Älkää viekö lapsia päivähoitoon vauvoina:(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pk tätsy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja lai-ne:
no opiskelijoilla tosiaan se lapsen päivien pituus hoidossa on itse järjestettävissä, riippuen tietty alasta, mutta näitä elintason takia tarhaan lapsen jättäviä en voi ymmärtää koskaan.

Yhtä laillahan se on järjestettävissä myös monella työssäkäyvällä...etenkin, kun perheessä on kaksi vanhempaa.

Toisekseen, ns. ELINTASO on tärkeää myös lapsille. Ei ole lastenkaan etu, jos koti menee alta, ei ole varaa yksityislääkäriin vaan jonotetaan vaikkapa korvien putkitukseen julkisella puolella kuukausia, ja luottotiedot sössitään vain siksi, ettei lapsi vahingossakaan kävisi päivähoidossa päinkään alle kolmen vanhana.

miksi luottotiedot sössittäisiin tai miksi koti menisi alta... tuolla joku sanoikin, että saivat kaksi vuotta asuntolainalleen sopimuksen lyhentää vain korkoja. tätä voisivat kaikki halutessaan tehdä mutta eivät tee, miksi?

mun lapsilla ei ollut vakuutuksia, emme ole käyneet ikinä yksityislääkärillä. molemmat lapset olleet enemmän ja vähemmän (pahoja allergioita) sairaita, pienempi erittäin pahastikin, olimme viikottain sairaalassa. myöskään yksityiseltä ei olisi tullut mitään muuta kuin lähete sairaalaan: yksityiset eivät voi hoitaa autismiepäilyjä, ataksiaa tai keskosuuden ongelmia.

tuo korvienputkitusesimerkki: mun pienempi oli putkijonossa 7 perättäisen korvatulehduksen jälkeen. yksityisellä putket olisi heti laitettu, mutta mun joutui odottamaan ja niitä ei sitten enää tarvittukaan. lapsella ei ole ollut tämän jälkeen yhtään korvatulehdusta. aina välitön hoidonsaanti/toimenpide ei ole edes etu, yksityisellä toki kaikki tehdään eikä tilannetta seurata koska sehän voi muuttua ja toimenpidettä ei enää tarvitakaan.

nämä nyt oli vaan mun esimerkkejä, vakuutuksista on varmasti suuri hyöty tilanteissa joissa pitää päästä nopeasti lääkärin vastaanotolle. itse olen kyllä aina lasteni kanssa päässyt julkisella puolellakin siedettävässä ajassa.

En jaksanut ihan koko ketjua lukea mutta heti alkupäässä joku ymmärsi väärin aloittajan pointin. Tarkoituksena ei varmastikaan ollut syyllistää vaan nostaa keskustelua siitä mitä voitaisiin tehdä sen eteen ettei reippaasti alle 2 vuotiaita tarvitsisi tuoda tarhaan vaikka rahanpuutteen vuoksi. Alle kolmivuotiaan ei tee yhtään pahaa olla kotona täyspainosen äidin kanssa mahdollisimman paljon ja sen vuoksi kotihoitoa pitäisi tukea enemmän. Toisaalta jos siihen ei pystytä niin sit pienemmät ryhmäkoot päikkäreihin ja hoitajia riittävästi, eihän sitä melua ja stressiä kestä kohta enää hoitajatkaan. Järjetöntä tehdä 20 lapsen ryhmiä, mieluummin kaksi 10 lapsen ryhmää. Mutta sehän on täysmahdottomuus kun tässä maailmassa loppuu huoneet kesken..

Myönnettäköön sivussa että aika reippaasti tulee syyllistettyä omassa mielessä näitä äitejä jotka tuo pikkusen tarhaan ja on itse kotona yksikseen tai vauvan kanssa. Ja nimenomaan nää lapset on sit pitkää päivää, 8 tuntia ja sitä rataa.. Muutaman tunnin hoidon vielä ymmärrän mutta kokopäiväisyyttä en. Ja syyt on tyyliin "en pysty hoitamaan kahta lasta kerralla.." Joo ei riitä ymmärrys.

:headwall:

miksi luottotiedot sössittäisiin tai miksi koti menisi alta... tuolla joku sanoikin, että saivat kaksi vuotta asuntolainalleen sopimuksen lyhentää vain korkoja. tätä voisivat kaikki halutessaan tehdä mutta eivät tee, miksi?

Kaksi vuotta...wau! Siitäpä onkin suuri ilo ja hyöty, jos perheessä on useampi lapsi, ja se pieninkin pitäisi pystyä pitämään kotihoidossa kolmen vanhaksi.

Kaksi vuotta...wau! Siitäpä onkin suuri ilo ja hyöty, jos perheessä on useampi lapsi, ja se pieninkin pitäisi pystyä pitämään kotihoidossa kolmen vanhaksi.

niin no tuohan on vain yksi "säästökohde" perheen taloudessa. ja tätäkään mahdollisuutta ei moni käytä. mun mielestä kyse on kokonaisuudesta, sen suunnittelusta ja tahdosta. jos tahtoo niin onnistuu.

ei ole iso taloa, ihan perus ok talo, kaks vanhempaa autoa. ei matkusteltu ennen lapsia ei matkustella nytkään. töissä olin ennen lapsia melkein 5v ja palasin esikoisn äitiysloman jälkeen töihin. työt loppu ja menen kouluun sain ammatti paperit, työtä oli tehny ilaman papereita tuon vajaa 5v. ammatteja löytyy nyt 2. aloin oottamaan toista lasta, tein osa-aika töitä. ja nyt ku äitiys loma loppu lähen taas kouluu joka kestää 2kk ja sen jälkeen taas kouluun josta saan lisäkoulutusta jo aijemmin hankkimaani ammattiin. tämän jälkeen on töihin meni, työpaikka on jo valmiina.

jos jäisin kotihoijontuelle, menettäisimme talon, lasten kodin. maksasimme enemmän vuokraa jos asusimme vuokralla. myös koirista joutuis luopumaan :( en ole valmis uhraamaan lasten kotia, ja omaa kotiani. luottotieot menis joka vaikeuttais talon ostoa myöhemmin. tällä palstalla saa hirveää syyllistämistä jos et imetä palstanmammojen mielestä tarpeeksi pitkään, et käytä kestovaippoja ja lapsi menee hoitoon pienenä. kaikilla ei ole mahollisuutta valita. mahtavaa jos on mahollisuus jäähä kotia, miehen rahoilla. ottais aika lujille elää miehen siivellä 3v...

niin no tuohan on vain yksi "säästökohde" perheen taloudessa. ja tätäkään mahdollisuutta ei moni käytä. mun mielestä kyse on kokonaisuudesta, sen suunnittelusta ja tahdosta. jos tahtoo niin onnistuu.

Siinäpä se, kun nyt on otettu niin isoja lainoja ettei lyhennysvapaa onnistu. Tai että hyöty on niin olematon, sillä koron osuus on juuri lainaa otettaessa suurempi kuin itse lyhennys..

Alkuperäinen kirjoittaja narikka83:
ei ole iso taloa, ihan perus ok talo, kaks vanhempaa autoa. ei matkusteltu ennen lapsia ei matkustella nytkään. töissä olin ennen lapsia melkein 5v ja palasin esikoisn äitiysloman jälkeen töihin. työt loppu ja menen kouluun sain ammatti paperit, työtä oli tehny ilaman papereita tuon vajaa 5v. ammatteja löytyy nyt 2. aloin oottamaan toista lasta, tein osa-aika töitä. ja nyt ku äitiys loma loppu lähen taas kouluu joka kestää 2kk ja sen jälkeen taas kouluun josta saan lisäkoulutusta jo aijemmin hankkimaani ammattiin. tämän jälkeen on töihin meni, työpaikka on jo valmiina.

jos jäisin kotihoijontuelle, menettäisimme talon, lasten kodin. maksasimme enemmän vuokraa jos asusimme vuokralla. myös koirista joutuis luopumaan :( en ole valmis uhraamaan lasten kotia, ja omaa kotiani. luottotieot menis joka vaikeuttais talon ostoa myöhemmin. tällä palstalla saa hirveää syyllistämistä jos et imetä palstanmammojen mielestä tarpeeksi pitkään, et käytä kestovaippoja ja lapsi menee hoitoon pienenä. kaikilla ei ole mahollisuutta valita. mahtavaa jos on mahollisuus jäähä kotia, miehen rahoilla. ottais aika lujille elää miehen siivellä 3v...

miehen siivellä? eikö perheenne ole teidän yhteinen? sinäkö yksin vastaat lastenhoidosta ja heidän elatuksestaan? luulisi, että miehesi maksaisi ilomielin siitä, että lapsenne saisivat olla kotona. miten ihmeessä kuvittelet eläväsi miehen siivellä jos teet täyttä päivää teidän yhteisen perheenne eteen?

Alkuperäinen kirjoittaja narikka83:

miehen siivellä? eikö perheenne ole teidän yhteinen? sinäkö yksin vastaat lastenhoidosta ja heidän elatuksestaan? luulisi, että miehesi maksaisi ilomielin siitä, että lapsenne saisivat olla kotona. miten ihmeessä kuvittelet eläväsi miehen siivellä jos teet täyttä päivää teidän yhteisen perheenne eteen?

Tuossa olen kyllä ollut aina samaa mieltä. Ei se mielestäni ole miehen siivellä elämistä jos lasten etua ajatellaan. Samaa perhettähän siinä ollaan ja tietoisia lapsen parhaasta.

Jos toinen on kotona vain huvin vuoksi tai lapset on jo isoja ja kotonaoloon ei ole enää perusteltua syytä niin se mielestäni ainoastaan siivellä elämistä. Kyllä pienten lasten kanssa on ihan perusteltua olla kotona vaikka vähän joutuisi elintasosta nipistämäänkin.

"Levottomuus, meluisuus ja liialliset sosiaaliset kontaktit nostavat lapsen stressiherkkyyden liian korkeaksi, mikä näkyy hänessä vielä aikuisenakin, Keltikangas-Järvinen Helsingin yliopistosta sanoo.

Keltikangas-Järvisen mukaan suurin yksittäinen pulma on pientenkin, alle 3-vuotiaiden lasten päiväkotiryhmien suuri koko.

- Lapsen aivojen kehitystason vuoksi lapsi ei yksinkertaisesti pysty hallitsemaan kaikkia eteen tulevia asioita. Ja vaikutus ulottuu kaikkeen: älylliseen, kielelliseen, kognitiiviseen kehitykseen, muistiin, minäkuvaan, sosiaalisiin taitoihin, hän listaa."

Miettikääpä tätä.

Alkuperäinen kirjoittaja hämmästynyt:
"Levottomuus, meluisuus ja liialliset sosiaaliset kontaktit nostavat lapsen stressiherkkyyden liian korkeaksi, mikä näkyy hänessä vielä aikuisenakin, Keltikangas-Järvinen Helsingin yliopistosta sanoo.

Keltikangas-Järvisen mukaan suurin yksittäinen pulma on pientenkin, alle 3-vuotiaiden lasten päiväkotiryhmien suuri koko.

- Lapsen aivojen kehitystason vuoksi lapsi ei yksinkertaisesti pysty hallitsemaan kaikkia eteen tulevia asioita. Ja vaikutus ulottuu kaikkeen: älylliseen, kielelliseen, kognitiiviseen kehitykseen, muistiin, minäkuvaan, sosiaalisiin taitoihin, hän listaa."

Miettikääpä tätä.

Joo niin se vaan on :(
Pienemmät ryhmät pitäisi olla alle 2vuotiailla.

Miettikääpä tätä.

ja tämä kaikki on ollut tiedossa jo pitkään. harmittelen juuri sitä, että osa vanhemmistä ei tästä välitä. vai onko vielä vanhempia, jotka eivät näistä asioista ole tietoisia?

Miettikääpä tätä.

Juu, tässähän se kasvatustiede juuri tulee avuksi. Ammattitaitoinen henkilökunta rauhoittelee meininkiä tarpeen tullen ja pyrkii mahdollisuuksien mukaan jakamaan ryhmää pienempiin, jotta työrauha säilyisi kaikilla.

Ja vastaavasti, itse ainakin pyrin päiväkodin vastapainoksi rauhoittamaan kaikki illat "ärsykevapaiksi" (ei telkkaria, ei shoppailuretkiä jne), tuon rauhoittumisen merkitys on ilmeinen lapsen kehityksen kannalta.

Alkuperäinen kirjoittaja taaperon yyhoo:

Miettikääpä tätä.

Juu, tässähän se kasvatustiede juuri tulee avuksi. Ammattitaitoinen henkilökunta rauhoittelee meininkiä tarpeen tullen ja pyrkii mahdollisuuksien mukaan jakamaan ryhmää pienempiin, jotta työrauha säilyisi kaikilla.

Ja vastaavasti, itse ainakin pyrin päiväkodin vastapainoksi rauhoittamaan kaikki illat "ärsykevapaiksi" (ei telkkaria, ei shoppailuretkiä jne), tuon rauhoittumisen merkitys on ilmeinen lapsen kehityksen kannalta.

Surullista on se, etteivät kaikki vanhemmat ymmärrä tätä asiaa, vaan raahaavat alle 3-vee lapset päiväkotipäivän jälkeen kauppakeskuksiin, harrastuksiin jne. :(

Miettikääpä tätä.

ja tämä kaikki on ollut tiedossa jo pitkään. harmittelen juuri sitä, että osa vanhemmistä ei tästä välitä. vai onko vielä vanhempia, jotka eivät näistä asioista ole tietoisia?

Ei tässä ole siitä kyse, etteikö vanhemmat välitä. Rautalangastako se tarvii vääntää?? Kaikki ei ole niin mustavalkoista.

Tämä on tabu, vaiettu asia.
Uskon kun sanon että suurin osa hoitajista tuntee surua pientä ihmistä kohtaan kun tämä tuodaan hoitoon alle vuoden iässä.
Minusta yksityisenä henkilönä, jokaisen vanhemman tulisi oman elämän prioriteetit järkeistää siten että pystyy hoitamaan noin pienet kotona. Jos on ylimitoittanut oman elämän ja maksukyvyn, on väärin että pienet lapset joutuvat siitä maksamaan.
Omia lapsia on kolme ja heistä nuorin on aloittanut päivähoidon 4 vuoden iässä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja taaperon yyhoo:
Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelen vain miksi joku hankkii lapsia jos ei ole aikaa hoita itse?:
Miksi hankkia lapsia jos ei ole aikaa hoitaa lapsiaan itse???

Ensinnäkin, lapsia ei hankita, niitä saadaan. Jos lapset tulisivat juuri silloin kun he aikatauluun sopivat, elämä olisi paljon helpompaa monille ihmisille.

Toisekseen, puhutaan ammattikasvattajista. Olen älykäs ja koulutettu, mutta en valitettavasti pysty tarjoamaan lapselleni kasvatustieteellisestä näkökulmasta katsottuna parasta kasvatusta 6-vuotiaaksi asti ilman asiantuntijoiden apua.

Minun mielestäni lapsi saattaa jopa kärsiä siitä, että on kouluttamattoman äidin kanssa kotona kouluikään asti.

Siinä on taas yksi äiti joka ei tiedä mitä on lapsuus ja mitä on äidin tehtävä.
Kasvatustieteellisesti.. Pyörittelen silmiä.

Ensinnäkin, lapsia ei hankita, niitä saadaan."

No kyllä niitä HANKITAANKIN.

Minun mielestäni lapsi saattaa jopa kärsiä siitä, että on kouluttamattoman äidin kanssa kotona kouluikään asti "

ja tuo on ihan kamala väitelmä! ensinäkin lapsi tarvitsee äidin huomiota ja rakkautta!
vai että sinulla on lapsia...???

pyörittelen silmiä myös.

Alkuperäinen kirjoittaja hoitaja myös:
Uskon kun sanon että suurin osa hoitajista tuntee surua pientä ihmistä kohtaan kun tämä tuodaan hoitoon alle vuoden iässä.
Minusta yksityisenä henkilönä, jokaisen vanhemman tulisi oman elämän prioriteetit järkeistää siten että pystyy hoitamaan noin pienet kotona. Jos on ylimitoittanut oman elämän ja maksukyvyn, on väärin että pienet lapset joutuvat siitä maksamaan.

myös minulla on tutuissani lastenhoitajia ja he ovat samaa mieltä kuin sinäkin. itsekin siis juuri tätä mieltä. myös nämä minun tuttuni ovat hoitaneet itse lapsensa kotona. jos jokaisella vanhemmalla olisi lastenhoitotyöstä tämä käytännön kokemus ja näkemys ei yksikään veisi vauvaansa päiväkotiin.

En jaksanut lukea koko ketjua mutta näkyy menneen taas tappeluksi. Eikö akat osaa kuin tapella??? Eikö kukaan voi myöntää, että ap on kuitenkin oikeassa. Oli syy mikä tahansa mennä töihin, se ei muuta sitä asiaa, että pienen lapsen on parempi olla kotona(tai perhepäivähoitajalla), mitä suuressa ryhmässä päiväkodissa. Oikea osoite näille valituksille ois päättäjät, että nekin sen tajuais. Mutta ei ne tajua, sen verran ne on vieraantuneita normaaleista ihmisistä, joilla ei ole tulot kovin kummoiset.

Mitä jos vihdoin siirtyisimme pois poteroistamme ja nousisimme barrikadeille laadukkaamman päivähoidon ja parempien vanhempainetuuksien puolesta? Sen sijaan, että keskitymme toistemme syyllistämiseen ja vuodesta toiseen rähisemme kotiäidit vs. työäidit -asetelmassa, voisimme käyttää energiamme pommittaaksemme päättäjiä mm. liian suurista pk-ryhmistä, vanhempainvapaan pituudesta ja perhepäivähoitajien ammattikunnan tappamisesta.

Mistä löytyisi taho, joka saisi suuret massat liikkeelle näiden asioiden puolesta?

Alkuperäinen kirjoittaja hoitaja myös:

No tää on kyllä kaikkea muuta kuin vaiettu asia! Joka ikisessä tuutissahan sitä toitotetaan, mikä päivähoidon nykytila on. Ja siis hyvä että toitotetaan, mutta keskustelu on vaan sillä tasolla ettei se johda yhtään mihinkään.

Jokainen päikyn täti ja PPH kenen kanssa olen asiasta puhunut, on ollut sitä mieltä että ihan pienten lasten paikka on kotona. Kyllähän se nyt jotain kertoo, että ne tyypit jotka tuota hommaa päivittäin seuraavat, ovat sitä mieltä että se ei toimi.

Alkuperäinen kirjoittaja eräs:
En jaksanut lukea koko ketjua mutta näkyy menneen taas tappeluksi. Eikö akat osaa kuin tapella??? Eikö kukaan voi myöntää, että ap on kuitenkin oikeassa. Oli syy mikä tahansa mennä töihin, se ei muuta sitä asiaa, että pienen lapsen on parempi olla kotona(tai perhepäivähoitajalla), mitä suuressa ryhmässä päiväkodissa. Oikea osoite näille valituksille ois päättäjät, että nekin sen tajuais. Mutta ei ne tajua, sen verran ne on vieraantuneita normaaleista ihmisistä, joilla ei ole tulot kovin kummoiset.

Niin, mutta tää keskustelu menee aina siihen että kotiin jääneet äidit alkaa kivittää työssä käyviä ja opiskelevia äitejä. Työssäkäyvät aidit kun ovat ahneita, mukavuudenhaluisia ja ties mitä. Miksi on aina pakko ylentää itsensä alentamalla muita? Kiiltääkö se sädekehä siinä oman pään päällä silloin enemmän? Nainen on naiselle susi, ja sen takia tää keskustelu on ihan turhaa ja hedelmätöntä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:
Mitä jos vihdoin siirtyisimme pois poteroistamme ja nousisimme barrikadeille laadukkaamman päivähoidon ja parempien vanhempainetuuksien puolesta? Sen sijaan, että keskitymme toistemme syyllistämiseen ja vuodesta toiseen rähisemme kotiäidit vs. työäidit -asetelmassa, voisimme käyttää energiamme pommittaaksemme päättäjiä mm. liian suurista pk-ryhmistä, vanhempainvapaan pituudesta ja perhepäivähoitajien ammattikunnan tappamisesta.

Mistä löytyisi taho, joka saisi suuret massat liikkeelle näiden asioiden puolesta?

Tämä on hyvä idea. Lisäksi kotihoidontuki pitäisi olla huomattavasti isompi, että se kotihoito olisi entistä useammalle todellinen vaihtoehto. Se olisi kaikkien etu loppujen lopuksi.

Yhteistyössä