Aktiivimalli käytännössä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Mä olen työtön. Aktiivinen työtön, jolla on keikkatöitä silloin tällöin. Eli työttömyyskorvausta eivät pääse rokottamaan.

Mutta eipä ne sitä maksakaan, kun ei saa laskettua soviteltua päivärahaa, kun työsopimuksen kopio puuttuu. No, toimitan sen. Puuttuu 7 erillisen työpätkän (pääasiassa yksittäisiä vuoroja) palkkalaskelmista yksi. Ei auta vaikka tiedän eurolleen paljonko palkkaa on tullut Kela vaatii sen palkkalaskelman. Soittelen työnantajalle, lupaa hoitaa asian, eikä kuitenkaan hoida. Hänen leipänsä ei ole kiinni jostain yksittäisistä palkkalapuista.

Tää on oikeasti pelkkää kiusantekoa. Ja ei, älkää tulko syyttämään sluibailijaksi. Olen käynyt tekemässä joka ainoan työvuoron, jota on tarjottu, lähtisin heti kokopäivätöihin, jos sellaisia saisin.

Mutta eikö olisi kohtuullista vaatia vähän aktiivisuutta myös pelikavereilta, työnantajalta ja kelalta? Että se aktiivinen työtön saisi toimeentulonsa niin kuin kuuluu???Laitaan joku 4,5% sakko niillekin jos ei liput ja laput ja ennenkaikkea raha liiku ajoissa sillon kun pitää??!

Työnantajasihan se tässä kiusaa eikä Kela. Ihmeellistä ajatusten akrobatiaa. Niin että me veronmaksajat tässä kiusataan sinua, kun ei haluta maksaa rahaa löysin perustein ja ilman dokumentteja... että pitäisi vaan pistää sulle fyrkkaa tilille ja olla hiljaa? Jep jep. Seems legit.

Työnantajasihan se tässä kiusaa eikä Kela. Ihmeellistä ajatusten akrobatiaa. Niin että me veronmaksajat tässä kiusataan sinua, kun ei haluta maksaa rahaa löysin perustein ja ilman dokumentteja... että pitäisi vaan pistää sulle fyrkkaa tilille ja olla hiljaa? Jep jep. Seems legit.
No, Kela voisi laskea sen päivärahan kun olen kuitenkin ilmoittanut heille paljonko palkkaa on maksettu (=netto) ja verottajalta saavat suoraan tiedon, paljonko veroja on maksettu. Pitäisi pystyä näillä tiedoilla laskemaan bruttotulo ja sitä mukaa se soviteltu päiväraha.

No, Kela voisi laskea sen päivärahan kun olen kuitenkin ilmoittanut heille paljonko palkkaa on maksettu (=netto) ja verottajalta saavat suoraan tiedon, paljonko veroja on maksettu. Pitäisi pystyä näillä tiedoilla laskemaan bruttotulo ja sitä mukaa se soviteltu päiväraha.

Voisi voisi... tottakai voisi. Olethan kuitenkin ilmoittanut paljonko palkkaa on maksettu. Mitä sitä nyt mitään dokumentteja oikeastaan yhtään mistään vaatimaan tai siis ylipäänsä: säännöthän on perseestä. Niin. Että jos Kela vaan viittisi ja jaksaisi olla sen verran höveli, että pistäisi fyrkan tilille ja olisi hiljaa. Eihän se nyt ole paljon vaadittu, eihän? Että veronmaksajilta viedään heidän työnsä hedelmästä ja annetaan sulle kyselemättä. Se vain on reilua sanon minä. Se on vähän kun mä jäin työttömäksi, niin liiton kassa vaati saada palkkatodistuksen. No mitä vittua, mullahan on palkkanauhat... eikö se muka riitä? No ei riittänyt. Mutta toimitin kun halusin heiltä fyrkkaa. Ei olisi ollut pakko toimittaa, thou.. olisin voinut elää omilla rahoillani ja nauraa niille.

Voisi voisi... tottakai voisi. Olethan kuitenkin ilmoittanut paljonko palkkaa on maksettu. Mitä sitä nyt mitään dokumentteja oikeastaan yhtään mistään vaatimaan tai siis ylipäänsä: säännöthän on perseestä. Niin. Että jos Kela vaan viittisi ja jaksaisi olla sen verran höveli, että pistäisi fyrkan tilille ja olisi hiljaa. Eihän se nyt ole paljon vaadittu, eihän? Että veronmaksajilta viedään heidän työnsä hedelmästä ja annetaan sulle kyselemättä. Se vain on reilua sanon minä. Se on vähän kun mä jäin työttömäksi, niin liiton kassa vaati saada palkkatodistuksen. No mitä vittua, mullahan on palkkanauhat... eikö se muka riitä? No ei riittänyt. Mutta toimitin kun halusin heiltä fyrkkaa. Ei olisi ollut pakko toimittaa, thou.. olisin voinut elää omilla rahoillani ja nauraa niille.
Hukkaan heität aikaasi. Ei näiden tämän päivän työttömien kanssa kannata lähteä soveltamaan minkäänlaista logiikkaa tai järkeä. Kaikki heidän omat vaikeudet on aina muka yhteiskunnan syytä ja aina heitä potkitaan päähän, etenkin silloin kun on heidän elämisensä turvaavan avun maksamisesta kyse. Liian vaikeaa, liian vähän, yhyy, byäää. Lyön vetoa, että vaikka jokaiselle työttömälle alettaisiin maksamaan tuplasti nykyisen päivärahan verran kyselemättä yhtään mitään, niin silti moni rääkyisi ja valittaisi.

Miten Kela saa verottajalta tiedon veroistasi?

Työnantajat antavat verottajalle verotiedot henkilöittäin kerran vuodessa, tammikuussa koko edellisen vuoden kerralla...

No, ainakin ne mulle sanoi verotoimistosta, kun tilasin verokorttia, että kelalla ja verottajalla on joku yhteys. Samoin kun muuttui se % niin Kelan tiedoissa se muutos näkyi saman tien vaikka verokortti tuli mulle postissa vasta viikon päästä. Tiedä sitten.
Tai kun tiedän maksavani x prosenttia ennakonpidätystä ja sen jälkeen mulle jää summa y. Niin ei se ole mahdottoman vaikeaa laskea sitä bruttopalkkaa. Vaan tän puuttuvan lapun takia oottelen rahoja 2-3 viikkoa ja "kitisen turhasta" mikä on siis työttömien perisynti, ainakin jos palstaa on uskominen.
Aina jonkun muun vika? No, mun vikako se on? Kai mä olisin sen laittanut, jos mulla olis se, vaan kun ei ole....

Oikeastiko te työssäkäyvät itsenne ylentäjät ootte sitä mieltä, että tästä aktiivipaskasta ei koidu mitään ylimääräistä byrokratiaa tai viivytyksiä? Miltäpä se tuntuisi, jos oma palkka ei tuliskaan tilille palkkapäivänä vaan vasta 2-3 viikon viiveellä, jos sillonkaan? Kyllä vois käpy palaa teiltäkin!

No, tää mitä nyt siellä Kelassa ollaan vailla, ei ole mulla vaan sillä työnantajalla, enkä mä voi sitä toimittaa. Eli ei voi verrata, mutta pääsitpä sanomaan.

No, ainakin ne mulle sanoi verotoimistosta, kun tilasin verokorttia, että kelalla ja verottajalla on joku yhteys. Samoin kun muuttui se % niin Kelan tiedoissa se muutos näkyi saman tien vaikka verokortti tuli mulle postissa vasta viikon päästä. Tiedä sitten.
Tai kun tiedän maksavani x prosenttia ennakonpidätystä ja sen jälkeen mulle jää summa y. Niin ei se ole mahdottoman vaikeaa laskea sitä bruttopalkkaa. Vaan tän puuttuvan lapun takia oottelen rahoja 2-3 viikkoa ja "kitisen turhasta" mikä on siis työttömien perisynti, ainakin jos palstaa on uskominen.
Aina jonkun muun vika? No, mun vikako se on? Kai mä olisin sen laittanut, jos mulla olis se, vaan kun ei ole....

Oikeastiko te työssäkäyvät itsenne ylentäjät ootte sitä mieltä, että tästä aktiivipaskasta ei koidu mitään ylimääräistä byrokratiaa tai viivytyksiä? Miltäpä se tuntuisi, jos oma palkka ei tuliskaan tilille palkkapäivänä vaan vasta 2-3 viikon viiveellä, jos sillonkaan? Kyllä vois käpy palaa teiltäkin!
Tässä ei kukaan ole ylentänyt itseään muut kuin sinä, jonka mielestä on kiusantekoa että tukijärjestelmään vaaditaan tietyt dokumentit jotta vastikkeetonta rahaa jaeltaisiin ihmisille. Luuletko, ettei kukaan palkansaaja ikinä juutu byrokratian koneistoon tai muserru omaan työhönsä, siis palkansaannin edellytykseen kuuluvan byrokratian ja stressin alle? Siitä on vain selvittävä ja nähtävä joskus aivan käsittämätön määrä vaivaa. Monet uupuvat ja palavat loppuun.

Sinulta puuttuu yksi dokumentti. Yksi ainoa helvetin dokumentti. Ja sinä olet palstalla rääkymässä epäoikeudenmukaisuudesta ja kiusanteosta kun olet soittanut työnantajalle ja dokumenttia ei ole toimitettu. Onko sinulla minkäänlaista käsitystä siitä, kuinka monelle ihmiselle tämä on täysin arkipäivää työssä, jopa useita kertoja päivässä. Pyydät jotain asiakkaalta, toimittajalta, kumppanilta, kollegalta, pomolta, alaiselta tai lukemattomilta muilta tahoilta joiden kanssa työssäsi toimit etkä saa heti pyytämääsi. Pyydät toisen, kolmannenkin kerran. Työsi häiriintyy tai pysähtyy ja pomo huohottaa niskaan. Mitä siinä tilanteessa työntekijä tekee? Meneekö hän rääkymään jonnekin nettifoorumille kuinka häntä tarkoituksella kiusataan epäoikeudenmukaisesti ja kuinka asioiden pitäisi vain sujua itsestään?

No ei. Siitä tilanteesta vaan täytyy selvitä. Joten soitat perään uudelleen, lähetät sähköpostia, otat yhteyttä muihin tahoihin, esimiehiin jne. Ja toistat kunnes onnistuu. Ja sama rumba jatkuu seuraavana päivänä. Ja aina jotenkin se pyydetty dokumentti tai tieto saadaan. Tämä on normaalia lukemattomien toimistotyöntekijöiden arkea, itseni mukaanlukien. Ja sitä on vain pakko kärsiä jotta saa palkan. Paskaahan se on mutta työelämässä ymmärtää että kiireisiltä ihmisltä unohtuu ja jää toimittamatta työhön liittyviä toisen pyytämiä asioita usein. Kuten nyt vaikka palkkalaskelmia tai miljoonia erityyppisiää dokumentteja mitä yritys- ja virastomaailmassa päivitttäin pyöritellään.

Sinun pitää toimittaa yksi työnantajalta saatava lappu jotta saat rahallista korvausta joutenolosta. Yksi helvetin lappu. Ja kun sitä ei ole vaivattomasti toimitettu arvon työttömälle, niin sinä tulet rääkymään tuntemattomille kuinka sinua kohdellaan epäoikeudenmukaisesti. On ylivoimaisen vaivalloista ja tuskaista ja mahdotonta nähdä ylimääräistä vaivaa sen lapun saadakseen. Eihän se käy. Se pitää saada heti. Tai mieluummin niin, että rahat vain maagisesti tipahtavat tilille ilman että työttömän tarvitsee nähdä vaivaa.

Tällainen asenteellisuus on uskomatonta ja häpeällistä hyvinvointiyhteiskunnan ja maailman vahvimman sosiaalisen turvaverkon halveksuntaa. Täysin käsittämätöntä. Toivon sydämestäni, että seuraavan ihan oikeasti työttömiä aktivoivan mallin käyttöönotto tapahtuu pian. Koska asenne on läpeensä mätää ja tämä ensimmäinen vaihe ei todellakaan riitä.

Sinulta puuttuu yksi dokumentti. Yksi ainoa helvetin dokumentti. Ja sinä olet palstalla rääkymässä epäoikeudenmukaisuudesta ja kiusanteosta kun olet soittanut työnantajalle ja dokumenttia ei ole toimitettu.

Niin. Yksi dokumentti. Yksi palkkalaskelma jota työnantaja ei pyynnöstä huolimatta toimita. Joka estää sovitellun päivärahan maksamisen kunnes työnantaja sen suvaitsee ehkä toimittaa.
Kela näkee tiliotteesta paljonko palkkaa on maksettu. Pennilleen tarkat tiedot saa verottajalta jos ei muuta niin vähintään vuosittain. Palkansaaja ei verollisia tulojaan Kelalta pysty pimittämään.

Se joka tuossa toimii väärin on työnantaja.Häntä ei Kela tai kukaan muukaan rankaise mitenkään.
Sinä taas syyllistät keikkatyöläistä rääkymisestä siitä, että hän perää oikeuksiensa puolesta.

Menisit kotiin häpeämään luuseri.

Paljon on itsestä kiinni. Minä menen kehoituksesta 1-3 tunniksi ammatinvalintapsykan otille, mitä halusinkin. Neuvoja sanoi, että tämä riittää, olet aktiivinen :) Eli päivärahaani ei leikata.

Tää on niin tätä. Täällä syytellään työttömiä (joista varmasti ylivoimainen osa on sitä vastoin tahtoaan) loisiksi ja sluibaajiksi ja sitten kun joku työtön tekee jotain, eikä vaan nauti sitä vastikkeetonta rahaa niin ei kelpaa sekään, kehtaa hävytön vielä vaatia sitä rahaa, vaikka on työtön ja monilla ja taas monilla työelämän puurtajilla on paljon raskaampaa.

Onko se siis niin, että kaikki työttömät voi viedä saunan taa ja lopettaa, koska työ=ihmisarvo?? Loppuu se loputon keskiluokan kuppaaminen, mistä täällä ollaan niin huolissaan. (Eikä taida monikaan palstarouva kuulua edes keskiluokkaan)

Kyllä ne kelpaa perus palstavalittajallekin äitiysrahat, kotihoidon tuki, ilmainen neuvolapalvelu, lähes ilmainen päivähoito, koulukirjat, kouluruuat jne.jne. vastikkeetonta verorahojen käyttöä?? Mutta pääasia, etteivät ole työttömyyskorvauksia vailla. Työttömät kun nyt tuntuu olevan tän maan konkurssin pääsyylliset ja hyvinvointiyhteiskunnan tappajat. Hyvin on valtaapitävät saaneet propagandansa läpi. Ja samaan aikaan kansa vaatii lisää keppiä työttömille. Kun on niin kiva ottaa niiltä, joilla on jo ennestään vähän ja kuunnella sitten, kuinka ne valittaa. Ja haukkua ne siitä hyvästä. Se se on oikeaa meininkiä.

Voi valittaa, mutta työtön voi paljon vaikuttaa omaan tilanteeseen.

Kaikille ei hommia riitä, se on selvä. Eikä voida siitäkään lähteä, että koko kainuu ja lappi tyhjätään. Ei ne tyypit etelästäkään töitä saisi.

Niin. Yksi dokumentti. Yksi palkkalaskelma jota työnantaja ei pyynnöstä huolimatta toimita. Joka estää sovitellun päivärahan maksamisen kunnes työnantaja sen suvaitsee ehkä toimittaa.
Kela näkee tiliotteesta paljonko palkkaa on maksettu. Pennilleen tarkat tiedot saa verottajalta jos ei muuta niin vähintään vuosittain. Palkansaaja ei verollisia tulojaan Kelalta pysty pimittämään.

Se joka tuossa toimii väärin on työnantaja.Häntä ei Kela tai kukaan muukaan rankaise mitenkään.
Sinä taas syyllistät keikkatyöläistä rääkymisestä siitä, että hän perää oikeuksiensa puolesta.

Menisit kotiin häpeämään luuseri.
Mene itse kotiin häpeämään. Jos oikeuksiensa puolesta haluaa ihan oikeasti taistella, niin sitä ei tehdä ulisemalla omaa värittynyttä nyyhkytarinaa trollien ja idioottien kansoittamilla nettifoorumeilla. Se taistelu käydään oikeassa elämässä. Siellä, missä ne työpaikatkin jaetaan, niille jotka taistelee.

Ne tälläkin palstalla jatkuvasti esille tuodut satuhahmot kuten ”iso paha työnantaja” ja ”työtöntä päähän potkiva ja tahallaan kiusaava yhteiskunta” alkavat olla jo aika helvetin kuluneita työttömien itsesuggeroinnin luomia illuusioita. Tuolla asenteella ei ikinä tule pärjäämään elämässä.

Yhteistyössä