~*~ alkionsiirroista plussanneet ~*~

@Mamido Joko joko?

ON: Täällä on alkanut kunnon menkkamaiset jomotukset, flunssan lisäksi. Panadolia joutunut ottamaan parikin kertaa taas ja nyt aamulla tuntui kunnon sähköiskumainen kipu tuolla alakerrassa ja sen perään pari kunnon supistusta. Sokerit pysyneet ruokavalion avulla rajoissa - onneksi. Huomenna synnytystapa-arvio, saa nähdä päädytäänkö sektioon vai meneekö luonnollisin reitein.
 
No plääh, täällä ollaan. Kipeitä supistuksia on päivittäin ja toissayönä jo melko tujuja. Nukahdin aina ja sitte taas heräsin kipuun. Mutta plääh, ne loppui. Kättärillä käytiin pe 39+2 ja painoarvio oli tuolloin 3300g eli sittenkin keskikäyrän alla eli ei mitään käynnistyksiä...oottelua vaan. Hermot alkaa olla pinnassa varsinkin esikoisen kanssa iltaisin kun mies töissä ja sillon tukalaa ja kipuja...mutta päivä kerrallaan ja toivotaan ettei kauaa :) nyt 39+5.
Siellä kans Reuna lähenee. Tuu kiertoon, miten arvio meni :) tsemppiä!
 
Mulla on ollut tänään 14+4 alavatsa kipeä, onko muilla ollut? Kesti ehkä vartin ja ei ollut menkkamaista kipua, lähinnä pistävää ja ikävää. Säikäytti aikalailla :S
Mulle tuli töissä eilen niin hirveä kipukohtaus etten tiedä mikä se oli,vatsaan ja kylkeen sattui niin että oksetti..mutta vauvalla dopplerin mukaan kaikki hyvin..
 
  • Tykkää
Reactions: Emmiina85
@Emmiina85 Sain itse kunnon kipukohtauksen joskus viikoilla 20+ ei muistikuvaa (tieto löytyisi kyllä neuvolakortista). Kipu oli todella pistävää oikeassa kyljessä ja välillä helpotti, välillä paheni. Olin just kaupassa, kun tää alkoi niin kaksinkerroin joutu ihan oleen. Kävin äippäpolilla tarkistuttaan tilanteen, epäilivät umpparia. Kannattaa käydä tarkistuttaan, jos epäilyttää tilanne.

ON: Synnytystapa-arvio tehty. Beibi kasvaa ihan keskikäyrän tuntumassa, ei mikään tyypillisen radi-vauvan kokoinen lainkaan. Istukka etuseinässä ja noussut eli spontaaniin alatiesynnytykseen edetään. Paikat kiinni vielä. Nyt vaan alko pelottaan alatiesynnytys, kun nt-ultrasta asti puhuttu sektion suuresta todennäköisyydestä. :confused: Painoarvio 37+3 3200g.
 
  • Tykkää
Reactions: Emmiina85
Mulla on ollut tänään 14+4 alavatsa kipeä, onko muilla ollut? Kesti ehkä vartin ja ei ollut menkkamaista kipua, lähinnä pistävää ja ikävää. Säikäytti aikalailla :S
Mullakin on tommosia alavatsa kipuja useinkin mut normaalia ne kai on ku kohtu kasvaa. Kyllä se pieni ainaki on elossa ku joka pvä kuuntelen äänet mielenrauhan vuoksi. Pe nla nii kysyn vielä.
 
  • Tykkää
Reactions: Emmiina85
Mamidolle ja Reunalle tsemppiä tuleviin koitoksiin! Kohtahan teillä on jo nyytit sylissä. :love:

Emmiina, mäkin uskoisin et kyse on ihan vaan kohdun kasvukivuista. Eikös ne ole aika yleisiä raskauden aikana?

Ummetuksesta oli täällä aiemmin puhetta, ja täälläkin on yksi kovasta vatsasta kärsivä. Peräpukamilta olen onneksi vielä välttynyt, mutta eiköhän niitäkin ehdi vielä tulla. Mä olen huomannut, että kuitupitoisen ruokavalion lisäksi liikunnasta on apua. Eilen illalla kun tein pitkän kävelylenkin, niin tänään oli vähän helpompi istunto...

ON: Me käytiin tänään ottamassa nipt-testi yksityisellä, ja samalla ultrattiin. Siellä se alkio köllötteli ja liikuskeli vilkkaasti. :love: Koossa oli pari päivää edellä (nyt siis menossa 10+5), mut lääkärin mukaan siitä ei tarvitse huolestua. Eli todistettavasti kaikki voi olla kunnossa, vaikkei raskausoireita juuri olisikaan. Nyt täytyy vielä pari viikkoa odotella testin tuloksia, jotka jännittää aika tavalla, kun ikää on enemmän kuin tarpeeksi. :unsure: Mutta juuri tällä hetkellä olo on huojentunut ja onnellinen. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Emmiina85 ja Domi
Uskaltaisinkohan jo ihan varovasti kurkata tälle puolelle... Varsinainen varhaisultra on vasta edessä päin, mutta eilisessä paniikkiultrassa (vuodon takia) oikeankokoinen ruskuaispussi on havaittu oikeasta paikasta. Jos huonosti käy niin poistun sitten kaikessa hiljaisuudessa takavasemmalle...

Nyt siis menossa 5+5 ja toissapäivänä kirkas vuoto säikäytti oikein kunnolla. Eilisessä ultrassa vuodon syy ei selvinnyt, mutta vuotokin onneksi tyssäsi siihen yhteen iltaan. Eilen paperiin jäi välillä pyyhkiessä jotain jämiä, mutta tänään on toistaiseksi ollut ihan vuodotonta. Onko muilla ollut vuotoja ja silti kaikki hyvin?

Oireet ovat olleet lieviä mutta jotain kuitenkin on. Nännien arkuus ja etovat olot alkoivat jo ennen plussaa, ja mahassa tuntuu koko ajan kaikenlaista. Nippailuja, kiristystä, menkkamaista jomotusta, repäisykipuja. Näistäkin tietysti välillä huolestun, mutta toisaalta ymmärrän, että vatsatuntemukset kuuluvat normaaliinkin raskauteen. Millaisia mahatuntemuksia teillä on ollut?

Takana on neljä keskenmenoa / kemiallista raskautta, joten henkinen puoli on todella koetuksella.

@Roxanne Ihana kuulla, että kaikki on hyvin! Toivotaan, että niptin tulokset tulevat nopeasti ja ovat toivotunlaiset. Itsekin oon miettinyt, että varmaan tulee otettua tuo nipt yksityisellä heti kun se on mahdollista. Jos sinne asti päästään...
 
  • Tykkää
Reactions: Roxanne
Kesäheinä, tosi monella on ollut täällä rajujakin vuotoja, ja kaikki on jatkunut hyvin. Mun epätieteellinen mutu-tuntuma on, että monella, jolla istukka on etuseinässä tai kohdun suulla alussa, on vuotoja, joiden syy ei selviä, mut sitten jälkeen päin todettu istukka alhaalla olleen. Ehkäpä sunkin vuodon syy on se! Myös pieni hematooma, kohdunkaulan verisuonen pieni vuoto tai kohdun suun ektopia voi vuotaa ilman että sitä jälkeenpäin voi todentaa! Jos vuoto loppui ja nyt on normaaleja kohdun kasvukipuja vain, hyvältä näyttää! Pidän sulle peukkuja!
 
Kyllä ne munkin kipukohtaukset on näköjään vaarattomia, dopplerilla kuuluu sydänäänet normaalisti. Kiitos kaikille jotka jakoi omat kokemulset :love: Sen verran hermoraunio olen että varasin ensi viikolle ylimääräisen ultran, yksityiselle rakenneultraan erikoistuneelle lääkärille. Ajattelin että on tähän projektiin muutenkin jo uponnut se 20t euroa että parisataa mielenrauhasta on aika vähän :whistle:

En tiedä oonko kuvitellu mut ihan kuin tuntisin jotain pientä kuplimista välillä alavatsalla, vatsa on kasvanut (ja edelleen turvonnut..) niin että näytän siltä et oisin paljon pidemmällä o_O

Kesäheinä, kävin samoilla viikoilla ultrassa ja samat näkymät kuin sulla. Uskon et vuodot on harmittomia niinkuin tosi monella täällä!
 
  • Tykkää
Reactions: Evangelina
@Kesäheinä-78 Noista vuoteluista. Alussa oli minullakin pariin otteeseen vuotoa, sellasta vanhan näköistä verta vuoteli ja sit seassa oli sellasia rämmäleitä. Pariin otteeseen kävin panikoimassa lääkärissä tämän takia, ei löytynyt mitään selittävää. Ihan kuin Tupsuli kirjoittikin, mulla oli pitkään istukka alhaalla osin kohdunkaulansuulla ja etuseinässä vielä. Ehkä se selittää ne vuotelut? Ei voi muuta toivottaa kuin pitkää pinnaa! Ja onnittelut plussasta. (y)
 
Kiitos kaikille rauhoitteluista :). Pari päivää oli vuodotonta, mutta tänä aamuna tuli taas häivähdys punertavaa/rusehtavaa pyyhkiessä, seuraavalla vessakäynnillä tosin taas ei mitään. Yöllä iski hetkellinen menkkamainen jomotus, joka meni muutamassa minuutissa ohi. Ja yöllähän sitä ajatukset lähtee aina laukkaamaan!

Lääkärin mukaan vuoto voi joko ennakoida keskenmenoa tai sitten olla ennakoimatta :D. Ja hän luetteli myös monia syitä, joista vuoto voi johtua, mutta joita ei voi todeta ultrassa. Just kohdunsuun lähellä oleva istukka, vuotelevat verisuonet, vuoteleva limakalvo (se osa jossa alkio ei ole kiinni), pieni hematooma tai mulla kuulemma Klexanekin voi aiheuttaa vuotoa. Ärsyttävää kun ei voi tehdä muuta kuin odottaa :confused:.

Mulla se parin päivän takainen vuoto oli niin kertaluontoinen hulahdus, että järkeilin itse, että olisiko se voinut olla joku pieni hematooma. Ja jos sen jälkeen tulleet pienet rusehtavat tuhrut voisivat olla vain siitä jäänyttä jälkivuotoa? En tiiä. Hirveä tarve jotenkin järkeillä ja pitää asia hallinnassa, vaikka ei tässä oikeesti auta kuin odottaa ja katsoa.
 
Kesäheinä, mä oon vuotanu 5+6 viikolta asti (eli 4 viikkoa) on-off. Pahin vuoto oli ihan solkenaan kirkasta verta valuva jossa oli hyytymiä ja mä olin satavarma että meni kesken. Ultrassa kuitenkin näkyi ruskuaispussi. 3pvä myöhemmin vatsakivut ja uudet vuodot -> ultrassa syke.
Eikä ole syytä löytynyt mutta edelleen vauvalla kaikki hyvin.
 
Kesäheinä, toivottavasti vuodot on loppuneet eikä sua enää säikyttele - eikä ketään muutakaan täällä. Mullakin oli vähän vuotoa varhaisultran jälkeen, ilmeisesti kohdun hiusverisuonista. Menkkamaisia jomoja oli myös noihin aikoihin, ja munasarjoissa vihloi välillä kipeästikin (se saattoi tosin liittyä siihenkin, että munasarjat oli vasta toipumassa punktiosta).

Mä törmäsin netissä tällaiseen tutkimukseen, joka toivottavasti antaa vähän lisäuskoa. Aika pieni otantahan tässä on, mutta antaa kuitenkin viitteitä siihen suuntaan, että nopeasti kohoava hcg raskauden alussa tietää monesti hyvää. Mulle tämä ainakin antoi toivoa alkuvaiheessa, kun oma hcg huiteli viitearvojen ylärajoilla:
https://healdove.com/reproductive-health/16dpo
 
@Roxanne Kiinnostava artikkeli! Mulla oli hcg yli 1600 pp14 (viitearvot noin 300-1300), eli se olisi dpo16 ollut sitten vissiin 800? Jos osasin oikein laskea. Tämä antaa kyllä todellakin toivoa.

Eilen tuli pyyhkiessä taas vähän punaista tuhrua / värjääntynyttä valkovuotoa, mutta sitä tuli niin vähän ja vieläpä pitkän kävelylenkin jälkeen, etten osannut siitä isommin huolestua. Iltaa kohti tuhru loppui. Ja muut oireet on edelleen tallella.

Mitkäs täällä muilla tilanteet? Roxanne osottelee nipt-tuloksia ja rakenneultraa, @Reuna ja @Mamido synnytystä?
 
Moikka! Viikko vilahti, tais olla pisin palstatauko tässä raskaudessa. Mutta tosiaan jakauduttu on ja ihana pieni poika tuhisee tuossa vieressä sohvan nurkassa <3 hän syntyi viime torstaina 40+1, 3566g ja 50 cm. Pari päivää sitten la tultiin kotiin. Helppo synnytys ei taaskaan ollut, mutta ohi on ja hyvin voidaan :) voin vaikka kirjoitella synnytyskertomusta tarkemmin jos haluatte kuulla...en vaan nyt pädillä jaksa niin meen koneelle joku kerta. Voikaa hyvin <3
 
Onnea Mamido :love: kirjoittele joskus synnytyksestä tarkemmin :)

Miten kesäheinä-78 tänään on ollut vuotojen kanssa?

Mites muilla sujuu? Tsempit kaikille omiin tilanteisiin :love:

Oon kyllä käyny päivittäin täällä lukemassa teidän kuulumisia mutta en oo oikein jaksanu kirjautua...

Oma raskaus etenee hyvin :) tänään siis 26+0 :) välillä on todella kovia liitoskipuja ja niska-hartiaseudulla on tosi paljon jumeja. Onneks keskiviikkona on neuvola + lääkäri niin pitää kysyä lähetettä fysioterapiaan jos voisi saada jotain jumppa/venyttely ohjeita... Päivittäin koitan käydä lenkillä mutta tänäänkin loppu lenkki oli hiipimistä kun kävely kävi niin mahdottomasti nivusiin :unsure: onneksi kivut menee levolla ohi mutta ei ne kovin kivoja ole :oops:

pieni tuntuu voivan hyvin ja olevan hyvin vilkas tapaus :ROFLMAO: välillä koittaa potkia ittensä kyljestä läpi ja välillä heittää kuperkeikkaa niin että pelottaa että tulee mahan läpi pihalle... Välillä pitää pyytää että mies laittaa käden massun päälle niin toinen rauhoittuu, toisaalta on kiva kun mieskin on jo monen viikon ajan päässyt tuntemaan potkuja mahan läpi :love:

Miten teillä muilla töissä on suhtauduttu teidän raskauksiin? Itse jouduin jo viikolla 11 kertomaan esimiehelle että olen raskaana (olin 2vkoa saikulla ja selityksenä siis alkuraskauden verenvuoto saikkulapussa). Nytten kun olen "virallisesti" kertonut milloin äitiysloma alkaa on esimies alkanut käyttäytyä epäasiallisesti minua ja vauvaa kohtaan... Olen pari kertaa saanut kuulla kuinka Kela ei maksa oikeastaan mitään ja suureen ääneen on puhuttu että miten paljon äitiysloma maksaa työnantajalleni. Kaiken huippu oli kun esimies sanoi perjantaina "sano sitten ensimmäiseksi vauvallesi kun se syntyy että se tuli todella kalliiksi työnantajalle" :devil: olin niin pöyristynyt etten osannut sanoa yhtään mitään ja voi luoja miten paska fiilis on ollu koko vapun... Aion ottaa asian puheeksi esimiehen kanssa töissä, ärsyttää vaan kun työyhteisö koostuu tasan hänestä ja minusta joten tukea itselleni en saa mistään :devil: tekisi niin mieli jäädä jo nyt pois töistä kun ei jaksa enää kuunnella miten kalliiksi tulen työnantajalleni :mad: tekis mieli sanoa et hän ei tiedä kuinka kallis ja tärkeä vauva on meille henkisesti ja tekisi mieli toivottaa koko henkilö maata kiertävälle radalle!!

Huh! Tulipas avautuminen näin iltatuimaan!!
 
@Mamido Ihanaa! Lämpimät onnittelut ja rakkaudentäyteisiä päiviä pikkuisen kanssa :love:.

@Gerbera_81 Onpa törkeää käytöstä työnantajalta! Vaikea sanoa, miten itse suhtautuisin, mutta todennäköisesti ottaisin puheeksi, että tuollaiset puheet ovat työnantajalta täysin asiattomia. Todella harmillinen tilanne, toivottavasti selviää parhain päin.

Ajatukset pyörii niin oman navan ympärillä, että en meinannut huomata kommentoida muiden asioita ollenkaan... Pahoittelut :unsure:
 
Onnea Mamido :love: kirjoittele joskus synnytyksestä tarkemmin :)

Miten kesäheinä-78 tänään on ollut vuotojen kanssa?

Mites muilla sujuu? Tsempit kaikille omiin tilanteisiin :love:

Oon kyllä käyny päivittäin täällä lukemassa teidän kuulumisia mutta en oo oikein jaksanu kirjautua...

Oma raskaus etenee hyvin :) tänään siis 26+0 :) välillä on todella kovia liitoskipuja ja niska-hartiaseudulla on tosi paljon jumeja. Onneks keskiviikkona on neuvola + lääkäri niin pitää kysyä lähetettä fysioterapiaan jos voisi saada jotain jumppa/venyttely ohjeita... Päivittäin koitan käydä lenkillä mutta tänäänkin loppu lenkki oli hiipimistä kun kävely kävi niin mahdottomasti nivusiin :unsure: onneksi kivut menee levolla ohi mutta ei ne kovin kivoja ole :oops:

pieni tuntuu voivan hyvin ja olevan hyvin vilkas tapaus :ROFLMAO: välillä koittaa potkia ittensä kyljestä läpi ja välillä heittää kuperkeikkaa niin että pelottaa että tulee mahan läpi pihalle... Välillä pitää pyytää että mies laittaa käden massun päälle niin toinen rauhoittuu, toisaalta on kiva kun mieskin on jo monen viikon ajan päässyt tuntemaan potkuja mahan läpi :love:

Miten teillä muilla töissä on suhtauduttu teidän raskauksiin? Itse jouduin jo viikolla 11 kertomaan esimiehelle että olen raskaana (olin 2vkoa saikulla ja selityksenä siis alkuraskauden verenvuoto saikkulapussa). Nytten kun olen "virallisesti" kertonut milloin äitiysloma alkaa on esimies alkanut käyttäytyä epäasiallisesti minua ja vauvaa kohtaan... Olen pari kertaa saanut kuulla kuinka Kela ei maksa oikeastaan mitään ja suureen ääneen on puhuttu että miten paljon äitiysloma maksaa työnantajalleni. Kaiken huippu oli kun esimies sanoi perjantaina "sano sitten ensimmäiseksi vauvallesi kun se syntyy että se tuli todella kalliiksi työnantajalle" :devil: olin niin pöyristynyt etten osannut sanoa yhtään mitään ja voi luoja miten paska fiilis on ollu koko vapun... Aion ottaa asian puheeksi esimiehen kanssa töissä, ärsyttää vaan kun työyhteisö koostuu tasan hänestä ja minusta joten tukea itselleni en saa mistään :devil: tekisi niin mieli jäädä jo nyt pois töistä kun ei jaksa enää kuunnella miten kalliiksi tulen työnantajalleni :mad: tekis mieli sanoa et hän ei tiedä kuinka kallis ja tärkeä vauva on meille henkisesti ja tekisi mieli toivottaa koko henkilö maata kiertävälle radalle!!

Huh! Tulipas avautuminen näin iltatuimaan!!
Heippa. Onpas kurjalla tavalla purkautunut työnantajasi huoli. Mutta ikävä tosiasia on äitiysloma tulee maksamaan työnantajalle tuhansia (ellei jopa viisinumeroinen summan). Sen valossa reaktio voi olla ymmärrettävä (riippuen työnantajasi taloustilanteesta) mutta toki väärä. Nämä on vaikeita asioita. Mutta tsemppiä ja koita purra hammasta loppuaika.
 
Mamido, ihania uutisia. Onnea pojasta ja ihanaa vauva-arkea :love:.
Gerbera_81, tosi tökeröä esimieheltä! Tottahan se on, että kallista se on, mutta pitäisi osata suhtautua asiaan korrektisti. Tuollaiset mölyt sais kyllä pitää mahassaan. Ei noin voi sanoa!!
Kesäheinä-78, voi voi. Taas vuotelee, nuo vuodot on kyllä ihan :poop:. Se vaan tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus näissä. Toivotaan et rauhoittuu.
ON: tänään oli neuvolalri. Kyseli haluanko sisätutkimusta ja ajattelin et mikä jottei, saapahan vähän tietoa tilanteesta. No kohdun ulkosuu oli sormelle auki ja lri sanoi et tuntee vauvan pään. Kohdunkaula pehmennyt ja lyhentymistä 4cm -> 2cm. Että jotain kypsymistä siellä. Ensi ma tyksiin vielä synnytystapa-arvioon. Siellä sit tarkemmin tietoa, kun ultrataan.
Rv 37+1
 
Onnea uusille plussaajille!!
Ja valtavat tsempit vuoteluihin ja tuhrutteluihin, toivon kovasti ettei ole mitään pahempaa!

Onnea pojasta Mamido :love:
Synnytyskertomusta odotellessa(y)

Onpa kyllä törkeitä sanomisia pomoltasi Gerbera :mad: Ei tartteis tuollaista kyllä kuulla..
Voimia sinne! Minun pomo vähän valitti, kun jäin kokonaan pois päivärahoille (en ollu vakkari), enkä suostunu tekemään parin päivän keikkoja.

Reuna ja Shelterme, miten ootte päässy/saaneet synnytystapa-arvioinnin? Täällä sairaanhoitopiirissä/kunnassa ei ilmeisesti tehä mitään tollasta, kun koitin neuvolasta kysyä tehdäänkö/pääseekö arviointiin. Ainoastaan, jos sf-mitta ylä- tai alakäyrillä koko raskauden tai muuta kasvussa poikkeavaa neuvolassa havaitaan. Kuulama synnytyksessä sitten huomataan, jos ei etene/mahu ulos o_O

Toivon todella, että kahen vkon päästä nlalääkäri ois pätevä ja osais vähän arvioida ja kattoa vauvan kokoa ja minua.. Ja kokeilis kohdunkaulan. :unsure:
Rv 35+4
 
Paniikkiultra nro 2 takana: alkio on edelleen kyydissä ja sykekin nähtiin :love:. Alkio on oikean kokoinen ja kohdunsuu on täysin kiinni. Tässä vaiheessa siis kaikki niinkuin pitääkin.

Kohdussa näkyi hyytymää, joka saattaa nyt vielä vuodella pois, tai sitten kutistua itsekseen. Lääkäri epäili, että istukan reuna saattaisi olla kohdunsuun päällä ja vuodella.

Ei tässä vieläkään taideta ihan selvillä vesillä olla, mutta kyllä alkion näkeminen oikeassa paikassa oli valtava helpotus. Verta ja hyytymiä tuli aamulla niin runsaasti, etten suoraan sanottuna uskonut toivoa enää olevan. Vuoto jatkuu edelleen, mutta suht niukkana.

Nyt vaan päivä kerrallaan eteenpäin parasta toivoen. On tää vaan raastavaa aikaa o_O.
 
  • Tykkää
Reactions: Roxanne
VienoUnelma, tuo tyksin käynti tulee koska sain sillon sokerirasituksesta radi-diagnoosin. Mulla oli 1h arvo raja-arvo. Olisin sinne kyllä muutenkin päässyt, kun kyselin sitä tässä hyvissä ajoin. Terkka sanoi silloin mulle et tekisi lähetteen muttei tarvitse, kun tuon radin takia joka tapauksessa tulee kontrolli. Ja kaverinikin oli siellä ollut, kun oli erikseen pyytänyt. Hällä ei siis ollut radia tms. vaan hirvittävä synnytyspelko.
Kesäheinä-78, hienoa kuulla, että taas vaa säikäytteli. Toivotaan nyt, että vuodot pysyisi poissa ja voisit hetkeksi huokaista helpotuksesta.
 

Yhteistyössä