~*~ alkionsiirroista plussanneet ~*~

MyMa, Kaksosista on korkeampi riski saada esim. raskausmyrkytys. Tyttöä odottaessa mitään siihen viittaavaa onneksi ei ollu.
Nyt vaan tänäänkin ollu tosi huono olo...oksettanut ajoittain ja pää kumman tuntoinen, vähän kipeä ja hirvee väsymys vaivannut koko illan. Pitäis mitata verenpainetta. Se on yksin vähän hankalaa. Mies saa mitata vielä ennenku nukahdetaan. Voihan tää mun huono olo ja päänsärky johtua ihan näistä 3sta tyynystä, jonka päällä nukun....ei oo kovin ergonomista(n)
 
@Bridge kiva kuulla sustakin ja hienoa että kaikki on hyvin! :love:

@lullaby Hirveästi onnea hyvistä ultrakuulumisista! Nyt kyllä saa jo huokaista ja alkaa nauttimaan raskaudesta sekä tulevasta vauvasta :love: Mulla on kans nyt ollut todella sitkeää yskää joka häiritsee etenkin öisin enkä saa sen vuoksi nukuttua. Olen nyt muutamana iltana yötä vasten kyllä ottanut tömpsyt resilarista kun siinä sanotaan että ”raskaana oleville tilapäiseen käyttöön”. Eli eikai siitä nyt mitään haittaa ole jos vähän käyttää ja lyhyen ajan. Apteekistakin sanottiin että myös codemaxia voi sen pari päivässä imeskellä jos tulee paha paikka esim töissä ja se yskän puuska ei mene millään ohi.

@MyMa ja @Ranau sylillinen halauksia pikkuisista nyyteistä! ❤:love:

@Choco coco tervetuloa mukaan, kiva saada uusia tyyppejä tänne! Toivottavasti loppuraskaus olisi vähän iisimpi (y)

Meillä oli viikonloppuna yökyläilijöitä ja voi että mä olen väsynyt. Aikaiset aamuherätykset ja kova yskä ei kyllä sitten yhtään edesauttanut jaksamista. Nyttekin meinaan nukahtaa puhelin kouraan joten kommentoin enemmän kuulumisia seuraavalla kerralla... :sleep:

Kiuski 23+2
 
  • Tykkää
Reactions: lullaby
Haikara matkalla :love:

nimim. ... hoito ... monesko tulossa ... LA

Xienna ... 2.ICSI 1.PAS ... toinen (1.yhteinen) ... 26.3.2018
#hope ... 1.IVF ... ensimmäinen ... 22.5.2018
SalamaT ... 3.IVF 3.PAS ... ensimmäinen ... 31.5.2018
Helios ... 4.ICSI 8.PAS (lahjasiittiöt) ... ensimmäinen ... 31.5.2018
Bridge ... 5.ICSI:n jälk.lahja-alkio ... ensimmäinen ... 1.6.2018
esemila ... 9.PAS (lahjamunasolut) ... toinen ... 5.6.2018
Siida ... 3.ICSI 1.PAS ... toinen ja kolmas... 15.6.2018
mavli ... 2.IVF/ICSI 1.PAS ... toinen ... 20.6.2018
kiuski ... 2.ICSI 1.PAS ... ensimmäinen ... 25.6.2018
maljakko ... 3.ICSI 2.PAS .. ensimmäinen ... 29.6.2018
marrasmai ... 5.ICSI ... ensimmäinen ... 8.7.2018
Zoona ... 2.IVF 3.PAS ... toinen ...11.8.2017
lullaby ... 7.IVF ... kolmas ... 6.9.2018
Choco coco ... 2.? IVF 1.PAS ... kolmas ... ?


Myöhemmin onnistuvat :unsure:

Toiveikas81 (1.ICSI - myöh. km)
Lia_ (2.ICSI - keskeytys rv22+1)
Tinnu (3.hoito/4.alkio - kkm)
Nenna81 (2.IVF 3.PAS - kkm)
AdeliinaJosefiina (2.ICSI 2.PAS - km)
Ravishing (1.IVF - kkm)
love- (1.ICSI ?.PAS - kem)
Jantzu (1.ICSI 2.PAS - kkm)
reason (2.IVF - kkm)
Molly3 (2 IVF+1 hoito lahjasoluilla 2.pas - tm)
Iiqu (? - kkm)
gemmy (3.IVF/1.PAS - kkm+tm)
Domi (4.IVF/1.PAS - tm)
An1z81 (1.IVF 1.PAS - tm)


Maaliin päässeet (y)

Haaveilija87 ... 1.IVF ... ensimmäinen ... 40+2 ... 17.2.2017
Mamido ... 2.IVF ... toinen ... 40+1 ... 27.4.2017
shelterme... 1.IVF ... ensimmäinen ... 38+1 ... 9.5.2017
Reuna ... 1.IVF 1.PAS ... ensimmäinen ... 39+5 ... 12.5.2017
VienoUnelma ... 6. ICSI 3.PAS ... ensimmäinen ... 41+4 ... 13.6.2017
pussipiru ... 1. ICSI 2. PAS ... ensimmäinen ... ??+?
Yrittäjä J ... 2.IVF/ICSI ... ensimmäinen yhteinen ... 37+3 ... 16.6.2017
Sphinx ... 3.IVF/ICSI ... ensimmäinen yhteinen ... ??+? ... 24.6.2017?
adelmiina_ ... 3.IVF ... ensimmäinen ... ??+? ... 14.7.2017
Toive* ... 2.IVF 1.PAS ... ensimmäinen ... ??+? ... 16.7.2017
Viljonkka_ ... 2.IVF/ICSI 1.PAS ... ensimmäinen ... ??+? ... 3.8.2017
Gerbera_81 ... 3.IVF ... ensimmäinen ... 39+5 ... 5.8.2017
Emmiina85 ... 3.IVF ... ensimmäinen ... ??+? ... 7.10.2017
vipe1986 ... 2.IVF/ICSI 1.PAS ... toinen ...??+? ... 12.10.2017
Blob ... 1.ICSI 1.PAS ... ensimmäinen yhteinen ... 37+3 ... 8.11.2017
Roxanne ... 6.ICSI ... ensimmäinen ... 40+4 ... 20.11.2017
Kesäheinä-78 ... 6.IVF 1.PAS ... ensimmäinen .. 38+3 ... 11.12.2017
Evangelina ... 2.IVF 1.PAS ... ensimmäinen ... 36+4 ...15.12.2017
Giraffen__ ... 3.IVF 1.PAS ... ensimmäinen ... 39+0 ... 19.12.2017
Voikukka ... 3.IVF 3.PAS ... ensimmäinen ... 39+0 ... 19.12.2017
Henrietta77 ... 1.ICSI ... toinen ... 39+3 ... 13.1.2018
Caro87 ... 2.IVF 1.PAS ... toinen ... 38+6 ... 17.2.2018
MyMa ... 2.IVF 1.PAS ... ensimmäinen ... 40+6 ... 24.2.2018
Ranau ... 1. IVF ... toinen ... 40+0 ... 26.2.2018


************
Päivitykset siten, että ota [ quote ] alusta ja lopusta pois. Jokainen voi päivittää itse tai jättää punaisella värillä / muuten selkeästi päivityspyynnön


******
Hurjasti onnea Ranau!! <3
 
Ooh, onnea Ranau! <3 Onpa sielläkin tapahtunut nopeasti kaikki.

Siida jospa se kotimittari antais erilaisia lukemia. Kuulostaa inhottavalta tuollainen päänsärky ja muut. Inhottavaa jos ei saa nukuttua hyvin, koska varmasti voimistuu kaikki nuo sen myötä.

Mä taisin ilmasta itteni tosi monimutkasesti..siis esikoisen aikaan nuo harjotussupistukset ei tuntunu missään, mutta nyt niistä on etenkin parina kertana tullut sellanen melko epämukava ja menkkajomottelu olo.. Lasketaanko nämäkin kuitenkin vielä kivuttomiksi..? Kun ei ne kuitenkaan ole sellasia oikein kunnon selkeitä kivuliaita supistuksiakaan. Viikon päästä meen taas äippäpolille, pitää muistaa siellä kysellä.

24+0
 
Ihanaa onnea Ranau!!

Siida, mullahan oli nyt raskauden ihan lopussa myös sitä menkkajomottelua supistusten aikaan tai sen jälkeen. En muista esikoisesta sellasta, nyt varmaankin liitty paikkojen kypsymiseen. Kannattaa varmasti asiasta mainita, luulisin että voi olla harmitontakin koska sulla kohtu kasvaa ihan eri vauhtia kuin yksöis raskaudessa :)

Meillä menee varsin mukavasti, lisämaitoa pitää antaa kun paino ei oo oikein lähteny nousuun. Muuten poika voi hyvin :love:
 
Siida kannattaa ottaa kotiin proteiiniliuskoja ja hankkia mittari. Huono olo, pääkipu, turvotukset ja näköhäiriöt kannattaa ottaa vakavasti, kaksosista myrkytys voi alkaa nopeastikin. On toki harvinaista ja varmaan nuo oireet liittyy huonosti nukuttuihin öihin, mut tiedän yhden tapauksen täältä pohjoisesta, että kaksosten äiti ja vauvat menehtyivät äkilliseen eklampsiaan kotonaan, tiedän tapauksesta, koska kyseessä oli yhden gynekologin sukulaisnainen ja hän kertoi itse tapauksesta luennolla, varmaan siinäkin on ollut ennnakko-oireita, mutta onko tilanne edennyt nopeasti tai oireet olleet niin lieviä, en muista tarkkaan syytä. En halua säikytellä, kyseessähän oli erittäin harvinainen tilanne, mutta raskausmyrkytys kannattaa aina ottaa vakavasti. Onko sulle Primaspania aloitettu? Sillähän on raskausmyrkytystä vähentävä vaikutus, kysyppä siitä ens kerralla kun käyt polilla. Huono olo voi olla myös närästystä, ootko kokeillut Rennietä tai Omepratsolia, sehän voi yöuntakin heikentää ja närästys vaivaa.
 
@lullaby onnea hyvistä ultrauutisista!

@MyMa isot onnittelut vauvasta! Ja rautainen sinä, kun kun ilman puudutuksia onnistuit. Kuulostaa kyllä juuri sellaiselta kuin synnytyksen pitäisikin mennä, että keho ehtii mukaan.

@Choco coco tervetuloa! Minä kans kärsin yli kolme viikkoa alkuraskauden vuodosta. Sille ei löytynyt mitään syytä. Oli vähän outoa jopa, kun Joulun aikaan vuoto sitten loppui. Oli jo niin tottunut siihen.

@Ranau ihanaa, että vauva on sylissä sielläkin ja kaikki meni hyvin!

Hankinnoista..Uuups.Mulla alkaa olla jo kaikki hankinnat tehtynä :barefoot:. Toki esikoisen jäljiltä ei kummoisia tarvitsi. Olen hankkinut muutamia vaippoja (kesto), pehmeän kantokassin, muutamia kestoliivinsuojia ja seisomalaudan rattaisiin. Eilen shoppasin Bravadon imetysliivit, kun sattuivat olemaan -15 % alessa. Lisäksi ostin kevääksi mama-takin fb kirpulta. Muuten sain kahdelta kaverilta heidän vanhoja äitiysvaatteitaan, toiselta parit housut, toiselta paitoja, joten en raaski niitäkään enempää hankkia, kun jotain on jo entuudestaan.

Kävin torstaina neuvolalääkärissä ja puhuin aikaisesta avautumisesta ja kypsymisestä. Lääkäri laittoi siitä lähetteen klinikalle, mutta sanoi, että jos en pääse tarkistukseen, niin otetaan ylimääräinen lääkärikäynti rv25-30. Suositteli kuitenkin, että pysyisin viimeisen kolmanneksen pois uimasta. Noh, ehkä elokuun lopussa vielä ehtii luonnonvesiin (n) Nyt tilanne oli ok ja pääsin kurkistamaan vauvaakin. Oli ihan sen näköinen kuin pitikin. Hassua, miten joku päivä liikkeet tuntuu kovasti ja esimerkiksi nyt on kolme päivää etten ole tuntenut mitään. Sunnuntaina pungersi niin, että mieskin tunsi liikkeet.
 
  • Tykkää
Reactions: lullaby
Tupsuli, Mulla on siis mittari täällä kotona. Mittailu vaan jäänyt vähälle. Täytyy nyt alkaa säännöllisesti mittaamaan. Pissa oli maanantaina ihan puhdas. Mulla on siis seuvola reilun viikon päästä. Kyllähän näiden asioiden kanssa saa olla todella tarkkana. Ihan kauhee juttu toi minkä kerroit:unsure: Se raskausmyrkytys voi todellakin tulla ihan yhtäkkiä rajunakin. Tai sitte ei oo tämä kyseinen äiti tunnistanut oireita.
Kyllähän tää on aika työlästä odottaa tuplia ja paljon aiemmin jo alkaa ns loppuajan vaivat, että toisaalta ei mikään ihme vaikka osa oireista jääkin huomaamatta, tai ne laittaa vaan normaaleihin odotuksen vaivojen piikkiin.

Caro, mulla ei oo siis ollu yhtään kipeitä suppareita. Sellasta kiristelyä ja mahan kovettumista vain. Ny maanantaina tehtiin sisätutkimus ja kaikki oli ookoo....ulkosuu oli vähän auki, mutta se on uudelleensynnyttäjällä normaalia.
 
Kiitos kaikille tervetulotoivotuksista ja onnitteluista! Lämmittää kovin :love:. Joo, vaaraa ei ole, ellei hematooma lähde vuotamaan voimalla pois ja irrota istukkaa mennessään. Kamalan huono olo, yritän vähän kirjoittaa pikaisesti.

@Ranau Onnea vauvasta!

@Siida Öh tuota, mitähän osaisin raskaudesta sanoa. Kohtu kasvoi nopeasti ja mulla oli siihen liittyen aika lailla kipuja. Rv. 24 jäin sairauslomalle töistä ja loppuaikana oli aika vaikeaa nukkua pitkiä jaksoja, kun hyvää asentoa ei meinannut löytyä ja vessassa piti ravata alvariinsa. Välillä huoletti, että tunnenko molempien vauvojen liikkeet. Tyttö oli alusta asti vilkkaampi ja poika vaisumpi.
Sit 35+4 menin synnytin päivystykseen raskausmyrkytysoireiden takia mutta sitä ei ollut vaan löytyi 2 laskimotukosta toisesta jalasta. Se tiesi sitten 5 päivän makaamista sairaalassa. Sen jälkeen pääsin kotiin mutta melkein joka päivä piti silti käydä sairaalassa tutkimuksissa.
Synnytys käynnistyi 37+2 ja kesti 4h. Vähän jännitti, kun tiesin, että tulisi saamaan epiduraalipuudutusta tai spontaania verenohennuslääkityksen vuoksi. Samoin tiesin, että sektiota vältettäisiin viimeiseen asti. Synnytys meni kuitenkin hyvin, ikäeroa tuli 14min., kun b-vauva ehti kääntyä poikittain välissä. Molemmat painoivat vähän yli 3kg. Sairaalassa oltiin 5pv, syistä ja alun vaikeuksista voin kertoa myöhemmin.
 
Onnea Ranau! :love:

Tervetuloa Choco coco joukkoon mukaan!

Hui, miten mä olen tuolla listalla jo neljänneksi ylimpänä?! Onneksi meitä on monta samoihin aikoihin ja Siidakin saattaa aikaistua lähemmäs alkukuuta tupliensa kanssa.

Helios 26+6
 
Kiitos Choco, hyvin tuttuja on noi sun "oireet" huonosti on nukuttu täälläkin jo pidemmän aikaa kun pallea on niin ahtaalla, että tulee helposti huono olo ja asentoa on vaikeaa löytää. Mahakipuja on ollut vähän, mutta häpyluukipua (liitoskipua) oli puolenvälin jälkeen jokusen viikon...nyt onneksi hellittänyt ja kestää jo enemmän liikkua.
Välillä on vaikea erottaa kumpi liikkuu. Tyttö majailee yleensä tuossa aika ylhäällä, mutta välillä käy sen verran alempanakin, että silloin kyllä hankala erottaa kumpi liikkuu. Tyttö on täälläkin kyllä aktiivisempi! Ihan hirveetä hurlumheitä pitänyt tänäänkin useaan otteeseen ja eilen illalla ku menin nukkumaamn, oli ihan mahdoton:ROFLMAO: Sitte toki hiljaisempia päiviä väkissä, mutta nythän he alkaa saamaan kunnolla lihaa luitten päälle, niin varmasti liikkeetkin voimistunut!
Hyvän kokoisia kyllä ollu sun kaksoset(y) Kumpa itsekin nyt turvallisesti pääsisi sinne 30viikon paremmalle puolelle!! Hyvältä kaikki näyttää nyt, mutta tilanteet voi niin yllättäen muuttua.
Itsekin kyllä niin toivon, että normaalisti alakautta saisin synnyttää. Sulla on kyllä varmasti synnytys jännittänyt vielä astetta enemmän, kun ollut toi tukosjuttu siinä lisänä. Kaksossynnytykset etenee ilmeisesti yleensä nopeammin, kun alempi vauva painaa kohdunsuuta ja nopeuttaa avautumista. Siinähän onkin just sitte b:n kohdalla riskinä, niinkuin mainitsitkin, että kohdussa tulee yhtäkkiä paljon tilaa, niin hän helposti pyörähtää poikittain. Siinä onkin kuulemma kätilö pitämässä kiinni mahan päältä b:tä kun a syntyy. Huhhuh, kyllä mua hirvittää:eek:
 
Huh onpas noissa kaksosjutuissa paljon erityispiirteitä, mielenkiintoisia juttuja lukea nämä vaikka varmasti aiheuttavatkin odottajalle stressiä... Tuo b-vauvan pyörähtöminen esimerkiksi, wow :eek: Nyt alan ehkä ymmärtää paremmin miksi meilläkin klinikalla melkein suuttuivat kun puolitosissani ehdotin hoitojen alussa kahden alkion siirtoa. Olin vaan ajatellut että eikös olis ihanaa jos saisi toivotun lapsiluvun kerralla täyteen.. Hävettää ihan kun näitä riskijuttuja ja vaivoja kuuntelee, en ollut tajunnutkaan :unsure:

@Helios... Eikö olekin hassua miten äkkiä sitä tuolla meidän listalla kiipiikään ylöspäin, mä sain siitä jotenkin varsinkin alussa paljon lohtua ja tsemppiä, että kyllä se odotettu maali vaan lähenee päivä päivältä... Palstalla on kyllä varsinainen kevätruuhka tulossa pääsiäisen jälkeen:)

@Zoona oon kyllä jo jälkikäteen tosi iloinen, ettei selkäydinpuudutteita tullut laitettua, mutta se oli ihan pakon sanelema juttu kun vauva meinasi suurinpiirtein syntyä salin ovelle :ROFLMAO: En siitä siis mitään sankarin viittaa halua todellakaan koska se ei tavallaan enää ollut oma valinta. Mutta sen voi nyt tästä kokemuksesta sanoa että ei mulla se ponnistaminen ilman puudutusta silti mitään kuolemaa ollut-supistukset oli monin verroin kivuliaampia. Joku tuttu sanoi mielestäni hyvin että kun (usein) supistukset on yhtä helvettiä ja siinä se lihasten supistelu on ikään kuin vielä vihollinen, niin ponnistaessa kipu on ystävä koska se helpotus on joka työnnön jälkeen jo aivan selvänä edessä. Näin mäkin asian koin, ponnistaminen tuntui helpottavalta. Kuin kakalla käydessä :LOL:

Nyt alan pilkkiä niin paljon tässä sohvalla että parempi mennä maata. :sleep:

MyMa ja poju 4 vrk
 
  • Tykkää
Reactions: Zoona
MyMa, Itselläkin ollut aika "tietämätön" kuva kaksosten saamisesta. Onhan se niin yli yli söpöä kun näkee kaksoset rattaissa suloisesti napottamassa, mutta kyllä nyt on realismi hiipinyt pikkuhiljaa syömään sitä illuusiota.
Tayssissakaan ei oo koskaan mulle ehdotettu kahden alkion siirtoa...eikä ehdotettu nytkään, mutta itse kysyin/halusin, kun tuloksettomia siirtoja oli niin monta takana ja he siihen suostuivat...kai olin jo menetetty tapaus:LOL:
Useamman kerran olen miettinyt kyllä, että olinko ihan tyhmä:unsure: Mitä jos kehoni ei tähän pystykään, tai jos vauvoille, toiselle, kummallekin käy jotain sen vuoksi, että kyse on kaksosista. Nämä kyllä meille haluan, haluan enemmän kuin mitään muuta, mutta, mutta.....no, nyt ei auta kun luottaa, että kaikki menisi jatkossakin hyvin, yhtä hyvin kun on mennyt tähänkin saakka.

Minä istun tk:ssa sokerirasituksessa. Hyi mikä höntti olo tuli tuosta litkusta. Vielä 1,5h täällä odottelua. Täytyy nyt vaan hartaasti toivoa, ettei mitään häikkää olisi.
 
Ranau tuhannet onnittelut!! Sieltä se teidänkin tyttönen sitten tulla putkahti, ilmeisen vauhdikkaasti hänkin lopulta!

Siida tsemppiä sinne rasitukseen, ällöä on... Palkitse itsesi hyvällä lounaalla sen päälle, se voi tulla muutenkin tarpeeseen :) Täytyy kyllä sanoa, että jaan täältä kaiken mahdollisen sympatian sulle kaksosten odotukseen. Joskus itsekin mietin, että kivahan se olisi kaksi kerralla jne. Mutta nyt kun miettii, että tuolla olisi kaksinkertainen määrä myyllääjiä kasvamassa, olen kyllä oikein tyytyväinen että on vain yksi. Pyytäkää apua tytön kanssa ja sitten varsinkin vauva-arkeen rohkeasti ja ajoissa. Mun mies ei tunnu oikein muistavan kaksosten vauva-ajasta muuta kuin törkeän unen puutteen ja paljonko korviketta pulloon keskellä yötä kaadettiin ja montako sekuntia mikrossa. He ei olleet apuja pyytäneet eikä tukiverkostoa ollut -ero tuli kun kaksoset 2,5v... Ei ole tarkoitus siis pelotella vaan päin vastoin rohkaista ottamaan vastaan ja hakemaan helpotusta arkeen, että niistä pitkään odotetuista ihanista ehtisi ja jaksaisi myös nauttia kunnolla :love: Eiköhän kaikki mene hienosti tästä eteenpäinkin, kontrollitkin on tiuhaan niin että paljon on tehtävissä!

Täällä täyttyi tänään se maaginen 27+0. En tiedä miksi olen sitä niin maagisena pitänyt, ehkä se on se "jos vauva syntyisi nyt, sillä olisi hyvät mahdollisuudet selviytyä" minkä mun raskausappi tänä aamuna kertoi... Ihan samaa ihmettelen kuin Helios, että miten mä voin olla noin ylhäällä tuolla listalla?? Touko-kesäkuussa on kyllä kunnon suma :rolleyes:
 
Salama, Kirjoitit kyllä tärkeistä asioista. Kyllähän tässä on mietitty moneen kertaan, että pitäiskö meidän muuttaa lähemmäs isovanhempia ja tukiverkostoa. Ollaan täällä vähän etäällä, kun mun vanhempiin ja sisaruksiin on 600km välimatkaa ja miehen vanhempiin 800km.
Kavereista osa on tarjoutunut auttamaan tarvittaessa, mutta ollaan kyllä miehen kanssa niin huonoja pyytämään apua. Siinä mielessä ymmärrän kyllä sun miehen ja hänen exän tilannetta, että helposti siinä kyllä keskenään jää, jos esim. isovanhempia ei ole auttamassa ja varsinkin jos vielä vauvat ovat haastavia ja vaativia....voimavarat valuu kyllä äkkiä vähiin.
Nyt laitoin tytölle päiväkotipaikka hakemuksen syksylle (10pvä/kk) ja varmasti alkuun otetaan siivousapua kotiin. Voihan se olla, jos oma olo menee loppua kohti kovin tukalaksi, että sen siivousavun joutuu ottamaan jo ennen synnytystä. Mutta, valmiiksi on yritetty näitäkin asioita pohtia.
Se kyllä varmasti harmittaa myöhemmin, mikäli vauva-aika menisi väsymyksen vuoksi tavallaan ohi. Tuleehan tää elämä muuttumaan niin ainutlaatuisella tavalla, että kyllä mää niin haluaisin myös nauttia ja elää joka solulla sen lyhyen vauva-ajan. Ainutlaatuista varmasti on elämä sittenkin kun he ovat isompia, mutta kyllähän se eka pari vuotta on sitä härdelliä enemmän ja vähemmän.

Musta tuntuu kyllä niin lämpimältä teiän suhtautuminen ja tsempit❤ Oon välillä kyllä ollut hiukan eksyksissä ja yksin tään tilanteen kanssa. Mielestäni en oo luonteeltani mikään suuri hermoilija, mutta onhan se iso harppaus muuttua 1 lapsisesta perheestä 3 lapsikseksi ja kyllä mua nää loppuraskauden vaiheet mietityttää, synnytys ja kuinka kaikki sujuu. Sellanen huoli on kova.
 
Viimeksi muokattu:
Onnea @Ranau ❤ Olipa hän täsmällinen. Ihanan kuuloinen synnytys!

@Siida täällä kans painitaan korkean verenpaineen kanssa, 160-170 nyt yläpaine.. proteiinia valskaa jo aika paljon. Nostettiin vielä lääkitystä, nyt menee 5 pilleriä päivässä. Jos ei viikossa laske niin vissiinkin sairaslomalle pitää jäädä. Raskausmyrkytykseenhän se viittailee tai on kova riski sit siihen. Näyttää vähän samoilta riskeiltä kaksoisraskauden ja deen kanssa. Uskon että sua jännittää synnytys ja kuulostaa kirjalta noi univaikeudet! Onneks palkinto on tuplaihana, kaikki varmasti menee hyvin ❤ Täällä tytöllä ainakin nyt kaikki hyvin ultrassa, painoarvio 1100g mikä keskikäyrällä, mistä olin huojentunut! Eli ei ainakaan vielä merkkejä "sokerivauvasta".

Tervetuloa @Choco coco :)

Sitä oon miettinyt että te kellä on jo lapsia, ootteko kertoneet heille miten ovat saaneet alkunsa? Jos niin millon ja miten? :ROFLMAO: tai muut, oletteko ajatelleet kertoa?

28+2
 
Hope, No hui että sun verenpainetta:unsure:...mulla se oli siinä 140/90 ja kun kärsin aina mitattaessa siitä valkotakkisyndroomasta, eli paineet nousee heti kun sen mittarin näen, niin mahtoi enemmänkin johtua siitä kun mistää muusta...tai näin toivon. Edelleenkin on kotona mittaaminen jäänyt(n) Äh, pitää tänä iltana muistaa mitata saunan jälkeen.

Sitten tuo lapselle/lapsille kertominen. Me kerrotaan kyllä, kunhan sen aika on. Lähinnä siinä vaiheessa kun tulee ne muutkin mistä minä tulen...mistä vauvat tulee...kysymykset. Ei koeta sitä lainkaan hankalana asiana. Päinvastoin, uskon ja toivon, kun asia joskus selviää, että lapset tuntisivat itsensä entistä tärkeämmiksi ja rakastetuimmiksi❤
 
Hope voi sullakin verenpaine nousussa.. Lääkäri oli siis sitä mieltä että sairasloma ja lepo voisi auttaa ihan siihen että paineet pysyis maltillisempina? Olipa kiva kuulla että keskikäyrällä kasvetaan! :) Itsekseni juuri mietin että koskahan se kilon maaginen raja menee rikki.

Siida hienolta kuulostaa että ootte miettineet jo hyviä keinoja arjen helpottamiseksi. :) Onhan se iso harppaus saada perheeseen kaksi pientä lisää, kun useita varmasti mietityttää jo se yhdenkin saaminen. Oli sitten esikoinen tai toinen niin omat mietteensä kaikissa. Ja tuo kaksoisraskauden fyysinen rasitus ja riskit tuovat oman lisänsä kokonaisuuteen.

Me aiotaan myös varmasti kertoa lapselle, kun sen aika tulee. En koe sitä millään tavalla negatiivisena tai sellaisena mitä ei voisi lapselle kertoa. Ja kuten Siida sanoi, ehkä lapsi ymmärtää että hän on haluttu ja toivottu. <3

Tuosta tuli mieleen miehen ja esikoispojan välinen keskustelu eräänä aamuna. Poika kysyi että onko vauva vielä äidin mahassa ja mies vastasi että on. Poika sitten siihen että äitin masu aukeaa ja sieltä tulee vauva. Mies totesi parhaimmaksi jättää asian toistaiseksi siihen yrittämättä selittää sen enempää syntymästä. :D
 
Hope, tuo lapsen alkutaipaleesta kertominen olikin tosi hyvä nosto! Mä haluaisin ehdottomasti kertoa lapselle, ikätasonsa mukaan toki ja ajallaan, mutta tarinoiden ja vastaavien kauttahan jo hyvin pienelle voi tuoda erilaisia asioita normaaliksi ja hyväksytyksi. Meillä pienen haasteen tekee noin miehen vanhemmat lapset -tai siis se, että mies ei kyllä ole mikään lahjakkuus puhumaan moisista lapsilleen... Siinä on sellaista perinteistä tabuilun ja salailun kulttuuria paljon.

Minusta tämänkin pitäisi mennä perheessä tasapuolisesti, en haluaisi että oma kokee jotenkin erilaisuutta vain siksi, että toisilta salataan heille jossain kohtaa mahdollisesti aika merkityksellistä asiaa. Kaikki kolme ovat siis myös IVF-lapsia, eli ihan samalla viivalla siinä suhteessa. Ja jotenkin tuntuisi, että miehen lapsille olisi vielä tärkeämpää kuulla miten haluttuja joskus ovat olleet, kun varsinkaan kaksoset eivät muista vanhempiensa yhdessä olosta mitään muuta kuin riitelyn... Lapsi niin helposti syyllistää itseään moisista. Minä olen jo pohjustuksen aloittanut, on saatu kivasti käytyä näitä mistä olen tullut-keskusteluja kaksosten (9v) kanssa nyt vauvan varjolla. Ovat sopivassa iässä, vauva kiinnostaa jne. Olen kertonut, että joskus tarvitaan lääkärin apua, jos vauvaa ei kuulu ja samalla ollaan käyty myös kahden äidin tai isän perheiden alkua luontevasti läpi (nämä herätti tietysti kysymyksiä). Mies kieltää ehdottomasti kertomasta -on periaatteessa sitä mieltä, että joo pitää kertoa, mutta minä en saa sitä tehdä ja hän ei saa aikaiseksi. Uusperse!!! Mä en suostu puhumaan uusperheestä muutenkaan, jo se sana on jotenkin halventava... Sorry aiheen ohi avautuminen! :ROFLMAO:
 
@SalamaT uusperse:D:D Onpa kyllä mielenkiintoinen kysymys tämä että aiotaanko kertoa. Mulla ei ihan suoraan sanoen oo tullut tämä koko asia vielä edes mieleen! Me ei olla kerrottu kellekään perheissämme että ollaan oltu hoidoissa, nytkin äitini kysyi että meinaatteko toista TEHDÄ vielä... Vaikka eikös nää hoidot sitä tietoista lapsen tekemistä tietyllä reseptillä nimenomaan ole enemmän kuin luomusti alkunsa saaneilla :ROFLMAO:

Eli en osaa vielä vastata. En oikein näe näköpiirissä sitä, että paljastettaisiin tätä hoitotaustaa läheisille, ja mielestäni lapselle kertominen vaatisi ainakin meidän kohdalla sen, että hekin tietäisivät. Tuntuisi hassulta kertoa lapselle ja sitten sanoa että "älä kerro mummolle", ikään kuin tämä olisi joku häpeällinen aihe. Onpas vaikea edes muotoilla tätä omaa mielipidettä. Täytyypä joskus ottaa miehen kans puheeksi, lieneekö hänkään miettinyt ollenkaan:)

@Siida ei varmaan ehkä olisi pöllömpi jos asuisitte vähän lähempänä tukiverkostoanne, kyllä se taatusti tarpeeseen tulisi:oops: Jos sallit näin kommentoida teidän asumistilannetta:) Ja kiva kun oot tuntenut saavasi meiltä tsemppiä, sitähän täällä riittää kyllä kaikille(y) Tuo kaksosjuttu vaan on sen verran spessu että ei tännekään kamalasti niitä tapauksia osu. Ootko yhtään selvittänyt/löytänyt kaksosvertaistukikanavia, mikäs se oli, Suomen monikkoperheet tms? Kuvittelisin että silläkin saralla olisi ihana sukeltaa omanlaisten joukkoon, vaikka edes Facebookissa tms.
Niin ja piti vielä vinkata että verenpainetta ei kannata mitata saunan jälkeen, löylyttely nostaa arvoja! :cool:

@SalamaT niin ja vielä onnea rajapyykin saavutuksesta! :love: Nää on tärkeitä juttuja oman henkisen jaksamisen kannalta.

@mavli ei tuo nyt pöllömpi selitys ollut tuo mahan aukeaminenkaan:D

Jokohan onnittelin @Ranau ta?! ❤ Halaukset teille sinne :love:

MyMa ja poju
 
Me kerrotaan kyllä hoitotaustasta varsinkin, kun meillä on käytetty lahjasiittiöitä, niin en näe edes vaihtoehtona kertomattomuutta. Meillä lähipiirissä useampikin tietää hoidoista, mutta lahjasoluhoidosta ollaan suppeammin kerrottu.

Hienoa Siida, ettei löytynyt radia sulta.

Onneksi on perjantai ja pääse rentoutumaan! :)

Helios 27+1
 
Me varmaan kerrotaan lapselle kyllä kun sen aika joskus tulee. Meillä tietää hoidoista muutenkin puoli sukua, kun mun äitee on vähän lörppö :ROFLMAO: On kuitenkin kysynyt aina voiko kertoa tätä ja tätä, mutta hän elää mukana niin vahvasti että hyvä että saa puhua asiasta esim. siskonsa kanssa. Joka myös elää mukana niin vahvasti että hyvä kun ei oo sydäriä saanut kun on jännittänyt meidän puolesta niin paljon.

Hyvä ettei ollut radia Siida!

Täällä ei oikeastaan paljoa uutta, rautatabletit vähän ärsyttää mahaa ja väsymys painaa, mutta muuten ihan ok. Paino on yhtäkkiä vähän pompsahtanut, nyt +4kg lähtötilanteeseen. Töissä on hirvee kiire, joka on oikeastaan ihan hyvä niin ei ehi paljoa murehtia muuta.

marrasmai 21+4
 

Yhteistyössä