Ajokortti lisää äidin itsenäisyyttä ja jaksamista.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En ensinnäkään usko että joku kortittomuus voi olla pelkästään masennuksen syy. Toki en ymmärrä että miks sitä korttia ei ajeta. Ite tykkään ihan mielettömästi ajella vain:) Ja sellainenkin asia että kaikki ei masennu vaikka olisivatkin useamman vuoden kotona lasten kanssa. Oikeasti!

Mulla ei ole ajokorttia, koska olen aina asunut niin että kävellen tai pyörällä on päässyt hyvin liikkumaan. Kortista ei olisi ollut mulle mitään hyötyä, enkä edes olisi kovin usein saanut autoa käyttöön. Mä olen huomannut myös sen, että autoilevat usein on laiskoja liikkumaan, samoin sellaiset jotka asuu jossain missä kulkee hyvin paikallisliikenteen bussit. Eräs tuttu juuri valitti, kun joutui oikein kilometrin kävelemään, kun ei ollut varaa bussikorttiin :D Mä olen liikkunut aina juuri työ- ja koulumatkojen ja harrastuksin ja kylään menojen takia ihan älyttömästi, ja pitänyt siitä. Toisaalta ymmärrän, että jos on kotiäitinä monen pienen kanssa, olisi jo vähän haastavampaa lähteä vaikka 3km päähän kerhoon.

Minun tuttavapiirissä on myös naisia joilla ei ole korttia. Kiva esim. kun on 3-vuorotyö ja bussit ei täällä työaikoihin kulje, niin miehethän siinä sitten kuskaa tai työkaverit ( jos sattuu olemaan samat työajat, harvoin sattuu ) Olen monesti miettinyt, että miten noiden miehet jaksaa???

Minulla ei ole, eikä todennäköisesti tule olemaankaan, ajokorttia. Eikä se nyt niin kamalasti haittaakaan, kun pääsen ihan riittävästi jalan ja julkisilla, eikä minulla ole aikomustakaan muuttaa minnekään perähikiälle omakotitaloon, tykkään kaupunkiasumisesta. :) Autottomuus ei syö itsenäisyyttäni, koska suurempiakin matkoja varten rautatieasema on 15min kävelymatkan päässä.

Tarkemmin ajateltuna auton omistamisesta olisi minun tilanteessa enemmän haittaa ja menoeriä, kun suurin osa matkoista suoritetaan kävellen ja ainoastaan vähän pidemmille tai kiireellisemmille matkoille valitaan julkinen liikenne. Ja autottomuus antaa vaihtoehdon valita urbaanimpi asumismuoto, ihan vain säästetyn rahan muodossa ja pitää myös muistaa, parempana sijoituksena.

Viimeksi muokattu:
Minä ajoin kortin vasta pari vuotta sitten, aikuisiällä. Ennen kortin hankkimista minäkin vakuuttelin kiven kovaa, että kyllä ilman korttia pärjää oikein hyvin, ajokortti tekee laiskaksi jne. Osittain siitä syystä, etten oikeasti tiennyt kuinka paljon helpommaksi ajokortti tekee elämän ja osittain siitä syystä, etten halunnut antaa muille tyydytystä siitä, että olen niin saamaton ja arka etten saanut korttia ajetuksi.

Ajokortti on parantanut elämänlaatuani huomattavasti. Arki sujuu helpommin, minulle jää aikaa ja jaksamista paljon enemmän.

Yksi pointti on vielä se, että ajokortti on etu myös työmarkkinoilla. Esimerkiksi ystäväni joka työskentelee lastensuojelussa: työpaikan saanti kariutuu aina siihen ettei ole korttia. Joko sen takia, että moni ls-laitos sijaitsee tarkoituksella kaukana keskustasta tai sen takia, että työpaikkaan vaaditaan suoranaisesti ajokortti.

Mulla on ajokortti, miehelle ei.
Eipä meillä kyllä autoakaan ole.
Kyllä sitä kävellen tulee käytyä kaupassa ja shoppailemassa ja mitä nyt ikinä pitääkään tehdä. Joskus lasten kanssa, joskus ilman.

Mä taas olen huomannut sen, että ne keillä on auto niin ei sitten enää pysty tekemään mitään ilman autoa!
Pyydän äitikaveria kahville ostoskeskukseen, ja vastaus on "En voi kun Pekka on autolla töissä". Niin, ilman sitä autoa ei enää voida liikkua minnekkään. Eikä kyse ole mistään 10km matkasta, vaan ihan vaikkapa 3km. Ei ole matka eikä mikään..
Auto laiskistuttaa.

Ja minulla on kortti ihan siksi vain, että se on hyvä olla olemassa. Jos on tilanteita johon tarvitaan autoa (esim. muutto tms) niin auton saa lainaa helpommin kun auton & kuskin.

mullakaan ei oo korttia vaikka oon yli kolmekymppinen. mulla ei oo ollu mitään mielenkiintoa koko asiaa kohtaan, edes nuorempana. monet ystävät ja jopa sukulaiset valittavat, että miten sä viittit polkee töihin/kaupunkiin yms. mutta mulle se ei oo minkäänlainen kynnyskysymys. muut silti jaksaa päivitellä, varsinkin talvella. mulla on myös neljä lasta, joiden kanssa täytyy kulkea millon missäkin. mennään sit pyörillä tai bussilla jos on liian pitkä matka. lapsia onkin kehuttu päiväkodissa ja koulussa kun jaksavat niin hyvin kävellä, eivätkä marise matkasta. mulle tämä ei oo hankalaa, pidän myös pyöräilystä. miehellä on ajokortti. ainoat kuskaukset mitä hältä odotan on lasten harrastukset.

no tuolla sanottiin, että auto laiskistuttaa. tottakai se laiskistuttaa. mutta täällä korvessa, missä ei todellakaan linja-autoja liiku, niin sillä joka hoitaa kauppa ja pankki ja posti yms. asiat ja vielä lasten kanssa, on se auto välttämätön. eihän sitä pääsis edes lääkäriin ilman sitä. kovin tulis kalliiksi taksilla ajella

Minun tuttavapiirissä on myös naisia joilla ei ole korttia. Kiva esim. kun on 3-vuorotyö ja bussit ei täällä työaikoihin kulje, niin miehethän siinä sitten kuskaa tai työkaverit ( jos sattuu olemaan samat työajat, harvoin sattuu ) Olen monesti miettinyt, että miten noiden miehet jaksaa???

Mun mies kuskaa mua ainakin ihan mielellään, samoin lapsia harrastuksiin. Hyvä mies :p Ei edes valita ja nurise vaikka joskus vapainaan joutuu herää kuuden jälkeen ja viemään mut töihin. Kuljen myös usein töihin bussilla tai jalan jos menen iltaan.

Mä menen pyörällä töihin,mutta jos lähden pidemmälle reissuun niin mielummin lähden omalla autolla kuin olen riippuvainen julkisista. Täällä landella ei kannata bussilla ajella,välimatkat on lyhyitä ja liput kalliita. Ja busseja menee millon menee,ei todellakaan aina niin että sopis omiin menoihin. Joten,kaupungissa pyörällä tai kävellen ja reissun päälle omalla autolla. Tosin helpottahan se oma auto isojen ostoksien tekemistä ja lasten kuskaamista :)

Nämä ovat kyllä oma luku sinänsä, nämä jotka olettavat miehen toimivan hovikuljettajanaan! Eräs kaverini on kotiäitinä ja päivät jumissa kotona. Sitten valittaa jatkuvasti siitä, kun Matti on niin itsekäs paska, kun ei lähde joka päivä töitten jälkeen kuskailemaan tätä kaupungille! Tai niin itsekäs paska, ettei lähde töistä kesken päivän pois, jotta kaveri pääsisi käyttämään lapsia neuvolassa. Onhan siitä vaivaa toki kun joutuu kävellen/bussilla lasten kanssa menemään, mutta ajaisi sen kortin. Kun miehensä on vielä tarjoutunut maksamaan sen ja hommaamaan lapsenvahdin ajotuntien ajaksi.

Muutoinkin on sellainen, että on pummimassa kyytiä muilta, jos miehensä kieltäytyy. Onneksi on jättänyt minut tässä melko rauhaan koska minullakin on lapsia, joten istuimet eivät mahtuisi autoon. Joskus tosin pyytää minuakin viemään ties minne niin, että jättäisin lapset isälleen tai veisin hoitoon. Ja mitään bensarahoja ei tietenkään ole maksamassa.

Tuo ajokortin vaikutus liikkumiseen riippuu paljon asuinpaikasta. itselläni ei ole korttia, mutta en kyllä ikinä halausiikaan muuttaa mihinkään korpeen mistä olisi heikot kulkuyhteyden jos niitäkään. Enkä haluaisi olla kenenkään kuljettamisten varassa.

Mutta taas täällä kaupungiss amissä bussi lähtee oman talon edestä ja tunnelbana puolen kilometrin päästä, eli noilla pääsee 10 minuutin välein keskustaan tai kauppakeskuksiin jne. Tämän saman puolen kilometrin säteeltä löytyy useita kauppoja, kirjasto, useita leikkipuistoja, apteekki, lemmikkieläinkauppa (meillä siis koira jonka ruuat yms saa tuolta), terveyskeskus, päiväkodit, koulut, kivat lenkkeilymaastot, kuntosali yms. Sekä tietty niitä kavereita ja ystäviä joiden kanssa voidaan vierailla puolin ja toisin.

Eli en koe olevani mitenkään eristettynä täällä. Ihan tuossa käytännön arjessa harvaan liikkumiseen autoa edes kannattaisi käyttää koska monessa paikassa parkkipaikan löytäminen on jo niin hankalaa ja isossa kaupungissa ruuhkissa ajaminen sitä että valtaosa kavereista joiden työpaikka ei ole ihan toisella puolella kaupunkia ja julkiset kulkee, jättävät mielummin sen auton kotiin ja kulkevat työmatkat pyörällä, juosten tai julkisilla.

Tietysti sitten merkitystä on perheen kokoonpanollakin, eli vaikka autolla liikkuminen veisi enemmän aikaa kuin julkiset, niin uskon kyllä että olisi helpompi pakata koko lauma tavaroineen autoon ja päästä sillä suoraan määränpäähänsä. Pidemmillä matkoilla se varmasti olisi iso helpotus ja siksi nyt ollaan kortti- ja autoasiaa harkittukin.

Toisaalta olen miettinyt myös tuota laiskuutta, eli nyt on vielä helppo liikkua julkisilla alsten aknssa pidempiäkin matkoja. Kuitenkin samalla näkee niitäkin ajokortin ja auton omaavia kavereita joilla pienetkin liikkumiset on niin vaikeita ja ilman autoa ei ikinä pystyisi 2-3 lapsen kanssa liikkumaan minnekään. Välillä mietityttää menisikö se itselläkin helposti tuohon... :confused:

Ja siis mitä muiden kyyteihin tulee, niin tässä kesällä kävin isäni kyydillä vajaan viikon reissun Tanskassa, eli silloin olin toisen autossa. Kuopuksen syntymän aikoihin marras-joulukuun vaihteessa tehtiin pari sairaalareissua taksilla. Sitä edellisen kerran taisin olla auton kyydissä toukokuussa 2010 kun kävin Suomessa sukuloimassa. Sitä edellistä kertaa en enää muista... Mutta siis kun sanon että olen pärjännyt ilman korttia, se ei automaattisesti tarkoita sitä että olisin jatkuvasti muilta kyytejä pummimassa.

Kyllä se varmaan helpottais. Olen masentunut, minua hermostuttaa jo pelkkään autokouluun meneminen, saati sen auton ajaminen. Herra jumala, minun pitäis ensin käydä hakemassa rauhottavat lääkkeet että uskallan mennä ratin taakse. :(

Tietääkö kukaan mikä aika-raja kortin suorittamiselle on? Pitääkö esim suorittaa vuodensisällä vai voiko jatkaa vaikka kahden vuoden päästä jos on joskus jättäynt kesken?

Alkuperäinen kirjoittaja Tästä tulikin mieleen;24495704:
Tietääkö kukaan mikä aika-raja kortin suorittamiselle on? Pitääkö esim suorittaa vuodensisällä vai voiko jatkaa vaikka kahden vuoden päästä jos on joskus jättäynt kesken?

Ainoa mikä vanhenee on ajokorttilupamaksu joka on voimassa vuoden. Muuten voi käydä vaikka koko loppu elämän sitä. Olen kysynyt.

[QUOTE="aaa";24495719]Ainoa mikä vanhenee on ajokorttilupamaksu joka on voimassa vuoden. Muuten voi käydä vaikka koko loppu elämän sitä. Olen kysynyt.[/QUOTE]

Hyvä tietää sillä minä tyhmänä teininä joskus jätin kesken ja nyt vuosia myöhemmin olisi kiinnostusta suorittaa loppuun! Päätehän tuo joka autokoulussa, ettei käytännöt vaihtele?

[QUOTE="aaa";24495719]Ainoa mikä vanhenee on ajokorttilupamaksu joka on voimassa vuoden. Muuten voi käydä vaikka koko loppu elämän sitä. Olen kysynyt.[/QUOTE]

Tietyn tauon jälkeen pitää ottaa ajotunteja tietty lisää, joka nostaa taas ajokortin hintaa. 64e/2x25min on meillä ollut hintaa lisätunneilla. Ja yksi ajotunti sisältää aina ton 2x25min.

Heh he hee.. pelkällä ajokortilla ei ajeta, siihen tarvitaan myös auto! Monella nuorella perheellä ei ole varaa kahteen autoon ja auton tarvitsee se palkkatyössäkävijä tietenkin, että se siitä naapurikaupunkivierailusta päivällä!

Kun se mies kotiutuu töistä, voi itse lähteä ajelemaan kauppakeskukseen, harrastuksiin, ystävän luokse.. Eikä tarvitse väsynyttä miestä pyytää kuskiks. Aika monella jää varmaan asioita tekemättä ihan jo solidaarisuuden vuoksi -"ei tuota koko päivän töissä ollutta miestä voi pakottaa mukaan".

Yhteistyössä