Alapään kutina ennen kuukautisia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kutina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kutina

Vieras
Mistä voi johtua kutina, kuumotus alapäässä pari päivää ennen kuukautisia ja kuukautisten aikanakin vielä jonkin aikaa? Joka kerta sitten loppuu eikä mitään oireita tuossa välissä, taas paria päivää ennen kuukautisia alkaa tuo homma. Jotenkin niinku olis kuiva ja sit sattuu/kirvelee/kuumottaa? Punottaakin hiukan, tekis mieli raapia ja sehän vaan pahentas. Voiko olla jotain hormoonijuttuja? Tuskin mikään tulehdus, kun ei ole koko ajan. Valkovuotoa on hyvin vähän ja se on normaalia, ei sitä kyllä juurikaan ole. Ei hajuja missään vaiheessa. En käytä ennen kuukautisia siteitä/pikkuhousunsuojia, joten nekään eivät voi tehdä sitä.

Mulla alkoi usein hiivatulehdus vähän ennen kuukautisia, mutta parani kai sitten kuukautisten aikana. kokeile jotain maitohappobakteereita syödä ja sit apteeksita saa alapäähän laitettavaa lactalia myös, jolla voi ennalta ehkäistä. eli sitä voi laittaa jo etukäteen.

Mulla samantyylistä..

En oo aiemmin ees kiinnittänyt siihen mitään huomiota, mutta nyt viestin luettuani aloin ajattelemaan. Ei mulla kyllä muuten oo mitään muita hiivan oireita, ei haise pahalle yms. Ainoastaan tuo kutina. Ja siis ei mulla kyllä tietääkseni koskaan hiivaa oo ollutkaan, joten mistä mä ne oireet tietäisin :ashamed:

Mun mielestä se kutina voi myös olla sitä, että tuote happamoituu vähän ennen vuodon alkamista. Tai siis, olipas huonosti sanottu. Mutta mulla ainakin valkovuoto vähenee ennen kuukautisia, ja sillon se tietty tuntuu jotenkin likasemmalta ja töhnösemmältä ja senkin takia kutisee enenmpi. Mitään hiivoja mulla ei ole ollut enää vuosiin.

Alapesu auttaa, jos on töhnönen olo.

Mulla ollut tän koko kevään kamala kutina alapäässä aina silloin tällöin ja tuntuu että mikään ei tepsi. Ensimmäisenä otin apteekin Canesten lääkekuurin siis puikot ja rasvaa.Ei auttanut,kutina jatkui.Marssin lääkäriin Uuden vuoden aattona ja sain Diflucan reseptin ja musta otettiin vielä hiivanäyte ja joku muukin.Olin tyytyväinen.Jes,nyt saisin kutinan pois.Eipä sitten auttanut ja soitin muutaman päivän päästä tuloksia niin kaikki olivat negatiivisiä,ei siis hiivaa.Vaihdoin kotona kaikki pesuaine merkit allergia ystävällisiksi ja rasvailin alapäätä silloin tällöin kuuri luonteisesti, välillä myös Pebanthenilla.Mut kutina vaan jatkui ja jatkui..Mulla on ollut aiemminkin hiivaa,mutta nyt kutina ja polttelu on lähinnä ulkosynnyttimissä eikä emättimen sisällä.Mulle alkoi myös tulla haavaumia, pepunkin alueelle.Neuvolassa musta otettiin kaikki näytteet,mut niistäkään ei selvinnyt mitään.Ajattelin että stressaan vaan tai jotaa..Gynocapseja, gynodaktarinia on kokeiltu ja erilaisia alushousuja ym.Pikkuhousun suojia en ole ikinä käyttänyt eikä mielestäni alapäänikään haise "mädälle kalalle".Nyt on varattu aika yksityiselle gynelle.Toivottavasti apu löytyy!Inho vaiva on.Punkkapuuhatkaan ei juuri maistu!Hmph!

Minulla on ihan samaa ollut myös. Ensiksi oli kuukautisten jälkeen kutinaa ja kävin siitä lääkärissä ja sain Diflucanin, joka auttoi ensimmäisen viikon. Kutina palasi ja marssin uudestaan lääkäriin ja minulta otettiin hiivaviljely joka oli positiivinen. Sain siihen Fluconazol kuurin kuukaudeksi, joka auttoi taas vain sen ajan. Sen jälkeen menin uudestaan lääkärille ja otettiin toinen hiivaviljely ja jälleen positiivinen ja siihen sain fluconazol kuurin kahden viikon ajaksi. Senkin jälkeen kutina jatkui ja parin päivän päästä loppui. Luulin päässeeni vaivasta mutta se kuitenkin palasi about puolentoista kuukauden päästä.

Mä sain gyneltä paikallisesti käytettävää estrogeeniä, sitä samaa kun vaihdevuosi-ikäset käyttää. Ongelmaa ei ollut ennen synnytystä ja imetystä. Kun imetys loppu ja menkat ilmaantu, alko tää ongelma. Lekuri epäili siis estrogeenin puutosta tai siis siitä johtuvaa limakalvoärsytystä/kuivuutta. Kierto kuintenkin pelaa normisti eli ei vielä oo mitkään vaihdevuodet kyseessä. Vähän on lääkkeet helpottanu..

Mulla on ollut kerran hiivatulehdus ja söin siihen lääkärin määräämää lääkettä. kutina alkoi taas. Mielestäni nämä oirSen jälkeen parin viikon päästäeet eivät vaikuta hiivatulehdukselta, mutta olen silti käyttänyt kutinaan hiivasienitulehdusvoidetta. Tämä on tosi inhottava vaiva sitä esiintyy ennen kuukautisia ja niiden jälkeen.

että teidän suhteessa olevien kannattaa hoitaa mieskin siitä hiivasta, koska vaikka se ei mieheen sinänsä tartukkaan niin, ukkonne voi tartuttaa teidät heti uudestaan... eli siis mies toimii kuitenkin välittäjänä vaikkei hiiva miehiä vaivaakkaan.

Minäkin kärsin ennen kutinasta menkkojen aikana ja juuri ennen niiden alkamista. Ja syy oli terveyssiteet.
Aikaisemmin kestin joitakin merkkejä, mutta nykyisin en enää mitään ja hommasin sitten kestositeitä ja kuukupin ja kutinat loppu siihen ;) Ennen siis käytin menkkoja odotellessa ja niiden lopussa siteitä ja varsinaisen vuodon aikana tamppooneja, mutta nyt alapään iho pysyy hyvässä kunnossa ;) Ja noita kestositeitä ole tarvinnu juuri käyttääkään, kun tuo kuukuppi on niin loistokapistus.

Alkuperäinen kirjoittaja Miukku:
että teidän suhteessa olevien kannattaa hoitaa mieskin siitä hiivasta, koska vaikka se ei mieheen sinänsä tartukkaan niin, ukkonne voi tartuttaa teidät heti uudestaan... eli siis mies toimii kuitenkin välittäjänä vaikkei hiiva miehiä vaivaakkaan.

kyllä se hiiva voi vaivata miestäkin. mulle tulee antipiotista aina hiiva ja mies huomaa itsellään oireet aikasemmin, kun mä. se käyttää canestan voidetta ja mä syön lääkärin määräämän kapselin.

Mulla nousee lähes joka kk alapäähän HILLITTÖMÄSTI kutiava näppy/ patti ja aina samaan kohtaan.
Se ei ole kipeä tai ei olisi, ellen yöllä unissani raapisi siitä ihoa rikki.
Mikähän patti mahtanee olla?
Itse asiassa noita samoja nousee ajoittain käsivarsiin ja yksi nenään sekä yksi rintojen alle, AINA samaan paikkaan ja kutina on aivan valtavaa.
Mitään rakkulaa tms. niissä ei ole, vain punottava, hillittömän kutiava näppy/ patti.

Onko muilla kuukausittain kutisijoilla kierukkaa? Mietin, että omat oireet alkoi kierukan laiton jälkeen.. jos joku tulehdustila jatkuvasti päällä? Joka kk kutisee ennen kuukautisten alkua, alkaa ottamaan päähän..

Ei ole kierukkaa, juuri nuo oireet kyllä, paripäivää ennen kuukautisia alkaa kutittaa ja loppuu siten menkkojen jälkeen. Kutina alkaa ennen siteiden käyttöä. Todettua hiivatulehdusta ei ole ollut, enkä ole vielä lääkärissä käynyt.

Mulla ehti olla vastaavia oireita reilun vuoden. Ensin ajattelin, että se olisi hiivaa, mutta loppujenlopuksi oireet vaan pitkittyi ja paheni niin, että lopulta mulla meni puolet kuukaudesta niiden parantamiseen. Tuntui, kuin kaikki limakalvot olis lähteneet kävelemään, alapää ihan haavoilla ja kipeä. Alkoi muistuttaa epäilyttävästi nikkeliallergiaa. Sitten kuulin, että joillekin nikkeliallergikoille voi kuparikierukka aiheuttaa tuommoisia oireita. Kävin sitten vaihtamassa kuparikierukan mirenaan, ja ensimmäistä kertaa pitkään aikaan mulla ei ole minkäännäköistä vaivaa kuukautisten aikana.

Onko kellään selvinny, mikä tämä oire on? Itselläni kans ennen kuukautisia tulee kutiava kohta ulompaan häpyhuuleen, ennen kutinaa saattaa olla hermokipua, joka voi säteillä jalassa asti. Raskausaikana tätä ei ole vaan alkaa aina, kun kuukautiset palaa ja joka kierron yhteydessä melkeinpä on. Kerran lääkärille näyttänyt kutinakohtaa ja se ei mitään osannut sanoa ja papa on aina ollut puhdas..