Ajatteleeko joku oikeasti että makaronilaatikko on terveellistä...?

  • Viestiketjun aloittaja Huom harmaana
  • Ensimmäinen viesti
Huom harmaana
Junttiruokaketjun innoittamana...

Luin tuossa erään suurperheen äidin haastattalua, ja hän kertoi tekevänsä terveellistä kotiruokaa ja kertoi ostavansa 5 pss eurolla makaronia makaronilaatikkoon. Ajatteleeko ihmiset aidosti tekevänsä terveellistä ruokaa kun tekevät makaronilaatikkoa höttömakaroneista? Siinä on kyllä ruoka, jossa ei ole yhtään mitään vitamiineja tai muutakaan terveellistä, ei edes kuitua.

Kyllä makaronilaatikko on kelpo ruokaa, ja hyvääkin (eilen juuri tein kun teki mieli), mutta teen sen itse aina täysjyvästä ja paistijauhelihasta. Maistuu paremmalta ja on vähemmän rasvaa.

Avaan sateenvarjon valmiiksi, koska kipakkaa palautetta on taatusti tulossa ; )
 
Huom harmaana
[QUOTE="tööt";22785705]Mihin ihmeeseen sitä kuitua tarvitaan? Minä vältän tietoisesti kuituja ruuassa.[/QUOTE]

Vaikka vatsan toimintaan...?
Mihin ihminen tarvitsee vitamiineja ja hivenaineita, vältät varmaan niitäkin?
 
Huom harmaana
Kyllä voi ihminen ihan rehellisesti sanoa laittavansa terveellistä kotiruokaa, vaikka siihen kuuluisikin kerran pari kuussa makaroonilaatikko höttömakarooneista. Yksi ruokalaji ei tee ruokavaliosta terveellistä tai epäterveellistä.
Mistä päättelet että pari kertaa kuussa?
Itse tiedän perheitä, joissa makaroni ja jauheliha muodostavat pääruokavalion.

En sanonut että makaronilaatikossa on mitään pahaa, teen sitä itsekin. Mutta terveelliseksi ruuaksi en sitä silti kutsuisi.
 
hmph
hahahahaaa! kukin tyylillään.
Itse olen karpannut ties kuinka pitkään, enkä koe siinä hyvinvoinnissa mitään murroksen tekevää seikkaa.
Toki vatsa toimii paremmin, mutta muuta hyötyä en ole karppauksesta saanut. Enkä syö edes hyi yäk täysjyväpastaa.
 
"Kenguru"
Niin, meillä on makaronilaatikkoa laiskoina ruoanlaitto päivinä, ei todellakaan kovin usein, koska ruokana on ravintoarvoltaan niin huonoa. Toki lisään lådaan aina vähän vihreääkin, kuten parsaa, mutten silti pidä sitä minään terveysruokana. Lapsetkin meillä ovat tietoisia makaronin ravintoarvoista.
 
Huom harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;22785735:
peesaan tätä. taatusti terveellisempää kuin kaupan valmisruuat
Itse en olisi tästä niin vakuuttunut. Mihin perustat tämän väitteesi tuntematta esimerkiksi ko. äidin suolan tai aromivahventeiden käyttöä. Ei kaikki kotona tehty ruoka ole terveellisempää, sitäkin voi tehdä niin monella tavalla.

Meillä ei syödä ollenkaan eineksiä, mutta ei ne kaikki valmisruuatkaan ole epäterveellisiä. Esimerkiksi pakastekeitoista löytyy ihan hyviä vähäsuolaisia vaihtoehtoja.
 
Huom harmaana
[QUOTE="tööt";22785729]En tietoisesti ota niitäkään sen enempää kuin mitä ruuasta saan. Vatsantoimintaväite on puutaheinää. Minä käyn paskalla 5 kertaa päivässä ilman kuitujakin.[/QUOTE]

Itse huomaan sen esimerkiksi Aasian reissuilla, kun vatsa ei toimi kunnolla.
Saattaa mennä helposti viikkokin että ei tarvitse käydä isommalla hädällä.

Sinulla voi olla erilainen vatsa, mutta suurinta osaa ihmisistä kuitu varmastikin tässä asiassa hyödyttää. Näin uskoisin.
 
Kyllä voi ihminen ihan rehellisesti sanoa laittavansa terveellistä kotiruokaa, vaikka siihen kuuluisikin kerran pari kuussa makaroonilaatikko höttömakarooneista. Yksi ruokalaji ei tee ruokavaliosta terveellistä tai epäterveellistä.
Juu. Ja sen lootikon kanssa kuitenkin syödään varmaan jotain muutakin.

100% terveellisesti syövillä on niuhotus aina huipussaan, kuuluu ikäänkuin ravinnon sivuvaikutuksiin.

Sanot syöväs mitä vaan- aina löytyy joku vastarannankiiski joka kiistää kaiken. Parhaassa tapauksessa aloittaa aiheesta vielä oikein sörkkimisketjun.
 
  • Tykkää
Reactions: diogenes57
"tööt"
Itse huomaan sen esimerkiksi Aasian reissuilla, kun vatsa ei toimi kunnolla.
Saattaa mennä helposti viikkokin että ei tarvitse käydä isommalla hädällä.

Sinulla voi olla erilainen vatsa, mutta suurinta osaa ihmisistä kuitu varmastikin tässä asiassa hyödyttää. Näin uskoisin.
Minä taas väitän, että nimenomaan suurimmalla osalla ihmisiä vatsa toimii normaalisti ilman kuitulisiäkin, se tässä pointtini oli eli en minä kuituja täysin dissaa mutten ymmärrä miksi niitä pitäisi syödä, jos murto-osalla kansasta pakki ei toimi.
 
Huom harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;22785856:
Juu. Ja sen lootikon kanssa kuitenkin syödään varmaan jotain muutakin.

100% terveellisesti syövillä on niuhotus aina huipussaan, kuuluu ikäänkuin ravinnon sivuvaikutuksiin.

Sanot syöväs mitä vaan- aina löytyy joku vastarannankiiski joka kiistää kaiken. Parhaassa tapauksessa aloittaa aiheesta vielä oikein sörkkimisketjun.
:LOL: ei meillä syödä 100 % terveellisesti, kaukana siitä. Johan ketjussa kerroin että teen itsekin sitä makaronilaatikkoa välillä.
 
Mistä päättelet että pari kertaa kuussa?
Itse tiedän perheitä, joissa makaroni ja jauheliha muodostavat pääruokavalion.

En sanonut että makaronilaatikossa on mitään pahaa, teen sitä itsekin. Mutta terveelliseksi ruuaksi en sitä silti kutsuisi.

Minä ymmärsin aloituksesi niin, että tuo äiti kertoi laittavansa terveellistä kotiruokaa. Ja se voi olla täysin totta, vaikka heillä joskus syötäisiinkin makaroonilaatikkoa. Aloituksesta ei käy ilmi, että kys. äiti olisi sanonut "makaroonilaatikko on terveellistä".
 
Viimeksi muokattu:
Huom harmaana
[QUOTE="tööt";22785859]Minä taas väitän, että nimenomaan suurimmalla osalla ihmisiä vatsa toimii normaalisti ilman kuitulisiäkin, se tässä pointtini oli eli en minä kuituja täysin dissaa mutten ymmärrä miksi niitä pitäisi syödä, jos murto-osalla kansasta pakki ei toimi.[/QUOTE]

Ja sinä perustat tämän väitteesi "murto-osasta" mihin?
Mikä kuitulisä se on, jos kuitu on normaalisti ruuassa, esimerkiksi ruisleivässä? Kuitulisä on jotain pellavansiemenrouhetta tms. jota pitää erikseen lisätä. Se on taas sitten ihan eri asia se, jos niitä pitää käyttää.
 
Huom harmaana
Minä ymmärsin aloituksesi niin, että tuo äiti kertoi laittavansa terveellistä kotiruokaa. Ja se voi olla täysin totta, vaikka heillä joskus syötäisiinkin makaroonilaatikkoa. Aloituksesta ei käy ilmi, että kys. äiti olisi sanonut "makaroonilaatikko on terveellistä".
Minua lähinnä huvitti siinä jutussa se, että sanoo tekevänsä terveellistä kotiruokaa ja seuravaassa lauseessa kertoo että osti 5 pss makaronia eurolla ja tekee siitä ruokaa. Se oli vaan yhdistelmänä outo.
 
"tööt"
Ja sinä perustat tämän väitteesi "murto-osasta" mihin?
Mikä kuitulisä se on, jos kuitu on normaalisti ruuassa, esimerkiksi ruisleivässä? Kuitulisä on jotain pellavansiemenrouhetta tms. jota pitää erikseen lisätä. Se on taas sitten ihan eri asia se, jos niitä pitää käyttää.
Väitteeni murto-osasta perustuu ihan maalaisjärkeen. Jos vatsantoiminta olisi kansallinen ongelma, se olisi myös mediassa enemmän.

Viljaa välttävässa ruokavaliossa ei kuituja ei juurikaan saa enkä ole sen huomannut aiheuttavan mitään vatsan toiminnassa.
 
"vieras"
makaronilaatikko on terveellistä silloin kun se on osa monipuolista, terveellistä ruokavaliota.

ei edes parsakaali ole terveellistä jos se on ruokavalion ainoa ruoka-aine.
 

Yhteistyössä