Alaikäisen alkoholinkäyttö -> tutkintapyyntö. Mitä seuraa??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Malla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Malla

Vieras
Osaisiko joku kertoa, mitä seuraavanlaisesta tilanteesta voi seurata kullekin osapuolelle poliiisin tai sosiaaliviranomaisten taholta:

Alaikäinen 17v. poika nautti luvan kanssa kaksi 0,33 l keskiolutta, kaksi kossu-limupaukkua (eli yht. 8 cl hieman vedellä laimennettua kossua) ja avasi ison oluen, jota ei kuitenkaan juonut. Tämä tapahtui äidin ja pojan ollessa kylässä pojan sedän luona ja alkoholin juomiseen oli siis sekä äidin, että sedän (jonka juomat olivat) lupa ja se tapahtui kotona sisätiloissa. Setä nautti myös jonkin verran alkoholia, äiti ei ja äiti menikin aikaisemmin nukkumaan. Poika myös tupakoi, tätä on tehnyt kotonaankin jo pidemmän aikaa sekä äidin, että isän luvalla. Poika on varmasti myös nauttinut alkoholia aikaisemminkin (kuten tuon ikäiset usein) kavereiden kanssa ja todennäköisesti ainakin isä on ollut tästä tietoinen ja mahdollisesti myös antanut siihen luvan.

Äiti on hakenut avioeroa pojan isästä ja isä on nyt jättänyt poliisille tutkintapyynnön tuosta alkoholin nauttimisesta. Tämän on tehnyt todennäköisesti vain hankaloittaakseen avioeroprosessia tai pelotellakseen äidin perumaan erohakemuksen. Isä on itse alkoholisti, äiti ei käytä alkoholia lainkaan ja perheen tilanne tältä osin on kyllä paikkakunnan sosiaaliviranomaisten tiedossa.

Saavatko nyt siis pojan setä ja äiti syytteen lapsen pahoinpitelystä? Entä äiti heitteille jätöstä, kun on mennyt nukkumaan ja jättänyt pojan nauttimaan alkoholia sedän kanssa? Entä tupakanpoltto, sehän on myös kiellettyä alle 18 vuotiailta, vaikuttaako se tähän asiaan jotenkin?

Aika paljon annettu alkoholia äidin ja sedän toimesta :o Itse voisin ehkä nippa nappa antaa 17-vuotiaalle yhden oluen...tuskin itse asiassa sitäkään. Ehtii kyllä juoda täysi-ikäiseksi tultuaan.

kuulostaa pelottelulta. poikahan on kohta täysi-ikäinen. tietenkin sossuntädit ovat yhteydessä, mutta luulenpa että ei paljoa hetkauta tälläiset jutut. poikahan voi olla jo 18-v ennen kuin avioero astuu voimaan?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Aika paljon annettu alkoholia äidin ja sedän toimesta :o Itse voisin ehkä nippa nappa antaa 17-vuotiaalle yhden oluen...tuskin itse asiassa sitäkään. Ehtii kyllä juoda täysi-ikäiseksi tultuaan.

Nii, tuskinpa kannattaa antaa sitä yhtäkään, sekin kun on rikos (!!).
Ja miksi antaa edes yksi...

Eilen kehuskeli jonkun poika kartsalla kuinka äitinsä antaa viinaa juhlissa jne.
Kyllä kuulosti aika rajulta...

Mitenhän se vaikuttaa tutkintaan / tuomioihin, että tutkintapyynnön tehnyt henkilö eli isä on itse tiennyt pojan käyttävän joskus alkoholia ja tod. näk. myös antanut tähän luvan? Mutta sehän tietysti on tapahtunut "kylillä" kavereiden kanssa poissa silmistä, niin ei ole läheskään yhtä paha asia, kuin valvotuissa olosuhteissa sisätiloissa..? Sitä en tiedä onko isä ostanut pojalle alkoholia, tupakkaa on kyllä, kuten kyllä kai äitikin.

Jos tupakointi ei ole kiellettyä, vaan ostaminen, niin miten on alkoholin laita? Siis voiko pojalle itselleen tulla syyte alkoholin nauttimisesta? Eli onko siinäkin vain alaikäiseltä kielletty ostaminen vai myös nauttiminen? Tässä tapauksessa poika siis itse on tehnyt aloitteen alkoholin nauttimiseen, kun tiesi sedällä olevan olutta kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja Malla:
Mitenhän se vaikuttaa tutkintaan / tuomioihin, että tutkintapyynnön tehnyt henkilö eli isä on itse tiennyt pojan käyttävän joskus alkoholia ja tod. näk. myös antanut tähän luvan? Mutta sehän tietysti on tapahtunut "kylillä" kavereiden kanssa poissa silmistä, niin ei ole läheskään yhtä paha asia, kuin valvotuissa olosuhteissa sisätiloissa..? Sitä en tiedä onko isä ostanut pojalle alkoholia, tupakkaa on kyllä, kuten kyllä kai äitikin.

Jos tupakointi ei ole kiellettyä, vaan ostaminen, niin miten on alkoholin laita? Siis voiko pojalle itselleen tulla syyte alkoholin nauttimisesta? Eli onko siinäkin vain alaikäiseltä kielletty ostaminen vai myös nauttiminen? Tässä tapauksessa poika siis itse on tehnyt aloitteen alkoholin nauttimiseen, kun tiesi sedällä olevan olutta kotona.
No käytännössähän se ei tosiasiassa vaikuta yhtään mitään.Jos kyseessä olis nuorempi muksu esim.13vee-16vee,siihen vois joku taho puuttuakkin.Ei ne oikeesti enää puutu 17 vuotiaan juomisiin jos kykenee muut asiansa hoitamaan ettei ole esim. tekemisissä poliisien kanssa.
Niin ikävää kuin se onkin.

Tupakan jobbaaminen ja myyminen alaikäiselle on kiellettyä, mutta alaikäisen tupakointia ei ole kielletty.

Sama koskee alkoa: alaikäinen ei saa ostaa alkoa suoraan tai välikäsien kautta, mutta nauttia saa kyllä. Vanhemmatkaan ei sitä kalja/sidukkapulloa saa laittaa alaikäisen reppuun, mutta saavat kyllä tarjota sitä lapselleen.

Nähdäkseni siis mitään rikollista ei ole tapahtunut.

Alkuperäinen kirjoittaja Nainen41v:
Tupakan jobbaaminen ja myyminen alaikäiselle on kiellettyä, mutta alaikäisen tupakointia ei ole kielletty.

Sama koskee alkoa: alaikäinen ei saa ostaa alkoa suoraan tai välikäsien kautta, mutta nauttia saa kyllä. Vanhemmatkaan ei sitä kalja/sidukkapulloa saa laittaa alaikäisen reppuun, mutta saavat kyllä tarjota sitä lapselleen.

Nähdäkseni siis mitään rikollista ei ole tapahtunut.

Ei saa tarjota eikä juoda

Ja selvää tässä on se, että kyseessä on rikos. Mutta kuka osaisi kertoa, mitä seurauksia tuosta on kullekin osapuolelle?

Äidille ja sedälle vankeutta, sakkoja vai mitä? Lasten (niitä on yhteensä 4) huoltajuus avioerossa automaattisesti alkoholisti-isälle? Isälle suuri rahallinen korvaus, kun äiti on syyllistynyt ko. rikokseen? Pojalle jotain seurauksia?

En ole tässä kuviossa se äiti. Olen kyllä äiti, mutta omani eivät vielä juo alkoholia.. Toinen kun on 2 v ja toinen vasta 3 kk! :-)

Itse kyllä olen ennen raskauksia ja äitiyttä nauttinut alkoholia (tuon ko. perheen äiti ei ikinä..) ja myös alaikäisenä luvan kanssa ja enimmäkseen luvatta. Jotain 16- 17 vuotiaana olen saanut kotona maistaa viinejä ja alkoholia, joskus jopa enemmän kuin yhden tai kaksi. Vaan ei kyllä silloin osannut ajatella, että vanhemmat tekivät siinä _rikoksen_ tarjotessaan omistaan.. :-O Itse en ehkä omilleni tarjoa alaikäisenä, tosin tuskin minulla enää kotona on alkoholijuomiakaan, kun ei niin kovasti kiinnosta niiden nauttiminen nykyään.

Alkuperäinen kirjoittaja Ccc:

Ei tämmöistä yksilön vapauteen kohdistuvaa tiukkaa rajoitetta ole lainsäädännössämme. Vanhemmat voivat lapselleen tarjota niin tupakkaa kuin alkoholia. Moraalisesti se voi olla väärin, mutta laki sitä ei kiellä.

Alkuperäinen kirjoittaja Malla:
Ja selvää tässä on se, että kyseessä on rikos. Mutta kuka osaisi kertoa, mitä seurauksia tuosta on kullekin osapuolelle?

Äidille ja sedälle vankeutta, sakkoja vai mitä? Lasten (niitä on yhteensä 4) huoltajuus avioerossa automaattisesti alkoholisti-isälle? Isälle suuri rahallinen korvaus, kun äiti on syyllistynyt ko. rikokseen? Pojalle jotain seurauksia?

Tuskin on rikos kysymyksessä. Ja jos onkin, niin seuraamuksia siitä on korkeintaan vain alkoa ja tupakkaa tarjonneille aikuisille: sakot rapsahtaa.

Huoltajuusasiat yksin tämmöiset eivät vaikuta. Osana suurempaa kokonaisuutta kyllä... Mutta huoltajuutta oikeudessa ratkaistaessa ei punnita kumpi vanhempi on mokaillut tms, vaan että kumman luona lapsella on parempi olla.

Vanhemmat ei saa mitään rahallisia korvauksia tämmöisistä.

Alaikäinen ei käsittääkseni ole syyllistynyt tuossa mihinkään, joten hänelle ei tule seuraamuksia.

Ei tämmöistä yksilön vapauteen kohdistuvaa tiukkaa rajoitetta ole lainsäädännössämme. Vanhemmat voivat lapselleen tarjota niin tupakkaa kuin alkoholia. Moraalisesti se voi olla väärin, mutta laki sitä ei kiellä.

Laki kieltää täysin yksiselitteisesti alkoholijuomien välittämisen alaikäiselle. Ei mitään väliä onko alkoholia antava aikuinen lapsen vanhempi vai Reiska, joka suostuu toimimaan hakijana pissiksille.

mahtaa ne poliisit partaansa naureskella, kun tämmösestä tutkintapyyntö tehdään. Niille kun on jo lähes arkipäivää, että alakoululaisetkin viikonloppuisin kaduilla ryypiskelevät.

Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä:
Laki kieltää täysin yksiselitteisesti alkoholijuomien välittämisen alaikäiselle. Ei mitään väliä onko alkoholia antava aikuinen lapsen vanhempi vai Reiska, joka suostuu toimimaan hakijana pissiksille.

Niin, nimenomaan välittäminen on kielletty, ei sen nauttiminen ;)

Taasko sama pelle viisautta jakamassa :laugh:
Suomen laissa sanotaa aivan yksiselitteisesti että alkoholin välittäminen alaikäiselle on kiellettyä ja se koskee myös lapsen vanhempia :headwall: tosin siitä voisi antaa linnaa tuollaiselle vajakeille kuin sinä ja ap:n tapauksen vanhemmat.

Joka tahallaan

------

5) tarjoaa alle kahdeksantoistavuotiaalle alkoholijuomaa tai väkiviinaa niin, että tämä siitä juopuu,
---
on tuomittava, jollei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta, alkoholirikkomuksesta sakkoon.

(Katkelma alkoholilaista)

Yhteistyössä