Ajatuksista yritykseen 20

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minni80
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
nyt oli lehdessä että Kimi Räikkönen ja Jenni haluavat lapsia vasta myöhemmin, sitten kun on sopiva aika. Että tekisi mieli käydä sanomassa heille että kannattaa aloittaa aiemmin kun myöhemmin kun ei niitä tosta noin vaan tule..

Oi, täällä on oikein kaipailtu...

Ensin lohdutushalitus Neilikalle :-/ Voihan se olla, että testasit liian aikaisin, mistäs sen aina tietää...

Tässä muuten synttärikaaakkua maanantain iloksi *ojentaa* Viikonloppuna tuli taas yksi vuosi lisää mittariin ja jotenkin sitä vaan aina miettii mitä on saavuttanut näiden vuosien aikana. Hieman masentavaa, kun ajattelee millaiseksi joskus parikymppisenä kuvitteli elämänsä kymmenen vuoden päästä. No, nyt on se 30 aika tukevasti jo takana - eikä mitään niistä unelmista toteutunut. Tarkoitus ei ole suinkaan valittaa, todeta vaan että ehkä ei kannata niin tarkkaan suunnitella...

Alkuperäinen kirjoittaja sade81:
Ruvetaan kohta katsomaan Die Hard 4, täytyy varmaan vähän ainakin karkkia syödä vielä ;) - - - Mites Iipi, onko tätiä näkynyt?

No eihän sen vielä pitäisikään. Nyt on menossa kp 20/27 ja ovis tuli hyödynnettyä täsmäiskulla ;-) Nyt vaan toivotaan parasta... Me muuten katottiin Die Hard 4.0 perjantaina - punaviinin kera tietty ;-) No okei, myös vähän pitsaa ja sipsejäkin *nolostuu*

Halit Neilikalle! Onhan tässä vielä paljon toivoa, kun et ole vielä niitä lääkkeitäkään syönyt. Toivottavasti niistä on apua!

Ja hyvää syntymäpäivää iipille :)

).(
Aamulla tein testin, mutta eipä siinä oikein mitään näkynyt. Kp 30/28-31. Joitain oireitakin on, mutta niitähän on helppo kuvitella. Etenkin kun kyttää itseään tarkemmin kuin normaalisti ennen menkkoja. Mutta uskon kyllä siihen negaan, eiköhän se täti sieltä tupsahda tänään taikka huomenna viimeistään. Otan ilolla vastaan kummankin lopputuloksen. Mieskin jännittää, että miten käy :) Lähti aamulla työmatkalle ja tulee vasta illalla. Kerroin tekeväni aamulla testin ja että kerron tuloksen vasta illalla.

Elonmerkkejä täältä kirjoittelen. Elossa siis ollaan, mutta olo on kamala.
Tämä kokemus on ollut jotain ihan järkyttävää. Olin siis viime torstaina sairaalassa ja mulle tehtiin lääkkeellinen tyhjennys. Olo oli ihan turta kun lampsin osastolle, taisi siinä tulla sen päivän ainoa itku. Tabletit laitettiin sisään ja sitten vain odoteltiin. Parin tunnin päästä alkoi järkyttävät kivut. En voi sanoin kuvailla miten se sattui. Luulin kuolevani siihen paikkaan. Huusin ja kiemurtelin lattialla ja samlla oksensin ja oksensin. Sain kipulääkkeen pistoksena kahteen kertaan ja ei se edes auttanut mitään. Huusin että jos synnyttäminen on tällaista en pysty siihen. Mutta tuo lääkkeillä aikaansaadut supistukset ovat kuulemma moninkertaisesti kivuliaampia kuin luonnolliset vastaavat, onneksi.
Vuoto lopulta alkoi noin viiden tunnin odottelun ja tuskan jälkeen. Kamalinta ja traumaattisinta oli se kun "tavara" tuli pois vessanpöntöllä istuessani. Ei olisi pitänyt katsoa, mutta katsoin kuitenkin, ja se mitä näin ei unohdu mielestä koskaan. Ei koskaan. Meidän rakas vauvamme, jos nyt niin pientä voi vauvaksi sanoa, luiskahti tylysti pöntöstä alas. Näin sen, sen pienen asian josta olisi tullut meidän lapsi. En olisi halunut nähdä ja kokea sitä. Elämä tuntui juuri sillä hetkellä niin epäreilulta ja merkityksettömältä. En edes voinut itkeä. Huusin ainoastaan kipua.
Parin tunnin odottelun jälkeen saimme lähteä kotiin. Kotona olo oli tyhjääkin tyhjempi. En saanut nukuttua enkä itkettyä. Seuraavana päivänä se itku sitten taas tuli, ja on tullut siitä asti täysin varoittamatta. Välillä sitä vain lyhistyy ja itkee itkemistään. En voi käsittää miksi näin kävi.
Tänään piti mennä töihin mutta ne kivut jotka loppuivat sairaalasta päästyämme, tulivat eilen takaisin. Olen valvonut koko yön kivuissa vaikka panacodia on tullut otettua huolella. Menen tänään takaisin sairaalaan, he tarkistavat siellä ettei tulehdusta ole päässyt syntymään. Toivotaan ettei kaavintaa tarvita!

Nyt on vain koottova itsensä ja suunnattava ajatukset tulevaan. Tapahtuneelle ei mahda enää mitään. Mutta enkelivauvaamme emme unohda koskaan. Seuraava raskaus pelotta hitosti. En selviä toisesta tällaisesta kokemuksesta enää. Jos joskus käy samanlailla, haluan ehdottomasti kaavinnan, lääkkeellisen tyhjennyksen sijaan. Mutta toivottavasti ei tarvitse sitä päätöstä enää koskaan tehdä!
Uuden yrityksen aloitamme heti kun tämä vuoto on ohi ja keho normalisoitunut. Pakko vain ajatella että kaikella on tarkoituksensa.
Nyt yritän vain löytää elämästä positiivisia asioita ja ajattelin aloittaa liikkumisen taas kunnolla.

Pelottaa myös se että uutta plussaa joutuu odottelemaan taas pitkään. Jos jotain tästä kokemuksesta on oppinut ja elämä muistuttanut on se, että mikään tässä maailmassa ei ole itsestään selvää, ja lapsi on todellinen ihme ja lahjoista suurin. Ja myös sen että lapsia ei tehdä, vaan niitä saadaan, kun aika on oikea.

Kovasti tsemppiä kaikille ja kovasti plussa tuulia!! Neilikalle jättihalit negasta!!

Kyllä tämä tästä! Se mikä ei tapa, vahvistaa!

Erica, minulla ei ainakaan sanat riitä sanomaan mitään järkevää. Kiva että jaksoit tulla jakamaan rankat kokemuksesi meidän kanssa, toivottavasti löydät pian taas iloa elämään, vaikka tietenkin surulliset asiat on ensin käsiteltävä pois. Tiedäthän että olet tervetullut tänne juttelemaan enkelivauvasta aina kun siltä tuntuu, ja tietenkin höpöttelemään niitä näitä heti kun sellaiseen on voimia, ja sitten jonkun ajan päästä haaveilemaan uudesta vauvasta. Kyllä tässä ketjussa kaikki ovat tainneet sisäistää, että oma lapsi on käsittämättömän arvokas lahja, ja yrityksen taipaleella pitää olla vain nöyrä. Erican kokemuksien rinnalla ei tosiaan tee mieli ruikuttaa, että onpa meillä vaikeaa. Mutta valoa elämään, ja tule Erica taas heti tänne kun huvittaa.

Voi Erica, en minäkään osaa sanoa mitään. Kylmänväreet vaan kulkivat, kun luin kertomustasi ja olen niin pahoillani sinun ja miehesi puolesta. Mielestäni sinulle olisi kyllä voitu antaa oikeesti sairaslomaakin, että sun ei olisi edes periaatteessa tarvinnut tänään mennä töihin. Onhan tuo nyt sen verran rankka kokemus. Tsemppiä ja jaksamista ja tule taas kirjoittelemaan, kun jaksat! Voimia!

Yhdyn Neilikan kirjoitukseen, ei vaan voi ymmärtää sitä tuskan määrää, mutta kiitos Erica kun tulit jakamaan sen kanssamme. Kovasti voimia ja olet edelleen ajatuksissamme! tuollainen kyllä todellakin pistää asiat tärkeysjärjestykseen, jopa meille joiden omalla kohdalla ei ole tuollaista tapahtunut.

*Kuuletteko vinkunaa?*
Ne on mun hermot, jotka yrittää venyä. Tietenkin sairaalaan tarvii lähetteen. Ihmettelinkin, kun lääkäri keväällä käski vaan soittamaan sinne, kun vuosi täynnä. No sain lääkärille soittoajan huomiseksi (näppärää kun voi vaan töistä soittaa huomaamatta, eikä tartte käydä missään) ja sit aion parkua itselleni sen lähetteen nyt heti. Hassua miten yhden päivänkin pidennyt ottaa päähän, nyt kun oon päättänyt pistää tuulemaan.

Voi Erica, koita jaksaa, päivä kerrallaan. Kiva kun tulit kertomaan meille, kerrothan miten sairaalassa tänään meni. Oon ymmärtänyt, ettei lääkärit tajua kuinka rankka kokemus km on, ja sairauslomaa joutuu suurinpiirtein vaatimaan ja kerjäämään. Sinuna mä mä vaatisin kunnon sairausloman, vaikkei varmaan voimia siihen löydykään. Mut jokainen käsittelee surun erilailla. Mä tossa tilanteessa menisin peiton alle moneksi päiväksi. Voi että kuinka surullista. Netissä on paljon km-keskustelusivuja ja tarinoita, ne voivat antaa tukea. Me ollaan kaikki hengessä mukana, mutta ei voida kuitenkaan ymmärtää konkreettisesti mitä joudut käymään läpi. Iso halaus teille kummallekin! Ei sanat riitä.

Saana, missäs olet, tule piristämään meitä!

Neilikka, miten puhelu lapsettomuusklinikalle meni??? En kyllä usko että kukaan tk-lääkäri antaa lähetteitä simppatestiin tai aukiolotutkimukseen, mutta en tosiaan tiedä. Oletan että ne olis vaan gynekologin asioita, mutta sä tiedät nyt varmaan paremmin. Kerro miten meni, millaset jonot?

Niin, miten se sit käytännössä menee, jos kunnalliselta puolelta haluaa hoitoihin? Pitääkö ensin mennä tavalliselle tk-lääkärille hakeen lähete gynelle, joka edelleen antaa lähetteen lapsettomuuslääkärille? En oikeasti tiedä, olen aina käynyt gynellä yksityisellä, mutta onko kunnallisellakin puolella ihan terveyskeskuksessa gynejä?

Juu Rosa, mua harmittaa etten huomannut kysyä kuinka pitkät jonot on, olin níin pettynyt kun tajusin että pakko hankkia se lähete. Mutta enköhän pian saa kerrottua tilanteesta enemmän. Pidän sut ajan tasalla!
Saanaa huhuilen minäkin!

Neilikka, kirjotettiin äskön samaan aikaan...

Eli soitatko huomenna tk-lääkärille vai gynekologille? Oletko käynyt kyseisellä lääkärillä? Juu, sinne siis tarttee lähetteen. Tulitko kysyneeksi millaiset jonot ekaan käyntiin ovat, kun siis on saanut lähetteen toimitettua? Sanot sitten että olet odottanut vuoden tai ylikin. Ne on tarkkoja tosta vuodesta Tyksissä, sanoi mun gyne. Mun gyne sanoi vielä, että voi kirjottaa sen lähetteen mulle koska vaan, ja voin itse toimittaa sen kun vuosi on täynnä (tai minä valehdella aikaisemmin, eikä hän siitä välitä, niin hän oikeasti sanoi).

Anna, käsittäisin (perustuu jutteluun sukulaisen kanssa, joka on ollut tk-lääkärinä), että kyllä ne antaa noi lapsettomuusklinikan lähetteet. Jotkut otattaa eka kilppariarvot (mulla on ne mitattu jo), ainoana vaatimuksena se vuosi yritystä.
Ja kyllä terveyskeskuksessa voi käydä gynellä. Oon aina ennen käynyt siellä. Eli ne tekee ihan sisätutkimuksen ja ottaa papan, mikä normaalitilanteessa riittää hyvin. Halpaa huvia on ollut.

Ok, Neilikka! Tsemppiä. Ja laske sataan.

Anna, ei terveyskeskuksissa ole gynejä. Mutta omalta gyneltä voi pyytää lähetteen lapsettomusshoitoihin. Mä en luottais tk-lääkäreihin tässä asiassa, nehän on yleislääkäreitä. Enkä usko että antaa lähetettä, mutta en tosiaan tiedä.

Eli voi vaikka varata yksityiselle gynelle ajan, jolla ei ole ikinä aiemmin käynyt, kertoa että vuosi yritystä takana, ja pyytää lähetteen (aikaa menee alle 20minsaa, eikä maksa paljon, kun siinä ei tutkita mitään). Kunnalliseen eikä myöskään yksityiselle puolelle pääse lapsettomusshoitoihin ilman lähetettä. Tai joillekin yksityisille lapsettomuusklinikoille voi päästä. Mun gyne sanoi (tehtynä simpat ja aukiolotutkimus), että voin sähköpostilla pyytää häneltä lähetteen lapsettomuushoitoihin. Tyksiin voin lähettää sen kun vuosi yritystä takana, ja jos ylimäärästä rahaa, niin voin mennä samantien yksityiselle. Mutta ei me aleta nyt siihen siis rahaa laittaa, vaan odotetaan se melkein vuosi. On kuulemma tosi pitkät jonot (en vaan tiedä mitä pitkä tarkottaa...) ekaan käyntiin, sitten pääsee hoitoon ja käyntejä on usein.

Joo, me ollaan nyt täällä kaikki yhtä aikaa säätämässä ristiin... Eli tk-lääkärille soitan. Ei ole sama jolla olen ennen käynyt, kun sille olisi saanut soittoaikoja vasta ensi viikolle. Nyt ei odotella, kuuluu motto! Mulla on perustelut siihen, että 10 kk yritystä on oltava tarpeeksi (pco ja 13 kk pillereiden lopetuksesta, eikä vieläkään kunnon menkkoja). Mutta pitää harkita tuota kahden kuukauden "ilmaantumista". Ehkäsynähän meillä oli keskeytetty, että ei se paljon edes valehtelua olisi. Mutta tk:n tietokannoissa on tiedossa oikeat ajat.

Oho. Ihan eri tietoja meillä Neilikan kanssa. Juu, sen tiedän että papat ja normit tutkimukset voi tehdä tk:ssa, mutta eihän siellä ole gynejä jotka ne tekee, vaan samat yleislääkärit tekee ne tutkimukset? Ainakaan keskustan terveyskeskuksissa ei ole gynekologeja.

Rosa, jos siis hankkii lähetteen sairaalan lapsettomuusklinikalle yksityiseltä, niin kuka maksaa hoidot?
Ja tk:ssa annetaan lähetteitä. Tää on varma tieto. Mutta tulen ihan varmasti selostamaan lisää, kun homma etenee, tuntuu kiinnostavan teitä muitakin, vaikka toivottavasti ei ikinä ole teille ajankohtaista.

Eli soittasitte/kävisitte ihan omalääkärillänne, joka auttaa myöskin flunssa-asioissa? Ei kai se mitään sisätutkimusta tee, antaisko se vaan lähetteen eteenpäin? Ja siis Rosa sanoo, että yksityiseltä gyneltä voi saada lähetteen kunnalliselle puolelle? Apua, oon ihan ulalla! Ymmärsinkö oikein?

Hei papahan on solunäyte. Ei sen tarvii olla edes lääkäri, joka sen kaivaa. Mulla on ihan labrahenkilökuntaan kuuluva ottanut. Ja sit se solunäyte jotenkin viljellään tai jotain... Ja oon kyllä luottanut tuloksiin.
Terveyskeskuslääkärit ei ole gynejä, mutta kaikki lääkärit osaa tehdä sisätutkimuksen. Ja mun mielestä niiden taidot on ihan ok, jos ei ole erityisempiä ongelmia ollut.

Neilikka.. Julkinen puoli voi olla nihkeä antamaan lähetteitä, vaikka pco:ssa ja muissa "häiriö"tilanteissa pidetään jo 6 kk:n rajaa riittävänä vuoden sijasta. Yksityinen voi antaa lähetteen julkisellekin puolelle, hoidot maksetaan sen jälkeen julkisella puolella ihan samalla tavalla kuin että sen lähetteen saisi tk:sta. Ja moni tk:n peruslääkäri voi tehdä sisätutkimuksen, eihän sitä mikään estä. Moni antaa lähetteen suoraan eteenpäin.
Tsemppiä kaikille.

Hyvä tietää, en tosiaan tiennyt että tk:sta saa lähetteet lapsettomuushoitohin.

Jos hakee yksityiseltä lähetteen MIHIN VAAN TUTKIMUKSIIN, esim lapsettomuushoitoihin tai välilevynpullistumaan, ja kun vie lähetteen Tyksiin, on ihan samalla viivalla muiden jonottajien kanssa, paitsi että lähetteen saa vähän nopeammin sisään. Ei siinä tarvitse mitään jatkossa maksaa kuin muidenkaan. Ainoa maksu siis tuo alle 20 minsaa yksityisellä gynellä, ja sen jälkeen on kunnallisessa hoidossa. Eli ei tarkota että täytyisi jatkossa käydä yksityisellä.

Mä olen hakenut yksityiseltä pari kertaa lähetteen muihin juttuihin (polvi mennyt, ja tk:ssa ajan olis aanut vasta parin viikon päähän lääkärillle joka olis kirjottanut lähetteen Tyksiin, joten menin Mehiläiseen, sain lähetteen käteen ja autolla Tyksiin, kaikki samana päivänä).

Siis wau. Jos huomenna ei onnaa tk-lääkärin kanssa, niin sitten menen viivana sille yksityiselle joka totesi pco:n. Se lupasi silloin kesällä että 3 kk päästä voidaan edetä, mutta minä tosiaan luulin että jos menee yksityiseltä, niin kaiken joutuu maksamaan itse. Onpa helpottava tieto!

Voi Erica, en tiedä mitä sanoisin kun vaan kauheesti voimia teille. Ihana että tulit kuitenkin jakamaan meidän kanssa kokemuksen, me ollaan "hengessä mukana" ja halutaan kannustaa teitä.

Kai se eilinen kipu vasemmalla puolella oli sitten ovis (ei oo IKINÄ ollu tollasta kipua) kun tänään se on ohi, ja ne "kananmunalimat" jotka oli 4-5 pvää on täysin hävinnyt. Sovittiin miehen kanssa että puuhaillaan nyt illalla vielä kerran, kun ei eilen voitu, mutta taitaa olla myöhästä. Toisaalta luin jostain että jos munasolu elää vuorokauden, niin ehkä sitä sit just ehtis tänään illlalla, vaikka onkin jo ihan "kuivat paikat". Ei kai siitä haittaakaan voi olla!

Mä oon nyt kertonu vähän useammalle kaverille tästä yrityksetä, kun musta näkyy päälle päin tää vauvakuume. Tosin työkavereille en halua missään tapauksessa (tai niille jotka tuntee mun työkavereita) sanoa. Mutta olen sanonut niille (siis hyville kavereille) että ollaan yritetty 7 kk ja ei oo tärpänny ja on aika rankkaa. Jotenkin on helpompi kun ne sit on tajunnu ettei ne kysele "no millonkas te rupeette tekemään lapsia" jne. Oon sanonu hyville kavereille et on välillä rankkaa, ja on kans rankkaa kun moni kyselee koko ajan. Ne on sit sanonu että sanon jos on sanottavaa, ja saan olla tän asian kanssa enemmän rauhassa. Eli mulla tää kertominen on itseasiassa vaikuttanut positiivisemmin -luulin ennen et jos kertoisin yrityksestä niin ne kysyis koko ajan, mutta itseasiassa se on päinvastoin, kun selitin että tää on vähän arka asia.

Yhteistyössä