Alhainen anti-Muller hormoni ja ivf

Meriann, Hiskias, Amalia Armas ja Kata76: :heart:

Tästä ne varsinaiset piinapäivät sitten alkoikin... :p Huomenna dpo 14 ja meinasin kaivaa viikonäytöllisen digitestin esiin. Kemiallista pelkään kovasti ja muutenkin olo on epäuskoinen. Tsemppiä hirveästi kaikille!!
 
Vienda kokemuksesta sanon, että kannattaa tuon digin kanssa odottaa esim dpo 15 jolloin pitäis jo näyttää raskaana 2-3. Meinaan jos teet huomenna ja saat raskaana 1-2 niin se ei kerro juuri mitään suuntaan taikka toiseen ja panikoit ja joudut kuitenkin ostamaan uuden digin. Tai siis niin mulla on käynyt :ashamed:
 
  • Tykkää
Reactions: Vienda
Vienda Oi, onnea! :heart:

mul on nyt tää uus kone ja en ihan vielä hallitse, joten kommentit on sitä luokkaa :D

Hiskias ja Meriann muistaakseni kyseli edellisellä sivulla minne follit hävisi. Mulle aloitettiin pistokset siinä vaiheessa (kp7), että isoimmat saattaa keretä siinä vaiheessa ottaa johtoaseman ja syrjäyttää pienemmät. Johtofollit siis valikoituivat.

on: Tänään oli siis punktio ja se tehtiin pelkässä puudutuksessa. Kaksi solua sieltä löytyi, mutta toinen saattoi olla liian raaka icsiä varten. Aamulla saan tietää hedelmöittymis-uutiset. Huomenna siirto, jos alkioita on yksi ja perjataina, jos on kaksi. Aamulla alkais Luget 800mg ja lisälääkkeistä jutellaan, jos päästään siirtoon. Disperin 100mg jatkuu. On tää vaan jännää!
 
Viimeksi muokattu:
Meriann: Voi hitsi, tuo on muuten älyttömän hyvä pointti. Mietinkin sitä, että kumpaa sen pitäisi näyttää dpo 14. Viivat tikuissa on haileita, eli varmaan tosiaan järkevää olisi kituuttaa edes seuraavaan päivään... Voi itku, kun ei malta!! :kieh:

HalleB: Kiitos! :) Kiva, että punktio sujui hyvin. Nyt peukut pystyssä täällä, että molemmat hedelmöittyisi! d =) b
 
Viimeksi muokattu:
Lueskelin teidän viestejä, mutta jäin kaipailemaan tietoa vaikuttaako matala amh ja korkea fsh munasolun laatuun? Mietin, että vaikka lääkkeillä saataisiin folli kasvamaan niin onko todennäköistä, että mikäli sisällä on munasolu niin se on heikompi näillä arvoilla kuin normaaleilla arvoilla? Tai onko folleissa harvemmin edes munasolua kun arvot ovat huonot?

Itsellä tehtiin inssi vajaa viikko sitten kun vihdoin ja viimein saatiin hyvän kokoinen folli normaaleilla kiertopäivillä. Lääkäri totesi että tilanteeni ei ole mahdoton, mutta ei hyväkään. Toiveeni inssin suhteen on ollut korkealla, toki nyt viime päivinä pelkään taas pettyväni ja olo on tuntunutkin siltä ettei tässäkään kierrossa tapahtunut mitään. Mieskin kysyi tänään, että joko plussasit, mutta piti hänelle kertoa että kierron suhteen muutenkin vielä liian aikaista edes testata.

Nyt sitten mietinkin, että jos tästä kierrosta en plussaa niin pitäisikö miettiä jo tuota ivf:n mahdollisuutta...
 
Ailiina: Nuo arvot eivät välttämättä korreloi munasolujen laadun kanssa, enemmän tekee naisen ikä. Vanhemmalla solujen laatu on selvästi huonompi. Usein nuo arvot on huonot juuri vanhemmilla naisilla, joten siksi usein myös laatukin on huonompaa. Näin ainakin minulle kerrottiin (rohkaistiin?) klinikalla. :)
Meille tehtiin vain yksi inssi ja kehotettiin heti siirtymään ivf:ään, koska onnistumistodennäköisyys oli niin pieni insseissä.
 
Ailiina Minulla on käsitys, että amh tapauksissa myös laatu alkaa olemaan huonoa. Vähän niin kuin luonnostaan nainen vanhenee niin solujen määrä vähenee ja loput ovat luonolaatuisia. Ivf lääkkeillä sitten parannetaan myös laatua. Varmaan siksi en ole raskautunut luomusti vaikka ovuloin joka kk. Itselläni hoidoissa on folleista saatu aina solut. Soluja ei vaan tule paljoa. Näin siis olen ymmärtänyt.

Halle B toivottavasti tulee hyviä uutisia ja siirtoon pääset. Onko tuolla menetelmällä tehty hoito edullisenpaa kuin perinteinen hoito?
 
Kiitos vastauksista. Pitää varmaan koittaa vielä saada lisää irti tosta lääkäristä. On vaan niin vähä sanainen vaikka totakin jo paristi oon kysynyt :) Mulla oli siis kanssa käsitys, että koska arvot on heikkoja niin ne vaikuttais noihin munasoluihinkin heikentäen niitä.
Katsotaan nyt jokunen päivä tuleeko sitä plussaa vai ei ja sitten taidan soittaa lääkärille että miten nyt kannattaa toi ensi kierto. Varsinkin kun siinä on toi joulukin mikä varmaan sekoittaa noita hoitoja.
 
Mulla on tosi alhainen AMH, mutta solut joita ollaan saatu ovat olleet silti hyviä. Niitä on vain tuskaisen vähän. Tosin jostain syystä eivät ole kuitenkaan johtaneet raskauteen. Lääkärin mukaan joukossa voi olla enemmän kehitysvammaan johtavia alkioita (esim. down) tms. koska viimeisiä raavitaan kasaan. Näitähän ei nähdä alkioista etukäteen. Meille ei tehty inssejä ensin, koska lääkäri oli sitä mieltä, että ei kannata hukata aikaa niihin mun arvoilla.

Täällä odotellaan menkkoja edelleen. Provera (keltarauhaspilleri) loppui perjantaina eli olisi pitänyt alkaa jo. Tää on niin tätä. Eli ei piikittelemään tällä viikolla.
 
Hiskias kysyit edellisellä sivulla tuosta Gonal-f:stä. Mulla on ollu monessa hoidossa mukana tuo. Ei yksinään vaan Menopurin tai Pergoveriksen kanssa rinnakkain. :)

Ailiina mulla ainakin on aika huonoja soluja. Mun fsh oli vuosi sitten 9,6 ja amh 0,3. Lisäksi mulla lievä endo, joka myös saattaa vaikuttaa solujen laatuun. Kyllä mulla ainakin folleissa on hyvin soluja ollu.

Vienda kiitos peukuista! :)

Meriann tästä hoidosta en oo varma paljon tulee maksamaan, kun kesken kaiken vaihdettiin tyyliä. Syksyn aikasemmat mönkään menneet kokeilut ei toki paljoa ole maksaneet.

on: Se kypsä solu oli hedelmöittynyt! Siirto onkin vasta huomenna aamulla, jos siis tää yksi alkaa jakautua. Luget aloitin aamulla.. Jännitys jatkuu.
 
Viimeksi muokattu:
HalleB: Tsemppiä siirtoon! :)

Miten tuo solujen huono laatu muuten näkyy? : / Eivät hedelmöity vai eivät jakaudu vaiko raskaus ei vaan lähde alkuun? Vai näkeekö sen jo ihan pelkästä solusta labrassa, että laatu ei ole ihan priimaa? Kiinnostaisi tietää, omista kun ei kommentoitu mitään. Neljästä solusta kuitenkin 3 hedelmöittyi ja 2 lähti jakaantumaan kunnolla, tästä sanottiin vain, että on hyvä tulos.
 
Ailiina Mulle lääkäri sanoi, että kun amh on matala (0,3), niin solut ovat viimeisimpiä ja usein myös huonolaatuisempia. Tuon amh:n syyksi sanottiin, että se voi olla synnynnäinen vika tai sitten joku tulehdus tms. on elämän aikana aiheuttanut munasarjavaurion. Mun fsh oli normaali (5,2) ja kertoo kuulemma sen, että munasarjat vielä toimii normaalisti eivätkä ole laiskistuneet. Ekassa hoidossani saatiin 6 follia, alkukierron ultrassa nähtiin 4 + 4 aihiota eli maksimiodotusarvo oli 8 follia. Kaikissa oli solu. 4 oli kypsiä jotka hedelmöittyivät, mutta laatu oli peestä, ainoastaan 1 oli siirtokuntoinen ja epäilin kyllä sitäkin, että liekö sekään sitten oikeesti oli. Mulle lekuri oli etukäteen sanonut, että ekan hoidon jälkeen ollaan vasta paljon viisaampia, kun biologit ovat nähneet solut, miltä ne näyttää ja sen, miten ne toimivat miehen solujen kanssa. Tämän ekan hoidon jälkeen mulla meni koko lääkepakka uusiksi ja sen voimalla pitäisi tammikuussa lähteä uudelle kierrokselle.

HalleB, oliko sulla eroa lopputuloksessa siinä, että oliko gonalin kaverina pergoveris vai menopur? Mä mietin tota johtofollien valikoitumista, että mikä sen sitten silloin estää, kun pistoksia on esim. kp2 lähtien? Peukutuksia sille solulle, mä niin toivon, että pääset siirtoon =).

Vienda, mites kärsivällisyys on kestänyt, jaksoitko odottaa huomiseen sen digin kanssa?

Kata76, onpa ärsyttävää, kun joutuu menkkojen perään odottelemaan :mad:. Toivotaan, että ne sieltä alkaa asap.
 
Hiskias: No en jaksanut ja 1-2 sieltä tuli luonnollisesti. ;) Mutta ei hätää, ensi viikolla uusi testi. Viivat sentään tikuissa on vähän tummuneet, joten olo ei ole enää niin huolekas. Seuraavat pari viikkoa olen ulkomailla, joten pyrin lukemaan kaikki jutut, kun palaan, jollen siellä ehdi.
 
Takana vaiherikas viikko. Vielä viime viikolla lääkäri oli keskeyttämässä
hoitoa huonon vasteen vuoksi, yksi kunnon folli ja toinen pieni. Perjantaina
päädyttiin kuitenkin että lähdetään yhden varassa, ja maanantaina olikin punktio, josta saaliina yksi solu.

Noh, illalla jouduin ambulanssilla sairaalaan, koska punktiosta seurasi sisäinen verenvuoto. Sairaalassa meni
pari päivää kovissa kivuissa. Kaikessa epäonnessa oli sen verran onnea, että ainoa solu
hedelmöittyi ja jakaantui kauniisti joten klinikan että sairaalan luvalla päästiin siirtoon. Sekään ei tosin
mennyt ihan helpolla, siirtoa yritettiin kahteen kertaan kahden lääkärin voimin. Onneksi lopulta alkio saatiin kohtuun <3
Nyt siis pp1, olo kipeä edelleen, mutta toipumaan päin. Onneksi vuoto hyytyi itsestään, eikä tarvinnut leikata.

Suuria odotuksia onnistumisesta ei ole kaiken tämän jälkeen, mutta parempi tämä kuin ei siirtoa ollenkaan.
 
Tosi harvinaista kuulemma onkin, alle 1%, ammbulanssikin kävi kahteen kertaan, kun aluksi päivystävä gynekin
oli sitä mieltä, ettei ole mahdollista ja että tajun lähtöx2 johtui vain lääkkeistä.

Ekan kerran pyörryin vessassa, josta muistona kunnon kuhmu otsassa, toisella kertaa vaan kaaduin.
Onneksi mies oli kotona. Pelottava kokemus oli ja kannattaa siis muistaa että näinkin voi käydä.

Mies sanoi jo että hoidot sitten loppuu tähän, pelästyi hänkin sen verran. Mutta katsotaan nyt...
 
Vienda meillä on arveltu, että alkioiden huono laatu johtuu mun munasoluista. Vasta yksityisellä ollaan saatu 1-luokan alkioita.

Ailiina mulle on sanottu, että voi johtua sikiöaikaisesta tai myöhemmin tulleesta vaurioista. Myöskin joku autoimmuuni, juttu voi olla syynä, eli oma immuunipuolustus hyökkää munasarjoja kohtaan. Kromosomivika voi myös olla syynä.

Hiskias enpä oo huomannut eroa Pergoveriksen ja Menopurin välillä. Menopur-hoidoista oon saanu 1-luokan alkioit. Johtofolli(t) valikoituu yleensä siinä kp 5-7 ja kun kunnon annoksen aloittaa jo kp 2, ni sillon pitäs lähtee monta kasvamaan. Lääkäri sano, et joskus lyhyt-kiertolaisilla valikoituminen voi tapahtua jo edellisen kierron lopussa. Joillekkin saatetaan antaa fsh:ta herätyspistoksina edellisen kierron lopussa ja seuraavan kierron alussa laittaa kunnon annokset. Tuo siis voi toimia, jos vaste on tosi huono.
Yks konsti myös on sellaisille huonosti muniville, et lyhyessä kaavassa käytetään jarruna sumutetta. Sillä kun on sellainen vaikutus, et se stimuloi aluksi munasarjoja ennen, ku alkaa jarruttaa.

Odottava Hui, onneks vuoto tyrehty ja pääsitte siirtoon :)

on: Mul on nyt yksi 1-luokan alkio kyydissä ja limakalvo oli huippu eli 13,3mm!! Pregnylin sain luteaalivaiheen tueksi :) Vitsi, että oon happy :heart:
 
Halle, onnea loistavasta alkiosta ja tsemppiä piinapäiviin, pidän peukut pystyssä, että tämä olisi nyt se, joka jää sinne asumaan :stick:. Oliko sulla ennen ollut tuota pregnyliä luteaalivaiheen tukena? Ai sumuilla on tuollainen vaikutus, no kiva nähdä, miten tuo mun lääkecocktail sitten tammikuussa muhun vaikuttaa, sumuthan on siinä jarruna. Sä oot muuten varsinainen tietopankki, että Kiitos siitä.

Odottava, onhan murheita ollut sulla :'(. Toivottavasti se ainokainen tarraa nyt kiinni eikä tarvitse miettiä enää uusiin hoitoihin lähtemistä.

Vienda, no sulla se menee sitten muutama viikko siivillä siellä reissussa :wave:.
 
Hiskias minusta meidän pitää jakaa tietoamme mitä ollaan vuosien varrella kerätty, jotta osataan sit vaikuttaa omaan onnistumiseemme ;)
Onko sulla lyhyt vai pitkä kaava sitte? Pitkässä kaavassa siitä sumujen alkuvaiheen stimuloinnista ei ole apua.
Ei mul oo ennen ollu tota Pregnyliä, kun julkisella sitä ei saanu ja toukokuun hoidossa vatsaontelossa oli nestettä ja munasarjat suurentuneet, ni sitä ei voinu antaa. Nyt oon niin mielissäni, kun sain sen tähän hoitoon. :)

Taisto pp1
 
Täällä menee hermo. Keväällä kierto meni sekaisi Divina hormoneista (ja varmasti osin pitkän kaavan rankkuudesta), joiden piti pitää kroppa levossa välillä. Nyt saman teki toinen valmiste, Femoston. Vuotoa ei siis tullut, kun pillerilevyn aikana tuli runsas välivuoto. Omillaan kroppa toimii melkein kuin kello. Äsken lääkäri heitti jo melkein hanskat tiskiin. Kiva! Keskiviikkona tavataan ja katsotaan sitten missä mennään. Eikö sitä hoitoa nyt voi tehdä vaan omaan luonnolliseen kiertoon, kun se kerran pelaa. Näin aikaisemmatkin onnistuneet hoidot on tehty. Onko teille muille määrättty vaihdevuosi pillereitä lepuuttamaan munasarjojan ennen hoitoja?

Pidetään peukkuja [Odottavalle] ja [HalleB:lle]!!
 
Kata Mul oli kerran Femoden-e-pillerit ennen lyhyttä kaavaa. Ne vei mun munasarjat niin lepotilaan, että lääkkeille ei tullu vastetta ja lopulta tehtiin inssi. Tuosta lääkkeestä mul ei oo kokemusta. Ompa harmi, että noin kävi :/

Taisto pp3
 

Yhteistyössä