Akaatti, haluan oikaista pari väärinkäsitystä mitä sulla tuntuu olevan! (Ja muut lisätkää jos jotain puuttuu)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";26831353]Jos tekisit lapsen jonkun satunnaisen miehen kanssa ja isyys tunnustettaisiin, saisit elatustuen.

Muut palstalaiset, olenko väärässä tässä?[/QUOTE]

Tuo pitää paikkaansa. Elatustuen saa myös silloin, vaikkei ole tunnustettua isää lapsella. Silloin tosin saa sen minimielatustuen, muuten elatustuki tulee miehen tulojen mukaan, ollen kuitenkin vähintään se minimi.
 
[QUOTE="hmmm";26831362]No luulisi että saisit helposti jonkun muu asunnon jos sulla jää 900 euroa säästöön. vai pitäisikö sen olla sitten parempi ja halvempi asunto? Mikset sijoita vähän enemmän rahaa asumisviihtyvyyteen ja vuokraa sellainen isompi parvekkeellinen kaksio?[/QUOTE]

Mielelläni vuokraisin, mutta en näe järkeä siinä, että kaikki rahat menisivät asumiseen. Kaksio maksaa tässä samassa talossa noin 1000 euroa eli silloin minulla menisi jo reilusti yli puolet kaikesta tilille tulevasta rahasta asumiseen. Ei siinä olisi mitään järkeä, että minulla ei jäisi rahaa mihinkään muuhun, kuin vuokran maksamiseen.

Asunnon aion ostaa, mutta se ei tällä hetkellä ole mahdollista, koska en saisi asuntolainaa.
 
no siis kyllähän sillä khtuella ja lapsilisällä ja mahdollisesti sossuntuella pärjää, mutta etsä sen rikkaampi ole kuin nytkään. toivottavasti sä "teet" sen lapsen ihan muista syistä kuin siitä että sun ei tarvitse käydä töissä tai että saat "ilmaista" rahaa. ja suositellen alkamaan säästää nyt jo hyvissä ajoin rahaa lapsen tarvikkeisiin jne sukanvarteen jos todellisuus iskee vastaan kun ei ookkaan pampperspakettiin rahaa kuun lopussa. :D
 
Mielelläni vuokraisin, mutta en näe järkeä siinä, että kaikki rahat menisivät asumiseen. Kaksio maksaa tässä samassa talossa noin 1000 euroa eli silloin minulla menisi jo reilusti yli puolet kaikesta tilille tulevasta rahasta asumiseen. Ei siinä olisi mitään järkeä, että minulla ei jäisi rahaa mihinkään muuhun, kuin vuokran maksamiseen.

Asunnon aion ostaa, mutta se ei tällä hetkellä ole mahdollista, koska en saisi asuntolainaa.

No lopeta sitten tuon valittaminen nykyisestä asunnosta kun et kerran isompaa asuntoa halua vuokrata.

Kyllä voi ihminen olla tyhmä jos ei tajua, että ei niillä lapsilla tienata vaan rahanmenoa lapsista on. Mutta mitäpä perheelliset ja yh:t voitaisiin tästä tietää. Kyllähän lapseton frigidineitsyt tietää paremmin.
 
no siis kyllähän sillä khtuella ja lapsilisällä ja mahdollisesti sossuntuella pärjää, mutta etsä sen rikkaampi ole kuin nytkään. toivottavasti sä "teet" sen lapsen ihan muista syistä kuin siitä että sun ei tarvitse käydä töissä tai että saat "ilmaista" rahaa. ja suositellen alkamaan säästää nyt jo hyvissä ajoin rahaa lapsen tarvikkeisiin jne sukanvarteen jos todellisuus iskee vastaan kun ei ookkaan pampperspakettiin rahaa kuun lopussa. :D

Tää on hyvä neuvo!

Me laitettiin raskausaikana säästöön yhteensä 1500€. Sillä sitten ostettiin Emmaljungat, turvakaukalo ym. ekan vuoden hankinnat.
 
Hassua Akaatti että kirjoitat elämän mielekkyydestä. Mitäpä jos laitat oman elämäsi kuntoon ja mielekkääksi ja VASTA sitten mietit lapsen saamista... aika heikot lähtökohdat nimittäin lapsella, jos äiti ajattelee noin..

Elämän mielekkyyttä/ onnellisuutta ei kukaan toinen voi sulle antaa.
 
  • Tykkää
Reactions: nuusa
[QUOTE="Åsa";26831404]No lopeta sitten tuon valittaminen nykyisestä asunnosta kun et kerran isompaa asuntoa halua vuokrata.

Kyllä voi ihminen olla tyhmä jos ei tajua, että ei niillä lapsilla tienata vaan rahanmenoa lapsista on. Mutta mitäpä perheelliset ja yh:t voitaisiin tästä tietää. Kyllähän lapseton frigidineitsyt tietää paremmin.[/QUOTE]

Miksi oletat, että minun kuuluisi maksaa kaksiosta tuhat euroa, kun harvempi lapsiperhe maksaa kolmiosta tai neliöstä tuollaista summaa. Jos joku tulisi sanomaan lapsiperheelle, että ihan hyvin voitte maksaa 90 neliön 4 h + k -asunnosta 2000 euroa, niin johan haukuttaisiin sanoja lyttyyn, mutta jos on yksinasuva kyseessä, niin moni tuntuu olettavan, että ilman muuta yksinasuvalla tulee olla varaa ja halua maksaa 1000 euroa asumisesta.

Edelleenkin minä olen kirjoittanut omasta tilanteestani, en kaikista yksinhuoltajista. Tämä on asia, mikä tuntuu teille olevan mahdoton ymmärtää.
 
Tuo pitää paikkaansa. Elatustuen saa myös silloin, vaikkei ole tunnustettua isää lapsella. Silloin tosin saa sen minimielatustuen, muuten elatustuki tulee miehen tulojen mukaan, ollen kuitenkin vähintään se minimi.

Joko olet ratkaissut sen vähän avoimen isätilanteen? Mistä löydät sen isän lapsellesi? Minä en tiedä, miten isäehdokkaita aletaan värvätä, puijataanko heidät suorastaan tähän puuhaan? Vai ajattelitko siis baariin (joissa et käy) mennä ja puhua tuntemattomalle miehelle (joita pelkäät) ja ehdottaa seksiä (josta sinulla ei ole kokemusta) raskauden (jota pelkäät) toivossa? Yksi vinkki, valkkaa heti vähän aasialaisen näköinen mies, niin menee läpi sitten siellä "miehesi" kotiväen suunnalla, kun muutat lapsinesi sinne miehen tulevaan turvalliseen, ilmaisen veden oamtkotitaloon "with a room for a pony".Voi olla ettei mieskään huomaa mitään vilunkipeliä, mikäli kokemus on kanssasi samalla tasolla.
 
[QUOTE="vieras";26830977]


- Lapseen menee ainakin ensimmäisen vuoden aikana aika paljon rahaa. Sillä ei todellakaan tienaa. Vaippoihin ja korvikkeeseen menee aika paljon rahaa ja jos imetät, sun täytyy syödä kunnolla. Lapsi kasvaa ja tarvitsee isompia vaatteita ja kenkiä. Vauva tarvitsee vaunut ja/tai kantoliinan tms. Aika ankeaa on lapsen elämä jos ei ole yhtään leluja

.[/QUOTE]

Mikäli ei halua uusimpia versioita vaunutkin saa halvalla,samoin muut varusteet. Mie laskin ostaneeni 3-4ekaa kuukautta käytettävä kestovaipat n.100eurolla,ja niitä oli jo aika reippaasti,kahta kokoa. Vaipat on menneet toisilla pidempäänkin,mein vauvalla ei. Sain suunnlleen saman ,jopa enemmin takaisin myydessäni ne eteenpäin. Hyvät vaunut saa käytettynä jo 100-150eurolla, ja jopa paljon halvemmallakin kun vaivautuu etsimään. Leluja ja vaatteita on kirppikset pullollaan, ja vauvan vaatteita on jatkuvasti alessa. Imettäessä riittää kyllä ihan normaali ruoka jota söisi muutenkin.
 
  • Tykkää
Reactions: Akaatti
Edelleenkin minä olen kirjoittanut omasta tilanteestani, en kaikista yksinhuoltajista. Tämä on asia, mikä tuntuu teille olevan mahdoton ymmärtää.

Edelleenkin sun tuntuu olevan vaikea tajuta, että me oikeasti vanhemmat tiedämme mitä lapsiperheen elämä on. Edelleenkin sä et yh-perheen lapsena tiedä mitä se vanhempi on käynyt läpi. Edelleenkin sun äiti oli yh vuosikymmeniä sitten ja elämä on kallistunut paljon sen jälkeen. Edelleenkin on niin, että lapsilla ei tienaa. Edelleenkin on niin, että ne sun paperilla tehdyt laskelmat eivät ole sama asia kuin todellinen elämä. Edelleenkin on niin, että sä et voi väittää tietäväsi asioista paremmin kuin me.

Mutta nolaa vain itsesi lisää. Riko vaikka parit aurinkolasit jos se helpottaa oloa.
 
[QUOTE="Åsa";26831464]Edelleenkin sun tuntuu olevan vaikea tajuta, että me oikeasti vanhemmat tiedämme mitä lapsiperheen elämä on. Edelleenkin sä et yh-perheen lapsena tiedä mitä se vanhempi on käynyt läpi. Edelleenkin sun äiti oli yh vuosikymmeniä sitten ja elämä on kallistunut paljon sen jälkeen. Edelleenkin on niin, että lapsilla ei tienaa. Edelleenkin on niin, että ne sun paperilla tehdyt laskelmat eivät ole sama asia kuin todellinen elämä. Edelleenkin on niin, että sä et voi väittää tietäväsi asioista paremmin kuin me.

Mutta nolaa vain itsesi lisää. Riko vaikka parit aurinkolasit jos se helpottaa oloa.[/QUOTE]

Äitini on ollut yh myös 2000-luvulla, alle 10 vuotta sitten.
 
No jo on kyllä arvot päin mäntyjä jos hankkii lapsen saadakseen kivemman kodin :O jos nyt vakavasti puhutaan ni elä hanki lasta tollaseen elämäntilanteeseen. Hoda eka kuulas kuntoon. Ei lapsi saa olla se joka "pelastaa" sut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tägi;26831483:
No jo on kyllä arvot päin mäntyjä jos hankkii lapsen saadakseen kivemman kodin :O jos nyt vakavasti puhutaan ni elä hanki lasta tollaseen elämäntilanteeseen. Hoda eka kuulas kuntoon. Ei lapsi saa olla se joka "pelastaa" sut.

En ole sanonut, että hankkisin lapsen pelkän rahan vuoksi.
 
En ole sanonut, että hankkisin lapsen pelkän rahan vuoksi.

Syitä on jo monta: ei tarvi käydä töissä, saa isomman asunnon, ei ole samalla tavalla nälkä.

Ihan oikeasti, ei ole mitään vika siinä, että tahtoo lapsen, tahtoo perheen, olla äiti/isä. Mutta aloitat niin perä edellä puuhun-metodilla ei ole tosikaan. Sinulla on ratkaisu se minä pitäisi olla syy. Ymmärrätkö?
 
Mun mielestä sun kannattais antaa se lapsi adoptoitavaksi vanhemapinrahalkauden päättyessä. Oletkos sitä vaihtoehtoa miettinyt? Kun sua niin tuntuu toi raha kiinnostavan. Sitten vaan toistat samaa kaavaa niin pitkään kun munasoluja piisaa, ei tarvi miettiä töitä tai kotihoidontukia.
 
Mikäli ei halua uusimpia versioita vaunutkin saa halvalla,samoin muut varusteet. Mie laskin ostaneeni 3-4ekaa kuukautta käytettävä kestovaipat n.100eurolla,ja niitä oli jo aika reippaasti,kahta kokoa. Vaipat on menneet toisilla pidempäänkin,mein vauvalla ei. Sain suunnlleen saman ,jopa enemmin takaisin myydessäni ne eteenpäin. Hyvät vaunut saa käytettynä jo 100-150eurolla, ja jopa paljon halvemmallakin kun vaivautuu etsimään. Leluja ja vaatteita on kirppikset pullollaan, ja vauvan vaatteita on jatkuvasti alessa. Imettäessä riittää kyllä ihan normaali ruoka jota söisi muutenkin.

Me ostettiin ainoastaan vaunut ja turvakaukalo, amme, tuttipullot ja tutit uutena, kaikki muut käytettynä, osa saatiin ilmaiseksi. Vaatteita saan kaverilta ilmaiseksi. Aika paljon anoppikin sponssaa. Silti menee rahaa! Kertakäyttövaippoja kyllä käytetään ja korviketta imetyksen lisäksi koska rintamaito ei riitä. Ja tosiaan tosta ravitsemuksesta mulle lääkäri jopa "papatti".
 
millä tuloilla sä ne laskit kun luin yhdessä ketjussa sun viimevuoden tuloiksi jotain 17000-18000€ välillä?
ei sillä rahalla tule tuommoista äitiyspäivärahaa, vaan puolet pienempi.
pitäisi tienata lähes 35000€ vuodessa, että pääsee 20% verorossalla tuohon summaan minkä olet laskenut.
 
[QUOTE="CIS";26831592]millä tuloilla sä ne laskit kun luin yhdessä ketjussa sun viimevuoden tuloiksi jotain 17000-18000€ välillä?
ei sillä rahalla tule tuommoista äitiyspäivärahaa, vaan puolet pienempi.
pitäisi tienata lähes 35000€ vuodessa, että pääsee 20% verorossalla tuohon summaan minkä olet laskenut.[/QUOTE]

Tuo 17 500 oli tammi-heinäkuulta, kun joku kyseli maksetun veron määrää.
 
Siis kotihoidontuki, reilut 300 euroa, en muista tarkkaa summaa, noin 350 euroa mahdollisesti. Lapsilisäyt 104 euroa ensimmäisestä lapsesta. Jos olisin yh, niin lisäksi yh-korotus noin 40 euroa ja elatustuki vähintään noin 150 euroa. Muut rahat tulisivat sitten mahdollisesta asumistuesta ja osa-aikaisesta työstä.

Jos käyt osa-aikatyössä, et saa kodinhoidontukea. Kodinhoidontuki on kirjaimellisesti sitä, et hoidat kotia, etkä käy töissä.
Sen sijaan sulle tulee maksettavaksi päivähoitomaksut.
 

Yhteistyössä