Minni: Mulla tehty laparoskopia ja umpilisäke leikattu. Vatsanseudun leikkaukset tekee usein kiinnikkeitä, jotka voi vaikeuttaa raskautumista (munatorvet menee tukkoon, limakalvokin kärsii, jne). Miehellä on lapsena ollut vesikives ja se on leikattu. Koska leikkauksesta on 30v (nykyään ne tehdään paremmin) niin se on riski siittiöille, monissa tapauksissa leikkauksen jäljiltä siittiöt ei pääse spermaan asti laisinkaan. Nämä kummatkin jutut on sellaisia, että kehoitetaan tutkimaan onko kaikki ok,jo ennen vuoden yritystä.
Lisäksi me aloitettiin oikeastaan jo huhtikuun kierrosta kunnon yritys (pillerit lopetin muistaakseni vuoden alussa). Mulla on säännöllinen kierto. Olen joka kierto pongannut oviksen (yhdessä kierrossa ei ollut ovista) ja se on hyödynnetty. Gyne sanoi, että harvinaista että on näin kellontarkka kierto, ettei varmaan kauaa mene raskautumiseen. Silti ei natsaa. Sitten gyne sanoi, että ongelmia voi olla kiinnittymisessä tai jossain muussa.
(Sitäpaitsi ovistikkujen ohjeissa sanotaan, että mikäli pongaa ja hyödyntää oviksen 2-4 kierrossa eikä raskaudu, niin ottaa yhteys lääkäriin. Ei se nyt niin yksinkertasta ole, mutta usein se ongelma on siinä onko ovis, onko luteaalivaihe tarpeeks pitkä, jne kaikki sellaset mitkä mulla ok)