aivotärähdys..

Pai
Poikani (kohta 1v) kaatui tänään pahasti pää edellä lattiatasolla olevaan pöydän terävään kulmaan, otsaan tuli iso kuhmu ja mustelma.. vähän aikaa kaatumisen jälkeen otsassa näkyi kunnolla kulman painauma mutta nyt ei niin selvä ja kuhmukin hiukan laskeutunut. Käytiin lääkärissä heti tapahtuman jälkeen ja hän katsoi korvan, silmät ja päätä kokeili. Sanoi ettei kallon murtumaa ole.. aivotärähdystä epaili ja sanoi että yöllä pitää pariin otteeseen herättää ja katsoa mikä vointi. Nyt mietityttää ettei kai sielä voi olla sisäistä verenvuotoa tms. Meinaan aika pahasti hän kaatui mutta tajua ei kuitenkaan menettänyt. Varmaankin muita kellä tapahtunut samanlailla? miten teillä selvittiin?
 
Näin minulle lastenlääkäri kerran sanoi, kun lapsemme kanssa päävamman takia lääkärissä olimme, että pienet lapset saavat nopeasti pahoja oireita, jos siellä päässä on joku vamma. Sen takia pitää ekana yönä herätellä parin tunnin välein, että lapsi on tajuissaan ja suht normaalin oloinen (kuka on kun keskellä yötä herätetään...). Ja jos on normaali, niin ei tarvitse enää huolehtia.
 
Kuhmuilla
Hei,

voi kurjaa, toivottavasti kuhmu laskee nopeasti ja kaikki on hyvin!

Sellaista ihan kyselisin, että tuliko teillä siis jotain muita oireita kuin tuo kuhmu vai menittekö ihan vaan varmuuden vuoksi lääkäriin? Alkoi mietityttää, kun meillä myös vajaan vuoden ikäinen poika, joka on aika monta kertaa jo kaatunut melko pahastikin. Kuhmuja on tullut ja mustelmia, mutta emme ole käyttäneet lääkärissä. Olisiko siis hyvä käydä lääkärissä pahojen kaatumisten jälkeen, vaikka mitään erityisiä oireita ei ilmenisikään?
 
mOI!

Meil on 1½ vuotias typy ja hän tässä yksi ilta tippui syöttötuolista pää edellä alas. Ensin huutoa kesti varmaan 15min putkeen, hyssyttelin sylis ja neiti nukahti siihen. Oli tosia väsynyt kun päikkärit oli jääneet väliin.

Soitin sairaalaan ja sieltä sanoivat että tule käymään jos tytön korvasta alkaa tulee verta tai menee veltoksi tai sekavaksi ja käskivät herättää yöllä kerran.

Nyt tapauksesta on muutama viikko ja tuona yönä neiti kyllä heräili itsekseen muutaman kerran kun näki unta vissiin tipahtamisesta..
On kyllä jännä että vaikka neiti sai kovan tällin niin silti on kiipeilemässä, kirjahyllyihin, pöydille ja ihan joka paikkaan ja edelleen temppuilee syöttötuolissakin, että eipä taida enään muistaa mitä voi tapahtua.
 
Pai
Ensiksi kiitoksia kaikista vastauksista! Kuhmuilla; Ei tullut muita oireita mutta jälki oli todella pahan näköinen ja olen vähän hermoheikkoinen tuon lapsen pään suhteen! Lääkärissä sanoivat että jos lapsi huutaa tapahtuneen jälkeen on se ns. hyvä merkki ettei mitään vakavampaa ole ja se että jos ei tajuttomaksi mene! Ajattelin että parempi mennä lääkäriin vaikkei poika sekava ollut mutta ihan varmuuden vuoksi ettei tarvitse sitten miettiä ja stressata! Itselläni mieli helpottui kun pääsi ammattilaisen käsiin! Onneksi lasten päät ovat kestäviä ja joustavia!
 
Rouvahuldahuoleton
Ihan lohdutukseksi kerron mun tarinasta sen verran, että mulla oli 9 tajuttomuuteen johtavaa aivotärähdystä siihen mennessä kun täytin 9 (ekat n 1,5v), mua tutkittiin jo neurolla että onko epilepsia kun en pysynyt jaloillani vaan aina löin pääni mihin milloinkin. Esim tipuin n 3v sellaisesta vanhanajan kiipeilytelineestä (se puolipyöreä kaari) suoraan naama kiveen, naama mustana, taju kankaalla ja aivotärähdys. Mutta koskaan ei tullut mitään verenvuotoja, ja epilepsiaa ei ollut, diagnoosi oli tapaturma-altis lapsi. Sossukin jo kerran tutki, että lyödäänkö mua kun AINA nurin ja mustelmilla. Vapautus tuli kun osasin itsekin kertoa mitä tapahtui, muistan itse vieläkin monet niistä kerroista. Mutta kasvoin hyvin, terveenä ja ilman muuta vikoja kuin että vaikea olen luonteeltani, oliskin kiva jos voisin syyttää nuita aivokolhuja ;)

Ai niin, aivotärähdys numero 10 tuli aikuisiällä, josko nää nyt olis sit mun elämän osalta tässä :D
 
Meidän taapero löi kerran päänsä pudotessaan sängystä. Kova huuto siitä tuli ja kuhmu päähän. Varmuuden vuoksi soitimme lääkäriin ja saimme ohjeeksi tarkkailla lasta seuraavat 6 tuntia. Oli tietenkin yö tulossa ja piti herätellä tunnin välein ja tarkistaa, ettei ole sekava tai huonovointinen. Varmistin asian juottamalla hänelle vettä tunnin välein. Kun pystyi juomaan, niin kaikki oli ok. Säikähdyksellä selvittiin. Äiti vaan oli seuraavana päivänä aika väsy kun joutui yöllä heräilemään.
 
Joo - voi kamala miten sitä ikinä oppii kestämään noita kolhuja - ihan psyykkisesti vanhempana??? Tuskin helpottaa ajan myötäkään?

Meillä poika 1v 7 kk ja on nyt 4 kertaa jo kerennyt lyödä päänsä oikein kunnolla - tässä n 3 kk sisään!! Ihan kauheeta! Kerran pudonnut pöydältä, kerran tuolita...sen jälkeen hankittiin vesselille ihan oma pöytä ja tuolit, se helpotti, koska ei sen jälkeen enää kiivennyt ylemmäksi.

Kerran putosi n 1,5 m korkeudelta lasten kiipeilytelineestä, kun olin ottamassa vastaan liukumäen alla mutta tulikin portaita, pari kuperkeikkaa ja sivusta suoraa pudotusta - onneksi alla pehmeää upottavaa rantahiekkaa. Nyt sitten tällä viikolla vielä moksautti päänsä vanhempieni sängyn reunaan - puiseen sellaiseen. Iso paha kuhmu tuli, mutta pidin kylmää n 30 min. Kuhmu asettui, mutta sitten poika meni vielä samana päivänä ja horjahti puistossa otsa päin kiipeilytelineen pinnoja ja kuhmu tuli takaisin! Onneksi sekin asettui kylmähoidon ja ajan myötä...

Joka kerta olen soittanut lääkärille tai terveyskeskukseen, joista on annettu ohjeet tarkkailla ettei ala oksentamaan ja että pupillit normaalit. Lisäksi ettei ole epänormaalin uninen. Lääkäri lohduttanut että aivojen ja aivokuoren välissä monta senttiä nestettä, joten aika hyvässä suojassa aivot ovat pienellä lapsella....silti pelottaa joka ikinen kerta....

Ja jokaisella kerralla meikäläisen vatsa vääntyy ja meinaan itse purskahtaa itkuun, kun tuntuu niin kamalalta ja mahdottomalta.

Moni vierestä seuraava koettaa lohduttaa, että kyllä se siitä kohta hellittää. Mutta kyllä on meikäläisen kestäminen jo äärirajoilla.

ONNEKSi tähän mennessä selvitty ihan säikähdyksellä! Ja kyllä hiukan lohdutti muistaakseni nimimerkillä rouvahuldahuolettoman kertomus, että kaikki hyvin haaverista huolimatta!

Kovasti yritän vain muistuttaa poikaa pipistä ja miten se sattui,esim kun menee uudestaan leikkimään vanhempieni sängylle. Itsekin toisteli sitä ja näytti otsaa, joten taitaa muistaa tapahtuman vieläkin.

 
RouvaHuldaHuoleton
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.12.2006 klo 20:58 JonnaP kirjoitti:
Joo - voi kamala miten sitä ikinä oppii kestämään noita kolhuja - ihan psyykkisesti vanhempana??? Tuskin helpottaa ajan myötäkään?

Meillä poika 1v 7 kk ja on nyt 4 kertaa jo kerennyt lyödä päänsä oikein kunnolla - tässä n 3 kk sisään!! Ihan kauheeta! Kerran pudonnut pöydältä, kerran tuolita...sen jälkeen hankittiin vesselille ihan oma pöytä ja tuolit, se helpotti, koska ei sen jälkeen enää kiivennyt ylemmäksi.

Kerran putosi n 1,5 m korkeudelta lasten kiipeilytelineestä, kun olin ottamassa vastaan liukumäen alla mutta tulikin portaita, pari kuperkeikkaa ja sivusta suoraa pudotusta - onneksi alla pehmeää upottavaa rantahiekkaa. Nyt sitten tällä viikolla vielä moksautti päänsä vanhempieni sängyn reunaan - puiseen sellaiseen. Iso paha kuhmu tuli, mutta pidin kylmää n 30 min. Kuhmu asettui, mutta sitten poika meni vielä samana päivänä ja horjahti puistossa otsa päin kiipeilytelineen pinnoja ja kuhmu tuli takaisin! Onneksi sekin asettui kylmähoidon ja ajan myötä...

Joka kerta olen soittanut lääkärille tai terveyskeskukseen, joista on annettu ohjeet tarkkailla ettei ala oksentamaan ja että pupillit normaalit. Lisäksi ettei ole epänormaalin uninen. Lääkäri lohduttanut että aivojen ja aivokuoren välissä monta senttiä nestettä, joten aika hyvässä suojassa aivot ovat pienellä lapsella....silti pelottaa joka ikinen kerta....

Ja jokaisella kerralla meikäläisen vatsa vääntyy ja meinaan itse purskahtaa itkuun, kun tuntuu niin kamalalta ja mahdottomalta.

Moni vierestä seuraava koettaa lohduttaa, että kyllä se siitä kohta hellittää. Mutta kyllä on meikäläisen kestäminen jo äärirajoilla.

ONNEKSi tähän mennessä selvitty ihan säikähdyksellä! Ja kyllä hiukan lohdutti muistaakseni nimimerkillä rouvahuldahuolettoman kertomus, että kaikki hyvin haaverista huolimatta!

Kovasti yritän vain muistuttaa poikaa pipistä ja miten se sattui,esim kun menee uudestaan leikkimään vanhempieni sängylle. Itsekin toisteli sitä ja näytti otsaa, joten taitaa muistaa tapahtuman vieläkin.
Kommentoin tuota mustennettua:

Ei kannata säikähtää edes vielä silloinkaan, kun lapsi oksentaa tai on hetken sekava tms. Oksentaminen on ihan yleinen aivotärähdyksen oire, näyttää hurjemmalta kuin on. Minullahan nuo 10 aivotärähdystä ovat kaikki olleet rajuja, eli ensin tajuttomuus ja sitten tajunnan häiriöitä sekä voimakasta oksentamista. Eikä silti ole ollut koskaan mitään suurempaa vikaa tai vuotoa, päätä ei ole edes kuvattu kuin muutaman kerran. Eli todellakin, se pää on niin monen kuoren ja nesteen tasapainottama ja suojaama, että ei sitä helposti rikki saa. Lisäksi vielä lapsen kallon luut eivät ole luutuneet yhteen, vaan niiden välit ovat joustavaa kudosta, eli luut eivät helposti halkeile kuten aikuisilla saattaa käydä.

Äitinä sitä säikähtää tietysti enemmän kuin kukaan, mutta halusin vaan kertoa että pahalta kun näyttää niin useinkaan se ei sitä kuitenkaan ole!

Rauhallista joulua :flower: <br><br>
 

Yhteistyössä