~*~ alkionsiirroista plussanneet ~*~

@Domi se on lopulta ihan iisi tehdä siellä kelan sähköisessä palvelussa ne hakemukset. Varsinkin äitiyspakkauksen ja lapsilisän hakeminen on yksinkertaista.
Siinä sitten vanhempainrahan hakemiseen tarvitaan vähän enemmän laittaa tietoa. Kuten mm. sun pitää päättää haluatko että siihen ansiosidonnaiseen tukeen vaikuttaa edellisen 6kk tulot vai edellisen valmistuneen verotuksen tulot. Muistaakseni siellä kyllä kerrotaan sulle kummasta tulee minkäkin verran, eli ottaa sen mistä enemmän tietty.

Joo typerää ettei sitä raskaustodistusta voi saada sähköisesti(kin) kun se pitää skannata sinne sähköiseen palveluun joka tapauksessa liitteeksi :rolleyes:

Sokerirasituksen jälkeen varmasti olet työkuntoinen. Mä ainakin olen mennyt töihin sen jälkeen. Toki jos sulla olisi riski, että tulet tosi pahoinvoivaksi (kaiketi sulla ei pahoinvointia nyt ainakaan ole ollut enää muuten?) niin sitten jättäisin vähän väliä rasituksen ja töihin menon väliin.
Kannattaa vaan varata syömistä mukaan ellei siellä ole kahvilaa niin saa samantien murua rinnan alle.

Tsemppiä @love- erityisesti, sullakin loppu häämöttää :love: ja alkupään kärvistelijöille paljon kylmiä hermoja toivottelen, ei ole helppoa ei!

Viimeksi muokattu:
Olen saikulla kolme päivää ja on tehnyt hyvää. Tänään oli jo hyvä päivä. Heräsin tosin jo viideltä, mutta ihan virkeä olo. Kävin rentoutuskellunnassa. Oli melkoinen kokemus, sanojen ulottumattomissa. Makasin siis pimessä ja lämpimässä suolavedessä 45 minuuttia. Tunsin olevani lähellä maha-asukkia, kun oltiin samoissa tiloissa. Kaunista <3

Soitin Dextraan siitä arvosta. Piti hyvänä, muttei liian korkeana. Kuulemma ollut vaan hyvälaatuinen alkio, joka todennäköisesti heti kiinnittynyt. Tuli hyvä mieli. Tuli ajatus, että vauvalla oli kiire päästä kasvamaan ja tulla meidän perheen jäseneksi <3.

Mutta kyllä on kallista tää saikuttaminen! Aamulla ostin painopeiton (250 e) ja lisäksi vaatteita ja kengät... Hups, nyt nyörit kiinni!

Kirsi ja papu 4+5

Viimeksi muokattu:
@Mandala joo paitsi että kun olen yrittäjä.. kaikki on vielä v-mäisempää varmasti noissa paperihommissa.. siis käsittääkseni se mitä tuun saamaan on sidoksissa siihen minkä mukaan oon maksanut YEL:liä, mikä on ihan ryöstöä eli en varmaan kauheesti saa.. ja en tiiä voinko saaha sit myös jotain kun oon ollut myös palkkatyössä.. ja ääh, alkaa ahdistaa pelkkä ajatuskin että näitä pitäs setviä. Vakuutu asioitakin pitäs viellä jaksaa selvitellä, vauvan vakuutuksen osalta valmista, mutta mun yrittäjävakuutuksissa kilpailutus + pitäs saaha selvää miten laaja (käsittääkseni aika laaja) mulla on työnantajalta.. kunnyt on myös yrittäjäntapaturma ja sairaskulu, mutta jos ne jättäsin pois, säästäs monta sataa.. Ja ei mulla oo koko aikana ollut varsinaista pahoinvointia, vähän heikotusta alussa..
@Pimpula76 lle onnea nyytistä!

22+3

@Domi jos olet päätoiminen yrittäjä niin silloin katsotaan viimesen 6kk ajalta yel tai sit viimesen verotuksen yel. eli kannattaa viimestään nyt nostaa yel korkeemmaks niin ehdit viel saada hiukan korkeempaa äippärahaa. mä meinasin nostaa kunhan varhaisultrassa käyty.

@Pimpula76 oii! Onnea valtavasti! :love:

@Mandala meillä kelalle on riittänyt ihan pelkkä kuva asiakirjasta liitteenä hakemuksessa (onneks!), ois kyl yhtä tuskaa ettii jostain vielä skannerikin käyttöön :confused: kiitos tsempeistä, jännän äärellä ollaan :barefoot:

@millionnea juu ei se kela-neuvola sen vertaa eroa muista käynneistä kuin et saa raskaustodistuksen ja ohjeet tukien/avustusten hakuun :)

@kirsillevauva kuulostaapas kivalta tommonen rentoutusmuoto. Hetki painottomuudessa täysin omien ajatusten kanssa.

@Domi mulla oli aika vasta 9 nii uskals käydä pyörähtää :D oltiin kyl kotona jo vähän ennen yhtä. Tuo kelan kanssa temppuilu on kyl ihan :poop:. Sulla viel kun yrittäjyys tuo lisää hommaa :confused: oisko sit helpompaa/mahdollista jos varaat ajan sinne ja kävisit paikan päällä tekee hakemukset?

38+2

Mita kaikille kuuluu? :) Minulla on jo viime viikosta jokin artsy flunssa, enemmankin nuha/mahdollinen kurkunpaantulehdus kuin keuhkoissa, onneksi. Ja pitaisi olla kesa tulossa, hoh! Onneksi ei kovin paha, kun en edes kurkkutabletteja uskalla syoda, siis ihan toissa kylla kayn normaalisti. Yritan juoda teeta taikka kuumaa vetta!

9+3

Onnea @Pimpula76 ihanasta tytöstä

Täällä tuskaillaan liitoskipujen kanssa! Perkele. Joko ne nyt alkaa. Häpyluu niin maan pirun vihlova ja jomottava ja särkevä välil. Edellises raskaudes oli liitoskipuja paljon. Yhdes kohtaa pystyin käveleen vain takaperin ku muuten sattu liikaa. Kauhul odotan jos ne jo ny alkaa et mimmosii loppua kohden...
Viel viikko ultraan. Aika matelee. Mies ei pääse mukaan. On pakko lähteä työreissuun, ei pysty siirtään millään. Pelottaa kyl mennä yksin Mietin josko kävis verikokeessa. Mahtaisko siit saada edes hiukka mielenrauhaa? Luin uusimmat ruokasuositukset. Salmiakki ja lakritsi nykyään täysin kielletty mä en kestä kun on ainoa verkku mitä syön. Ei tee mieli muuta kuin suolasta. Välil todella paha olo ja siihen auttaa parhaiten turkinpippuri. Mitä mä ny syön.

Millionnea 5+6

Ps. Jes huomenna vaihtuu taas viikko. Lutinukset jatkuu, ja jatkuu. Kui pitkään ootte niit pistäny? Täytyy varmaan klinikalle pistää viestii huomen ku tarttis taas uus paketti hakee.

Onnea @Pimpula76 ihanasta tytöstä

Täällä tuskaillaan liitoskipujen kanssa! Perkele. Joko ne nyt alkaa. Häpyluu niin maan pirun vihlova ja jomottava ja särkevä välil. Edellises raskaudes oli liitoskipuja paljon. Yhdes kohtaa pystyin käveleen vain takaperin ku muuten sattu liikaa. Kauhul odotan jos ne jo ny alkaa et mimmosii loppua kohden...
Viel viikko ultraan. Aika matelee. Mies ei pääse mukaan. On pakko lähteä työreissuun, ei pysty siirtään millään. Pelottaa kyl mennä yksin Mietin josko kävis verikokeessa. Mahtaisko siit saada edes hiukka mielenrauhaa? Luin uusimmat ruokasuositukset. Salmiakki ja lakritsi nykyään täysin kielletty mä en kestä kun on ainoa verkku mitä syön. Ei tee mieli muuta kuin suolasta. Välil todella paha olo ja siihen auttaa parhaiten turkinpippuri. Mitä mä ny syön.

Millionnea 5+6

Ps. Jes huomenna vaihtuu taas viikko. Lutinukset jatkuu, ja jatkuu. Kui pitkään ootte niit pistäny? Täytyy varmaan klinikalle pistää viestii huomen ku tarttis taas uus paketti hakee.
Minulla on Lutinuksen laittoa jaljella viela viikko. Alan vahentamaan laakkeita 10. viikon alusta ja vahennan ensimmaiseksi progesteronista Lutinuksen. Tarkoituksena laittaa viimeinen Lutinus paivana 10+2. Samaan aikaan vahennan myos estrogeenia, ja progesteronin suhteen vahennan seuraavaksi Lutinusta. Otan viimeiset hormonitabletit paivana 12+0.

Lutinus on siis minulla tavallaan ylimaarainen progesteroni, ja laitan sita vain yoksi.

@Pimpula76 ihania vaalenpunaisia uutisia <3 Onnea!

@Rusakkonen, kurja kuulla flunssasta! Saat ilmeisesti kuitenkin nukuttua?

Minä ihmettelen noita mun veriarvoja pp10 oli hcg 318 ja pp13 1770. Miksihän on noussut noin nopeaa? Jätin asiasta soittopyynnön Dextraan, jos osaisivat kommentoida.

Ihanaa viikonloppua

Kirsi ja papu 5+1
Kylla mina aina nukun ja enemmankin nukkuisin, jos ehtisin. Nykyinen rytmini on, etta nukun illallisen jalkeen jonkin aikaa ja sitten taas toita. Isoin juttu minulla on tuo nalka, vatsaan tulee ihan KOLO (tai silta tuntuu ja kurisee) ja PAKKO saada ruokaa. Jos ei saa ruokaa heti, niin kohta tulee ihan suru puseroon, kunnes on syonyt. Nyt just olen syonyt ja taas maailma hymyilee, kun vatsa on taynna ja raivonalka poissa. :)

Meillä hoitava lääkäri on kyl niin ihana. Nyt aikaistettiin ultraa päivällä koska hän haluaa sen tehdä. Tahtoo nähdä henkkohtasesti mitä saatiin aikaan. Ja mua ei haitannu siirto yhtään. Enää 6aamua niin saatan nähdä sydämenlyönnit

6+0

@millionnea oi ihanaa et aikastu! Päivälläkin on väliä tässä tilanteessa! ;) ei enää kauaa että näät pienet jympsytykset :love: meillä ei lakritsi ollut ehdoton ei, ainoastaan et hyvin vähissä määrin koska. Ja salmiakista sanoi et on löydetty yhteyksiä et aiheuttas adhd:tä nii sitä oon kyl vältelly. Synnärikassi siis täynnä salmiakkia valmiina :whistle: ja ilmotin isännälle et se on ero jos menee ne syömään :oops:

@Rusakkonen toi raivonälkä on niin tuttua :rolleyes: nykysin tulee myös heikko olo kiukun lisäks..

@kirsillevauva eihän sitä sit tiedä jos siel vaik kaks olisi? :love: Mut toisaalta, mistäs sen tietää miten ne nousee kelläkin. Harmi et meillä ei täällä mittailla nii ei mitään käryä et miten esim. itellä meni.

Nyt on ruvennu satunnaisia suppareita olee :censored: aamusin enempi. Jännää :barefoot: maanantaina äippäpolille.

38+5

• Tykkää
Reactions: Domi
@Pimpula76 ihania vaalenpunaisia uutisia <3 Onnea!

@Rusakkonen, kurja kuulla flunssasta! Saat ilmeisesti kuitenkin nukuttua?

Minä ihmettelen noita mun veriarvoja pp10 oli hcg 318 ja pp13 1770. Miksihän on noussut noin nopeaa? Jätin asiasta soittopyynnön Dextraan, jos osaisivat kommentoida.

Ihanaa viikonloppua

Kirsi ja papu 5+1
Hei, laita tänne arvot, täytyy tietää mikä on dpo (days past ovulation) eli pp + alkion ikä ja sit mittausten välinen tuntimäärä. Joskö kävit suunnilleen 3 päivän välein se on 72 t. Sit se antaa tuplaantumisnopeuden ja kertoo onko se normaali, piirtää käppyrän onko tasainen nousu jne. Kaksosilla käyrä menee siellä normaalin yläpuolella.

http://www.babymed.com/tools/hcg-calculator

@Pimpula76 paljon onnea, ihania uutisia! :love::love:

@millionnea kiva juttu että ultra aikaistui. :) Aika hurjaa että nyt jo liitoskipuja! Mulla oli viime raskaudessa niitä loppuvaiheessa, en nyt muista oisko tullut joskus äitiysloman kynnyksellä. Pystyin kyllä rauhalliseen tahtiin kävelemään mutta olihan se vaappumista, ja aina esim. sängystä noustessa teki kipeää. Vielä ei ole onneksi ilmaantunut. Lakua ja aivan erityisesti salmiakkia kaipaan minäkin. Jokusen kerran raskauden aikana oon syönyt vähän lakritsijäätelöä, ja muutaman yksittäisen salmiakkikarkin syönyt, mutta aika tiukkaan olen vältellyt. Aikanaan sairaalaan kyllä lähtee salmiakit mukaan! :LOL:

@kirsillevauva kokeilepa tuota @Tupsulin linkittämää laskuria. Katoin että sulla on 5 päivän ikäinen alkio siirretty, ja oletin että mittausväli on tasan 72 h, niin noilla luvuilla nousunopeus näyttää kuvaajalla juuri normaalilta. Arvot itsessään ovat korkeammasta päästä. Voiskohan viitata kaksosiin? :) Ultrassahan sitten selviää. Joka tapauksessa oisin tyytyväinen noihin arvoihin, joiden perusteella olet tukevasti raskaana ja arvo nousee juuri oikealla tahdilla.

@Rusakkonen kurja homma toi flunssa. Mulla oli koko alkuraskauden, siis useamman kuukauden (!) flunssa, pari kertaa jouduin olemaan muutaman päivän pois töistäkin mikä on mulle hyvin poikkeuksellista. En usko että se oli samaa tautia, vaan että aina iski uutta päälle. Esikoinen varmaan niitä toi päiväkodista, ja oletan että raskauden aikana puolustuskyky ei ole parhaimmillaan. Toivottavasti sinulla helpottaa pian!

Tässä alkuviikosta viimeinkin sain aikaan Kela-hakemusten täyttämisen, ihan viime tipassa, kun 2 kk ennen laskettua aikaa se pitää tehdä. Pitkän pähkäilyn jälkeen päätin ottaa äitiysavustuksen rahana, koska kahden vuoden takaa suurin osa äitiyspakkauksen tavaroista on ihan käyttökunnossa. Äitiysavustusrahalla voin sitten valikoiden ostaa sen mitä puuttuu. Tekisi kyllä mieli tilata se makuupussi erikseen, kun kuosi on niin söpö - mutta tykkään kyllä kahden vuoden takaisestakin (pöllökuvioinen), joka meillä on edelleen priimakunnossa eikä varsinaisesti ole tarvetta kahdelle.

Mulla oli muutama päivä sitten pikku säikähdys. Illalla kävin vessassa ja yllättäen paperiin tuli pyyhkiessä ruskeaa vuotoa, "vanhan" veren näköistä, just sellaista mitä joskus tulee vähän ennen kun menkat alkaa. Onneksi se oli tosi niukkaa, ja tuli siis vain paperiin. Mustista pikkareista en erottanut, oliko niihin tullut sitä. Soitin heti Naistenklinikan päivystykseen ja siellä vastannut kätilö oli sitä mieltä, että koska ei ole kirkasta verta eikä kipuja, ja se on noin vähäistä, ei tarvitse tulla tarkistettavaksi. Menin nukkumaan levottomin mielin, ja koska olen siinä käsityksessä että niukankin vuodon syy on tässä vaiheessa hyvä selvittää, heti seuraavana aamuna kun Dextran puhelin vastasi, soitin sinne ja sain samalle iltapäivälle ajan omalle lääkärilleni. Syy kyllä selvisi ultraäänitutkimuksessa: kohdunkaulan sisäsuu oli lähtenyt ihan vähän raottumaan, aukeni sieltä ylhäältä päin kiilamaisesti niin, että noin puolesta välistä normaalin pituista kohdunkaulaa oli täysin suljettu. Sikiökalvot olivat nätisti oikealla paikalla eivätkä lähteneet työntymään siitä pienestä aukeamasta alaspäin. Itse vauvalla oli kaikki mainiosti ja istukka toimi moitteetta. Jos tilanne etenisi tästä, olisi uhkana ennenaikainen synnytys, mutta tällä hetkellä tilanne näytti niin lievältä että sain luvan jatkaa vielä töissä oloa eikä tarvitse vuodelepoa, mutta ei saa seistä tarpeettoman pitkiä aikoja eikä pidä tehdä pitkiä kävelyjä. Normaalia arkea saa elää. Sitten jos tulee paineentunnetta tai supisteluja, joutuu saikulle. Lisäksi sovittiin viikon päähän uusi tarkistus. Oli kyllä huojentavaa tietää, että mitään isompaa hätää ei ollut.

31+5

• Tykkää
Reactions: atvk87
@love- salmiakki ja lakritsi sisältää jotain ainetta mikä on nyt uusien, 2017,suositusten mukaan täysin kiellettyjen listal. Aiheutti keskenmenoja ja aivojen kehityshäiriöitä. Tms. Hurjaa kun viel muutama vuos sitten kehotettiin jopa syömään jos liian matala verenpaine.

Mulla oli tosi pahoja liitoskipuja ekassakin raskaudessa. Olin saikulla ja levossakin niiden takia. Yliliikkuvat nivelet ja löysät kudokset. Nyt vain sellainen naulanpää häpykummus. Itsel viel fyysinen työ niin ei kyl o kivaa. Kunhan saan varmuuden raskaudesta käyn nostaan yel maksun korkeemmalle koska sairaslomaa tulee varmasti olemaan tänä vuonna paljon. Saa edes osan sit takas.

Lutinus annos pienennettiin. Oon ollu niin kypsä tohon valkoseen möhnään mikä valuu ja sotkee kaikki paikat. Vaik käyttää pikkuhousunsuojaa niin alkkarit joutuu vaihtaan kahdesti päiväs.

@Katti75 on tää raskaana oleminen kyl jatkuvaa huolta. Eka et tuleeko raskaaks, sit pelätään mont kuukautta keskenmenoo, sit ennenaikasta synnytystä ja lopuks liikelaskennat yms. Onneks pääsit tutkittavaks. Minust äidin huoli pitäis ottaa ain vakavasti. Kuitenkin itse tiedämme onko joku normaalia tms. Ja ei siit elämäst tu mitään jos ei saa selvyyttä esim tuommoiseen vuotoon.

Onnea vauvoista @atvk87 ja @Pimpula76 :love::love:
Ihanaa vauva-arkea sinne!

Onnittelut myös plussanneille :)

Hienoa, että tytön masu on vihdoin saatu kiinni :love:@-dino-

Ikävää tosiaan, ettei huoltasi otettu tosissaan naistenklinikalla @Katti75 . Kyllä mielestäni verenvuoto, vaikkakin vähäinen tulisi tuossa vaiheessa raskautta aina tutkia. Toivottavasti ei tule lisää takapakkia ja saat jatkaa ilman pakkolepoa! Ja onneksi kävit tarkistamassa tilanteen muualla (y)

Ikävää jos liitoskivut alkavat jo noin aikaisin vaivaamaan @millionnea :( Ne on kyllä niin viheliäisiä.. Mullakin oli viime raskaudessa, mutta alkoi vasta joskus 20 viikon jälkeen..

Luin kaikki tekstit kyllä läpi, mutta en muista oliko muuta johon olisi pitänyt kommentoida...

Olen ollut täystyöllistetty kouluhommissa, nyt on viittä vaille valmis koko koulu (y) Lisäksi pahoinvointi vaivaa edelleen.. Se oli jo muutaman viikon lievempää, mut on nyt tullut takaisin :censored: Plääh...
Muuten täällä kaikki oikein mukavasti.
Vielä reilu viikko nt-ultraan!

Tänään poksuu "jo" 11+0 :)

• Tykkää
Reactions: Rusakkonen
@millionnea ai, ei meillä tommosesta ainesosasta mitään sanottu :eek: saa nähä mitä sit tuleman pitää.. Salmiakkia oon kyl ollu täysin syömättä, mut lakuja oon kyl vähän syöny silloin tällöin :confused: toivottavasti liitoskivut ois miedompia/niitä ois vähempi tässä raskaudessa (y)

@BlackCat tsemppiä odotteluun! Ei enää kauaa :)

Lakritsin ja salmiakin sisältämä glysyrritsiinin on eläinkokeissa todettu olevan suurina määrinä haitallista sikiön kehitykselle. Ihmistutkimuksissa lakritsia tai salmiakkia käyttäneiden äitien raskauden kesto on keskimäärin hieman lyhyempi. Heidän lapsensa saavat keskimäärin älykkyystesteissä hieman matalampia pisteitä, ja heillä on vähän enemmän keskittymis- ja tarkkaavaisuushäiriötä kuin lapsilla, joiden äidit eivät ole käyttäneet lakritsia tai salmiakkia.

Piti ihan kaivaa toi THL:n raportti. No tiedä sit. Söin hyväl omal tunnol edellises raskaudes Meni yliaikaseks ja koht kolmas luokkalainen pärjää koulussa hyvin eikä o kyl ylivilkaskaan oon nyt yrittäny hiukan hillitä himojani. Itseasias kirpeä karkki on viel parempi mut niit vaikea löytää. Kovin pliisuja mun makuun ja mies irvistelee

• Tykkää
Reactions: love-

Yhteistyössä