[QUOTE="Jaapajaa";28424543]Suomessa on töissä satoja, ellei tuhansia ihmisiä, jotka eivät osaa suomea tai englantia.
Mitäs tekemistä sillä, että olet asunut ulkomailla on sen kanssa, että kyselet ja oletat tyhmiä?
Kuinkas usein ensimmäinen kysymys oli noissa ulkomaissa "Mitä teet meidän maassamme, ja milloin lähdet pois?". Itselläni ei ole koskaan tullut vastaan noita kysymyksiä, vaikka olen asunut melko monessa maassa.[/QUOTE]
Se ei ole minun haluamisista tai kyselyistä vaan viranomaisista kiinni, että kiinalaisen on huomattavasti vaikeampi muuttaa Suomeen kuin esim. Euroopasta tulevan. Jos lukisit aiemmat viestini, niin tunne paljon kiinalaisia ja kaikkien on pitänyt selvittää nuo viisumiasiat.
En ole missään kohtaan väittänyt tai olettanut, etteikö kiinalaisilla tai muilla olisi oikeutta olla täällä, kuten en sitäkään etteivätkö nämä voisi maksaa enemmän veroja kuin minä. Monella kiinalaisella on suuri motivaatio opiskella suomea, vaikka englantikin olisi halussa.
Itse olen asunut vain Euroopassa ja ymmärrän sen, että suomalaiset ovat erittäin etuoikeutettuja, koska voivat muuttaa melko vapaasti maasta toiseen. Suomen ja Kiinan välillä homma ei vain mene niin, veljeni on asunut Kiinassa ja ihan samalla tavalla siellä vaaditaan viisumi ja selvitys tuloista joilla elättää itsensä.
En ole myöskään kysynyt milloin yksikään kiinalainen tai muun maalainen on täältä lähdössä, kysymys oli pelkästään tuosta viisumiasiasta, koska siitä on lähipiiristä kokemusta. Olen erittäin onnellinen siitä, että useamman vuoden viisumisäätämisen jälkeen kälyni sai oikeuden sekä asua, työskennellä että opiskella Suomessa.