Ajokortti lisää äidin itsenäisyyttä ja jaksamista.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

-

Vieras
Olen huomannut tuttavapiirissäni:

Ne naiset, erityisesti kotona olevat äidit, joilla ei ole ajokorttia ovat oikeastaan aika surkeassa tilanteessa. Ovat niin riippuvaisia miehestään. Etenkään jos eivät satu asumaan parin km:n säteellä keskustasta.

Päivisin ei pääse mihinkään lasten kanssa. Tai no joo, ehkä omalle pihalle tai lähimetsiin. Kauppaan, ystäviä tapaamaan, kirjastoon, shoppailemaan tms., ei onnistu. Illalla jos haluaisi lähteä harrastamaan, kaupungille shoppailemaan tms. pitäisi ylipuhua työpäivästä väsyny mies kuskiksi. Kun mies on töissä, voisi olla kiva lähteä tapaamaan ystävää naapurikaupunkiin, mutta eipä onnistu.

Ajakaa siis naiset ajokortti niin itsenäisyytenne lisääntyy, ettekä ole miestenne varassa!

Mä olen kanssa aina sanonut mun naispuolisille kavereille, että ajakaa se ajokortti. Mullakaan ei suurinta osaa aikuisiästä ole ollut omaa autoa, mutta kyllä vaan on helpottanut elämää, kun on ajokortti! Jos asuu lähellä palveluja ja on hyvät julkiset liikenneyhteydet, niin silläkin pärjää, mutta on se vaan niin paljon vaivattomampaa kulkea lasten kanssa autolla pitempiä matkoja ja esim sateella tai kovalla pakkasella hoitaa neuvola- ym käynnit.

On olemassa myös paikkoja joissa omaa autoa ei tarvita :) Mutta syrjäyteneisyyteen ja masennukseen taipuvaisilla on aina joku syy, miksi suksi ei luista. Tässä tapauksessa ajokortittomuus.

Kyllä mun kavereissa on tosi paljon naisia, joilla ei ole ajokorttia ja niitä naisia, joilla on ajokortti, mutta eivät ole ajaneet vuosiin tai ajavat aniharvoin, koska mies aina ajaa. Ja koska eivät koskaan aja, niin kynnys lähteä rattiin nousee niin korkeaksi, etteivät sitten muka uskallakaan ajaa.

Oma äitini esimerkiksi melkein säälittää! On aina ollut arkeen niin väsynyt.

Meitä lapsia on 3 ja lapsuuden kodistani on keskustaan n. 10 kilometriä. Busseja kulki alueelta ehkä pari päivässä. Päivät olimmekin jumissa kotonamme ja jos oli pakko lähteä keskustaan sai äitini raahata kolmea mukulaa rattaissa ja siihen vielä kauppakassit ym.

Isommat ostokset (joulu ym.) tehtiin aina niin, että isää odotettiin kuumeisesti kotiin ja kun illalla joskus kotiutui lähdettiin kolmen kitisevän kakaran kanssa pahimpaan ruuhka-aikaan kauppaan. Äidilläni ei ollut mitään harrastuksia tai omia menoja, koska olisi ollut liian suuri vaiva pakata kolme lasta autoon ja viedä äiti kaupunkiin ja sama uusiksi haettaessa.

Siis aivan kamalaa! Paljon helpommalla olisi päässyt jos olisi ollut ajokortti! Eikä ole vieläkään korttia vaikka olen yrittänyt puhua, että ajaisi. Ikääkään ei ole kuin reilu 50. Mutta eikös mitä. Vieläkin on täysin riippuvainen isästämme tai sitten soittelee meitä aikuisia lapsia kuskikseen.

[QUOTE="ihmettelijä";24494855]Löytyykö vielä naisia, jotka ei aja korttia? Oikeesti?[/QUOTE]

oi, voi, mun kaveripiirissä on monta naista, jotka eivät suostu ajamaan ajokorttia, koska heidän mielestään miehen PITÄÄ kuskata heitä jokapaikkaan. Vaikka osan miehet on yrittäny, että nainen hommaisi ajokortin, eivät vaan suostu.

Ite en ymmärrä tollasta touhua. Mun mielestä miehellä ei ole mikään velvollisuus toimia naisen autokuskina... silloin voi nainen ihan hyvin kulkea sillä bussilla, jos ei korttia suostu hommaamaan.

Mulla ei ole korttia. En ajanut sitä, sotii mun ideologiaa vastaan tuo yksityisautoilu. No, sen verran olen taipunut, että kun muutettiin pois keskustasta lapsen syntymän myötä, niin hankittiin auto, jolla mies ajaa töihin ja lasta hoitoon. Itse kuljen pyörällä/samalla kyydillä miehen kanssa/kimppakyydillä. Julkisilla pääsee meiltä keskustaan hyvin ja suurin osa kavereista ja lähisuku asuvat samassa kaupungissa.

Tosin olin kotona lapsen kanssa vain sen ekan 1,5 vuotta, ja ei muutenkaan tuon ikäinen jaksanut mitään pitkiä reissuja. Ehkä kerran viikossa käytiin yli vuoden ikäisen kanssa jossain muualla kuin lähipuistossa, perhekerhossa tmv., minne täytyi lähteä bussilla.

Olen kyllä havainnut, että mikäli meille joskus tulee toinen lapsi ja on kaksi "kyydittävää" esim. eri hoitopaikoissa, harrastuksiin jne., niin silloin mäkin ajan sitten sen kortin. Mutta toistaiseksi olen ollut tyytyväinen ja itsenäinen näin. Säästetään aika paljon esim. bensakuluissa, kun on tavallaan pakko kulkea pyörällä, ja lisäksi nautin näistä työmatkoista suunnattomasti. Ja kahden auton loukkuun en koskaan haluaisi, se olisi se viimeinen rahasyöppö! Joten ei se pelkkä ajokorttikaan autuaaksi tee...

On olemassa myös paikkoja joissa omaa autoa ei tarvita :) Mutta syrjäyteneisyyteen ja masennukseen taipuvaisilla on aina joku syy, miksi suksi ei luista. Tässä tapauksessa ajokortittomuus.

Jos me asuisimme keskustassa tai edes hyvin liikenneyhteyksien äärellä, niin meillä ei olisi kuin yksi auto. Nyt olosuhteidenn pakosta pidettävä kahta autoa, mikä käy kyllä melkoisen kalliiksi, mutta itsepä olemme asuinpaikkamme valinneet:)

Mun ystävällä ei ole ajokorttia, ei ole vain tullut sitä ajaneeksi. Juteltiin kerran, että hän on niin tottunut siihen että kukaan ei kuskaa, ettei hänellä mene sormi suuhun silloinkaan kun pitää kahden pienen kanssa lähteä toiselle puolelle Suomea ihan yksin ilman toista. Hän ei ole koskaan ollut sitä mieltä että kenenkään pitää kuskata häntä mihinkään. Ja hän, kuten en minäkään, ymmärrä ihan kaikkia kaksine autoineen, kalliine vakuutusmaksuineen, puhumattakaan siitä, paljon bensa maksaa.

Heh he hee.. pelkällä ajokortilla ei ajeta, siihen tarvitaan myös auto! Monella nuorella perheellä ei ole varaa kahteen autoon ja auton tarvitsee se palkkatyössäkävijä tietenkin, että se siitä naapurikaupunkivierailusta päivällä!

No mulla ei ole ajokorttia eikä tule. Asun kyllä lähellä keskustaa ja palveluja ja en ole kotiäiti. Töihin kuljen joko bussilla tai lenkkeilen, kunto onkin hyvä. Harrastan 4 kertaa viikossa liikuntaa kaiken lisäksi. Mies hoitaa lasten harrastuksiin viennin, ja ihan mielellään. Ajokorttia en tarvitse mihinkään. Ja sitä patsi, eihän sillä kortilla ajeta, monesssa perheessä kun on muutenkin vaan yksi auto ja yleensä sen käytössä kuka käy töissäkin ;)

Heh he hee.. pelkällä ajokortilla ei ajeta, siihen tarvitaan myös auto! Monella nuorella perheellä ei ole varaa kahteen autoon ja auton tarvitsee se palkkatyössäkävijä tietenkin, että se siitä naapurikaupunkivierailusta päivällä!

Kirjotin aikasemmin, että mullakaan ei suurinta osaa aikuisiästä ole ollut omaa autoa, mutta kyllä vaan on helpottanut elämää, kun on ajokortti! Ja nauratti sitten myöhemmin, että niinpä se pelkkä ajokortti auttaakin ;) Vaan yllättävän helposti saa esim auton lainaa, tai mulla on kyllä ihanat sisarukset! Ei se pelkkä ajokortti autuaaksi tee, mutta kyllä sen olemassaolo jo tuo paljon helpotusta elämään.

• Tykkää
Reactions: Huspati Huta
Minulla on ollut kyllä ajokortti ja auto yli 20 vuotta, mutta en näe asiassa mitään hienoa saatikka itsenäistä. Auto syö suhteettomasti rahaa, saastuttaa, menettää arvonsa takuuvarmasti ja sitä tulee käytettyä liian helposti. Polkupyörä alle ja auto myyntiin, pysyt terveempänä ja hoikempana ja säästät paljon rahaa!

[QUOTE="ihmettelijä";24494855]Löytyykö vielä naisia, jotka ei aja korttia? Oikeesti?[/QUOTE]

Mulla ei ole korttia eikä tule. Se on koko kansakunnalle turvallisempi ratkaisu. Olen kerran aloittanut autokoulun, mutta jätin kesken kun ekalla ajotunnilla meinasin jo tappaa kaks ihmistä ja romuttaa yhden auton. :D Mä tiedän etten tuu koskaan oppimaan autolla ajamista, mulla on liian huono keskittymiskyky, enkä pysty niin montaa asiaa pitämään samanaikaisesti hallinnassa kuin autolla ajamisessa tarttisi.

Mä pääsen kuitenkin käymään ihan hyvin kaikkialla missä haluan, pojalla on rattaat ja pidempiä matkoja varten pyörässä turvaistuin. Olen reipas ihminen, jaksan kyllä kävellä sen verran mitä tarvitsee jos jnnekin haluan.

Mulla ei ole korttia eikä tule. Se on koko kansakunnalle turvallisempi ratkaisu. Olen kerran aloittanut autokoulun, mutta jätin kesken kun ekalla ajotunnilla meinasin jo tappaa kaks ihmistä ja romuttaa yhden auton. :D Mä tiedän etten tuu koskaan oppimaan autolla ajamista, mulla on liian huono keskittymiskyky, enkä pysty niin montaa asiaa pitämään samanaikaisesti hallinnassa kuin autolla ajamisessa tarttisi.

Mä pääsen kuitenkin käymään ihan hyvin kaikkialla missä haluan, pojalla on rattaat ja pidempiä matkoja varten pyörässä turvaistuin. Olen reipas ihminen, jaksan kyllä kävellä sen verran mitä tarvitsee jos jnnekin haluan.

Ai niin, ja meillä kuitenkin on auto, mutta ei mun mieskään sillä aja kuin viikonloppuisin kauppaan. :D Hän käy bussilla töissä koska keskustata on vaikea löytää ilmaista parkkipaikkaa, ja arkisin mä käyn kaupassa niin ei sinnekään tuu kauheen usein ajeltua autolla. En kyllä ees tiedä miks toi rakkine ylipäätään tossa pihassa seisoo. :D

mulla ei ole korttia,eikä tule.miehelläkään ei ole,eikä hänellekkään tule.kaikki palvelut 1km päässä ja bussilla tai junalla pääsee halutessaan minne tahtoo.joshaluan illalla kun mies tulee töistä johonkin ilman lapsia niin pyöräilen tai kävelen.oon aina kärsiny kaameasta matkapahoinvoinnista(mikä lienee osasyy siihen että en liiku usein autolla,bussilla jne.)ja 15min matka on aika maksimi jonka voin oksentamatta olla esim. autossa..mutta en oo masentunu ollu ikinä vaikka 3 lasta onki kotona hoidettu ilman ajokorttia ja ikää meillä hippusen alta 30v.

Haha, mä oon taas huomannut että ajokortti tekee avuttomaksi. Jos tulee tilanne että pitäisi julkisella mennä niin ei ees osata :D Tai laiskaksi, pieniäkään matkoja jakseta reippailla...

No joo. Minulla on kortti, mutta meillä on vain yksi auto. Julkiset kulkevat täältä huonosti minnekään ja niillä kulkeminen maksaa suhteellisen paljon: jos lähden keskustaan, niin siihen reissuun pitää varata yli kuusi euroa. Meille se on aika paljon rahaa, kun on pienet tulot. Lisäksi siellä kaupungillakin menee sitten rahaa. Olen kotona sitten lasten kanssa suurimman osan päivistä. Kyllähän tämä välillä tympii, mutta toisaalta, kaupungillakin on minusta tylsää. En tykkää kaupoissa kierrellä ja kahviloissa istua. Kirjasto löytyy tästä omastakin kaupunginosasta.

Mutta kyllä uskon, että jos olisi semmoinen äiti, joka viihtyy ihmisen parissa, niin kyllä lisäisi masentumis- jne riskiä tämmöinen "eristäytyminen".

[QUOTE="vieras";24495076]Haha, mä oon taas huomannut että ajokortti tekee avuttomaksi. Jos tulee tilanne että pitäisi julkisella mennä niin ei ees osata :D Tai laiskaksi, pieniäkään matkoja jakseta reippailla...[/QUOTE]

tämä on ehkä totta, helposti tulee mentyä kaikkialle autolla..
mutta toisaalta, kun ei kukaan syntyjään paikkakuntalainen osaa selittää miten tuo prkl kutsujoukkoliikenne toimii niin menen autolla kun kävellen en saa asioita hoidettua
lisäksi tulee halvemmaksi mennä autolla kun sellainen joka tapauksessa pihassa on :D

mutta kyllä ajokortti tuop vapautta, helpotusta ja itsenäisyyttä (mikäli on se oma auto)

Höpö keskustelu ellei huomoida, missä päin maata asuu ja asuuko kaupungissa/ maalla ja millaista elämää muuten elää.

Meidän 3 hengen perheessä on kaaos valmis jos toinen autoista tekee tiltin. Molemmat tarvitsee autoa työmatkoihin (ei käy bussiaikataulut tai niitä ei ole järkevästi tarjolla) sekä lapsuudenkotini asioiden hoitamiseen (maaseudulla 40km päässä).

on ekologisia ja asuu palvelujen lähellä käyttää pyörää ja jalkojaan. hyötyliikuntaa

Yhteistyössä