Mä voisin jakaa oman "two pennies' worth" tosta DHEA:sta, koska siitä on viimeaikaisia kokemuksia... Mun tilanne siis on ikää 40, AMH vuosi sitten 2.87 (brittiasteikolla, kai eri kuin Suomessa), 3. IVF:n 9. piinapäivää vietän. Ekassa saatiin vain 2 munista, joista vain toinen hedelmöittyi, tokassa saatiin taas 2 munista mutta kumpikaan ei hedelmöittynyt. Tämä siitä huolimatta, että vedin molemmilla kerroilla 450iu Menopuria (ekan pitkällä, toisen lyhyellä kaavalla). Sit kolmatta varten lääkärini laittoi mut jättikuurille DHEA:ta (75mg/pv) ja ubikinonia (600mg), koska joittenkin jenkkitutkimusten mukaan parin, kolmen kuukauden kuurien jälkeen joillain huonosti munivilla on munasolusaaliit kasvaneet ja jopa AMH-lukemat nousseet.
Olin sit 2 kk tuolla kuurilla ennen tätä kolmatta yritystä, jossa lääkkeinä oli eka Fostimon ja sit Gonal-F, molempia 300iu. Ja lo and behold, tällä kertaa saatiin sentään 5 munista, joista 2 hedelmöittyi hyvin ja siirrettiin top-alkioina. Vieläkään ei tietysti ole kirkossa kuulutettu, että tämä(kään) onnistuisi, mutta ainakin parempaan suuntaan ollaan menossa...
Mulle tuli DHEA:n sivuvaikutuksina rasvaisempi iho ja tukka, ja tukkaa lähti kans jonkin verran. Ja univaikeuksia... Mutta eipähän alkanut kasvaa parta eikä finnitkään, huh.
DHEA:ni tilasin jenkkiläisestä nettikaupasta Biovea dot com, niitten merkki on Eurovital ja se on kuulemma hyvää, kun on "micronised" eli kai erityisen hienoksijauhettua. Ubikinonin ostin ihan paikallisesta Bootsista 200mg:n tabletteina. En ole varma, saako Suomen apteekeista noin isoja päiväannoksia; käsikaupasta ainakin näytti saavan vain jotain pliisuja 25-millisiä... Ja ubikinoni kuulemma auttaa vain noin järjettömän isoina annoksina.
Voimia kaikille ketjulaisille, ja
Viendalle erityisesti peukkuja punktioon!