättä omakannassa katsomassa niitä veriseulan tuloksia, koska viimeksikin sain niistä vaan hurjan stressin ennen ultraa. Yritin typeränä, tiedonjanoissani, tutkia netistä onko ne arvot hyvät vai huonot vaikka niitä ei ollut muutettu edes siis MoM (tms.) muotoon :rolleyes::X3: eihän se pelkkä verikokeen tulos mitään kerro vaan tarvii kaikki muutkin tiedot kuten sen niskaturvotuksen. Mutta jotain piti silloin muka saada itse tehtyä kun tiesin, ettei mulle tulla laskemaan sitä riskilukua syystä että kun raskaus alkoi kaksoisraskautena (1 siirretty alkio jakaantui kahdeksi kohdussa) ja se toinen kuollut alkio olisi voinut vääristää verikokeen tuloksia. No joo-o stressiä stressiä vaan. Täytyy katsella sitten hemppatuloksetkin vasta nt-ultran jälkeen sieltä.

@atvk87 mites siellä tuhrun kanssa, onko loppunut jo? Onko sulla muuten oireita vielä?
Mä just oon tajunnut, että mulla ei kyllä ole ollut vähään aikaan rintojen lisäksi yhtään mitään oireita o_O ei väsytä, ei öklötä, ei mitään.

@-dino- millä fiiliksillä siellä tällä hetkellä? oot ollut ajatuksissa.
 
Mulla on 14.11., millon sulla @Mandala ? :)
Turhaa kai noita on itse laskea, en mä ainakaan ymmärrä tarpeeks. Hyvä tietää, ettei mee kantaan kyyläilemään. :D
Ei oo tuhrua enää, tais olla yhen päivän juttu. Helpotti kyllä mieltä. Rinnat on iltaisin vähän arat ja verensokeri laskee normaalia herkemmin, että lyhyet ruokavälit. Ja juoda täytyy paljon. Muuten ei oo mitään. Kivaa kyllä ku se turvotus lähti, niin voi taas pitää mitä vaan vaatteita! :)
Ollaan siis tyytyväisiä tähän oireettomuuteen. :rolleyes::LOL:

@-dino- lle virtuaalihaleja!
 
Jee, vähä jännää! :) Sillä mä kysyinkin, kun tuli toi parin viikon päästä.
Mäki oon joutunut lugejen takia käyttää, mut kohta ne kyllä loppuu. Käytän niitä maanantaille ja sit on se lääkäri, niin saa määrätä lisää, jos tarttee vielä. Toivottavasti kohta pääset eroon!
 
@Mandala esikoinen oli 4360g ja 52cm, päänympärys tais olla jotain 37cm. Pään puskeminen oli tuskaa, loppu tulikin sit helposti perässä.

Eilen illalla alko särkemään tosta navan kohdalta sivuille, aamuyöllä en meinannut enää saada unta, kun särki mahaa niin paljon. Oli sellanen kestosupistus päällä ja menkkakipuja jne. En tiedä, onko vauva vaan laskeutunut niin paljon, että nyt sitten venyttää kudoksia ja painaa alempana. Eipä siinä muuten, mutta noi esikoisen synttärit painaa päälle, niin ois vähän tota hommaa. Täytyy ottaa jakkara käyttöön keittiössä ettei seisomisella aiheuta lisää kipuja. Lauantaina oisin vielä menossa parin työkaverin kanssa ravintolaan illalliselle. En kyl millään haluaisi sitä joutua perumaan. Tänään kylläkin nyt päivällä ollut vatsa parempi.

Meillä kanssa op:n vakuutus. Sen pitäis tosiaan korvata esim. noita mun ylimääräisiä poliklinikka käyntejä raskauden aikana radin takia. Mut eri yhtiöillä voi olla just eroa esim. kenelle myöntävät vakuutuksen ennen vauvan syntymää; äidin ylipaino, radi tms. voi olla este. Sit just se, että astuuko vakuutus voimaan heti vai vasta kun vauva syntyy. Sit on joko tuo omavastuu summa/ vuosi tai sit voi olla just joku 10% vielä joka korvauskerta.
 

Yhteistyössä